ماهی قرمز | شرایط نگهداری از ماهی قرمز عید

اگه نمی خوای ماهی قرمز عیدت بمیره بخون! | دلیل مردن ماهی قرمز چیست؟

در سفره هفت سین همیشه رسم بوده هست کـه ماهی قرمز سر سفره چیدمان شود و رنگ و بوی دیگری بـه عید نوروز ما بدهد. اما چه کنیم تا ماهی قرمزمان نمیرد؟ در ادامه با ما همراه باشید

ماهی قرمز
ویکی گردی:

چرا ماهی قرمز عید زود می میرد؟ در این مطلب از سایت ویگی در خصوص علت زود مردن ماهی قرمز و راه حلی برا نگهداری طولانی مدت از آن را برایتان ارائه داده ایم. امیدواریم مفید واقع شده و مورد استفاده تان قرار بگیرد. باید دانست که قیمت ارزان این ماهی قرمز زیبا نباید با ارزان بودن جان این موجودات زیبا اشتباه گرفته شود. لذا لازم هست برای فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی ماهی قرمز عید، مواردی را رعایت کنیم.

 مهم‌ترین دلیل مرگ و میر بالای ماهیان قرمز عدم آشنایی مردم با نحوه نگهداری و مراقبت از ماهی قرمز است.

بر خلاف آنچه که تصور می‌شود بسیاری از مردم کشورمان اطلاعاتشان در مورد این حیوان بسیار مختصر است و بعضاً دارای اطلاعاتی غلط هستند.

5 ایده تزئین تخم مرغ هفت سین با روش های ساده

ماهی قرمز نسبت به دیگر ماهیان آکواریومی مقاومت بالایی دارد و درصورت رعایت نکاتی ساده و آسان می‌تواند سال‌های زیادی عمر کند و اینکه این ماهی‌ها نازک نارنجی و مردنی به حساب می‌آیند ناشی از این است که مردم روش نگهداری آنها را نمی‌دانند. آشنایی با بیماری‌های این گونه ماهی‌ها و روش‌های پیشگیری و بعضا درمان‌ آنها می‌تواند مفید باشد.

ظرف نگهداری

اولین موضوعی که می تواند بـه عنوان یک عامل مهم در عمر بیشتر ماهی موثر باشد، محل زندگی ان هست.

ظروفی که در ان ها ماهی فروخته می شود، اغلب کوچک اسـت و نباید اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت.

ماهی قرمز  بـه اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن از طریق سطح هوایی که با آب در تماس اسـت وارد آب می شود.

هر چه سطح مقطع بالای تنگ کوچک تر باشد، اکسیژن کمتری می تواند وارد آب شود. پس سعی کنید تا آنجا که ممکن اسـت از ظروف کوچک برای نگهداری ماهی ها استفاده نکنید.

آب

از آنجایی که ماهی قرمز در تمام طول عمر خود در آب می باشد، لذا لازم اسـت آبی که برای زندگی ان انتخاب می کنیم دارای شرایط مناسب زندگی باشد.

فلسفه سفره هفت سین و تاریخچه جالب آن

طبق معمول استفاده از آب شهری مشکل خاصی برای ماهی های قرمز ایجاد نمی کند. اما گذشته از کنار گذاشتن آب برای ظرف ماهی، بگذارید یک دقیقه آب از شیر برود.

این کار باعث می شود برخی مواد شیمیایی که احتمالا در لوله رسوب کرده اند بیرون بروند. برای اطمینان از خارج شدن موادی مثل کلر، باید گذشته از عوض کردن آب ماهی ها، بگذارید که آب بـه مدت یک شبانه روز در ظرف بماند و بعد ماهی را داخل ان بیندازید. همچنین این عمل باعث می شود که آب دمای محیط را گرفته و تغییر ان برای ماهی ها خطری در بر نداشته باشد.

هرگز نباید اجازه دهید که آب ظرف ماهی قرمز کثیف شود، این کار می تواند باعث بیماری؛ کوتاهی عمر ودر نهایت مرگ انها شود. شـما باید در طول هفته یک یا دو بار آب ظرف ماهی ها را عوض کنید.

برای تعویض آب تنگ ماهی؛ هرگز آب را یک دفعه عوض نکنید، بلکه با آرامش کامل، نیمی از آب ظرف را خالی کرده و سپس کم کم آب خالی شده از ظرف رابا آبی که از یک روز گذشته نگه داشته اید«برای خارج کردن کلر آب» جایگزین کنید. در هر صورت باید سعی کنید که کمترین استرس را بـه ماهی های کوچک منتقل کنید.

غذای ماهی

ماهی های قرمز کوچک، حیوانات بسیار سخت جانی هستند و هر چیزی را می خورند. لذا بـه راحتی می توانید در شرایطی که غذای مناسب در معرض ندارید از خرده های نان، شیرینی و … بـه مقدار کم بـه عنوان غذا بـه آن ها بدهید.

اما اگر در نگهداری آن ها مبتدی هستید بـه شـما پیشنهاد می شود از غذاهای آماده آن ها که ارزان قیمت هم می باشد تهیه کنید. فقط مطمئن باشید که غذایی را که می خرید مربوط بـه Goldfish می باشد.

ماهی های نیز مثل انسان بـه پروتئین، ویتامین و … برای رشد و زندگی نیاز دارند.

در ارتباط با غذا دادن باید دقت کنید که دادن زیاد غذا بـه انها و ماندن انها در ظرف باعث آلودگی آب شده و برای ماهی ها خطراتی بـه همراه خواهد داشت. سعی کنید بـه مقدار بسیار بسیار کم، در سه نوبت غذایی همانند خودتان بـه انها غذا دهید و مقدار ان باید بـه گونه ای باشد که غذای اضافی در آب نماند.

دمای محیط

بهترین دما برای زندگی ماهی قرمز از حدود 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید بـه طور ناگهانی تغییر کند. اما تغییر تدریجی و ملایم دمای محیط یا آب برای انها قابل تحمل می باشد.

نور

ماهی های قرمز کوچک نیز همانند سایر حیوانات یا گیاهان احتیاج بـه نور خورشید دارند. محل نگهداری آن ها باید بـه گونه ای باشد که تغییر روز و شب در ان احساس شود.

هرگز انها را در زیر نور مستقیم و شدید آفتاب قرار ندهید.

سایر شرایط

ریختن شن یا ماسه کف ظرف می تواند حس بودن در خانه را برای این ماهی ها بیشتر کند. دقت کنید که بیش از دو یا سه سانتیمتر ارتفاع ماسه کف ظرف نباشد، چرا که در غیر این صورت می تواند محیط خوبی برای رشد خزه و باکتری ها باشد. همچنین باید از ماسه ایی استفاده کنید که لبه های تیز نداشته باشد تا باعث زخمی شدن ماهی ها نشود.

دراین رابطه هرگز از ماسه های رنگ شده استفاده نکنید.

7 اشتباه رایج در چیدمان سفره هفت سین

بررسی رفتار ماهی

حداقل روزی دو نوبت یک دقیقه ای بـه رفتار ماهی قرمز  خود دقت کنید. بـه این ترتیب می توانید حرکت های غیر معمول انها تشخیص دهید. درصورت بروز مشکل در رفتار آن ها اگر علاقمند باشید می توانید از متخصصین نگهداری ماهی برای درمان آن ها مشورت بگیرید.

اما مطمئن باشید اگر موارد بالا را رعایت کنید مشکل خاصی برای آن ها پیش نخواهد آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    عالی بود مرسی

    • بازدیدکننده

      مادربزرگم ماهی های قرمزشون را انداخته بود توی حوض ۹ سال این ماهیها زنده بودند آخرسر گفتند زمستون که حوض یخ زده بوده ماهیها مردند
      نباید آبشون کلر داشته باشه

  • ناشناس

    ممنونم ازمطالب آموزنده تون

  • قاسم مهری

    سلام. من ماهی قرمزکوچکی راازنوروز1401تاالان بامراقبت ویژه تاالان توی ظرف مخصوص هفت سین نگه داشتم.

  • ناشناس

    با این رسم مزخرف ماهی عید هم به ماهی ظلم میکنید هم پولتون هدر میدین وقتی درست فکر کنید میبینید عید بی ماهی قشنگتره