حمام کردن | نکات حمام کردن

هرگز تو حمام این کار هارو نکن! | کارهایی که پوست و موهات آسیب می رسونه

اگر عادت دارید و هر روز دوش می گیرید این نکات را حتما رعایت کنید تا به پوست و موی شما آسیب وارد نشود.

حمام کردن
ویکی گردی:

حمام کردن جزو کارهای روزانه و واجب برای همه افراد مخصوصا در فصل تابستان است. در هنگام حمام کردن باید یک سری نکات را رعایت کنید تا به پوست و موی شما آسیب وارد نشود. در ادامه نکات حمام کردن صحیح را بررسی می کنیم.

از شامپو مغذی استفاده نمی‌کنید

یک شوینده خوب باید علاوه بر تمیزکردن مو از آلودگی‌ها، به تغذیه مو هم بپردازد. فاصله شما تا رسیدن به موهایی که آرزویش را داشته‌اید کم است؛ پس تردید نکنید. برای چه چیزی تردید نکنید؟ برای انتخاب، خرید و استفاده از یک شامپو مغذی. بهتر است شامپویی که انتخاب می‌کنید حاوی روغن‌های مقوی باشد. روغن‌هایی مانند زیتون، آرگان و نارگیل هم موهای شما را نرم می‌کنند و هم نیاز غذایی آن‌ها را رفع می‌کنند؛ پس اولین قدم در توقف اشتباهات رایج هنگام حمام کردن، انتخاب شامپوی مناسب است.

حتما در حمام کیسه بکشید! | فواید شگفت انگیز کیسه کشیدن در حمام

 استفاده بیش از حد از کیسه و لیف

 

اگر شما مرتب حمام می کنید و بدنتان واقعا کثیف نیست نیاز نیست بدنتان را بجز زیر بغل و کشاله ی ران مرتب لیف بکشید چون لیف کشیدن مرتب هم باعث از بین رفت چربی و ایجاد خارش و التهاب و اگزما می شود. آب به تنهایی باعث تمیز شدن پوستتان می شود. استفاده از لیف و کیسه علاوه بر روغن های طبیعی پوست شما، باکتری های مفید را از بین می برد و باعث ایجاد آکنه، اگزما و خشکی پوست می شود.

 

با آب داغ حمام می‌کنید

شاید اعتقاد شما این باشد که هیچ چیز در دنیا به اندازه یک حمام داغ آدم را سرحال نمی‌آورد. ممکن است این عقیده درست باشد؛ اما ضررهایی که به همراه دارد بیشتر از فواید آن است. آب داغ بلای جان پوست و موی شماست؛ پس حتماً از آن فاصله بگیرید. پاک‌کردن روغن طبیعی پوست و مو، التهاب پوست و تحریک پوست‌های حساس گوشه‌ای از آسیب‌های آب داغ است. سعی کنید پوست و مویتان را به آب ولرم عادت دهید تا دچار اشتباهات رایج هنگام حمام کردن نشوید. آب ولرم هم آدم را سرحال می‌آورد.

تمیز نکردن تیغ ژیلت

هنگام استفاده از ژیلت علاوه بر تمیز کردن موهای زائد بدن، باکتری های سطح پوست نیز به آن می چسبند و درصورتی که بعدا ز استفاده از ژیلت آن را تمیز نکنید این باکتری ها در محیط گرم و تاریک حمام رشد کرده و آلوده می شود بنابراین قبل از استفاده از ژیلت آن را با آب داغ بشویید. به علت ایجاد بریدگی در هنگام استفاده از ژیلت این باکتری ها وارد پوست شده و زمینه عفونت و بیماری های قارچی را ایجاد می کند. شما باید هفته ای یک بار تیغ ژیلت را عوض کنید زیر ا تیغ های کند باعث بریدگی و آسیب بیشتری به پوست می شود .

 

وسایل حمامتان را عوض نمی‌کنید

لیف‌ها، اسفنج‌ها و کیسه‌هایی که در حمام از آن‌ها استفاده می‌کنید قابلیت آسیب‌رساندن به شما را دارند. تعویض نکردن یا تعویض دیرهنگام وسایل حمام آن‌ها را به خانه‌ای برای میکروب‌ها تبدیل می‌کند. درست مانند هر وسیله‌ای در دنیا لیف‌ها هم تاریخ انقضا دارند. با تمام‌شدن این تاریخ باید به فکر وسیله‌ جدید باشید. بعد از 2 ماه زمان دورانداختن این وسایل فرا می‌رسد. لیف‌های جدید هم به خانه باکتری‌ها تبدیل می‌شوند. چه موقع؟ این اتفاق زمانی می‌افتد که شما لیف‌ها را خیس یا مرطوب نگه‌دارید. این کار قاتل سلامت پوست شماست. خشک‌نکردن یا مرطوب‌ماندن لیف‌ها خطرناک‌ترین اشتباهات رایج هنگام حمام کردن است؛ پس بعد از اتمام کارتان با این وسایل، آن‌ها را خشک کنید.

به هیچ وجه در حمام مسواک نزنید | مضرات مسواک زدن در حمام

لایه برداری را انجام نمی‌دهید

شستن بدن هنگام حمام‌کردن عملی رایج است. شستن بدن به حذف آلودگی‌های سطحی پوست کمک می‌کند؛ اما تکلیف آلودگی‌های عمقی پوست چیست؟ جواب در اشتباهات رایج هنگام حمام کردن است. شاید با حمام‌کردن عرق و چربی را از بدنتان پاک کنید؛ اما نمی‌توانید از شر سلول‌های مرده پوستتان خلاص شوید. خلاص‌شدن از شر آلودگی‌های عمقی و سلول‌های مرده پوست فقط با کمک اسکراب امکان‌پذیر است. لایه برداری پوست به رطوبت‌رسانی بهتر و تغذیه بهتر پوست کمک می‌کند. استفاده از اسکراب، دو مرتبه در هفته به پوست شما کمک می‌کند. اگر اسکراب انتخابی شما حاوی مرطوب کننده باشد بهتر است. نتیجه استفاده از اسکراب پاکسازی، رطوبت‌رسانی، افزایش انعطاف و شادابی هرچه بیشتر پوست است. برای این کار می‌توانید از روشویه یا همان سفیداب هم استفاده کنید.

حوله شما نامناسب است

اولین مرحله بعد از حمام کردن، استفاده از حوله است. حوله در حذف آب اضافه بدن به ما کمک می‌کند؛ اما استفاده خشن از حوله یکی از اشتباهات رایج هنگام حمام کردن است. برای گرفتن رطوبت اضافه بدن استفاده از حوله اشکالی ندارد؛ اما قصه آسیب از آنجایی شروع می‌شود که حوله را با سمباده اشتباه می‌گیرید. استفاده خشن از حوله علاوه بر رطوبت اضافه، رطوبتی که پوست را زنده نگه‌می‌دارد هم از بین می‌برد. استفاده از حوله برای مو در هر صورت اشتباه است. برای گرفتن آب موها اصلاً از حوله استفاده نکنید، چه ملایم چه خشن. درجه آسیب به فولیکول مو با درجه خشونت شما حین خشک‌کردن مو ارتباط مستقیم دارد. بهترین کار این است که اجازه دهید موهایتان با پارچه نخی تمیز یا در هوای آزاد خشک شوند؛ پس بدنتان را خشک کنید و موهایتان را نه.

قبل از حمام کردن حتما تو شامپوت نمک بریز

دیر از مرطوب کننده استفاده می‌کنید

در بعضی متون مراقبتی ذکر شده است که 3 دقیقه بعد از حمام مناسب‌ترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده است. متأسفانه این نکته یکی از اشتباهات رایج هنگام حمام کردن است. مناسب‌ترین زمان برای مرطوب‌کردن بدن زمانی است که بدن تازه رطوبت از دست داده است؛ یعنی همان لحظه‌ای که از حمام خارج می‌شوید. بهتر است بعد از حمام مرطوب کننده یا سرم سبک انتخاب کنید تا بدنتان زمان برای جذب این رطوب را داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر