قد کودک | افزایش قد کودک | غذاهای سالم برای رشد قد کودک

اگه بچه اینا رو بخوره قدش رشد میکنه! | روش های طبیعی افزایش قد کودک + فیلم

کوتاهی قد کودک، اکثرا به علت تغذیه نامناسب ایجاد می شود. پس به جای نگران شدن و گشتن به دنبال داروهای تقویتی و هورمون رشد؛ بهتر است به تغذیه کودکانتان توجه بیشتری داشته باشید.

افزایش قد کودک
ویکی گردی:

اگرچه رشد قد کودک معمولا به ساختار ژنتیکی آن‌ها بستگی دارد، اما برای بسیاری از کودکان که با کمبود رشد قدی مواجه هستند، رژیم افزایش قد کودک و ورزش، دو رکن اصلی سلامتی‌شان را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که کودکان در مدرسه یا خانه آن‌قدر مشغول بازی می‌شوند که اغلب یکی از این دو رکن، یعنی مصرف غذاهای سالم را فراموش می‌کنند. ازاین‌رو، هر چقدر هم که تلاش کنند، فقط می‌توانند تا ارتفاع معینی قد بکشند. بنابراین افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی متعادل کودک می‌تواند کمک کند تا قد کودک به حداکثر رشد خود برسد.

بهترین زمان برای رشد قدی کودکان ارتفاع قد هر فرد تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می‌شود و بیشتر افراد بعد از ۱۸ سالگی بلندتر نخواهند شد. با این حال، تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی، می‌تواند عاملی باشد تا قد فرد به حداکثر رشد خود برسد. کودکان با سرعت رشد می‌کنند و سرعت رشد قد آن‌ها در دوران بلوغ و حتی پس از بلوغ (احتمالاً تا 18 سالگی) افزایش می‌یابد. اما جهش رشد عمده معمولا بین 8 تا 13 سالگی در دختران و 10 تا 15 سالگی در پسران رخ می‌دهد. جالب این‌جاست که بچه‌ها نیز مانند درختان در بهار نسبت به سایر فصل‌های سال کمی سریع‌تر رشد می‌کنند! با این حال، سوءتغذیه می‌تواند مانع رشد کودک شود.

ساده ترین روش تمیز کردن لباسشویی و رفع بوی آن

لیست کوتاه و مختصری از مواد غذایی ای که به رشد قدی کودکان کمک می کند:

  • خوردن فرنی با زعفران به‌ عنوان دسر
  • ⁣سوپ با عصاره  پای مرغ ظهر ها
  • خوردن شیر با پودر سنجد شب ها
  • ⁣خوردن ماست با دارچین عصر ها
  • ⁣خوردن هندوانه با زنجبیل صبح ها
  • ⁣خوردن  ۱۴ عدد برنج صبح ناشتا
  • ⁣خوردن ۱۰ عدد تخم شنبلیله
  • خوردن ۱۲ عدد تخم سیاه دانه شب ها موقع خواب
  • ⁣خوردن تخم بلدرچین با سالاد جوانه گندم صبح ها
  • سبزیجات: کلم بروکلی، گوجه، اسفناج، هویج، شاهی، لوبیا سبز
  • ⁣میوه ها: توت سیاه، گیلاس
  • آجیل: تخم کدو، پسته، گردو، فندق
  • ⁣گوشت ها: گوشت گوساله، گوشت بوقلمون
  • حبوبات: نخود، لپه

میزان گوشت و لبنیات مورد نیاز کودکان:

 

دسته بندی کامل غذاهای مفید در رژیم افزایش قد کودک

یک رژیم غذایی متعادل با افزایش مصرف برخی مواد مغذی تقویت رشد کودکان را در پی خواهد داشت. در ادامه فهرستی از برخی از غذاهایی که با افزودن به رژیم افزایش قد کودک می‌تواند او را به رشد بهینه خود برساند، ارائه شده است:

تخم‌مرغ: در هر تخم مرغ، تقریباً 6.5 گرم پروتئین و تمام اسیدهای آمینه ضروری وجود دارد که باعث می‌شود تخم‌مرغ منبع کاملی از پروتئین برای رشد اسکلتی کودکان باشد.

شیر: پروتئین و ویتامین‌هایی مانند ویتامین D و مواد معدنی، مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم موجود در شیر کامل از رشد استخوان کودک حمایت می‌کنند. شیر کامل مواد مغذی بیشتری نسبت به انواع بدون چربی دارد.

ماست: ماست سرشار از ویتامین D و کلسیم است و به همین دلیل برای داشتن استخوان‌های قوی و رشد قد ضروری است.

وقتی عصبی هستی این خوراکی هارو بخور

سویا: آجیل سویا، آرد سویا، سویای غذایی، توفو و شیر سویا باید در برنامه افزایش رشد قد کودک گنجانیده شود. سویا با داشتن پروتئین و کلسیم بالا به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند.

گوشت قرمز: گوشت‌های قرمز سرشار از پروتئین و چندین ریز مغذی از جمله آهن هستند که برای پیشگیری از کم‌خونی ضروری است. کم‌خونی به نوبه خود می‌تواند باعث ضعف شود و ممکن است بر رشد قد کودک تأثیر منفی بگذارد.

گوشت سفید: ماهی و مرغ بدون پوست، گزینه‌های ایده‌آلی برای افزایش رشد قد کودکان هستند.

حبوبات: حبوبات، از جمله عدس، لوبیا سیاه، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز، سرشار از پروتئین، کلسیم و فیبر غذایی هستند که برای رشد کودک ضروری است.

سبزیجات برگ‌دار: سبزیجات برگ‌دار منبع خوبی از کلسیم برای کودکانی هستند که به دلیل عدم تحمل لاکتوز، شیر مصرف نمی‌کنند. سبزیجات برگ‌دار منبع خوبی از ویتامین K نیز هستند که برای سلامت استخوان ضروری است. برخی از سبزیجات برگ‌دار غنی از کلسیم که می‌توان به رژیم غذایی روزانه کودکان اضافه کرد، عبارتند از: شلغم، کلم پیچ، اسفناج، کاهو و شاهی.

آجیل‌ها: آجیل حاوی ترکیبی از پروتئین، منیزیم، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند سلامت استخوان و مفاصل را بهبود بخشد. چند نمونه از آجیل‌ها و مغزهایی که برای افزایش رشد قد کودک مناسب هستند، عبارتند از: دانه آفتابگردان، تخمه کدو، بادام، پسته و گردو.

خواص فوق العاده آب ماست که نمی دانستید

دانه‌ها: بیشتر دانه‌ها حاوی پروتئین و مواد معدنی مانند کلسیم هستند، به عنوان مثال، دانه چیا، کنجد، کینوا و …

غلات: غلات ممکن است حاوی کلسیم زیادی نباشند، اما می‌توانند منبع منیزیم باشند که نقش مهمی در ارتقای سلامت استخوان ایفا می‌کند.

میوه‌ها: برخی از میوه‌ها حاوی مقدار کافی کلسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز برای رشد سالم استخوان‌ها هستند. نمونه‌هایی از میوه‌های حاوی کلسیم، عبارتند از پرتقال، زردآلو، کیوی و آناناس.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر