آلزایمر | رابطه انگشت کردن در بینی و آلزایمر

انگشت کردن در بینی و خطر ابتلا به آلزایمر! | نکاتی باید بدانید

دانشمندان رابطه مستقیمی بین انگشت کردن در بینی و بیماری آلزایمر کشف کرده اند که در ادامه مطلب توضیح داده ایم

آلزایمر
ویکی گردی:

انگشت کردن در بینی عمل ساده ای که ممکن است افراد به طور روزانه برای تمیز کردن بینی استفاده کنند، کمی خطرناک است و ممکن است موجب ابتلا به بیماری آلزایمر شود. تحقیقاتی انجام شده که افزایش خطر ابتلا به آلزایمر را نشان می دهد. در این مقاله رابطه مستقیم انگشت کردن در بینی و خطر ابتلا به آلزایمر را بررسی کرده ایم.

رابطه مستقیم انگشت کردن در بینی و خطر ابتلا به آلزایمر

اگرچه انگشت کردن در بینی ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما می‌تواند عواقب مخربی به همراه داشته باشد و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد!

تحقیقات نشان می‌دهد که:

یک باکتری می‌تواند از طریق عصب بویایی بینی و مغز موش‌ها حرکت کند و شاخص‌هایی را ایجاد می‌کند که نشانه‌ای از بیماری آلزایمر هستند.

به‌طور دقیق‌تر، دانشمندان در تحقیقات خود توضیح داده‌اند که هنگام انگشت کردن در بینی، نوعی باکتری با نام «کلامیدیا پنومونیه» (Chlamydia pneumoniae) از عصب امتدادی بین حفره بینی و مغز به عنوان یک مسیر مستقیم برای رسیدن به سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌کند. سپس سلول‌های مغز با رسوب پروتئین بتا آمیلوئید، یک پیش‌ساز کلیدی برای ایجاد بیماری آلزایمر، واکنش نشان می‌دهند.

پروفسور «جیمز سنت جان»، رئیس مرکز نوروبیولوژی و تحقیقات سلول‌های بنیادی Clem Jones و یکی از محققان مطالعه جدید که می‌گوید یافته‌های اولین مورد در جهان است، می‌گوید:

«ما اولین نفری هستیم که نشان دادیم کلامیدیا پنومونیه می‌تواند مستقیما از بینی وارد مغز شود. جایی که می‌تواند پاتولوژی‌هایی شبیه به بیماری آلزایمر ایجاد کند. ما این اتفاق را در یک مدل موش دیده‌ایم و شواهد آن به‌طور بالقوه‌ای برای انسان‌ها نیز ترسناک است.»

تاثیر عصب بویایی در ابتلا به آلزایمر

باکتری کلامیدیا پنومونیه (رنگ سبز) در داخل مغز موش که توسط پروتئین بتا آمیلوئید (رنگ قرمز) احاطه شده است. محققان توضیح می‌دهند که در موش‌ها، عصب بویایی در بینی مسیر کوتاهی را تا مغز طی می‌کند. به این ترتیب، ویروس‌ها و باکتری‌ها از آن به عنوان یک مسیر مستقیم به مغز استفاده می‌کنند. اکنون محققان فقط باید ثابت کنند که همین مسیر در انسان‌ها نیز وجود دارد و ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند از آن به همین روش استفاده کنند.

 

توصیه ای که باید جدی بگیریم

در نهایت، سنت جان برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر دیررس، توصیه می‌کند که از انجام برخی فعالیت‌ها اجتناب کنید:

«انگشت کردن در بینی و کندن موهای بینی ایده خوبی نیست. ما نمی‌خواهیم به داخل بینی آسیب بزنیم و کندن [موها] و انگشت کردن داخل آن می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر به دیواره بینی آسیب بزنید، می‌توانید تعداد باکتری‌هایی که می‌توانند به مغز شما وارد شوند را افزایش دهید.»

اگر به دیواره بینی آسیب بزنید، می توانید تعداد باکتری هایی که می توانند وارد مغز شما شوند را افزایش دهید.

برای شستن محیط داخلی بینی روش‌های مختلفی وجود دارد، از جمله: شستن بینی با سرم، شستشوی بینی با آب نمک، شستشوی سینوس و …

او همچنین آزمایش بویایی را برای افراد بالای ۶۰ سال به منظور تشخیص زودهنگام آلزایمر و زوال عقل توصیه می‌کند.

 

از بین رفتن سریع حس بویایی علامت اولیه بیماری آلزایمر

یک مطالعه جدید نشان می دهد که کاهش در حس بویایی افراد می تواند از دست دادن عملکرد ذهنی آنها را پیش بینی کند و هشداری در مورد تغییرات ساختاری در مغز که در ابتلا به آلزایمر مهم هستند باشد.

دکتر «جایانت پینتو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه شیکاگو، اظهار کرد این مطالعه نشان می‌دهد که کاهش سریع حس بویایی نشان‌دهنده بسیار خوبی از آنچه در نهایت به‌طور ساختاری در مناطق خاصی از مغز رخ می‌دهد، است.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که:

پلاک‌ها و گره‌هایی که در بیماری آلزایمر اتفاق می‌افتند، قبل از اینکه در سایر قسمت‌های مغز ظاهر شوند. اغلب در نواحی مرتبط با بویایی و حافظه مغز ظاهر می‌شوند.

برای این مطالعه، محققان تلاش کردند تا ببینند آیا می‌توان تغییراتی را در مغز شناسایی کرد. که با از دست دادن بویایی و عملکرد ذهنی یا شناختی در طول زمان مرتبط است یا خیر. به گفته محققان، افرادی که حس بویایی شان به سرعت در حال کاهش است در طول زمان در شرایط بدتری قرار دارند و بیشتر احتمال دارد که مشکلات مغزی و حتی آلزایمر داشته باشند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر