چای | چای اصل | تشخیص چای اصل

چای اصل و تقلبی رو چطوری تشخیص بدیم؟ + آموزش

با یاد گرفتن این روش های دیگه موقع خرید چایی نمیتونن کلاه بذارن سرتون و خودتون به راحتی میتونین چای اصل و بدل رو تشخیص بدین.

تشخیص چای
ویکی گردی:

تشخیص چای اصل یه سری نکات دارن که بلد بودن روش تشخیص چای اصل برای همه واجبه. بای همین هم در این بخش از سایت ویکی گردی می خوام بهتون روش تشخیص چای اصل از بدل رو آموزش بدم با ما همراه باشید.

چای تقلبی در آب سرد رنگ می دهد

کارشناس تخصصی چای سازمان غذا و دارو گفت: هر ایرانی سالانه 1.5 کیلوگرم چای مصرف می‌کند، بنابراین با توجه به میزان بالای مصرف، توجه به تقلبی نبودن، نداشتن سموم و فلزات سنگین و رنگ غیر مجاز در چای ضروری است.

روش تشخیص چای تقلبی از چای اصل

آیا تقلبی یا طبیعی بودن چای را می ‌توان از روی ظاهرش تشخیص داد؟

تا زمانی که چای را دم نکنید، نمی ‌توانید متوجه این موضوع شوید. بعد از دم کردن چای می توان با کیفیت رنگ بو طعم و عطر آن اصل یا تقلبی بودنش را مشخص کرد .

راه های تشخیص اصل یا تقلبی بودن چای

قطعا تا به حال با چای های دستکاری شده که رنگ و عطر های خیلی خوبی در ظاهر دارند زیاد روبه رو شده اید، خیلی اوقات با بو کردن و یا نگاه کردن به رنگ آن ها متوجه نمیشوید که از چه نوعی است و در خرید آن تردید می کنید.

روش اول

یکی از ساده ترین روش تشخیص اینکه نوع چایی مورد استفاده، اسانس یا افزودنی های رنگی دارد یا نه این است که

شما به راحتی می توانید مقداری از چای را داخل نصف لیوان آب سرد بریزید. در مواردی که با چای دستکاری شده رو به رو هستید می بینید

به محض ریختن آب جوش و یا حتی نیمه جوش بر روی چایی ، بلافاصله رنگ دهی آن نمایان می شود ولی چایی خالص حتی با اضافه نمودن سایر افزودنی های طبیعی و سودمند ازجمله آویش، دارچین ، گل سرخ ، بابونه و...، به آرامی رنگ پس می دهد و پس از دم کشیدن کامل، تراوشات رنگی چای در قسمت فوقانی قوری نمایان می شود و مانده های چای دم کشیده در قوری ته نشین میشود که این حالت نشانه دم آمدن صحیح چای پس از 15 الی 20 دقیقه می باشد که نوش جان می کنید.

روش دوم

آن چایی را که می خواهید مورد بررسی قرار دهید را دم کرده و پس از اینکه چای را در یک فنجان ریختید حدود یک ساعت به آن زمان بدهید تا چای با هوای محیط در تماس باشد .

پس از گذشت یک ساعت:

اگر رنگ چای پس از گذشت این مدت به تیرگی میل کرد (سیاه شد)، قطعا این چای یک چای حاوی مواد شیمیایی و رنگی است که در اثر تماس با اکسیژن هوا واکنش شیمیایی داده و تیره شده است .

اما اگر بعد از یک ساعت رنگ چای بدون هیچ تغییری ثابت و خوشرنگ باقی ماند ,این یک چای مرغوب بوده که رنگ آن یک رنگ کاملا طبیعی و بدون هیچ مواد شیمیایی و رنگی می باشد.

توجه کنید وقتی چای وارد بدن شما می شود نیز همین رفتار را در دستگاه گوارش انجام می دهد و این مواد شیمیایی در آنجا هم این فعل و انفعالات رو انجام می دهند که در بلند مدت مصرف این گونه چای ها برای سلامت بدن بسیار مضر است! و موجب ایجاد امراض و بیماریهای ناخواسته ناشی از این مواد شیمایی می شود.

روش سوم

دم کردن چای خوب 20 دقیقه طول می‌کشد

یکی از راهکارهای شناخت چای خوب مدت زمان دم‌کردن آن است به طوری که دم کردن چای خوب حداقل 20 دقیقه طول می‌کشد

روش چهارم

یک روش ساده برای تشخیص طبیعی بودن و یا غیرطبیعی بودن چای

: کافیست چای دم کشیده را در داخل یک لیوان شیشه ای ریخته و اجازه دهید چای 24 ساعت در لیوان بماند ،بعد از 24 ساعت اگر چای سیاه و ته نشین شود و یا لیوان به سختی شسته شود کاملاً مشخص است که این چای حاوی رنگ مصنوعی می باشد در صورتی که این اتفاق برای چای طبیعی ایرانی نخواهد افتاد.

روش پنجم

می توان گفت هرچه چای تازه ‌دم تر باشد، خوش ‌بو و خوش ‌طعم‌ تر است و هر چه بماند مواد تلخ آن بیشتر شده و بو و مزه آن را تغییر می ‌دهد.

خواص چای هم هر چه بیشتر بماند عوض می‌ شود و دیگر رفع کننده خستگی نیست چون کافئین آزاد شده با دیگر مواد ترکیب شده و خاصیت خود را از دست می ‌دهد.

چای دارای افزودنی رنگ شیمیایی بعد از گذشت 10 دقیقه یک لایه چربی شکل در چای ریخته شده در استکان تشکیل می دهد

روش تشخیص چای تقلبی از چای اصل

عوامل شناخت چای اصلی

  •     سن
  •     درجه
  •     منشاء
  •     نوع برگ چای
  •     فروش

نحوه اجتناب از چای تقلبی

همچنین در ادامه چند راه برای این نکته افزوده شده است.

- چگونه تشخیص دهیم که برگ چای با قیر ذغال سنگ مخلوط شده است:

چند برگ چای را روی کاغذ صافی/کاغذ لکه دار بمالید، مقداری آب روی آنها بپاشید. پس از اتمام کار، برگهای چای را برداشته و کاغذ صافی را زیر آب لوله کشی بشویید. لکه هایی را که در برابر نور باقی مانده است مشاهده کنید. اگر برگهای چای خالص باشند، کاغذ صافی را لکه دار نمی کنند و اگر تقلبی در چای به شکل قیر ذغال سنگ وارد شده باشد، بلافاصله رنگ کاغذ فیلتر را خواهید دید که تغییر رنگ می دهد.

- چگونه می توان تشخیص داد که برگ چای با پرکننده های آهن مخلوط شده است:

برای این کار به آهنربا نیاز دارید. مقدار کمی برگ چای را روی یک بشقاب شیشه ای پخش کنید و آهنربا را به آرامی روی برگهای چای بکشید. اگر برگ چای خالص باشد، آهن ربا تمیز می شود. با این حال، تقلب زمانی آشکار می شود که پرکننده های آهن به آهنربا گیر کرده باشند.

آزمایش آب:

یکی از ساده ترین روشهای بررسی خلوص چای، افزودن یک قاشق غذاخوری برگ چای به یک لیوان آب است. اطمینان حاصل کنید که آب سرد یا در دمای اتاق است اما گرم نیست. اگر چای خالص باشد، هیچ تغییری در رنگ آب ایجاد نمی شود. اگر مقداری رنگ به برگهای چای اضافه شود، رنگ آن بلافاصله به قرمز تغییر می کند، بنابراین مراقب باشید.

یکی از دلایلی که باعث تقلب در برگ های چای می شود این است که در حالی که یک کیلو برگ واقعی حدود 400 تا 500 فنجان چای دم می کند، افزودن طعم و رنگ مصنوعی می تواند این مقدار را تقریباً دو برابر کرده و بین 800 تا 1000 فنجان برای همان مقدار چای مصرف کند.

اکنون، وقت آن است که شما بروید و بررسی کنید که چای شما خالص است یا خیر!

منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر