سوره توحید | فضیلت سوره توحید

معجزات سوره توحید در برآورده شدن سریع حاجت + دانلود فایل صوتی

سوره توحید درباره یگانگی خدا و خلاصی انسان از آتش دورزخ سخن می گوید و ثواب خواندن آن معادل خواندن یک سوم قرآن است.

سوره توحید
ویکی گردی:

سوره توحید فضایل و برکات بسیاری دارد. سوره توحید یکی از سوره های مکی در جزء سی ام قران کریم است که 4 آیه دارید. قرائت سوره توحید در بسیاری از زمانها مکان ها و زمان ها مانند پس از نماز صبح، بعد از هر نماز واجب، هنگام خواب و... سفارش شده است.

سوره توحید درباره یگانگی خدا سخن می گوید و انسان را از شرک، خلاصی می دهد و به دنبال آن از آتش دوزخ رهایی می یابد، (المیزان، 1374ش، ج20، ص387) به همین دلیل نام دیگر آن، سوره اخلاص می باشد و در نتیجه، حکایت از خالص کردن عبادت و نیایش برای اوست و هر کس بدین اعتقاد و اقرار پایبند باشد، مؤمنی با اخلاص خواهد بود.

خواندن دعای جوشن کبیر برای هر حاجتی + دانلود فایل صوتی

این سوره که بر مداومت آن بعد از هر نماز تاکید شده است، حکم یک سوم قرآن دارد و خواندن 3 بار در روز این سوره معادل یک ختم قرآن است.

متن و ترجمه سوره اخلاص

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 

به نام خداوند رحمتگر مهربان 

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ 

بگو اوست خدای یگانه 

اللَّهُ الصَّمَدُ 

خدای بی نیاز 

لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ 

نزاده و زاده نشده است 

وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ 

و هیچ کس او را همتا نیست 

نام های دیگر سوره توحید

 نام دیگر این سوره ی مبارکه «اساس» است.

پیامبر(ص) فرمود:

«‌اُسِّسَتِ السَّمـاواتُ السَّبعُ وَ الأرَضُـونَ السَّبعُ عَلی قُـلْ هُـوَ اللَّهُ أحَدٌ»

 

اصول خواندن نماز شب برای گرفتن حاجت 

بنای آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه بر اساس ﴿قُلْ هُوَ اللَّه أحَد﴾  نهاده شده است یعنی آفرینش آن ها دلالت بر توحید و معرفت صفات خدای سبحان می باشد. (ختوم و اذکار ج1 ص190) 

نام دیگر آن « نِسْبَۀُالرَّبِّ » است یعنی نَسَب پروردگار، چنان که در خبر آمده هر چیزی نَسَبی دارد و سوره ی اخلاص نسب پروردگار است.

و نام دیگر این سوره ی مبارکه « مُقَشْقِشَۀ » یعنی پاک کننده می باشد و آن را با سوره ی « کافرون » ( مُقَشْقِشَتان ) می نامند زیرا این دو، انسان را از شرک و نفاق پاک و به دور نگه می دارند.

نام های دیگرسوره توحید ، «اخلاص، صمد، ، برائة، جمال، معرفت، مانع، نور، تفرید، تجرید، ولایت» می باشد. 

فضیلت سوره توحید

 سوره توحید یکی از ارزشمندترین سوره های قرآن است که به قرائت و ارتباط با آن بسیار سفارش شده است و آثار و فواید بیشماری دارد. هر کس سوره توحید را قرائت نماید با خواندن آیه اول، خداوند هزار نگاه به او می کند و با خواندن آیه دوم، خداوند هزار دعای او را مستجاب می کند و با آیه سوم هزار خواسته اش را به او می دهد و با آیه چهارم، هزار حاجت از حاجت های دنیا و آخرتش را روا می کند.(جامع الاخبار، ص52)

رهایی از خطر و عذاب دوزخ

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

کسی که این سوره را بخواند و بدان توجّه کند خداوند وی را دوست می دارد و کسی که خدا او را دوست بدارد، اهل سعادت و نجات خواهد بود و هر کس آن را به جهت تعظیم و بزرگداشت تلاوت کند خداوند او را از عذاب دوزخ ایمن می نماید.(مجمع البیان، ثواب الاعمال ص 285)

هر کس آن را در قبرستان یازده مرتبه بخواند و ثوابش را هدیه ی اموات نماید به تعداد آن اموات به او ثواب و پاداش داده می شود، و این سوره ی مبارکه خود حرز و ایمنی از هرگونه آفت و خطر می باشد.( مجمع البیان، ثواب الاعمال ص 285) 

شب اول قبر انسان چگونه شبی است؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمودند:

کسی که این نماز را بجا آورد و از خداوند بخواهد که کوه ها از همدیگر زوال پیدا کنند خواهد شد یا نزول باران را بخواهد خواهد شد و اینکه حجابی میان او و پروردگار نخواهد بود و اینکه خداوند هر آینه غضب خواهد کرد به کسی که این نماز را به جای آورد و حاجت خود را نخواهد.(کشکول ارومیه ای ص318 به نقل از بحارالانوار) 

ختم سوره توحید برای وسعت روزی

در 3 شب جمعه هر شب 2 رکعت نماز بخوانید و در هر رکعت 10 بار سوره حمد و 11 بار سوره توحید را تکرار کنید و بعد از سلام نماز 100 بار صلوات بفرستید.(درمان با قرآن، ص177)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    عالی