کاکتوس | خراب شدن کاکتوس | دلایل پوسیدگی کاکتوس

دلایل خراب شدن کاکتوس ها | چیکارم کنم کاکتوسم زود خراب نشه؟

کاکتوس ها بر خلاف ظاهرشان به نور و آبیاری منظم حساس هستند و فقط در شرایط مناسب مقاوم هستند.

کاکتوس
ویکی گردی:

نگهداری از گل و گیاه یکی از لذت بخش ترین کارهایی هست که با انجام دادنش کلی حالمون خوب میشه.اما خراب شدن و از دست دادن گیاهی که عاشقش هستیم حس خیلی بدیه.به خاطر همین خیلیامون کاکتوس رو انتخاب می کنیم چون موندگارتره.البته نگهداری از کاکتوس هم یک سری نکات داره که باید بلد باشیم. در این مقاله قصد داریم علت خراب شدن کاکتوس ها در منزل را باهم بررسی کنیم.

 

نور نامناسب

نور نامناسب یکی از دلایل هست که به دنبال آن ده ها مشکل برای کاکتوس بوجود آمده و باعث خراب شدن کاکتوس در منزل میشود.تمام کاکتوس هایی که برای خانه میخریم،داخل گلخانه ها و با نور مستقیم فیلتر شده تولید شده اند.پس باید داخل خانه،نور فیتر شده براشون فراهم کنیم.یعنی داخل منزل پشت شیشه پنجره یا داخل تراس زیر یک سایه بان مخصوص قرار بدهیم.نور کم باعث کاهش غذاسازی کاکتوس میشود و که سبب سایه رشد یا علفی رشد کردن کاکتوس میشه و در نتیجه کاکتوس از فرم طبیعی خودش خارج میشه و کله قندی و رو به باریک شدن رشد میکنه.

۵ برنامه کوددهی بهاره گیاهان آپارتمانی

خاک نامناسب

کاکتوس به خاک با زهکی بالا نیاز دارد.یعنی خاک داخل خودش آب نگه ندارد و آب را از خودش رد کند. بهترین خاکی برای کاکتوس میتوانید استفاده کنید،ترکیب خاک مخصوصی است که بارها در مقالات آن را ذکر کردیم.ترکیب ماسه برای زهکشی خاک،پیت ماس برای تغذیه گیاه،کوکوپیت برای رشد ریشه،پرلیت برای افزایش گردش هوایی در خاک،ذغال برای ضدعفونی خاک کاکتوس لازم است

آبیاری نامناسب

در طبیعت ممکن است که ماه ها باران نبارد و کاکتوس آبیاری نشود،ولی در تولید همزمان با خشک شدن خاک کاکتوس آبیاری میشود و اجازه نمیدهیم کاکتوس تشنگی بکشد.به همین دلیل توصیه میکنیم شماهم همین رویه را پیش بگیرید و هزمان با خشک خاک کاکتوس تان را آبیاری کنید.حالا از کجا بفهمیم کی خاک کامل خشک میشود؟

با استفاده از یک سیخ چوبی کبابی،سیخ را از بغل گلدان تا انتها فرو کنید و 10ثانیه بزارید چوب همانجا بماند.بعد از 10 ثانیه به آرامی چوب را دربیارید.اگر چوب رطوبت نگرفته بود گلدان را آب بدید و اگر رطوبت گرفته بود که نیازی به آبیاری نیست چون رطوبت همچنان در گلدان هست.مقداری آبیاری هم خیلی مهمه،اگر گلدان کوچیک دارید انقدری آب بدید که آب از کف گلدان بیرون بزنه،اگر گلدان بزرگ دارید انقدری آب بریزید که آب سطح خاک را بگیره.بهتر از آب هم دما با محیط باشد و چند ساعت در ظرفی بمونه که کلر ته نشین بشینه.

دمای بالا

کاکتوس ها دارای تحمل زیادی به گرمای هوا دارند ولی زمانی که دما از حدود ۵۰ درجه سانتیگراد بیشتر می شود بافت های داخل گیاه دچار پختگی شده و از بین می روند.

 

 دمای پایین

اکثر کاکتوس ها دمای در حدود ۵ درجه سانتیگراد را تحمل می کنند ولی زمانی که دما به زیر صفر درجه می رسد بافت های داخل گیاه که دارای مقدار زیادی آب هستند دچار یخزدگی شده و گیاه از بین می رود.

دلیل اصلی قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

علت پوسیدگی و گندیدگی کاکتوس

یکی از مشکلاتی که در نگهداری کاکتوس است،پوسیدگی کاکتوس یا گندیدگی کاکتوس از قسمت طوقه گیاه است(طوقه:قسمت اتصال ریشه با ساقه کاکتوس) که معمولا به خراب شدن کاکتوس ختم میشه.معمولا 3 دلیل باعث این اتفاق میشه:

دلیل اول آبیاری نامناسب هست یعنی حجم آب زیادی داده شده که آب تو خاک زیاد مانده و ریشه دچار گندیدگی شده یا آب به گیاه داده نشده در اثر تشنگی گیاه،ریشه تحلیل رفته و دچار پوسیدگی شده.

دلیل دوم خاک نامناسب هست که ممکنه آب را مدت طولانی تو خودش نگه داره و برای ریشه مشکل پیش بیاد یا تراکم بافت خاک خیلی زیاد باشه که خاک سفت میشه و جلوی رشد ریشه را میگیره و مجددا ریشه تحلیل میره.

آسپرین، قوی ترین کود خانگی برای گیاهان + طرز تهیه

دلیل سوم بیماری های قارچی هستن که معمولا قارچ فوزاریوم کاکتوس را خراب میکنه و برای جحلوگیری از این قارچ،حتما ابتدای هر فصل یکبار کاکتوس هاتون را با قارچکش کاربندازیم آبیاری کنید تا از این مشکل هم جلوگیری کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر