گوجه فرنگی | فواید گوجه فرنگی | گوجه فرنگی پخته چه خواصی دارد؟

گوجه فرنگی را بپزید و بخورید | 14 خاصیت فوق العاده گوجه فرنگی پخته که نمیدانستید

در این مطلب از سلامت ویکی گردی در خصوص فواید خوردن گوجه فرنگی پخته توضیحاتی ارائه داده ایم با ما همراه باشید.

گوجه فرنگی
ویکی گردی:

ویکی گردی: آیا شما فکر می کنید گوجه فرنگی خام مفیدتر است یا گوجه فرنگی پخته ؟ در پاسخ به این پرسش باید بگویم که گوجه فرنگی تنها استثنا در گروه میوه ها و سبزیجات هست که اگر به صورت پخته استفاده بشه بسیار مفیدتر خواهد بود . همه ما بارها شنیده ایم که آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات زمانی حفظ می شوند که ما به آنها حرارت ندهیم و میوه و سبزیجات مان را فریز نکنیم یا آنها را خشک نکنیم و به صورت تازه استفاده کنیم .

چرا گوجه فرنگی پخته ؟

اما در مورد گوجه فرنگی استثنایی وجود دارد و آن این است که رنگ دانه قرمزی در گوجه فرنگی به نام لیکوپن وجود دارد که اتفاقاً در برابر حرارت قابلیت جذب بیشتری دارد و برای سلامتی مفید تر است . مثلاً زمانی که شما برای تهیه املت ، گوجه فرنگی را حرارت می دهید خاصیت بسیار بیشتری دارد تا زمانی که شما گوجه فرنگی را به صورت خام در سالادتان استفاده می کنید .

با خوردن تربچه وزن کم کن + روش لاغری با تربچه

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی پخته ۴ برابر بیشتر از گوجه فرنگی خام لیکوپن دارد .

این خاصیت به ویژه در مردانی که سابقه سرطان پروستات در خانواده را دارند و یا پروستات ملتهب دارند و در سنین بالا هستند و آنتی ژن PSA بالایی دارند عمدتا خیلی بیشتر توصیه می شود . ثابت شده است که مصرف گوجه فرنگی می تواند از ابتلای مردان به سرطان پروستات پیشگیری کند به همین خاطر به مردان توصیه می‌کنیم که حداقل در روز یک بار از گوجه فرنگی بخصوص گوجه فرنگی پخته استفاده کنند .

پیشگیری از سرطان تنها آغاز راه است ، گوجه فرنگی پخته می تواند کلسترول بد را کاهش دهد . همچنین می تواند با موفقیت آلرژی های فصلی را درمان کند و حتی ممکن است به درمان آسم نیز کمک کند .

گوجه فرنگی کالری و کربوهیدرات کمی دارد اما تا آنجا که فکر می کنید سرشار از انواع مواد مغذی است . مصرف گوجه فرنگی پخته می توانید از بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها پیشگیری کنید .

از نظر گیاه شناسی گوجه فرنگی یک میوه است اما ویژگی های تغذیه ای آن باعث شده است که آن را در میان سبزیجات دسته‌بندی کنند . آنها در طیف های مختلفی از رنگ ها مانند : زرد ، سبز ، بنفش و قرمز وجود دارند .

ترفند تازه کردن سبزی خوردن پلاسیده | سبزی های پلاسیده رو نریز دور!

آشنایی با 14 خاصیت گوجه فرنگی پخته که حیرت زده تان می کند

در این قسمت به 14 دلیل از شما می خواهم که روزانه حتما گوجه فرنگی را بخصوص به صورت پخته شده در برنامه غذایی خود بگنجانید :

۱ . انواع مواد مغذی را برایتان فراهم می کند

در ابتدا مشخصات غذایی گوجه فرنگی را با هم بررسی می‌کنیم . فیبر موجود در گوجه فرنگی به شکل نامحلول است و به صورت سلولز یا لیگنین وجود دارد . انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به وفور در گوجه فرنگی وجود دارد . مثلا شما می توانید درصد زیادی از میزان توصیه شده روزانه ویتامین سی خود را از گوجه فرنگی دریافت کنید .

همچنین ویتامین K موجود در آن نقش مهمی در لخته شدن خون دارد و سلامت استخوان‌ها را ارتقا می‌دهد .گوجه‌فرنگی دارای مقادیر کافی ویتامین B9 ( اسید فولیک ) است که به رشد و عملکرد سلولی کمک می کند . همچنین در آن مواد مغذی ضروری دیگری مانند لیکوپن ، بتاکاروتن نارینژنین و اسید کلروژنیک وجود دارد .

۲. از قلب شما محافظت می کند

یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر مردم در سراسر جهان حمله قلبی است . گاهی ناخواسته با خوردن غذاهایی با کلسترول بالا سلامت قلب خود را به خطر می اندازیم . اما چرا وقتی در سبد سبزیجات خود گوجه فرنگی داریم نگران باشیم گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است .

غلظت کم لیکوپن در خون عامل سکته قلبی است . لیکوپن سطح کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد . همچنین گوجه فرنگی سرشار از بتاکاروتن و فلاونوئید است که هم از قلب محافظت می کند و هم تجمع پلاکتی را کاهش می‌دهد .

بهتر است لیکوپن را با کمی چربی مصرف کنید تا بهتر جذب شود چون محلول در چربی است . بنابراین استفاده از گوجه فرنگی در طبخ غذا ها هم میزان لیکوپن آن را افزایش می دهد و هم چون در پخت غذاها از روغن استفاده می شود ، روغن موجود در غذا به جذب بیشتر آن کمک می کند  .

۳. گوجه فرنگی پخته از سرطان جلوگیری می‌کند

همه ما می دانیم که بیماری سرطان چقدر خطرناک است . بسیاری از تحقیقات موفق نشان داده‌اند که لیکوپن از ما در برابر انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پروستات، ریه ، معده ، سینه و تخمدان جلوگیری می‌کند. مشخص شده است که کاروتنوئیدها در پیشگیری از سرطان سینه در زنان نقش حیاتی دارند .

با این روش سبزی خوردن رو یک هفته تازه نگه دار + فیلم

رب گوجه

۴ . بینایی را بهبود می بخشد

اگر به دلیل دیگری برای خوردن گوجه فرنگی نیاز دارید بدانید که گوجه فرنگی عینک را در طول زندگی از شما دور نگه می دارد . بله درست خواندید . لیکوپن خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را که منجر به ضعف بینایی می‌شود کاهش می دهد .

لیکوپن با رادیکال‌های آزاد که می توانند بر روی چشمان شما تاثیر منفی بگذارند مبارزه می کند .

۲ ماده مغذی ضروری دیگر گوجه فرنگی لوتئین و بتاکاروتن هستند که از نظر تغذیه نیز بسیار اهمیت دارند . ویتامین C و مس از دیگر مواد مغذی مفید برای چشم در گوجه فرنگی هستند . مس در تولید ملانین که باعث ایجاد رنگ تیره در چشم است نقش دارد .

قبل از خواب خیار بخورید! | خواص عجیب خوردن خیار در شب

۵. گوجه فرنگی پخته به مدیریت دیابت کمک می کند

اگر شما مبتلا به دیابت هستید سعی کنید حتما گوجه‌فرنگی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید . به این دلیل که گوجه فرنگی استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از دیابت را کاهش می دهد و تامین کننده مناسب ویتامین C و E و آهن است که به تسکین علائم دیابت کمک می کند .

دیابت خطر حمله قلبی را افزایش می دهد . اینجا جایی است که گوجه فرنگی برای نجات می آید و پراکسیداسیون لیپیدی ( فرایندی که در آن رادیکال های آزاد به چربی حمله می‌کنند) و منجر به خطر سکته قلبی می شوند را کاهش می دهد .

۶ . تقویت سلامت دستگاه گوارش

کارکرد خوب روده ها باعث سلامتی می شود . گوجه فرنگی منبع خوبی از فیبر نامحلول است و به حرکت منظم و روان غذا در سراسر دستگاه گوارش کمک می‌کند . فیبرها به شما احساس سیری می دهند و از این رو در کاهش وزن نیز نقش دارند .

گوجه فرنگی تامین کننده عالی کلرید نیز می‌باشد که یکی از اجزای مهم شیره های گوارشی است که به محافظت در برابر سرطان معده کمک می‌کند . همچنین وجود آنتی اکسیدان ها در گوجه فرنگی از پوشش معده در برابر التهاب ها محافظت می کند .

۷. خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد

گوجه فرنگی به عنوان یک عصای جادویی در از بین بردن سنگ کلیه صفرا نیز عمل می کند . اگر سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه دارید گوجه فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از شر این سنگهای آزار دهنده خلاص شوید .

۸. تقویت استخوان ها با گوجه فرنگی

استخوان های قوی و محکم چیزی است که همه ما آرزوی آن را داریم . مطالعات نشان داده است که نوشیدن ۲ لیوان آب گوجه فرنگی باعث قوی تر شدن استخوان ها و کاهش پوکی استخوان می شود.  آنها همچنین دارای بتاکاروتن هستند که در بدن ما  به ویتامین A تبدیل می شوند .

ویتامین A نقش حیاتی در رشد و تکامل استخوان دارد . ویتامین C موجود در گوجه فرنگی برای تشکیل استخوان و سنتز بافت همبند بسیار مهم است . در غیر این صورت کمبود ویتامین سی باعث رشد ناکافی استخوان ها می شود .

وجود ویتامین های ضروری مانند ویتامین کا و D3 باعث افزایش متابولیسم استخوان و افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان ها می شود که شکستگی استخوان را کاهش می دهد .

۹. تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی قوی به این معنی است که شما قدرت کافی برای مبارزه با بیماری ها را دارید . رژیم غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی پخته تولید و عملکرد گلبول های سفید را افزایش می دهد و با عفونت ها مبارزه می کند . همچنین از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند .

خیار گلخونه ای نخورید! | کدام خیار برای مصرف روزانه بهتر است؟

۱۰. التهاب را کاهش می دهد

گوجه فرنگی دارای سه آنتی اکسیدان حیاتی مانند بتاکاروتن ، فیتوئن و فیتو فلوئن است . این آنتی اکسیدان ها به طور کلی در سبزیجات با رنگ قرمز و نارنجی و زرد وجود دارند . آنها به مبارزه با التهاب و بیماریهای مرتبط با آن کمک می کنند .

نوشیدن آب گوجه فرنگی به دلیل وجود لیکوپن در آن التهاب را کاهش می دهد . لیکوپن دارای خواص ضد التهابی است . برخی از مطالعات معتبر نشان داده‌اند که گوجه‌فرنگی حاوی آپولیکوپنوئیدها و … است که بیش از لیکوپن در مبارزه با التهاب عمل می‌کنند .

۱۱. تقویت قدرت مغز با لیکوپن

مغز ما بیش از هر قسمت دیگری از بدن در معرض آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو است و این زمانی است که گوجه‌فرنگی به کمک می آید . زیرا دارای غلظت عالی لیکوپن ، بتاکاروتن و سایر آنتی اکسیدان های مهم است . برای استفاده بیشتر از این سبزی جادویی آن را همراه با روغن زیتون بخورید .

این کار به جذب بیشتر کارتنوئید های موجود در گوجه فرنگی کمک می کند که در چربی حل شده و به راحتی توسط بدن جذب شوند . از دیگر فوایدی که این سبزی برای سلامت مغز ما دارد این است که با کمک به بهبود عملکرد شناختی و تمرکز ، ما را در برابر زوال عقل و آلزایمر محافظت می‌کند .

کاشت گوجه فرنگی

۱۲ . گوجه فرنگی پخته کبد را سالم تر و شاداب تر می کند

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی عوامل آسیب رسان به DNA را شکار می کند و در نتیجه باعث سلامت کبد می‌شود . همچنین غنی از ویتامین های ب کمپلکس هست که سلامت کبد را تضمین می‌کند .

کبد عضوی است که اگر آسیبی به آن وارد شود خود را بازسازی می کند . نه‌ تنها گوجه فرنگی به کبد در این فرآیند بازسازی کمک می کند بلکه به سم زدایی کبد نیز کمک می‌کند .

نشانه هایی در میوه و سبزیجات که باعث مرگ می شود!

هرچه بیشتر گوجه فرنگی بخورید خطر ابتلا به سرطان کبد در شما کمتر می شود . گوجه فرنگی پخته همچنین از کبد در برابر التهاب ناشی از رژیم غذایی پرچرب محافظت می کند . یک مطالعه اخیر نشان داده است که گوجه فرنگی سبز حاوی Tomatine است که یک ماده شیمیایی سمی است و در برگ و ساقه گیاه گوجه فرنگی یافت می‌شود و می‌تواند رشد سلولهای سرطانی کبد را متوقف کند .

۱۳. به پوست خود زندگی ببخشید

لیکوپن فوق ستاره ای است که وقتی صحبت از افزایش سلامت پوست به میان می آید هرگز ما را نا امید نمی کند . اغلب پاک کننده های صورت که در آنها از لیکوپن استفاده می شود قیمت های بسیار بالایی دارند .

گوجه فرنگی همچنین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد . ترکیبی که به پوست خاصیت ارتجاعی می بخشد و آن را برای همیشه جوان نگه می دارد .

خوردن گوجه فرنگی پخته آسیب اشعه ماوراء بنفش و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد . آیا می خواهید بیشترین بهره را از آن ببرید یک گوجه فرنگی را پوست بگیرید و روی صورت خود قرار دهید و مطمئن شوید که گوجه فرنگی کامل با پوست صورتتان برخورد می‌کند . بگذارید حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه روی صورتتان بماند و خودتان جادو را ببینید .

۱۴. گوجه فرنگی برای زنان باردار مفید است

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات در دوران بارداری توصیه می شود . گوجه فرنگی سرشار از ویتامین سی است که یک زن باردار برای حفظ سلامت نوزاد خود به آن نیاز دارد . همچنین در سالم تر کردن استخوان ها ، دندان ها و لثه ها نقش دارد . ویتامین سی همچنین جذب آهن را در بدن آسان‌تر می‌کند.

بسیاری از زنان از مکمل های آهن استفاده می کنند . اما خوردن گوجه فرنگی در دوران بارداری فواید زیادی دارد که مصرف مکمل ها آن را فراهم نمی کند . سعی کنید لیکوپن مورد نیاز خود را در دوران بارداری از گوجه فرنگی تامین کنید زیرا مکمل های لیکوپن برای زنان باردار بی خطر محسوب نمی شوند .

منبع: بهداشت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۵ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • مرضیه

    بابت تمام مطالب مفید چه علمی، پزشکی تغذیه، یادستور پختها، که چاپ میکنید بسیار ازتون ممنونم میدونن که با زحمت بسیار گردآوری میکنید دستتون درد نکنه

  • فاطمه

    باسلام گوجه هیچ خاصیتی نداره برید از دکتر روازاده ودکتر تبریزیان سوال کنید یا برید توی سایتش ببین چی میگه

    • ناشناس

      دکترروازاده وتبریزیان طب سنتی بلد هستن،،،که اونم جای تامل دارد

  • ندا

    به نظر من خیلی‌ نعمت باارزشیه خدا رو‌شکر برای این نعمتش البته بعضی ها دوست ندارن اونا هم میتونن در کنار سالادها یا غذاهای نونی کم کم استفاده کنند تا از طعمش خوششون‌ بیاد تشکر برای این مطلب خوبتون