خیارشور | سبزی مخصوص خیارشور

طرز تهیه خیارشور خانگی به سبک بازاری ها | سبزی اصلی خیارشور کدام است؟ + لیست

در زمان تهیه خیارشور باید از برخی سبزیجاتی استفاده کنیم که عطر و طعم بسیار خوبی به خیارشور می دهند، کدام سبزیجات برای افزودن به خیارشور مناسب تر هستند؟

خیارشور
ویکی گردی:

ویکی گردی: خیارشور یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین دورچین های غذا است که برای تهیه آن خیار قلمی را در یک بازه زمانی مشخص در آب شور مخلوط با مخلفات دیگر مانند سرکه، سبزی، سیر و... قرار می دهند. افزودن برخی سبزیجات به خیارشور، طعم و عطر فوق العاده ای به آن می بخشد و سبب می شود مزه خیارشور تان تا مدت ها در ذهنتان باقی بماند. اگر نمی دانید که کدام سبزی ها را به خیارشور خود بیافزایید، با ادامه این بخش از ویکی گردی همراه شوید.

ترخون

ترخون یکی از سبزیجات معطری است که در تهیه خیارشور به کار می رود و عطر و طعم خوبی به آن می بخشد. ترخون دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین ‌های A و C و منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز می‌ باشد. از این سبزی در پخت و پز نیز استفاده می شود. ترخون به دلیل خواصی که دارد به درمان برخی بیماری ها کمک می کند. مصرف ترخون سبب سم زدایی بدن و پاکسازی کبد و روده می شود.

گشنیز

یکی دیگر از سبزیجاتی که در خیارشور استفاده می شود، گشنیز است. گشنیز سرشار از آهن و کلسیم است و دارای آنتی هیستامینی قوی می باشد که می تواند آلرژی های فصلی و تب یونجه را کاهش دهد. گشنیز از لحاظ فرم ظاهری به جعفری شباهت دارد ولی برگ های آن بسیار لطیف تر از جعفری است. برگ های گشنیز عطر خوش و آشنایی دارند و معمولا به صورت خام یا خشک شده در آشپزی استفاده می شوند.

شوید

شوید، سبزی معطر با طعمی دلپذیر است که در آشپزی کاربرد فراوان دارد و از آن به صورت خشک و تازه در غذاهای مختلف استفاده می شود. شوید از نظر طبیعت، گرم و خشک است و دارای کالری اندک و مواد مغذی بسیاری است. شوید حاوی منیزیم، فولات، آهن، کلسیم، ویتامین B6،. پتاسیم، منگنات و آنتی اکسیدان هایی است که باعث حذف رادیکال های آزاد می شود.

نعنا و ریحان

نعنا و ریحان جزو سبزیجات معطری هستند که می توان از آنها در تهیه خیارشور استفاده نمود. ریحان و نعناع یکی از سبزی های پر مصرف بوده و در سبزی خوردن نیز به وفور استفاده می شود. برای طعم بخشیدن به خیارشور می توانید بر حسب سلیقه خود از ریحان و نعناع استفاده کنید.

مرزه

مرزه گیاه فلفلی و تند با برگ های صاف و گل های کوچک است که می توان از آن در خیارشور استفاده کرد. مرزه گیاهی سرشار از مواد معدنی، پروتئین و ویتامین های غنی و کم کالری است که در پخت و پز این امکان را به شما می دهد که از طعم و مزه غذاها لذت ببرید.

روش تهیه خیارشور با سبزیجات

  1. برای تهیه خیارشور با سبزیجات، خیارهای ریز و قلمی را انتخاب کرده، بشویید و خشک کنید.
  2. در یک ظرف آب و نمک را مخلوط کرده و بگذارید خنک شود.
  3. سپس سرکه را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.
  4. خیارها را در ظرف شیشه ای پر کنید.
  5. سبزیجات معطرمانند شوید، ترخون، نعنا خشک، ریحان خشک و … (انتخاب سبزیجات معطر اختیاری و سلیقه ای است) را کمی خرد کرده و به همراه سیر اضافه کنید. می توانید به جای سبزی تازه از نوع خشک شده آن ها استفاده کنید.
  6. در پایان شیشه را با آب نمک و سرکه حل شده پر کنید تا خیارها کاملا در آب و نمک غرق شوند.
  7. درب شیشه را ببندید و آن را درون یخچال بگذارید البته می توانید خیارشور را در جای خنک نیز قرار دهید زیرا نگهداری خیارشور درجای گرم سبب کپک زدن آن می شود.

منبع: نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    مرزه اصلا سبزی خیار شور نیست فقط ترخون و گشنیز و برگ مو همین ، امتحان کنید خودتون متوجه میشید

    • ناشناس

      بسیار دستور عالی ای بود

  • ب ی

    من اصلا بجز ترخون دوست ندارم خیارشور درست کنم البته مذاقها تفاوت دارد

  • ناشناس

    سلام ببخشید من هر سال ۱۰ تا ۱۵ دبه می گذارم تویش همش نرخون گشنیز و شوید و فلفل تند در هر دبه میریزم وقتی که درش را می بندم رویش یک اندازه نخود گلپر میریزم یا دانه اش اندازه ۴ تا ۵ دانه باشه عطر و طمش را ببین سیر نمیشی درست کنید

  • رقیه

    لطفا مقدار دقیق نمک را بفرمایید

  • علی

    فلفل تند که مثل سیر طعم دهنده اصلی هست رو نگفتی معلومه بلد نیستی

  • زهرا

    باید خیار شور داراب که بدون سرکه درست میشه رو‌خورد تا فهمید خیار شور یعنی چی و چه جوره. فقط کافیه خیار سبز با سیر فراوان و آب و‌نمک و ترخون تو بطری نوشابه بزارید تا یک الی دو‌هفته هفته بعد که بدست میاد

  • ش جلیلوند

    سلام با تشکر ، ولی در پیام نیامده که آب برای خیار شور را بجوشانیم و یا اینکه درصد نمک و سرکه با آب خیارشور چقدر باشد؟ مثلا به هر کیلو آب چند قاشق نمک و یک چه مقدار (گرم ) سرکه ریخته شود ؟ با امید موفقیت ،در امان الله باشید.

    • حمید

      سلام هر ۱۶ لیوان آب یک لیوان نمک بریزد ویک لیوان سرکه حالا با هر لیوانی باشه با همون باید پیمانه کنی

  • ناشناس

    من مرزه و ترخون و شوید و نخودو سیرو ریختم باسرکه و آب و جوش و نمک و شکر و برش های لیمو ترش ،برای درست کردن خیارشورفوری،،اما متاسفانه یکم تلخ شد نمیدونم چرا!!!

  • ناشناس

    سبزی شوید ..... خود شوید نیست وقتی شوید رشد می کند ساقه هایی که گل داده را برای خیار شور استفاده می کنند نه شوید را

  • ناشناس

    بارها درست کردم اخر شبیه بازاری نشد

  • زهرا

    بنده شوید و چوب شوید و برگ مو استفاده کردم عالیه..بازهم سلیقه ای هستش

  • افشین

    من پخش کننده خیار شور هستم. بهترین سبزی معطر ترخون و شوید هست که با برگ مو بریزید. اگر میخواهید خیار شور شما طرد باشد و داخلش پوک نشود در هر دبه پنج شش تا نمود خام بندازید.‌سیر هم برای مزه دار کردن و عطر سیر بد نیست و اما فلفل را تا حدی که به تندی علاقه دارید بندازید. برای مصرف عمومی یک فلفل تند در هر دبه کافی هست. کل پر هم کمی ساییده شده بریزید.
    اگر میخواهید خیار شور بازاری که فقط سور هست و طعمی ندارد را طعم دار کنید سیر و فلفل و گلپر را به همراه چوب شوید چرخ کنید و بریزید داخل دبه. در هر دبه یک قاشق غذاخوری کافی هست. خیار شور هر چی شورتر باشه ماندگاری بیشتری خواهد داشت. از ریختن سرکه داخل دبه پرهیز کنید. خیار شور سرکه ای روش دیگری داره.