پوسیدگی دندان | پوسیدگی دندان و بیماری قلبی

اگه نمیخوای سکته کنی مواظب دندونات باش | رابطه پوسیدگی دندان و بیماری قلبی

بهداشت دهان و دندان علاوه بر پیشگیری از پوسیدگی دندان به کاهش ابتلا به بیماری های قلبی نیز کمک خواهد کرد.

پوسیدگی دندان
ویکی گردی:

چه ارتباطی بین پوسیدگی دندان و سکته قلبی وجود دارد؟ باکتری‌ها و سایر میکروب‌های ناشی از پوسیدگی دندان و لثه‌ی عفونی راه خود را به دل عروق خونی باز می‌کنند و خود را به قلب می‌رسانند. از آنجایی که قلب عضو بسیاری حساسی است این مقاله را آماده کرده ایم تا با ترمیم و یا پیشگیری از پوسیدگی دندان احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهیم.

پوسیدگی دندان و بیماری‌ های قلبی

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه شامل چندین نقطه کوچک سطحی است که کم کم رشد می‌ کنند و عمیق‌ تر می‌ شوند. معمولاً افرادی که به درستی و به میزان کافی مسواک نمی‌ زنند، شاهد پوسیدگی دندان‌ های خود هستند و متاسفانه بسیاری از آنها درباره درمان پوسیدگی دندان سهل انگاری می‌ کنند. واقعیت این است که درمان پوسیدگی در مراحل اولیه باعث حفظ بیشتر دندان و پرداخت هزینه کمتر می‌ شود. به هر حال وقتی دندان پوسیده به حال خود رها شود، پس از مدتی باید انتظار پوسیدگی وسیع‌ تر و عمیق‌ تری داشته باشیم. وقتی باکتری‌ های عامل پوسیدگی، مینا و عاج دندان را از بین بردند و به اتاق پالپ رسیدند، فرد درد شدیدی احساس خواهد کرد.

آیا مسواک زدن روزه را باطل می کند؟

اتاق پالپ، بافت نرم دندان است که شامل تعداد زیادی رگ خونی و عصبی می‌ باشد. بدیهی است که وجود عفونت در این بخش علاوه بر درد، عوارض دیگری هم به همراه دارد. یکی از عوارض عفونت‌ های دندانی، ایجاد یا تشدید بیماری‌ های قلبی است

 

آیا مسواک زدن از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می‌کند؟

تحقیقات و آمار ثابت کرده‌ اند که هر چقدر میزان بهداشت دهان و دندان بالا‌تر باشد، ابتلا به بیماری‌ های قلبی کاهش پیدا می‌ کند. به عبارتی با حفظ بهداشت دهان و دندان به خوبی می‌ توانید از بیماری‌ های قلبی جلوگیری کنید و حداقل یکی از عوامل مخرب را از بین ببرید. سعی کنید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید. اگر از نظر ژنتیکی دندان‌ های خوبی داشته باشید، با مسواک زدن می‌ توانید آن‌ها را حتی تا سنین سالمندی نیز حفظ کنید. اگر جنس دندان‌ های شما بنابر دلایل مختلف، چندان مستحکم نیست و با وجود مسواک زدن، پوسیدگی دارد؛ حتماً در اسرع وقت برای درمان پوسیدگی‌ ها اقدام کنید. لازم است هر ۶ ماه یکبار برای چکاپ به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نموده و اطمینان بیشتری از سلامت دندان‌ های خود داشته باشید.

ارتباط دندان درد و سکته‌ی قلبی

۷ عادت‌ رایج که دندان‌ ها را نابود می‌کند!

باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها از طریق جریان خون از دهان به سایر نقاط بدن از جمله قلب منتقل می‌شوند. زمانی که راه این باکتری‌ها به قلب باز می‌شود، خود را به مناطق آسیب دیده متصل می‌کنند و سبب التهاب می‌شوند.

این مسئله به بیماری‌هایی مانند اندوکاردیت و عفونت لایه داخلی قلب منجر می‌شود. به گفته انجمن قلب آمریکا، سایر بیماری‌های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (گرفتگی عروق) و فشارخون بالا و سکته مغزی نیز با التهاب ناشی از باکتری‌های دهان مرتبط است. انتقال باکتری‌ها و عوامل عفونی از ریشه دندان به قلب، نقطه آغاز اختلال در سلامت قلب خواهد بود.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند؟

بیماران مبتلا به بیماری لثه مزمن مانند ورم لثه (اماس و التهاب لثه دندان) یا بیماری پریودنتال پیشرفته بالاترین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ناشی از عفونت دهان را دارند، به خصوص اگر این عفونت و درد نادیده گرفته شده و کنترل نشود؛ زیرا با ورود ضایعات مزمن در اطراف ریشه دندان که در اصطلاح عامیانه به آن کیست گفته می‌شود به جریان خون، رگ‌های خونی آلوده می‌شود و با افزایش آزادسازی پروتیئن واکنش سی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سکته قلبی افزایش می‌یابد.

اشتباهات رایج در استفاده از خمیر دندان

دندان درد حاکی از سکته قلبی

نه تنها دندان درد یکی از دلایل سکته‌ی قلبی است؛ بلکه گاهی این مسئله از اولین نشانه‌های سکته قلبی خصوصاً در افراد مسن به شمار می‌رود. درد دندان نشان دهنده آسیب مغز دندان، رگ‌ها و اعصاب درون مغز دندان است. گاهی درد حاکی از سکته قلبی خود به صورت درد دندان فک پایین سمت چپ (سمت قلب) بروز می‌کند. توجه داشته باشید که درد بی‌دلیل دندان در این ناحیه می‌تواند از سکته قلبی خبر دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر