لاغر شدن در ماه رمضان | رژیم لاغری در ماه رمضان

چطور در ماه رمضان هم روزه بگیریم و هم لاغر شویم؟ | یک تیر و دو نشان با روزه گرفتن!

ماه رمضان یکی از زمان‌هایی است که اگر یک سری نکات تغذیه‌ای رعایت نشود ممکن است به جای لاغر شدن منجر به افزایش وزن شود

لاغر
ویکی گردی:

شما هم می خواهید در ماه رمضان لاغر شوید؟ قبل از هرچیز باید بگوییم چنانچه نحوه صحیح روزه داری را بلد نباشید، نه تنها لاغر نمی شوید، بلکه دچار اضافه وزن نیز می شوید. چرا که تنها ساعت کمی را برای غذا خوردن در اختیار دارید و باید مصرف مواد غذایی را کاملا مدیریت کنید. در ادامه با نکات کلی تغذیه در ماه رمضان آشنا می شوید تا به صورت اصولی لاغر شوید

حضور با احتیاط در مهمانی‌‌ها

زمانی که در این ماه به مهمانی می‌روید، همانند خانه‌تان غذا بخورید و خیلی سریع سفره را ترک کنید تا در مقابل غذاهای رنگارنگ وسوسه نشوید. غذا را به اندازه مهمان‌ها آماده کنید تا مجبور نشوید تمام غذاهای باقی‌مانده را بخورید. البته ماه رمضان امسال همچنان همراه با ویروس کروناست. برای حفظ سلامت خود و عزیزانتان از شرکت در دورهمی و مهمانی‌ها دوری کنید.

10 خوراکی خوشمزه برای کاهش وزن در خانه! + روش

مصرف به اندازه شیرینی‌جات به خصوص زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه دارای حجم کم و کالری زیادی است. همچنین چربی‌های بسیار بالایی دارد و برای بدن مضر است. اما اگر علاقه فراوانی به خوردن آنها دارید، سعی کنید خودتان در منزل با روغن بسیار کم آنها را درست کنید. مصرف بیش از حد قند ریشه اصلی چاقی، دیابت و دیگر مشکلات سلامت است. هر چقدر قند مصرفی شما کمتر باشد، بهتر است. این مورد به خصوص برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند بسیار وحشتناک است. وقتی غذاهای قندی می‌خورید، انسولین در بدن شما بیشتر ترشح شده و پیوسته چربی‌های بیشتر و بیشتری ذخیره می‌کنید. پس هنگام افطار تنها با یک خرما روزه‌ی خود را باز کنید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند چون برای ساعت‌های طولانی غذایی نخورده‌اند در وعده افطار آزاد هستند. بنابراین مقدار زیادی کربوهیدرات را وارد بدن خود می‌کنند بدن نیز با ترشح انسولین انرژی اضافی را تبدیل به چربی می‌کند.

در رژیم ماه رمضان زولبیا و بامیه باید به مقدار کم مصرف شود زیرا کالری بالایی دارد و موجب تشنگی خواهد شد.

تغییر الگوی غذایی

در ماه مبارک رمضان، تنوع غذاها بسیار بالاست و با انواع غذاها روبه رو می‌شویم. بهتر است که الگوی غذایی خود قبل از ماه مبارک را رعایت کنیم و غذای خود را با دیگران شریک شویم.

افزایش کار و تحرک

افراد برای جلوگیری از تشنگی و عرق کردن در طول روزه‌داری فعالیت خود را کم می کنند. همین موضوع موجب می‌شود تا در طول ماه رمضان دچار اضافه وزن شویم. سعی کنید با پیاده‌روی بعد از افطار این کمبود تحرک را جبران کنید. به جای ۲۳ ساعت یکجا نشینی، یک ساعت روی تردمیل بدوید و ورزش را در کل روز تقسیم کنید. تا سرکار پیاده بروید و یا اگر از اتوبوس و تاکسی استفاده می‌کنید مقداری از مسیر را پیاده‌روی کنید. سرکار با گوشی صحبت می‌کنید؟ در حال صحبت کردن راه بروید. تا فروشگاه پیاده‌روی کنید و یا برای مهمانی رفتن در افطار به خانه دوست‌تان پیاده بروید. برای سوزاندن کالری مجبور نیستید، به شدت ورزش کنید. در طول روز خود را درگیر ورزش‌های هوازی با شدت کم کنید این کار معجزه می کند.

با خوردن این نان ها به راحتی وزن کم کن!

خواب و استراحت به اندازه در طول روز 

مهم‌ترین علت چاقی در ماه رمضان زیاد شدن خواب و استراحت روزانه است. سعی کنید روزانه ۶ الی ۷ ساعت بخوابید تا ساعت بدنتان را به هم نریزید و احساس ضعف و بی‌حالی نداشته باشید. در ماه رمضان نیاز به دریافت غذای بیشتر نسبت به روزهای دیگر نیست. حتی ممکن است فرد نیاز به دریافت غذای کمتری داشته باشد چون میزان استراحت، بیشتر و میزان، فعالیت کمتر می‌‌شود و متابولیسم بدن به خودی خود کاهش می‌یابد. با این حال با رعایت یک برنامه غذایی مناسب در ماه رمضان به هدف اصلی خود خواهید رسید. همه افراد می‌توانند در ماه رمضان رژیم بگیرند. فقط کافیست از دستور‌ برنامه غذایی خود استفاده و سه وعده اصلی صبحانه، نهار و شام را در ماه رمضان به شکل افطار، شام و سحر نوش جان کنید.

در رژیم لاغری ماه رمضان میان وعده‌ها باید بین افطار تا سحر پخش شوند تا بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. میان وعده‌ها نیز باید بین زمان افطار تا سحر پخش شوند. بعضی از افراد در ماه رمضان فکر می‌کنند چون روزه بوده‌اند و چندین ساعت است که چیزی نخورده‌اند، می‌توانند بعد از افطار پرخوری کنند و بیشتر از سهمیه‌ خود بخورند، اما همین موضوع باعث می‌شود تا بعد از ماه رمضان علی رغم رژیمی که دارند، وزن‌شان بالا برود. در این ماه فضا برای رژیم گرفتن راحت‌تر است، چرا که اطرافیان نیز غذایی نمی‌خورند تا به شکستن رژیم وسوسه شوید. اما باید برای غذا خوردن بعد از افطار برنامه داشته باشید و حواس‌تان باشد که زیاده‌روی نکنید.

کاهش مصرف نوشیدنی‌های قندی

شاید بپرسید چرا یک مورد جدا برای نوشیدن قند داریم؟ آیا در اولین مورد درباره قند توضیح ندادیم؟ بله اما باید بدانید مصرف بیش از حد قند از دلایل اصلی توقف و افزایش وزن در ماه رمضان است و استفاده از آن به صورت مایع برای بدن بسیار مضر است: بدترین راه وارد کردن قند به بدن از راه مایعات است. درست مانند این است که قند را مستقیم درون جریان خون خود بریزید. مصرف قند به صورت نوشیدنی قند خون را ناگهانی بالا می‌برد. بسیاری از مردم این را می‌دانند که نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های گازدار ضرر دارند. یک قوطی نوشابه به تنهایی دارای 38 گرم قند است و این مقدار حتی بیشتر از میزان توصیه شده برای استفاده‌ی روزانه است. اگر در طول ماه رمضان روزی یک قوطی نوشابه استفاده کنید باید کاهش وزن را به کلی فراموش کنید. خوشبختانه چنین اخباری دیگر کسی را شگفت زده نمی کند اما چیزی که بیشتر مردم نمی‌دانند این است که آبمیوه (حتی آب میوه صد در صد طبیعی) هم مقدار بسیار زیادی قند در خود دارد. وقتی میوه‌ کامل می‌خوریم قند طبیعی درون آن با فیبر ترکیب می‌شود اما وقتی آب میوه می‌خوریم در واقع قند را مستقیم به بدن خود تزریق می‌کنیم. اگر می‌خواهید وزن کم کنید آبمیوه نخورید.

افزایش مصرف پروبیوتیک

برنامه غذایی برای ماه رمضان باید شامل غذاهای پروبیوتیک باشد. دو هزار سال پیش بقراط گفت تمام بیماری‌ها از روده شروع می‌شود و اکنون دانشمندان این گفته را اثبات کرده‌اند. باکتری‌های درون و بیرون بدن از کل سلول‌های بدن بیشتر هستند. تیریلیون‌ها باکتری موجود در معده کمک می‌کنند غذا را هضم کنید. همچنین در مقابل، باکتری‌های مضر، قارچ‌ها و ویروس‌ها از بدن محافظت می‌کنند. این ویروس‌ها عمیقا در گرایش یک فرد به افزایش وزن نفوذ دارند.

در رژیم لاغری در ماه رمضان مصرف پروبیوتیک‌هایی مانند ماست و برخی سبزیجات باید افزایش پیدا کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند موش‌هایی که باکتری‌های روده‌شان نامتعادل است حتی با خوردن غذاهای یک موش با باکتری‌های معده سالم باز هم وزن اضافه می‌کنند. جالب اینجاست وقتی باکتری‌های روده‌ی موش‌های سالم را در بدن موش‌هایی که باکتری‌های نامتعادل داشتند قرار دادند، متوجه شدند بدون تغییر در رژیم وزنشان کاهش می‌یابد. پژوهش‌ها هنوز در این مورد ادامه دارد. اما چطور فردی روده سالم داشته باشد؟ برای شروع باید بگویم بدترین کار این است که از رژیمی سرشار از قند و کربوهیدرات استفاده کنید.

لاغری با آب هویج فرمول داره + طرز تهیه

برخی از بهترین غذاها برای داشتن روده سالم عبارتند از:

  • سبزیجات تازه
  • ادویه‌جات
  • انواع چای (زردچوبه، ریحان، پونه کوهی، آویشن، چای سبز، قهوه)
  • غذاهای دارای پروبیوتیک (ماست، کفیر، کیمچی، کامبوچا، کلم ترش)
  • سیر و پیاز
  • سرکه سیب
  • روغن نارگیل
  • عصاره استخوان

از ماه رمضان شروع کنید و به جای اینکه در وعده های سحر و افطار معده خود را بی‌هدف و با غذاهای مضر پر کنید از چنین غذاهایی استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر