خورش | جا افتادن خورش | نکات جا افتادن خورش

روش های طلایی جا افتادن خورش | نکات جا افتادن 5 خورش پرطرفدار ایرانی

فوت و فن فوق العاده جا افتادن خورشت های معروف ایرانی را در این مطلب بخوانید

جا افتادن خورش
ویکی گردی:

برای یک‌ خورش جا افتاده مهم‌تر از همه تهیه مواد لازم آن است که حتما تازه باشد.‌ خورش کلمه‌ای ایرانی است و به غذایی می‌گویند که ترکیب آب‌داری از گوشت و سبزیجات یا حبوبات است. اما برای پخت این خورش های متنوع لازم است فوت و فن جا افتادن خورشت  را بدانیم که برای هر غذا با دیگری متفاوت است.

نکات جا افتادن خورش قورمه سبزی

قورمه سبزی

مهم‌ترین مسئله‌ای که باید برای پخت قورمه‌سبزی مورد نظر قرار دهید ترکیب سبزی‌های آن است. مثلا تره بیشتر به آن طعم تند می‌دهد و شنبلیله زیاد طعم‌ خورشت را تلخ می‌کند. اسفناج یا برگ چغندر رنگ و لعاب بیشتری به قورمه‌سبزی می‌دهد و مزه اصلی غذا بستگی به تره و جعفری دارد که باید بیشتر از این‌ها در ترکیب سبزی استفاده کرد.نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که لوبیای قورمه‌سبزی را شب قبل خیس کنید و جدا از‌ خورشت ۱۵ دقیقه آن را بپزید تا خوب نرم شود. علاوه بر این اضافه کردن عصاره مرغ یا گوشت یا قلم به خورشت، رنگ و لعاب آن را بهتر و‌ خورشت را خوشمزه‌تر می‌کند.

فوت و فن جا افتادن خورشت فسنجان

خورشت فسنجان

یکی از فوت‌وفن‌های جاافتادن فسنجان که در شمال ایران استفاده می‌شود این است که شب قبل گردو را به مدت چند ساعت با حرارت ملایم پخته و هر نیم ساعت یک استکان آب سرد به آن اضافه می‌کنند و روز بعد باقی مواد افزودنی را داخل آن می‌ریزند.

مسئله مهم دیگر در پخت فسنجان رب انار مصرفی است که باید به ترش یا شیرین بودن آن دقت کنید. یکی دیگر از فوت‌وفن‌های جاافتادن‌ خورشت فسنجان این است که در دو نوبت به‌ خورشت یخ اضافه کنید تا با شوک حرارتی و برودتی زودتر روغن انداخته و به عبارتی جا بیفتد.

خورشت قیمه

خورشت قیمه

لیموعمانی ممکن است رنگ‌ خورشت را تیره و طعم آن را تلخ کند. برای جلوگیری از این مسئله لیمو‌ها را جداگانه بپزید و نیم ساعت قبل از سرو‌ خورشت آن‌ها را به غذا اضافه کنید. علاوه بر رب، گوجه رنده‌شده را نیز به‌ خورشت در حین پخت اضافه کنید و هرگز از رب انار یا نارنج به عنوان چاشنی استفاده نکنید، زیرا باعث تیره شدن رنگ‌ خورشت قیمه می‌شوند.

برای خوشمزه‌تر شدن‌ خورشت قیمه سیب‌زمینی‌های آن را با کمی نمک و زردچوبه تفت دهید تا یک‌ خورشت بی‌نظیر درست کنید.

خورشت کرفس

خورش کرفس

مهم‌ترین نکته در تهیه کرفس این است که از کرفس‌های نازک و جوان برای پخت آن استفاده کنید. برخی از کرفس‌ها مانند لوبیا نخ‌هایی دارند که باید موقع خرد کردن آن‌ها را جدا کنید. یکی دیگر از فوت‌وفن‌های جاافتادن کرفس این است که یک تکه گوشت چربی‌دار به آن اضافه کنید. همچنین لازم است بدانید که سبزی‌های این‌ خورشت باید قبل از خرد کردن کاملا خشک شوند، در غیر این صورت موقع پخت له خواهند شد.

خورشت بادمجان

خورش بادمجان

برای خوش‌رنگ شدن خورشت بادمجان چند عدد گوجه فرنگی را تکه تکه کرده یا با رنده درشت رنده بزنید و با کمی رب در روغن تفت دهید و پس از افزودن زردچوبه به‌ خورشت اضافه کنید. سعی کنید بادمجان‌هایی با پوست کاملا مشکی و دارای کلاهک کشیده را انتخاب کنید که شیرین‌تر هستند. پس از پوست کندن آن‌ها را در آب نمک غلیظ قرار دهید تا تلخی آن کشیده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۲ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر