شله زرد | طرز تهیه شله زرد | نکات پخت شله زرد

چرا شله زرد آب میندازه و شل میشه؟ | راه حل شلی یا آب انداختن شله زرد + نکات

شله زرد از خوشمزه ترین و مقوی ترین دسرها می باشد. برخی افراد با انجام اشتباهاتی در پخت آن، موجب آب انداختن و شل شدن شله زرد می شوند.

شله زرد
ویکی گردی:

شله زرد یکی از دسرهای مقوی، مغذی و خوشمزه است که در مناسبت های مختلف مذهبی طبخ می شود. برای تهیه شله زرد از مواد غذایی متنوعی مانند برنج، شکر، زعفران، گلاب، کره، خلال بادام و... استفاده می شود. بسیاری از کدبانوهای ایرانی در تهیه شله زرد خبره هستند اما برخی دیگر از خانم ها در زمان پخت شله زرد دچار مشکلاتی می شوند. یکی از مشکلات آب انداختن و شل شدن شله زرد است.

علت شل شدن و آب انداختن شله زرد

شما اجازه نمی دهید که برنج کامل پخته شود و جا افتاده و قوام بیاید و وقتی برنج کمی نرم می شود، با این تصور که برنج همزمان با آب شدن شکر می پزد، شکر را به آن می افزایید، این کار سبب شل شدن شله زرد می شود زیرا بعد از اضافه کردن شکر، شله زرد آب انداخته و اگر آب برنج از ابتدا کامل تبخیر نشده باشد، شله زرد شما شل خواهد شد و قوام کافی نخواهد داشت.

با خواص شگفت انگیز گلاب برای بدن آشنا شوید

 

راه حل: چه کنم شله زرد آب نیاندازد؟

برای پخت یک شله زرد خوشمزه و با قوام:

  1.     اگر می خواهید شله زردتان قوام داشته باشد، اجازه دهید اول برنجتان به حالتی غلیظ برسد و بعد شکر را اضافه کنید زیرا بعد از اضافه کردن شکر شله زرد کمی شل تر از حالتی که برنج خالی تان داشته می شود.
  2.     برای اینکه شله زردتان قوام داشته باشد و آب نیندازد، بعد از کامل شدن مواد یک شعله پخش کن زیر ظرف شله زرد بگذارید و اجازه دهید شله زرد نیم ساعت روی شعله ملایم بماند تا تمام آب آن کشیده شود.
  3.     اگر شله زرد به مقدار کم درست می کنید می توانید آن را داخل ظرف پیرکس بکشید و برای چند دقیقه داخل فر بگذارید تا آب آن کشیده شود.

ترفندهای رفع شل و آبکی بودن شله زرد

اگر شله زرد شما بعد از پخت شل شد، برای رفع شلی آن ترفندهای زیر را به کار ببرید:

افزودن کمی آرد برنج

اگر بعد از پخت کامل شله زرد احساس نمودید که خیلی شل است، کمی آرد برنج را در آب سرد حل کنید و با توجه به میزان شله زرد داخل آن بریزید و اجازه دهید کمی بجوشد و قوام بیاید.

افزودن برنج

اگر بعد از پخت کامل شله زرد احساس نمودید که خیلی شل است،کمی برنج نیم دانه را جداگانه بپزید و پس از پخت کامل داخل مخلوط کن بریزید و سپس این پوره را درون شله زد بریزید و اجازه دهید تا بجوشد تا لعاب پوره به شله زرد قوام کافی را بدهد.

افزودن پودر ژلاتین

برخی افراد برای اینکه شله زردشان قوام بیشتری بیابد ، یک قاشق سوپ خوری ژلاتین را با یک چهارم پیمانه آب سرد خیس کرده و بعد روی حرارت بن ماری قرار داده تا ژلاتین کاملا حل شود.

دسر ساده و خوشمزه فرنی | آموزش فرنی با یک روش متفاوت

 

سپس ژلاتین حل شده را به شله زرد اضافه کرده و خوب مخلوط می کنند و بعد از یکی دو جوش حرارت را خاموش می کنند و شله زرد را داخل ظرف یا قالب مناسب چرب شده ریخته و در یخچال قرار می دهند تا سرد شود. سپس قالب را داخل ظرف سرو برگردانده و با پودر پسته و چیپس شکلاتی و…. تزیین کرده و بدین ترتیب شله زرد قالبی میل می کنند.

سرد شدن شله زرد

اگر بعد از پخت کامل شله زرد احساس نمودید که خیلی شل است، شله زرد را در ظرفی ریخته و اجازه دهید سرد شود زیرا شله زرد بعد از سرد شدن سفت تر خواهد شد.

نکات مهم

  1.     قبل از باز شدن کامل برنج و کشیده شدن آب آن، هرگز شکر را به آن اضافه نکنید زیرا نه تنها سبب شل شدن شله زرد می شود بلکه باعث خام ماندن مغز برنج نیز می شود.
  2.     هیچ وقت از نشاسته برای قوام شله زرد استفاده نکنید.
  3.     پیشنهاد می شود قبل از اضافه کردن شکر، برنج باید کمی غلیظ تر از حالت دلخواه شما باشد تا با اضافه کردن شکر به غلظت دلخواه برسد.
  4.     از همان ابتدا آب مورد نیاز برای پخت برنج را اضافه کنید ، تا در زمان پخت به برنج آب نیافزایید و آن را شل کنید.
  5.  
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر