خواب آلودگی | خواب آلودگی در فصل بهار

چرا در بهار همش خوابمون میاد؟ | روش های رفع خواب آلودگی در بهار

اگر شما هم در فصل بهار کسل هستید و دوست ندارید از رختخواب بیرون بیایید این مقاله را تا انتها بخوانید.

خواب
ویکی گردی:

خواب آلودگی و کسالت در فصل بهار دلایل مختلفی دارد که با شناخت آن و روش های رفع خواب آلودگی بهار بهتری را پشت سر خواهیم گذاشت. با آمدن فصل بهار، ریتم بدن انسان تغییر می کند و تابش نور خورشید سبب می شود گشادی مویرگ ها اتفاق بیفتد و گردش خون در اندام ها بیشتر باشد. این امر سبب رسیدن اکسیژن کمتر به مغز شده و خواب آلودگی ایجاد شود. با ویکی گردی همراه باشید

 

علت خواب آلودگی در بهار

بدن انسان‌ها نیز درست مثل بدن حیوانات، سوخت و ساز (متابولیسم) و سطح هورمون را متناسب با محرک‌های خارجی مانند نور و دما تغییر می‌دهد. به گفته بسیاری از محققین، بی‌حالی فصل بهار نوعی عکس‌العمل رایج بدن انسان نسبت به تغییراتی است که در طبیعت اتفاق می‌افتد. از آنجا که مدت زمان تابش نور خورشید به علت طولانی شدن روز، در فصل بهار افزایش پیدا می‌کند، بدن برای تطبیق با شرایط جدید نیازمند زمان است.

هرکی خواب نداره، این ویتامین رو بخوره

  • خواب آلودگی بهاری به دلایلی وابسته به مزاج افراد بروز می کند و با تغییرات در برنامه غذایی روزانه قابل کنترل و کاهش است.
  • خواب آلودگی می‌تواند به علت تنظیم نبودن ساعت بیولوژیک بدن باشد.
  • کمبود جریان خون و انرژی کافی در مغز و اندام‌ها باعث خواب آلودگی در بهار می‌شود.
  • در بهار، مویرگ‌ها گشاد می‌شوند و جریان خون در سطح بدن بیشتر می‌باشد و خون کمتری به اندام‌ها و مغز می‌رسد.
  • در بهار، سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود و مصرف اکسیژن زیاد می‌شود که باعث کاهش ذخیره اکسیژن مغز می‌شود.
  • درجه حرارت بدن بالا می رود, رگ های خونی منبسط می شوند و فشار خون پایین می رود.
  • در طول زمستان, بدن ما به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی، هورمون های سروتونینش (کاهنده استرس و تقویت شادی) کم می شود.
  • افزایش کورتیزول در اثر افزایش تهدیدات محیطی نیز افزایش می یابد. در نتیجه برخی از ما احساس کسالت, انگیزه کمتری, سرزندگی و خستگی را به ویژه در اواخر فصل زمستان احساس می کنیم.
  • کمبود سرزندگی ممکن است به دلیل کمبود ویتامین در بدن هم باشد. برای مثال, ویتامین Dو C به دسترسی به نور خورشید و میوه ها و سبزیجات تازه وابسته هستند.

چه افرادی بیشتر دچار خواب آلودگی می‌شوند؟

  • زنان
  • افراد مسن
  • سفید پوستان
  • افرادی که مشکل قلبی، مغزی و عروقی مزمن دارند.
  • افرادی که از مغز خود استفاده زیادی می کنند.
  • کسانی که قوای بدنی ضعیفی دارند.
  • کسانی که فشار خون ناپایداری دارند.
  • افرادی که در زمستان فعالیت بدنی بسیار کمی داشته‌اند.

آمار نشان می دهد که در افراد خواب آلود، به علت عدم هوشیاری، تصادفات رانندگی بیشتر می شود.

راه های رفع خواب آلودگی و رفع کسلی در فصل بهار

نوشیدن قهوه:

هنگامی که به راه هایی برای بیدار ماندن فکر می کنید، بیشتر افراد نوشیدن قهوه را پیشنهاد می کنند. در واقع قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در دنیا است. کافئین سطح هوشیاری را با عمل به عنوان یک محرک در سیستم عصبی مرکزی افزایش می دهد و باعث آزاد کردن آدرنالین در سیستم عصبی مرکزی می شود. آدرنالین هورمون "دعوا یا گریز" است و تاثیرات زیادی بر روی بدن دارد و در موارد اورژانسی بسیار مفید است زیرا با کم شدن آدرنالین با خستگی مواجه می شوید.

خواب در این ساعت باعث مرگ می شود!

زیاده روی در مصرف قهوه به عنوان یک عامل محرک توصیه نمی شود. نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه صبح ها و در طول روز به شما کمک می کند لذت ببرید. اما این اقدامی مناسب برای مبارزه با خستگی بهار نیست.

گرفتن دوش آب سرد:

روز را با یک دوش آب سرد شروع کنید زیرا یک راه عالی برای بیدار شدن و هوشیاری است. این کار به سیستم عروقی با چالش های مورد نیاز در تطبیق با درجه حرارت تغییر یافته کمک می کند و در نتیجه خستگی بهار را رفع می کند. علاوه بر این، دوش گرفتن بر گردش خون بهتر تاثیر می گذارد.

گوش دادن به موسیقی:

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تمام چیزی است که برای رقصیدن به آن نیاز دارید. حرکت برای گردش خون خوب است، بنابراین این یک راه نسبتا ساده برای درمان علائم خستگی بهار است.

 

انجام فعالیت های فیزیکی:

در تمام فصول ورزش، نور روز و هوای تازه به تنظیم بدن شما کمک می کند. اگر ورزش کردن کار ساده ای نیست، اتومبیل را کمی دورتر پارک کنید، یا با قطار ، اتوبوس جایی بروید تا مجبور شوید کمی از مسافت را پیاده روی کنید. بهتر است از هوای گرم لذت ببرید و رانندگی را با دوچرخه سواری عوض کنید. به جای پله برقی از پله ها پایین بروید.

مصرف گیاهان قوی:

افراد زیادی از گیاهان شفابخش طبیعی برای رفع خستگی و تجدید قوا بدن خود استفاده می کنند. تره فرنگی گیاهی موثر برای مبارزه با خستگی است. آهن برای تولید انرژی بدن بسیار اهمیت دارد و بهترین راه جذب آن، مصرف غذاهای سالم است زیرا به کاهش خستگی کمک می کند. علاوه بر این، گیاهان پر از مواد مغذی هستند که برای زنان مفید است و می توانند سطح آهن را افزایش دهند، گیاهان یک راه پیش گیری و درمان عالی برای کم خونی هستند.

 

پرهیز از مصرف غذاهای سنگین:

مصرف غذاهای سنگین(تند و چرب ) موجب سوء هاضمه و بی خوابی می شود بنابراین برای داشتن خواب راحت غذاهای سبک را مصرف کنید.

اجتناب از تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر:

اگر می خواهید صبح ها بدون ساعت زنگ دار از خواب بیدار شوید بهتر است حدود یک ساعت قبل از خواب از تماشای تلویزیون ، گوشی و کامپیوتر اجتناب کنید تا با آرامش بیشتری بخوابید. بدن با روش های خاصی از جمله پایین آمدن درجه حرارت بدن، ترشح هورمون ملاتونین در خون 1 تا 2 ساعت قبل از خواب ،کاهش ضربان قلب ساعت بدن را تنظیم می کند.یکی از بهترین کارها برای رفع کسلی داشتن7تا8 ساعت خواب در طول شبانه روز است.

خوردن این میوه از بی خوابی نجاتت میده!

آیا خوابیدن زیاد به رفع خستگی و خواب آلودگی کمک می کند؟

خیر. خواب زیاد، قشر مغز را بی حس می کند و باعث خواب آلودگی بیشتر می گردد. بلکه داشتن یک برنامه غذایی صحیح، برنامه منظم خواب و فعالیت بدنی باعث می شود تا بتوانید از این خواب آلودگی در امان مانید.

خواب آلودگی در بهار طبیعی است و معمولا خود به خود از بین می رود. اما می تواند نشانه ای از بیماری فشار خون بالا و قند خون بالا هم باشد، لذا اگر این خواب آلودگی ادامه داشت، به پزشک مراجعه نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر