خواب | بی خوابی | درمان بی خوابی | خوراکی خواب آور

چه بخوریم تا بهتر بخوابیم؟ | خوراکی های خواب آور را بشناسید

اگر شما هم کابوس‌های شبانه را تجربه می‌کنید یا شب‌ها خواب آرامی ندارید، بد نیست که در تغذیه خود تجدیدنظر کنید و غذاهایی را مصرف کنید که دارای خواص خواب‌آور هستند و باعث سنگینی شما نمی‌شوند.

خواب
ویکی گردی:

خواب کافی و باکیفیت برای سلامت کلی بدن بسیار اهمیت دارد و حتی می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد، مغز را سالم نگه دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. برای همین منظور توصیه می‌شود که هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت خواب کامل داشته باشید. در ادامه با معرفی خوراکی هایی که به خواب راحت کمک می کنند با ما همراه باشیدو.

بعضی از خوارکی‌ها و مواد غذایی حاوی هورمون‌های تنظیم کننده خواب مانند ملاتونین و سروتونین هستند. برخی دیگر نیز حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی خاص مانند منیزیم و ملاتونین هستند که باعث می‌شوند سریع‌تر و عمیق‌تر بخوابید. در ادامه به چند مورد از این مواد غذایی که به داشتن خوابی آرام کمک می‌کنند، اشاره می‌شود:

دلیل کابوس های شبانه چیست؟

۱. بادام

بادام می‌تواند به افزایش کیفیت خواب کمک کند؛ این خاصیت ناشی از وجود ملاتونین در این خوراکی است. ملاتونین ساعت داخلی بدن را تنظیم می‌کند و به بدن سیگنال می‌دهد که برای خواب آماده شود.

بادام همچنین منبع بسیار خوبی از منیزیم است که مصرف یک مشت از آن، ۱۹ درصد از نیاز روزانه به منیزیم را تأمین می‌کند. مصرف مقادیر کافی منیزیم، به ویژه در کسانی که بی‌خوابی دارند، به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

۲. چای بابونه

چای بابونه دارای برخی خواص منحصر به فردی است که می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. مطالعات اخیر بر روی زنان نشان می‌دهد کسانی که به مدت دو هفته چای بابونه می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که این را چای نمی‌نوشیدند، کیفیت خواب بالاتری داشتند.

چای بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خواص خواب‌آور دارند. نوشیدن این چای قبل از رفتن به رختخواب، کیفیت کلی خواب را بهبود می‌بخشد.

۳. کیوی

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد کیوی یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که در بهبود کیفیت خواب اثر مثبتی دارد. این خاصیت به سروتونین موجود در کیوی نسبت داده می‌شود. سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند. همچنین گفته می‌شود آنتی‌اکسیدان‌های ضد التهابی موجود در کیوی، مانند ویتأمین C و کاروتنوئیدها در این امر دخیل هستند.

خوردن یک یا دو عدد کیوی قبل از خواب به شما کمک کند سریع‌تر و طولانی‌تر بخوابید.

۴. ماهی‌های چرب

اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتأمین D موجود در ماهی‌های چرب (مانند سالمون، ماهی تن و قزل‌آلا) پتانسیل افزایش کیفیت خواب را دارند، زیرا پژوهش‌ها نشان داده است که این دو ماده باعث افزایش ترشح سروتونین می‌شوند.

خوردن این ماهی‌ها به عنوان شام به شما کمک می‌کند سریع‌تر و عمیق‌تر بخوابید.

هشدار جدی! | خواب در این ساعت باعث مرگ می شود!

۵) لبنیات

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست منابع شناخته‌شده تریپتوفان هستند. تریپتوفان در افزایش تولید ملاتونین و در نتیجه بهبود کیفیت خواب مؤثر است.

طبق تحقیقات، نوشیدن یک لیوان شیر پیش از رفتن به رختخواب، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

برای بهره‌مندی از فواید این خوراکی‌ها در زمینه بهبود کیفیت خواب بهتر است آنها را ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر