نحوه شستشوی پتو | شستشوی پتو با دست | شستشوی پتو با ماشین لباسشویی

بهترین روش شستشوی پتو در خانه | به راحتی پتوهارو تو خونه بشور

برای شستشوی پتو حتما نیاز به خشکشویی نیست. خودتان به راحتی می توانید در منزل پتو ها را بشویید

شستن پتو
ویکی گردی:

شستن پتو در خانه نه کار دشواری است نه کار ساده! چرا که باید شرایط و نکات مختلفی را پیش از شستشن پتو در نظر بگیرید تا ببینید  می‌توانید آن را در خانه و لباسشویی بشویید یا خیر. دقت به علائم شستشو، میزان وزنی که لباسشویی تحمل می‌کند، جنس پتو و شرایط شستشوی آن (مثلا آیا فضای آزاد برای هوا خوردن پتوی خیس دارید یا خیر)، می‌تواند به شما در تصمیم گیری اینکه شستن پتو را به خشکشویی بسپارید یا در خانه انجام دهید کمک کند.با ویکی گردی همراه باشید.

نحوه شستشوی پتو با ماشین لباسشویی

  • قبل از شستشوی پتویتان با ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید که پتوی شما قابلیت شستشو با ماشین لباسشویی را دارد پس روی برچسب راهنمای آن بخوانید.
  • به اندازه ماشین لباسشویی تان دقت کنید تا قدرت شستشوی پتو را داشته باشد.
  • ماشین لباسشویی را بر روی یک دور آهسته تنظیم کنید و با آب سرد آبگیری کنید.
  • مقداری مواد شوینده ضعیف را که با جنس پتوی شما سازگار است و یا شوینده های فاقد آنزیم را در داخل محفظه مربوطه بریزید.

نکات مهم و کلیدی شستن فرش و موکت در خانه

طریقه ریختن شوینده در ماشین لباسشویی برای شستشوی پتو

  • برای شستن پتو، مستقیما مواد شوینده را بر روی آن‌ها نریزید زیرا سبب تغییر رنگ و آسیب به پتو می‌شود. قبل از شروع کار دستگاه، مواد شوینده مورد نظر خود را درون مخزن آن بریزید و از شوینده اطمینان حاصل کنید.
  • پتو را حتما به صورت مساوی به طور یکسان درون ماشین قرار دهید تا همه‌ی قسمت‌های آن به خوبی در ماشین لباسشویی شسته شود تا دستگاه دچار عدم تعادل نشود.

تست رنگ دهی پتو قبل از شستشو در ماشین لباسشویی

برای شستن پتو کافیست یک آزمایش رنگ ساده انجام دهید. برای اینکار نیاز است که قسمتی از پتو را در آب سرد بگذارید و بعد از چند دقیقه دور آن را یا یک حوله یا کاغذ بپوشانید. اگر رنگ پتو به کاغذ یا حوله سرایت کرد فقط باید آن را با دست بشویید.

چند هشدار که پیش از شروع کار ماشین لباسشویی باید جدی بگیرید!

  • در مرحله‌ی اول نیاز است که پتو را بتکانید تا اگر هر گرد و غبار و خاکی دارد از بین برود.

  • پتو را بررسی کنید و در صورت وجود لکه‌های خشک شده و چسبیده، آن‌ها را با قاشق یا چاقو بتراشید.

  • از آب خیلی گرم برای شستشوی پتو استفاده نکنید، زیرا ممکن است رشته‌های پتو را از هم جدا کنید و پتوی شما آسیب ببیند.

شیوه‌های شستن پتو با دست

بعد از اینکه تمام نکات بالا را رعایت کردید حالا وقت آن رسیده که شیوه شستن پتو با دست را به شما آموزش دهیم. برای شستن پتوهایی که قابلیت شستن در ماشین لباسشویی را ندارند، ما شیوه شستشو پتو با دست را به شما آموزش داده‌ایم.

آموزش روش شستن پتو با دست

در مرحله‌ی اول شستن پتو نیاز به یک تشت بزرگ است تا پتوی شما به طور کامل در آن جا شود. تشت را با آب سرد و مقداری شوینده پر کنید.

حالا نیاز است که پتو را در آب قرار دهید تا کاملا غوطه‌ور شود.

برای اینکه بافت پتو آسیب نبیند آن را به آرامی چنگ بزنید. تمام قسمت‌های آن را جا به جا کنید، در آب ببرید و در بیاورید.

کاربردهای جالب مسواک کهنه در خانه داری

بعد از اینکه پتو را در مخلوط آب سرد و شوینده به خوبی شستشو دادید، آب را خالی کنید و با آب تمیز تشت را پر کنید.

در آب تمیز مجدد پتو را چنگ بزنید، فشاردهید تا کف و آلودگی‌های آن از بین برود و خارج شود. برای خارج کردن آب و کف کافیست که پتو را فقط بفشارید.

حال زمان آن رسیده که تشت را مجدد پر از آب سرد کنید و پتو در آب تمیز بفشارید. این مرحله را تا زمانی ادامه دهید که اثری از کف در پتو نمانده باشد.

در آخر پتو را از آب خارج کنید، بفشارید تا مقداری از آب خارج شود و بعد در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود.

 بهترین روش خشک کردن پتو

 

آویزان کردن پتو در هوای آزاد

آویزان کردن پتو در هوای آزاد همیشه بهترین گزینه است. زمانیکه هنوز پتو نم‌دار است آن را بر روی طناب یا میله‌ای محکم کاملا باز و پهن کنید تا همه‌ی قسمت‌های آن به خوبی خشک شود. اما ما توصیه می‌کنیم از این روش برای پتوهای پشمی استفاده نکنید. در ادامه برای این نوع پتوها توصیه‌های لازم را برایتان بیان می‌کنیم.

 

خشک کردن پتو با حوله

برای این روش اول پتو را دسته کنید، سپس پتو را بین دو حوله‌ی خشک قرار دهید. بهتر است یک شی سنگین روی پتوی نم‌دار خود قرار دهید. در این روش حوله‌ها، آب پتو را به خوبی جذب می‌کند.

 

خشک کردن پتو با دست

در روش خشک کردن پتو با دست، نیاز است که پتو را به خوبی با دست فشار دهید تا اگر آب در آن باقی مانده خارج شود. اما به شرطی که در مرحله‌ی شستشو حسابی شوینده آن را آبکشی کرده باشید. سپس آن را روی بند محکمی آویزان کنید و یک پنکه رو به روی آن قرار دهید تا کاملا خشک شود.

این نکته را فراموش نکنید که پتو را کاملا صاف و یک دست بدون هیچ چین و چروکی روی بند پهن کنید تا پس از خشک شدن نیازی به اتو کشیدن پیدا نکند. بعد از آنکه آب پتو روی بند از آن خارج شد، پتو را در میان یک حوله بپیچید و فشار دهید و سپس دومرتبه روی بند پهن کنید. این روش برای پتو‌های پشمی بسیار توصیه می‌شود چرا که با پهن کردن پتو کش نمی‌آید.

 

چگونه پتوهای پشمی را بشوییم؟

پتوهای پشمی، پارچه ای دارند که کیفیت آن ها در طول زمان افزایش پیدا می کند. پوست پشم بی کیفیت در طول زمان نرمی خود را از دست می دهد ، در حالی که پشم با کیفیت هرگز پوسته پوسته نمی شود و همیشه در مدت زمان طولانی نرم باقی می ماند. در هر حال استفاده از روش زیر به شما کمک می کند که پتوی پشمی را بشویید و نرمی آن را حفظ کنید.

پتو را روی یک سطح صاف قرار دهید و طول آن را در یک جهت برس بکشید. برس کشیدن پتو باعث می شود که الیاف پشمی در پتو همه در یک راستا تراز شوند و استحکام ساختاری را حفظ می کند.

روش های جالب و آسان برای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی

شستشوی پتو پشمی

کمی پودر ماشین لباسشویی را که همیشه استفاده می کردید، داخل ماشین لباسشویی تان بریزید. یک دور پتو را با این پودر شستشو دهید و سپس آن را با آب سرد روی چرخش ملایم بشویید. در طول چرخه شستشو ، مقداری نرم کننده مایع هم اضافه کنید و بعد از شستشو، آن را بر روی بند و در معرض هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود. این اقدام از خراب شدن و پوسته شدن پتو پشمی جلوگیری می کند. برای خشک کردن پتوهای پشمی بعد از شستشو از قرار دادن پتو پشمی در خشک کن جدا خودداری کنید زیرا این عمل نرمی پتو را از بین می برد. از قرار دادن پتو در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید زیرا این عمل باعث ضعیف شدن الیاف پشمی پتو می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    سلام میشه پتو را توی تشت محکمی گذاشت و با پا آن را شستشو کرد که بسیار هم تمیز میشه.

  • نجمه

    اصلا اینکار را نکنید ‌بعد باید ماشین لباسشویی بخرید .😁

  • ناشناس

    سلام
    بهترین روش شستن پتوباپاهستش خسته هم نمی شوید