قیچی | تیز کردن قیچی | روش های تیز کردن قیچی در خانه

خودت تو خونه قیچی رو تیز کن | آموزش تیز کردن قیچی

قیچی یکی از کاربردی ترین وسایل مورد نیاز در خانه است که با کند شدن آن تصمیم به خرید قیچی نو میکنید در صورتی که می توان با چند ترفند ساده قیچی را تیز کرد.

تیز کردن قیچی
ویکی گردی:

تیز کردن قیچی های خانگی با این روش ها؟ استفاده مداوم از همه قیچی ها در نهایت می تواند باعث کند شدن لبه های آن شود و دیگر نمی توانید آن تیزی لبه های قیچی که از همان روز اول خریده بودید را احساس کنید. اگر با برش توسط این قیچی های کند مشکل پیدا کرده اید، ممکن است دلتان بخواهد یک عدد قیچی جدید تر بخرید. بنابراین قبل از دور انداختن قیچی کهنه راهکارهای این بخش از رازهای خانه داری در ویکی گردی را برای تیز کردن قیچی امتحان کنید، شما می توانید با انجام بعضی از راه کارهای خانگی تیز کردن قیچی را در خانه انجام دهید.

دوخت دم کنی کش دار در خانه + آموزش 

آموزش چند روش موثر و مطمئن برای تیز کردن قیچی های خانگی

قیچی های خانگی خیلی سریع کند و غیر قابل استفاده می شوند ولی می توان آن ها را خیلی راحت تیز کرد.

روش اول:

تیز کردن قیچی با کاغذ سنباده 

 1. یک تکه کاغذ سمباده را بردارید. اگر می خواهید لبه قیچی نرم تر و روان تر باشد، کاغذ بزرگ تری را انتخاب کنید و سپس کاغذ سمباده را از وسط تا بزنید، به طوری که لبه های سفت و خشن آن بیرون بزند و سپس از قسمت همان لبه های کاغذ که بیرون زده است شروع به قیچی کردن کنید.

 2. در جهت طول کاغذ سنباده با قیچی حرکت کنید، حدود 10 الی 20 بار این کاغذ را به صورت طولی برش بزنید. قطعا متوجه تیزی لبه های قیچی خواهید شد. اجازه دهید که کل لبه های قیچی با کاغذ برخورد داشته باشد. این روش برای قیچی هایی مناسب است که میزان کندی آن ها معمولی است و به شدت کند نشده است.

 3. حالا باید روی قیچی را تمیز کنید. لبه های قیچی را با استفاده از یک حوله کاغذی مرطوب تمیز کنید تا تکه های کاغذ سنباده از روی آن برداشته شود و بتوانید از تیزی قیچی لذت ببرید.

روش دوم :

تیز کردن قیچی با فویل آلومینیومی 

 1.  یک تکه فویل آلومینیومی آماده کنید. حدود 10 الی 15 سانتی متر آن را از طول تا کنید و چند بار این کار را انجام دهید تا فویل آلومینیومی ضخیم شود. هرچقدر که لایه های فویل آلومینیومیِ تا زده شده زیادتر باشد ، قیچی تیز تر خواهد شد.

 2. فویل را قیچی کنید. حالا فویل آلومینیومی را از طول برش دهید. به طوری که کل قیچی با فویل برخورد داشته باشد و از پایین تا بالای فویل را قیچی کنید. بسته به پهنای برش هایی که می زنید ، قیچی شما تیز تر می شود.

3.  در این مرحله قیچی را تمیز کنید. دوباره با استفاده از مقداری آب گرم و حوله کاغذی و یا همان دستمال آغشته شده به آب گرم، لبه های قیچی را تمیز کنید تا آلودگی های مربوط به آلومینیوم از روی آن برداشته شود.

گشاد کردن لباس تنگ در 7 مرحله + آموزش

روش سوم :

تیز کردن قیچی با استفاده از سنگ تیز کننده

 1. یک عدد سنگ تیز کننده یا قیچی تیز کن آماده کنید. این سنگ ها سخت ترین سنگ هایی هستند که در مغازه ها به فروش می رسند که می توانید برای تیز کردن لبه های قیچی از آن استفاده کنید. این سنگ ها در حالت نرمال و طبیعی از دو طرف برای تیز کردن لبه های قیچی استفاده می شوند. اگر قیچی بیش از حد کند است، باید آن را روی قسمت بسیار زبر بکشید و سپس آن را روی قسمت نرم تر بکشید تا فرآیند تیز کردن قیچی به اتمام برسد اما اگر نیاز به تیز شدن بسیار کمی دارد، می توانید از همان قسمت نسبتاً نرم استفاده کنید.

 2. سنگ مخصوص را آماده کنید. یک عدد حوله زیر آن قرار دهید و کمی آن را با آب و روغن مخصوص مرطوب کنید که معمولاً روغن مخصوص آن در همان مغازه ها به فروش می رسد اما معمولاً هر روغن و هر نوع آبی می تواند مفید واقع شود.

 3.  قطعات قیچی را از یکدیگر جدا کنید. دو تیغه قیچی را از هم جدا کنید و آن ها را به صورت جداگانه تیز کنید تا بتوانید راحت تر روی سنگ تیزکن بکشید.

 4.  قسمت داخلی لبه قیچی را تیز کنید. یکی از لبه های قیچی را بردارید و آن را روی سنگ از قسمت داخلی قیچی قرار دهید. یعنی قسمتی که کاملاً صاف و هموار است. باید یک زاویه کاملا مشخص در این قسمت تیز قیچی در ناحیه داخلی و لبه برش قیچی ایجاد شود. سپس آن را به آرامی روی سنگ بکشید.

 5. این کار را به آرامی و با دقت تکرار کنید تا لبه ها به اندازه کافی تیز شوند. معمولاً با 10 الی 20 بار کشیدن قیچی روی سنگ تیز کن به نتیجه خوبی می رسید. این مرحله را برای لبه دیگر قیچی هم امتحان کنید. می توانید این کار را روی قیچی های قدیمی امتحان کنید تا به راحتی دستتان بیاید که چگونه باید این کار را انجام دهید.

 6. قسمت مخصوص برش قیچی را تیز کنید . لبه های قیچی را به سمت خودتان بگیرید و آن را به گونه ای قرار دهید که قسمت مخصوص برش قیچی روی سنگ قرار بگیرد. لبه قیچی باید با شما حالت افقی داشته باشد و سپس به آرامی آن را روی سنگ بکشید.

 7. اگر اول شروع به کشیدن قیچی روی ناحیه زبر کنید ، باید آن را با ناحیه نرم به اتمام برسانید. اگر قبلاً این کار را انجام نداده بودید، شاید برایتان سخت باشد که با این روش، قیچی را به اندازه کافی و کامل تیز کنید .

روش های جالب و آسان برای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی + نکات مهم

 8.  قطعات قیچی را دوباره به یکدیگر وصل کنید. قسمت های برآمده و اضافی را از روی قیچی بردارید زیرا باعث می شود که دو لبه قیچی به خوبی به هم نرسند. دسته های قیچی را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید که آن را درست به یکدیگر وصل کرده اید. سپس چیزی مثل یک عدد کاغذ، کارت یا پارچه را برش دهید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی تیز شده است.

 9. اگر میزان تیزی قیچی مطلوبتان بود ، پس یعنی دیگر نیازی به ادامه این فرآیند ندارید. در غیر این صورت دوباره این کار را تکرار کنید.

 10. قیچی را تمیز کنید و با همان روشی که در مرحله های قبلی گفتیم، لبه های قیچی را از آلودگی ها پاک کنید.

روش چهارم :

تیز کردن قیچی با یک عدد شیشه مربا 

1.  لبه های قیچی را باز کرده و آن را اطراف شیشه مربا قرار دهید. لبه های قیچی باید تا جایی که می توانند از یکدیگر فاصله دوری داشته باشند و با دست دیگرتان شیشه مربا را نگه دارید.

2.  شروع به برش شیشه مربا کنید . لبه های قیچی را به یکدیگر نزدیک کنید. دقیقاً همان کاری که هنگام قیچی کردن کاغذ و یا پارچه انجام می دهید. با این روش شیشه به راحتی قیچی را تیز می کند. البته باید این روش را روی شیشه ای انجام دهید که دیگر قصد استفاده از آن را ندارید زیرا لبه های قیچی آثار خراشیدگی را روی شیشه مربا به جا می گذارد.

3.  با چند عدد دستمال کاغذی آغشته شده به آب گرم قیچی را تمیز کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    عالیه عالی