سبزه عید | روش کاشت سبزه عید | سبزه عید با ماش

کاشت سبزه عید با ماش! | سبزه ماش را چه زمانی بکاریم؟

چیدن سفره هفت سین یکی از رسومات مهم برای ایرانیان است. اکثر مردم دوست دارند اجزا این سفره را با دستان خودشان حاضر کنند که یکی از مهم ترین اجزای سفره، سبزه است.

سبزه عید
ویکی گردی:

کاشت سبزه عید با ماش را در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد. چیدن سفره هفت سین یکی از رسومات مهم برای ایرانیان است. اکثر مردم دوست دارند اجزا این سفره را با دستان خودشان حاضر کنند که یکی از مهم ترین اجزای سفره، سبزه عید است. در ادامه با آموزش کاشت سبزه عید ماش با ما همراه باشید.

سبزه ماش برای هفت سین؛ آموزش کاشت و طرز تهیه سبزه ماش عید

سبزه ماش برای سفره هفت سین عید نورزو، یکی از انواع سبزه هایی است که در اسفند ماه، آماده می شود. چیدن سفره هفت سین یکی از زیباترین سنت های ایرانیان در آستانه سال نو است. سبزه یکی از اصلی ترین سین های سفره هفت سین است که نماد تولد دوباره زندگی در بهار و حیات سبز می باشد. سبزه عید نوروز را می توان از بازار و به صورت آماده خریداری کرد، اما بسیاری از افراد قبل از سال نو یعنی در اسفند ماه اقدام به کاشت سبزه با بذر های مختلف مانند عدس، ماش، گندم، شاهی، خرفه، منداب، تخم آفتابگردان و… می کنند تا سبزه زیبایی را سر سفره هفت سین خود قرار دهند. در این بخش از نمناک طریقه کاشت سبزه ماش را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

5 مدل آموزش تزئین تخم مرغ هفت سین با روش های ساده + عکس

سبزه ماش را چه زمانی بکاریم؟

برای تهیه سبزه های مختلف باید به زمان کاشت آنها توجه نماییم.سبزه گندم و خاکشیر زودتر از سبزه ماش رشد می کنند اما سبزه عدس رشد کندتری نسبت به سبزه ماش دارد. اگر قصد تهیه سبزه ماش دارید، حدود 12 روز قبل از عید اقدام به کاشت سبزه نمایید تا سبزه به موقع آماده شود. مناسب ترین زمان برای سبز کردن گیاه ماش روز 18 اسفند خواهد بود.

برای کاشت سبزه ماش، چقدر ماش تهیه کنیم؟

برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می آید که برای کاشت سبزه عید با ماش چقدر ماش تهیه نمایند، مقدار تهیه ماش به ظرفی که قرار است سبزه را در آن تهیه نمایید، بستگی دارد.

روش کاشت سبزه ماش برای عید نوروز

روش کاشت سبزه برای عید نوروز:

تهیه بذر سالم

برای کاشت سبزه ماش اولین مرحله تهیه مقداری ماش سالم و تازه است. پس از خرید بذر ماش آن را داخل یک ظرف بریزید و ماش های نرسیده و ناسالم و دچار تغییر رنگ را جدا نمایید زیرا این بذرها برای کاشتن مناسب نبوده و هرگز جوانه نخواهند زد.

5 مدل کاشت سبزه عید با خاکشیر

خیس کردن بذر

بذرهای ماش را درون ظرفی بریزید و به اندازه دو بند انگشت بالاتر از سطح ماش ها، روی آن آب بریزید و اجازه دهید حدود 12 تا 16 ساعت در آب خیس بخورد. آب درون ظرف را خالی کنید و دانه های خیس خورده را درون ظرف اصلی بریزید و سطح آن را با دست صاف کرده و با پارچه نخی نمداری روی آن قرار دهید. به طور مرتب پارچه را مرطوب نگه دارید. بهتر است که هر روز چند مرتبه پارچه را به وسیله اسپری آب مرطوب نمایید.

ظرف مناسب کاشت بذر

ظروف سفالی و چینی بهترین گزینه برای تهیه سبزه به حساب می آیند. بهتر است برای کاشت سبزه ماش از ظرف پلاستیکی استفاده نکنید. هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر می شود.

میزان نور

برای تامین نور کافی گیاه ظرف ماش را در کنار پنجره قرار دهید اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید جوانه ها را در مقابل نور مستقیم آفتاب بگذارید.

آب دادن به بذرهای ماش

بذرهای ماش در طول 3 الی 5 روز جوانه می زنند. تا زمان جوانه زدن بذرهای ماش وجود پارچه نمدار لازم است اما بعد از جوانه زدن و سبز رنگ شدن جوانه ها پارچه را از روی ان بردارید و چندین بار در طول روز با اسپری به سبزه آب دهید، شما باید طوری به سبزه آب دهید که آب در ته ظرف باقی نماند. آب دهی به سبزه را ادامه دهید تا سبزه ماش شما به ارتفاع دلخواه برسد.

سبزه تخم شربتی را چه زمانی بکاریم؟ + آموزش

نکات مهم برای کاشت سبزه عید با ماش

توجه داشته باشید که هنگام آب دادن به ماش، آب در ته ظرف سبزه باقی نماند، زیرا این امر باعث می شود سبزه شما بپوسد و رشد خوبی نداشته باشد.حداقل دمای لازم برای جوانه زنی بذر ماش حدود 8 درجه سانتی گراد است، ماش برای رشد به دمای معتدل نیاز دارد زیرا محیط سرد باعث رشد کند سبزه و محیط گرم باعث رشد سریع تر سبزه می شود.برای آبیاری سبزه ماش از آب ولرم استفاده کنید تا صدمه ای به سبزه نزند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۲ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر