حلیم بادمجان | مواد لازم پخت حلیم بادمجان

طرز تهیه حلیم بادمجان خوشمزه و مجلسی | نکات طلایی پخت حلیم بادمجان

برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه حلیم بادمجان در ادامه با سایت ویکی گردی همراه باشید.

حلیم بادمجان
ویکی گردی:

حلیم بادمجان یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است شباهت هایی به حلیم گندم دارد. حلیم بادمجان یک وعده عالی برای افطار است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه حلیم بادمجان در ادامه با سایت ویکی گردی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • بادمجان ۴ عدد متوسط
  • عدس نصف فنجان
  • گوشت گوسفندی ۲۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • برنج نصف فنجان
  • سیر ۲ حبه
  • کشک ۲ قاشق غذاخوری
  • مغز گردو نصف فنجان
  • نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن مایع به اندازه کافی

لیست غذاهای خوشمزه با بادمجان

طرز تهیه حلیم بادمجان

مرحله اول

برای تهیه حلیم بادمجان مجلسی ابتدا گوشت گوسفندی که بهتر است از سردست استفاده شود را داخل قابلمه ای می گذاریم و ۱ عدد از پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.

مرحله دوم

سپس به گوشت اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. مداوم گوشت و پیاز را به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم و زردچوبه نیز روی گوشت می ریزیم و ۱ حبه از سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و از وسط نصف می کنیم.

مرحله سوم

سپس و به مواد می افزاییم و حرارت را کم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت آب بیاندازد. حالا بعد ۴ الی ۵ لیوان آب جوش روی گوشت می ریزیم و اجازه می دهیم تا با حرارت کم به مدت ۲ الی ۳ ساعت کاملا بپزد.

مرحله چهارم

تا گوشت بپزد بادمجان ها را پوست می گیریم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد بادمجان ها را از وسط نصف می کنیم و در سینی می چینیم. سپس روی آن ها نمک می پاشیم.

مرحله پنجم

سپس کنار می گذاریم تا به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنند تا اگر تلخی دارند از بین برود.عدس را می شوییم و در صافی می ریزیم و داخل قابلمه ای می ریزیم و ۲الی ۳ لیوان آب به آن اضافه می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهم تا زودتر به جوش بیاید.

مرحله ششم

بعد حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم تا عدس کاملا بپزد. پس از پخت عدس، برنج را می شوییم و آب آن را بیرون می ریزیم و به عدس اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا برنج نیز کاملا بپزد و له شود و بعد از روی شعله قابلمه را بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

بادمجان ها را داخل آبکش قرار می دهیم و آن ها را می شوییم تا نمک موجود روی آن ها از بین برود و بعد با دست آب بادمجان ها را می گیریم.تابه ای بزرگ را روی حرارت کم قرار می دهیم و داخل آن روغن سرخ کردنی می ریزیم و اجازه می دهیم تا روغن داغ شود.

سمبوسه مرغ و قارچ یه فینگرفود خفن واسه افطاری + طرز تهیه

مرحله هشتم

سپس بادمجان ها را داخل تابه قرار می دهیم تا سرخ شوند و کمی زردچوبه نیز روی آن ها می پاشیم و زمانیکه سرخ شدند آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر بادمجان ها نیز سرخ شود و بعد داخل صافی یا روی دستمال قرار می دهیم تا روغن اضافه آن ها خارج شود.

مرحله نهم

سپس تابه را می شوییم و مجددا روی اجاق می گذاریم و پیاز باقی مانده را پوست می گیریم و می شوییم و خلالی خرد می کنیم و تابه را روی شعله قرار می دهیم و حرارت را کم می کنیم و روغن داخل تابه می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود.

مرحله دهم

سپس پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا کمی نرم شود و صبر می کنیم تا طلایی شود و بعد در صافی می ریزیم تا روغن اضافه آن خارج شود و سیر باقی مانده را پوست می گیریم و می شوییم و رنده می کنیم.

مرحله یازدهم

سپس داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سرخ شود و داخل بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم.داخل شیرجوش ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری  روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا روغن داغ شود.

مرحله دوازدهم

حالا ۲ قاشق نعناع خشک داخل روغن می ریزیم و به مدت ۱ دقیقه نعناع ها را تفت می دهیم. نباید نعناع ها سیاه شود و رنگ سبز خود را از دست بدهد همین که کمی تفت دادید از روی حرارت شیرجوش را بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله سیزدهم

بعد از پخت کامل گوشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم و تکه های گوشت را از داخل آب گوشت بیرون می آوریم.سپس داخل صافی می گذاریم و ( آب گوشت باید به اندازه ۱ لیوان باقی مانده باشد) صبر می کنیم تا خنک شود.

مرحله چهاردهم

بعد گوشت ها را به صورت ریش ریش خرد می کنیم و مجددا داخل همان قابلمه ای که آب گوشت ها هنوز داخل آن است می ریزیم و برنج و عدس پخته شده و همین طور بادمجان های سرخ شده را به آن اضافه می کنیم.

مرحله پانزدهم

حالا کمی زعفران دم کرده نیز به مواد می افزاییم و اجازه می دهیم تا حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با حرارت کم مواد با هم بپزند، به طوریکه دیگر همه آب داخل غذا تبخیر شود و بعد مواد را داخل پارچ غذاساز یا مخلوط کن می ریزیم.

مرحله شانزدهم

سپس به صورت میکس شده تحویل می گیریم. در صورت نبود غذاساز یا مخلوط کن می توانید با گوشتکوب برقی یا دستی نیز این کار را نیز انجام دهید. در آخر ۲ قاشق غذاخوری کشک را به مواد اضافه می کنیم.

ترفند‌هایی برای خوشمزه‌تر شدن خورش بادمجان 

مرحله هفدهم

در این مرحله خوب با قاشق مواد را زیر و رو می کنیم و هم می زنیم تا کشک به خورد مواد برود و کمی از پیاز و سیرداغی که سرخ کرده بودیم را برای تزئین کنار می گذاریم. سپس باقی آن را به حلیم بادمجان اضافه می کنیم.

هجدهم

سپس داخل ضرف مورد نظرمان می ریزیم و روی آن را با کشک سفید و یا کمی زعفران را آغشته به کشک کنید و روی آن را جذابتر کنید. علاوه بر این از پیازداغ و سیرداغ و نعناع نیز برای تزئین می توانید استفاده کنید و با نان نوش جان کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۹ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر