آلبالو | کاشت درخت آلبالو | پرورش آلبالو در گلدان

طرز کاشت هسته آلبالو در گلدان | روش پرورش گیاه آلبالو در خانه

در این مطلب از سایت ویکی گردی روش کاشت و پرورش آلبالو در گلدان را به شما آموزش می دهیم. با ما همراه باشید

آلبالو
ویکی گردی:

 علاوه بر کاربردهای مختلف آلبالو، اگر گران بودن این میوه لذیذ را هم در نظر بگیرید، تعجب نمی‌کنید که چرا بسیاری از مردم دوست دارند طرز کاشت هسته آلبالو در گلدان را یاد بگیرند. آلبالو یکی از میوه‌های خوشمزه، همه‌پسند و مغذی فصل بهار و تابستان است. این میوه غنی از آنتی اکسیدان به شکل تازه و خشک مصرف می‌شود و گاهی اوقات هم برای تهیه کمپوت، مربا و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاشت درخت آلبالو در منزل کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست، اما برای اینکه به نتیجه مطلوب برسید باید در مورد نحوه مراقبت از آن اطلاعات کافی داشته باشید.

در مقاله امروز ویکی گردی، شما را با نحوه کاشت درخت آلبالو در حیاط خانه و در گلدان آشنا می‌کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

روش کاشت درخت آلبالو در حیاط خانه و گلدان

درخت آلبالو را می‌توان در باغ، باغچه و گلدان نگهداری کرد. اگرچه پرورش این درخت در گلدان امکان‌پذیر است، اما اگر می‌خواهید درخت‌تان حتما به بار بنشیند، بهتر است آن را در فضای باز بکارید. کاشت درخت آلبالو در گلدان به سرعت رشد درخت را متوقف می‌کند و باعث می‌شود اندازه آن کوچک بماند.

طرز کاشت هسته آلبالو در گلدان

برای کاشت درخت آلبالو از هسته دو روش مختلف وجود دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روش اول

برای کاشت هسته آلبالو مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱

اولین قدم برای کاشت درخت آلبالو از هسته این است که مقداری آلبالوی مرغوب تهیه کنید. آلبالوهایی که در فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسند، معمولا برای این کار مناسب نیستند؛ چون روش‌هایی که برای نگهداری آن‌ها به‌کار می‌رود، ممکن است به هسته‌ها اجازه جوانه زدن ندهد.

در عوض، می‌توانید از درختانی که در باغ‌های نزدیک به محل سکونت شما هستند مقداری آلبالو بچینیند یا برای خرید آن به بازار کشاورزان بروید.

هسته آلبالوها را به دقت جدا کرده و آن‌ها را به مدت پنج دقیقه در یک کاسه آب گرم قرار دهید. به آرامی میوه‌های باقیمانده روی هسته‌ها را از آن‌ها جدا کنید. هسته‌های تمیز را روی یک حوله کاغذی خشک گذاشته و آن‌ها را به مدت سه تا پنج روز در یک محل آفتاب‌گیر قرار دهید تا خشک شوند.

بعد از خشک شدن، هسته‌ها را درون یک ظرف قرار داده و درب آن را محکم ببندید. روی ظرف برچسب بزنید تا فراموش نکنید که چیست و به مدت ۱۰ هفته آن را در یخچال قرار دهید. این فرآیند باید از حدود دی ماه شروع شود تا بذرها برای جوانه زدن در بهار آماده شوند.

پس از ۱۰ هفته نگهداری هسته‌ها در محیط سرد، وقت آن است که آن‌ها را از یخچال خارج کرده و برای کاشت آماده کنید.

وقتی آلبالو را در پاییز می‌کارید، سرمای زمستان به جوانه‌زنی آن در فصل بهار کمک می‌کند؛ اما اگر در فصل دیگری برای کاشت درخت آلبالو از هسته اقدام کردید، می‌توانید به کمک یخچال نیاز سرمایی آن را به صورت مصنوعی برطرف کنید.

مرحله ۲

بعد از خارج کردن هسته‌ها از یخچال، اجازه دهید گرم شده و دمای آن‌ها به دمای اتاق برسد. هسته‌هایی که به دمای اتاق می‌رسند، آماده کاشت هستند.

از ظروف کوچک پر از خاک گلدان استفاده کرده و در داخل هر کدام از آن‌ها دو یا سه هسته آلبالو قرار دهید. هسته‌ها را به طور منظم آبیاری کنید و خاک گلدان را مرطوب نگه دارید.

مرحله ۳

وقتی اندازه نهال آلبالو به حدود پنج سانتی‌متر رسید، آن‌هایی را که سالم و قوی به نظر می‌رسند انتخاب کرده و بقیه را از ظرف خارج کنید. اکنون ظرف‌هایی را که فقط یک نهال در آن‌ها باقی مانده است، در یک مکان آفتابی در داخل خانه نگهداری کنید.

می‌توانید به تدریج که نهال بزرگ‌تر می‌شود گلدان آن را هم بزرگ‌تر کنید یا در فصل بهار که خطر یخ‌زدگی از بین می‌رود، نهال‌ها را به فضای باز منتقل کرده و در باغچه حیاط بکارید. درخت آلبالو باید حداقل ۶ متر با سایر درخت‌های اطراف خود فاصله داشته باشد.

روش دوم

برای کاشت درخت آلبالو از هسته به روش دوم باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله ۱

هسته‌های آلبالوهای مرغوبی را که تهیه کرده‌اید با دقت از میوه جدا کرده و خوب بشویید. هسته‌ها را داخل یک ظرف شیشه‌ای تیره که تا نصفه از کود گیاهی مرطوب و ورمیکولیت پر شده است، قرار دهید و روی آن را به اندازه چند سانتی‌متر کود گیاهی مرطوب بریزید.

درپوش ظرف را به صورت شل بسته و آن را به مدت هشت هفته در جایی که دمای آن چهار درجه‌ سانتی‌گراد است، بگذارید. طی این مدت خاک را نمناک نگه دارید (خاک نباید خیس باشد).

مرحله ۲

وقتی فصل سرما به پایان رسید، هسته‌ها را از ظرف خارج کرده و به فضای باز منتقل کنید. بهتر است در هر چاله‌ای که حفر می‌کنید، چند هسته بکارید؛ چون همه هسته‌ها جوانه نمی‌زنند یا مدت زمان زیادی طول می‌کشد که شروع به جوانه‌زنی کنند.

عمق چاله‌های محل کاشت هسته آلبالو باید دو برابر عرض آن‌ها باشد. به عنوان مثال اگر عرض چاله ۱/۵ سانتی‌متر است، عمق آن باید سه سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

روی هسته‌های کاشته شده را با ماسه بپوشانید تا سفت شدن خاک مانع جوانه‌زنی آن‌ها نشود. تا زمانی که هسته‌ها جوانه بزنند، خاک اطراف آن‌ها را مرطوب نگه دارید. مراقب باشید که خاک خیس نباشد و فقط نمناک باشد.

برای جوانه‌زنی هسته‌های آلبالو باید صبور باشید. گاهی اوقات، یک سال طول می‌کشد که هسته‌ها جوانه بزنند.

هسته آلبالو را کی در خاک بکاریم؟

آلبالو در آب و هوای خنک، خشک، نیمه خشک و گرم رشد می‌کند، اما مناطقی که زمستان خنک دارند برای رویش آن مناسب‌ترند. هوای خنک شب‌های زمستان به میوه دادن درخت کمک می‌کند. این گیاه برای رشد به دمای حدود ۷ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد و برای باروری به دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد.

آلبالو مقاومت بالایی در برابر سرما دارد و چون دیرتر از سایر میوه‌های هسته‌دار می‌رسد، کمتر از آن‌ها دچار سرمازدگی می‌شود؛ با این حال باید از آن در برابر ورزش باد محافظت کنید، چون باد شدید تنه ظریف درخت را به راحتی می‌شکند. در مناطقی هم که تابستان‌های مرطوب و بارانی دارند، مراقب باران‌های تابستانی باشید تا شاخ و برگ گیاه نشکند.

زمستان بهترین فصل برای کاشت هسته آلبالو است؛ چون هسته‌ها برای جوانه زدن به سرما نیاز دارند و اگر این نیاز به‌ طور کامل برطرف نشود، شاهد ظهور جوانه‌ها نخواهید بود.

اگر در سایر فصول سال اقدام به کاشت درخت آلبالو از هسته کردید، حتما باید چند هفته آن‌ها را در یک جای خنک یا در یخچال نگهداری کنید تا شانس جوانه‌زنی بیشتر شود. پس‌ از این‌ که جوانه‌ها به رشد مطلوبی رسیدند، می‌توانید گیاه را به یک گلدان بزرگ‌تر یا باغچه حیاط منتقل کنید.

خاک درخت آلبالو باید چگونه باشد؟

خاک عمیق، زهکشی شده، مرطوب و حاوی کمپوست و کود دامی پوسیده به رشد و شکوفایی نهال آلبالو کمک می‌کند؛ بنابراین، مخلوط خاک لومی، کمپوست، کود دامی پوسیده و شن برای این کار مناسب به نظر می‌رسد.

آبیاری درخت آلبالو در منزل

بدون شک گیاهان برای اینکه بتوانند به حیات خود ادامه دهند به آب نیاز دارند. به غیر از بعضی از گونه‌های گیاهی که می‌توانند کم‌آبی را تحمل کنند، بیشتر گیاهان باید به طور منظم به آب دسترسی داشته باشند.

وقتی قطرات آب وارد خاک می‌شوند، ریشه‌های گیاه آن‌ها را جذب کرده و به ساقه‌ها و برگ‌ها می‌رسانند. همراه با قطرات آب مواد مغذی داخل خاک هم وارد گیاه شده و خود را به قسمت‌های مختلف آن می‌رسانند.

تا زمانی که هسته آلبالو جوانه بزند، باید خاک اطراف آن را مرطوب و نه خیس نگه دارید. بعد از اینکه جوانه‌ها تبدیل به نهال شدند، باید به طور مرتب آن‌ها را آبیاری کنید. بهترین زمان برای آبیاری درخت آلبالو، زمانی است که خاک محل کاشت آن خشک می‌شود.

نهال این گیاه چون از ریشه کمی برخوردار است باید هفته‌ای دو بار آبیاری شود، اما هفته‌ای یکبار آبیاری برای درختان بزرگسال کافی است. ذکر این نکته ضروری است که در روزهای گرم و خشک تابستان باید آبیاری به طور منظم و عمقی انجام شود. در زمان آبیاری مراقب باشید که شاخ و برگ درخت خیس نشود.

کوددهی درخت آلبالو در منزل

درخت آلبالو در طول دوره رشد خود به مواد مغذی احتیاج دارد که اگر این نیاز با کوددهی مناسب برطرف نشود، گیاه دچار کمبود مواد مغذی می‌شود؛ در نتیجه، رشد آن مختل شده و حتی ممکن است از بین برود.

به همین دلیل، توصیه می‌شود که در فصل بهار علف‌های هرز اطراف درخت آلبالو را از طریق مالچ پاشی یا به کمک محلول‌های طبیعی از بین ببرید و در دو فصل بهار و پاییز به آن کود بدهید. برای این منظور می‌توانید از کود ۱۰ ایکس شوک، کود جلبک دریایی و کود هیومیک اسید استفاده کنید.

مراقب باشید در کودهی زیاده‌روی نکنید، چون این کار به گیاه آسیب می‌زند.

نور مورد نیاز کاشت درخت آلبالو از هسته

درخت آلبالو برای رشد مطلوب به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و باید در طول روز حدود ۵ تا ۶ ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد؛ در غیر این صورت، رشد آن به طور کامل متوقف شده و کیفیت محصول کاهش می‌یابد؛ با این حال اگر در منطقه گرم و خشک زندگی می‌کنید، باید از نهال جوان آلبالو در برابر نور شدید محافظت کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر