افطار | دعای افطار

ذکر و دعای لحظه افطار + ثواب و فضیلت

در ماه مبارک رمضان در لحظات ملکوتی اذان مغرب و هنگام افطار از پیامبر و امامان، ذکر و دعاهایی برای روزه داران توصیه شده است که ثواب بسیار زیادی دارند.

دعای افطار
ویکی گردی:

دعای افطار ماه رمضان را در این مطلب از سایت ویکی گردی خوانید. دعاهایی که خواندنشان در زمان افطار بسیار توصیه شده است. ماه مبارک رمضان ماه روزه داری و بندگی خداوند است. خداوند رحمان در این ماه سفره ای به وسعت تمام آسمان ها و زمین می گستراند و بندگانش را به سوی خود فرا می خواند. روزه داران در ماه رمضان از اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نمی خورند و از مبطلات روزه دوری می کنند و بعد از اذان مغرب با طعام پاکیزه و حلال و بدون شبهه افطار می کنند.

در وقت افطار بهتر است شخص روزه دار دعاهایی را بخواند و سپس افطار نماید. در این بخش از دین و مذهب ویکی گردی شما را با دعاهای لحظه افطار آشنا می کنیم.

متن کامل دعای سحر ماه رمضان با ترجمه + فضیلت

در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی در خصوص آداب افطار در لحظات ملکوتی اذان مغرب این چنین آمده است:

مستحب است شخص روزه دار بعد از نماز عشاء افطار کند، مگر آنکه ضعف بر او غلبه کرده باشد یا جمعی منتظر او باشند.

همچنین با طعام پاکیزه و حلال و بدون شبهه افطار کند، بهتر است که با خرمای حلال افطار کند تا ثواب نمازش 400 برابر شود، همچنین بهتر آن است به خرما، آب، رطب، لبن، حلوا، نبات و به آب گرم به هر کدام که افطار کند.

دعاهای توصیه شده برای لحظات افطار

در وقت افطار دعاهای وارده خوانده شود، از جمله دعای:

اللَّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ

خدایا برای تو روزه گرفتم،و بر خوان تو افطار کردم،و بر تو تکیه نمودم.

دعا امیرالمؤمنین(ع) لحظه افطار

روایت شده که امیرالمؤمنین علیه السّلام‌ هرگاه می‌خواست افطار کند می‌گفت:

بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ [فَتَقَبَّلْهُ‌] مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ

به نام خدا،خدایا برای تو روزه‌ گرفتیم،و بر روزی تو افطار کردیم،خدایا از ما بپذیر،که تو شنوا و دانایی

در هنگام خوردن لقمه اول بگوید

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، ای گسترده آمرزش، مرا بیامرز (مفاتیح الجنان , قمی، شیخ عباس)

دعای امام رضا در لحظه افطار

امام رضا (علیه السلام) می فرمایند:

هر کس هنگام افطارش، بگوید:اللهم لک صمنا بتوفیقک و علی رزقک افطرنا بامرک فتقبله منا و اغفر لنا انک انت الغفور الرحیم.

خداوند، آنچه را از نقص و زیان، بر روزه اش وارد ساخته، می بخشاید. (بحار الانوار 93/312).

دعای سفارش شده حضرت محمد (ص) در لحظه افطار

پیامبر خدا به امیر مومنان فرمود:

ای ابوالحسن! این ماه رمضان است که آمده است. دعای خودت را پیش از افطار قرار ده؛ چرا که جبرئیل نزد من آمد و گفت:ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم، هر کس در ماه رمضان پیش از آن که افطار کند این دعا را بخواند، خداوند:

(1-) دعایش را مستجاب می کند

(2-) روزه و نمازش را می پذیرد.

(3-) ده دعای او را اجابت می کند.

(4-) گناهش را می آمرزد.

(5-) اندوهش را می زداید.

(6-) رنجش را برطرف می کند.

(7-) حوائجش را بر می آورد.

(8-) او را به خواسته اش می رساند.

(9-) عملش را با اعمال پیامبران و صدیقان بالا می برد.

(10-) روز قیامت با چهره ای درخشان تر از ماه شب چهاردهم می آید.

گفتم: آن کدام دعاست ای جبرئیل؟ گفت:بگو:

اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْکُرْسِیِّ الرَّفِیعِ وَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ رَبَّ الشَّفْعِ الْکَبِیرِ وَ النُّورِ الْعَزِیزِ وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَانِ الْعَظِیمِ أَنْتَ إِلَهُ مَنْ فِی‌ السَّمَاوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فِی الْأَرْضِ لَا إِلَهَ فِیهِمَا غَیْرُکَ وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِی الْأَرْضِ لَا جَبَّارَ فِیهِمَا غَیْرُک وَ أَنْتَ مَلِکُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَلِکُ مَنْ فِی الْأَرْضِ لَا مَلِکَ فِیهِمَا غَیْرُکَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْکَبِیرِ وَ نُورِ وَجْهِکَ الْمُنِیرِ وَ بِمُلْکِکَ الْقَدِیمِ یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ ثَلَاثاً أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی أَشْرَقَ بِهِ کُلُّ شَیْ‌ءٍ وَ بِاسْمِکَ الَّذِی أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ بِاسْمِکَ الَّذِی صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ یَصْلُحُ الْآخَرُونَ یَا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَیٍّ وَ یَا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَیٍّ وَ یَا حَیُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ اجْعَلْ لِی مِنْ أَمْرِی یُسْراً وَ فَرَجاً قَرِیباً وَ ثَبِّتْنِی عَلَی دِینِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی هُدَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ع وَ اجْعَلْ عَمَلِی فِی الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لِی کَمَا وَهَبْتَ لِأَوْلِیَائِکَ وَ أَهْلِ طَاعَتِکَ فَإِنِّی مُؤْمِنٌ بِکَ وَ مُتَوَکِّلٌ عَلَیْکَ مُنِیبٌ إِلَیْکَ مَعَ مَصِیرِی إِلَیْکَ وَ تَجْمَعُ لِی وَ لِأَهْلِی وَ وُلْدِی الْخَیْرَ کُلَّهُ وَ تَصْرِفُ عَنِّی وَ عَنْ وُلْدِی وَ أَهْلِی الشَّرَّ کُلَّهُ أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ تُعْطِی الْخَیْرَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشَاءُ فَامْنُنْ عَلَیَّ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

خداوندا!ای پروردگار نور بزرگ، وای پروردگار تخت افراشته، و ای پروردگار دریای سرشار، و ای پروردگار شفع بزرگ، و ای نور ارجمند، وای پروردگار تورات و انجیل و زبور و قرآن بزرگ، تو معبود آنانی که در آسمان و زمین اند و در آن ها، معبودی جز تو نیست.تو جبار آنانی که در آسمان و زمین اند و در آن ها، جباری جز تو نیست.تو پادشاه آنانی که در آسمان و زمین اند و در آن ها، پادشاهی جز تو نیست. تو را به نام بزرگت و فروغ چهره ی تابانت و به فرمان روایی دیرینت می خوانم.ای زنده، ای برپای، ای زنده، ای برپای، ای زنده ای برپای، تو را به نامت می خوانم که به سبب آن،هر چیز،تابان است، و به آن نامت که به سبب آن، آسمان و زمین فروزان اند،و به آن نامت که به سبب آن،اولین و آخرین،شایسته شده و می شوند.

ای زنده پیش از هر زنده، ای زنده ی پس از هر زنده، ای زنده ای که معبودی جز تو نیست.بر محمد و خاندان محمد درود فرست و گناهان مرا بیامرز، ودر کار من آسانی و گشایشی نزدیک قرار ده، و مرا بر آیین محمد و آل محمد و بر شیوه و سیره ی محمد و خاندان محمد و بر سنت محمد و خاندان محمد که بر او و آنان درود باد،استوار بدار.

عمل مرا در زمره ی (اعمال)بالا برده شده پذیرفته قرار بده و آن گونه که به دوستانت و فرمان بردارانت عطا کرده ای بر من هم عطا کن.همانا من به تو ایمان،وبر تو توکل دارم،به سوی تو باز می گردم، و سرانجامم به سوی توست. همه ی خیر را برای من و خانواده و فرزندانم فراهم آر، و هر بدی را از من و فرزندم و خانواده ام دور بگردان.

تو مهر ورز و صاحب نعمتی؛ پدید آورنده ی آسمان ها و زمینی،به هر که خواهی خیر می دهی،و از هر که خواهی،آن را بر می گردانی،پس با رحمتت بر من منت بگذار،ای مهربان ترین مهربانان.( اقبال الاعمال سید بن طاووس، ج1، ص114 )

گفتن ذکر لا اله الا الله

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:

هر کس روزه خود را با کلام صالح و عمل صالح به پایان رساند، خداوند، روزه او را قبول می فرماید.

گفته شد:ای پسر رسول خدا، کلام صالح چیست؟ فرمود:شهادت به کلمه لا اله الا الله و عمل صالح خارج کردن فطریه از مال خویش است. (امالی صدوق 34)

خواندن سوره قدر هنگام افطار

امام زین العابدین (علیه السلام) فرمود:

    هر کس سوره قدر را هنگام افطار و سحرش (قبل از افطار و قبل از خوردن سحری) بخواند، بین سحر و افطار (هنگام روز) ثواب کسی را دارد که، در راه خدا، در خون خود غوطه ور باشد. ( وسائل 10 / 149)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر