گیاهان آپارتمانی | رشد گیاهان آپارتمانی

فواید زغال برای گیاهان و طریقه استفاده از آن + فیلم آموزشی

از فواید زغال برای رشد گیاهان آپارتمانی غافل نشوید. برای اطلاع از روش استفاده ادامه مطلب را دنبال کنید.

فواید زغال برای گیاه
ویکی گردی:

ذغال برای رشد گیاهان آپارتمانی تاثیر مثبتی دارد. ذغال حاوی عناصری مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و کلسیم است که به رشد گیاه کمک می‌کند. همچنین، ذغال باعث بهبود ساختار خاک و افزایش تهویه آن می‌شود که باعث رشد بهتر گیاه می‌شود. برای استفاده از ذغال در رشد گیاهان آپارتمانی، بهتر است از ذغال پودر شده استفاده کنید و آن را با خاک مخلوط کنید. در ادامه مطلب فواید زغال برای رشد گیاهان آپارتمانی را بررسی کرده ایم

 

مزیت های استفاده از زغال در رشد سریع گیاهان

بهتر است بدانید که زغال امروزه نقش پررنگی در پرورش گیاهان داشته و در ادامه سعی داریم تا به بیان فواید بی شمار زغال در رشد گیاهان و درختان مختلف بپردازیم:

کاکتوس رو کجای خونه بذاریم بهتره؟ 

  • وارد شدن به زمین:

زغال چوب معمولا به عنوان یک کود قادر به نگهداری نیتروژن عمل کرده و آن را به شکل هایی که برای محصولات قابل دسترسی است ایجاد خواهد کرد. نقش کاتالیزور برای فعالیت های حیاتی لایه بیولوژیک لایه هوموس را بازی می می کند و می تواند در رویش گیاهان موثر باشد.

  • خاصیت جذب آب بسیار بالا:

در واقع زغال به خاطر قابلیت جذب بسیار بالایی که دارد می تواند یک رطوبت رسان عالی برای گیاهان باشد.

  • کنترل رطوبت خاک:

همانطور که متوجه شدید زغال چوب زمانی که با خاک ترکیب می شود از پوسیدگی ریشه گیاهان محافظت خواهد کرد. به گونه ای که در زمان آبیاری رطوبت اضافی خاک را جذب کرده و در طول روز های خشک رطوبت را به خاک باز می گرداند. رطوبت رسانی زغال چوب علاوه بر این باعث می شود هوا و اتمسفر خورشید به راحتی به یرشه های گیاه نفوذ کند.

چیکارم کنم کاکتوسم زود خراب نشه؟

  • حاوی مقدار زیادی پتاسیم است:

از آنجایی که زغال چوب دارای پتاسیم بوده و پتاسیم یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاهان محسوب می شود. به همین خاطر یک افزودنی عالی برای گیاهان و خاک باغچه خواهد بود. همچنین پتاسیم نقش انتقال مواد غذایی به گیاهان و همچنین ایجاد قند و نشاسته در گیاهان را دارد.

  • خاک را قلیایی می کند:

به صراحت می توان گفت که زغال چوب اسیدیته خاک را کاهش و قلیایی بودن خاک را افزایش خواهد داد. معمولا گیاهانی مانند بلوبری، صد تومنی و آزالیا که خاک اسیدی را برای رشد ترجیح می دهند چنانچه در خاک حاوی خاکستری چوبی کشت شوند رشد چندانی نخواهند داشت. به همین خاطر توصیه می شود از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایید تا با نتیجه عکس و از بین رفتن گیاهتان مواجه نشوید.

  • از بین بردن حلزون و دیگر نرم تنان:

چنانچه در بستر گیاهتان آفات نرم تن به ویژه حلزون را مشاهده کردید می توانید از زغال چوب به عنوان یک سم قوی برای از بین بردن آن ها استفاده نمایید. معمولا خاکستری زغال این جانداران را فراری می دهد و اگر جرات کنند و جلو بیایند خاکستری مانند نمک عمل می کند و با گرفتن آب بدنشان آن ها را خشک خواهد کرد.

 

  • از بین بردن شته ها:

یکی دیگر از فواید زغال برای گیاهان از بین بردن شته ها است. در واقع به محض اینکه این آفت ریز و مزاحم را روی گیاهتان مشاهده کردید سریعا یک لایه نازک خاکستر روی گیاه بپاشید به گونه ای که روی شته ها قرار گیرد. این خاکستر اثر خود را گذاشته و تمامی شته ها را تار و مار خواهد کرد. پس از اینکه تمام شته های روی گیاه از بین رفتند می توانید خاکسترها را از روی آن پاک کنید.

  • جلوگیری از آفات و علف های هرز:

بهتر است بدانید که وجود زغال چوب درون خاک باعث می شود تا گیاه با علف های هرز و بسیاری از آفات مواجه نشود. برای مثال با وجود زغال سنگ حلزون ها درون خاک قادر به زندگی نخواهند بود و همچنین در زمین های کشاورزی نیز وجود قطعه های بزرگ تر زغال چوب باعث می شود تا علف های هرز اجازه جوانه زدن در آن منطقه را پیدا نکنند.

آسپرین، قوی ترین کود خانگی برای گیاهان + طرز تهیه 

  • مناسب برای گیاهان کاکاتوس و ساکولنت ها:

از آنجایی که اغلب ساکولنت های گوشتی و همچنین کاکتوس ها به خاطر آبیاری بیش از حد از بین می روند قطعا ترکیب زغال چوب بهترین گزینه خواهد بود تا از رطوبت رسانی بیش از حد به گیاهتان جلوگیری شود.

 

  • بارور کردن زمین های زراعی:

از آنجایی که پوسیدگی زغال چوب بسیار کم است می توانید از آن برای بارور کردن زمین های زراعی خود استفاده کنید. البته از این نکته غافل نشوید که نتیجه واقعی معمولا پس از سه سال خود را نشان خواهد داد.

  • ریشه دار کردن گیاهان:

اگر شما نیز علاقه زیادی به تکثیر گیاهان مختلف دارید حتما از زغال چوب در بستر گیاهتان استفاده کنید. اگر قصد دارید قلمه را درون آب معمولی ریشه دار کنید می توانید یک تکه از این ماده را در انتهای ظرف قرار دهید تا از رشد باکتری های مضر جلوگیری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    خیلی مفید و کاربردی

  • حمید جک

    عالی کاملآ مفید بود ممنونم