سبزه عید علت زرد شدن سبزه عید

این اشتباه باعث زرد شدن سبزه عید میشه | روش های جلوگیری از زرد شدن سبزه

خانم های کدبانو سبزه عید یکی از مهم ترین سین های سفره هفت سین را در خانه میکارند. اطلاع از نکات کاشت سبزه تاثیر زیادی در جلوگیری از زرد شدن سبزه عید دارد.

سبزه عید
ویکی گردی:

علت زرد شدن سبزه عید و روش های جلوگیری از زرد شدن سبزه عید. سبزه یکی از اجزای جدانشدنی سفره هفت سین است. بسیاری از ما ایرانیان به رسم پیشینیان خود از چند روز قبل از تحویل سال دست به کار شده و اقدام به کاشت سبزه نوروز با استفاده از انواع بذرها و دانه‌های خوراکی می کنیم اما در بسیاری موارد دیده می شود که سبزه بعد از مدتی زرد می شود، علت این امر این است که نحوه و روش صحیح نگهداری از سبزه را نمی دانیم.در این بخش از ویکی گردی شما را با علت زرد شدن سبزه عید و روش های جلوگیری از زرد شدن سبزه عید آشنا می کنیم.

علت زرد و خراب شدن سبزه عید

  • زود کاشتن و رشد بیش از حد سبزه
  • آبیاری زیاد سبزه
  • عدم استفاده از ظرف مناسب
  • قرار دادن سبزه در نور نامناسب
  • متعادل نبودن دمای نگهداری سبزه

5 ایده تزئین تخم مرغ هفت سین با روش های ساده + عکس و آموزش

چگونه از زرد شدن سبزه عید جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از زردشدن سبزه عید به نکات زیر توجه نمایید:

سبزه را خیلی زود نکارید

مرسوم است که بیشتر با گندم، عدس، ماش و... سبزه را درست ‌کنند. راحت‌ترین سبزه‌ای که زود به عمل می‌آید گندم است. گندم را از یک هفته‌ مانده به عید هم می‌توان سبز کرد اما باقی دانه‌ها را باید حداقل از 12 روز قبل شروع به سبز کردن کنید. با توجه به اینکه ماندگاری سبزه ها زیاد نیست، اگر شما خیلی زود سبزه را برای عید بکارید، بیش از حد رشد کرده و خراب خواهد شد.

در آب دادن به سبزه دقت کنید

یکی از اصلی ترین علت های زرد شدن سبزه، آب دادن زیاد به آن است. بهتر است هر دو روز یک بار به سبزه خود آب بدهید زیرا اگر به سبزه زیاد آب بدهید ریشه های آن خراب می شود و سبب خراب شدن سبزه می شود. بهترین روش آبیاری غبار پاشی هست استفاده از روشهای غرقابی خیلی مناسب نیست.

سبزه را نور کافی قرار دهید

جایی که سبزه را در آن قرار می دهید، نباید خیلی گرم باشد. سبزه را در معرض مستقیم تابش نور قرار ندهید و بهتر است آن را روزها بیرون از خانه در معرض نورغیر مستقیم خورشید و شب داخل خانه قرار بدهید با این روش سبزه تان زیاد بلند و زرد هم نمی شود. دقت کنید که آفتاب بیش از حد هم منجر به پلاسیدگی و زرد شدن سبزه ها می شود.

سبزه را در جای خنک قرار دهید

برای اینکه از رشد زیادی سبزه و زرد شدن آنها جلوگیری کنید سبزه‌هایتان را در حیاط یا بالکن یا پشت پنجره بگذارید تا هوای خنک به آن‌ها برسد.

سفره هفت سین رو کجا پهن کنیم بهتره؟ 

از ظرف مناسب استفاده کنید

برای اینکه سبزه تان در عیدنوروز سالم مانده و خراب نشود، از ظروف فلزی و پلاستیکی برای سبز کردن سبزه استفاده نکنید.استفاده از ظروف سفالی و در درجه دوم چینی نتیجه بهتری خواهد داشت. همچنین هر قدر قطر بستر کمتر باشد،عمر سبزه بیشتر می شود.

سر سبزه را قیچی کنید

اگر سبزه شما خیلی رشد کرده کمی از سر آن را قیچی کنید، در صورت قیچی نکردن سبزه شما زرد خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • پری 💐

    متشکرم بسیار عالی بود