برنزه کردن پوست | خطرات برنزه کردن پوست با آفتاب | عوارض برنزه کردن با سولاریوم

میدونستی کسایی که پوستشون رو برنزه می کنن معتاد میشن؟ | عوارض برنزه کردن پوست

با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان علاقه افراد برای برنزه کردن پوست هم بیشتر می شود. در مقاله عوارض برنزه کردن پوست را با هم بررسی می کنیم.

برنزه کردن
ویکی گردی:

مطالعات جدید نشان می دهد افرادی که به طور مداوم از روش های برنزه کردن پوست استفاده می کنند، در مغزشان تغییراتی شبیه کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، ایجاد می شود. برنزه کردن پوست عوارض شایعی دارد که ممکن است آسیب جدی به سلامت بدن وارد کند. در این مقاله عوارض برنزه کردن پوست را بررسی می کنیم.

این گمان برای دانشمندان وجود داشت که مواجه شدن مکرر با اشعه ماوراء بنفش موجب پیدایش وابستگی می شود و پژوهش های جدید نشان داده است کسانی در معرض اشعه UV قرار می گیرند از اولین جلسه، این تغییرات در مغز آنها رخ می دهد.

افتادگی پلک خود را در خانه درمان کنید

محققان دریافتند قسمتهایی از مغز که هنگام اعتیاد فعال می شوند در زمانی که افراد تحت اشعه ماوراء بنفش قرار گرفتند، نیز فعال شدند. شاید علت اینکه برخی افراد با وجود آگاهی از خطرات ناشی از برنزه کردن مانند ریسک ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و چین و چروک همچنان به برنزه کردن پوست ادامه می دهند همین ایجاد وابستگی به اشعه ماوراء بنفش باشد.

یک مطالعه نشان داد مناطقی از مغز که با تشویق و تحریک مرتبط هستند به نور UV نیز پاسخ می دهند. این مناطق، همان مناطقی هستند که وقتی فرد مواد اعتیادآور یا غذاهای اعتیاد آور مانند شیرینی ها را مصرف می کند فعال می شوند.

با وجود تمام هشدارهای عمومی در مورد رابطه ی میان برنزه کردن و سرطان پوست، برنزه کردن همچنان محبوب است به طوری که سالانه نزدیک به 30 میلیون نفر در آمریکا از دستگاه های سولاریوم خانگی برای برنزه کردن پوست استفاده می کنند و به طور میانگین روزانه یک میلیون نفر به سالن های سولاریوم مراجعه می کنند.

در سال های اخیر، دانشمندان از نادیده گرفتن عوارض خطرناک استفاده از اشعه UV برای برنزه کردن پوست شگفت زده شدند. حال این سوال مطرح است:

آیا برنزه کردن یک رفتار اعتیاد آور است؟

مطالعه ای در سال 2005 نشان داد که درصد زیادی از افرادی که حمام آفتاب می گیرند با علائم اختلال سوء مصرف مواد به روانپزشک مراجعه کرده و از آنها تست های مربوط به تشخیص اعتیاد گرفته شده است.

اما دکتر آدنوف و همکارانش تصمیم گرفتند گروهی از افرادی را که هفته ای سه بار تمایل به برنزه کردن داشتند و این مساله برایشان مهم بود را با توافق خود افراد تحت مطالعه قرار دهند. به این افراد یک رادیو ایزوتوپ تزریق شد تا محققان فعالیت مغز آنها را حین برنزه شدن بررسی کنند.

آموزش ساخت کرم سفید کننده طبیعی در خانه + طرز تهیه

این افراد به دو گروه تقسیم شدند. در یک گروه، افراد مورد مطالعه یک جلسه معمولی برنزه کردن داشتند اما برای گروه دوم، محققان از فیلتر مخصوص UV در هنگام سولاریوم استفاده کرده اند. هر دو گروه از وجود این تغییرات بی اطلاع بودند.

تصاویر مغز در جلسات معمولی سولاریوم نشان داد چندین قسمت در مغز انسان که در هنگام اعتیاد فعال می شوند در طی این بررسی فعال شدند. اما در گروهی که اشعه UV را دریافت نکرده بودند این مناطق مغز فعالیت بسیار کمتری را نشان می داد.افرادی که سولاریوم بدون اشعه را دریافت کرده بودند متوجه این تفاوت شده بودند.

دکتر آدونوف می گوید: همه افراد شرکت کننده، سولاریوم همراه با نور واقعی اشعه ماوراء بنفش را دوست داشتند و وجود یا عدم اشعه را تشخیص می دادند.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به مدت طولانی از سولاریوم استفاده کرده اند امکان قطع یا کم کردن جلسات را ندارند زیرا دچار وابستگی شدید به اشعهUV شده اند.

سایر عوارض برنزه کردن پوست

عوارض سولاریوم برای پوست:

از جمله مهم ترین عوارض سولاریوم برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطر ابتلا به سرطان پوست یکی از مهم ترین عوارض برنزه شدن پوست با این دستگاه است
  • امکان بروز آسیب های طولانی مدت پوست وجود دارد
  • امکان بروز پیری زودرس به علت تخریب کلاژن های پوست وجود دارد
  • امکان سوختگی پوست بسیار بالا است
  • خطر پخته شدن کبد و بروز آسیب های کبدی وجود دارد
  • امکان ایجاد عارضه های مختلف پوستی از جمله عوارض برنزه شدن با سولاریوم است
  • میزان ماندگاری برنزه شدن پوست در این روش بسیارکوتاه است

رفع تیرگی و سیاهی دور چشم با روش های خانگی

عوارض برنزه کردن با آفتاب:

برنزه شدن با آفتاب نیز دارای مضرات وخطرات زیادی است اما به هر حال آسیب هایی که به پوست و بدن بر اثر برنزه شدن با آفتاب وارد می شود بسیار کمتر از برنزه شدن با سولاریوم است.

برخی از مهم ترین عوارض برنزه کردن با آفتاب به شرح زیر است:

  • امکان ابتلا به سرطان پوست
  • امکان ایجاد لکه های پوستی و یا کک و مک
  • امکان ابتلا به ملاسما که یک لکه پوستی است
  • امکان ابتلا به بیماری پوستی لنتیگو که یک عارضه در اثر تماس طولانی با افتاب است و علائم آن در دست و صورت ظاهر می شود
  • ابتلا به سرطان سلول های پایه پوست
  • امکان ابتلا به خال بدخیم که یک ضایعه پوستی خطرناک است و شبیه به خال است

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر