ارز دیجیتال | تحلیل ارز دیجیتال

همه چیز در مورد ارز دیجیتال به زبان ساده | آموزش مفاهیم ارز دیجیتال

صفر تا صد توضیحات ارز دیجیتال را در این مطلب از سایت ویکی گردی بخوانید

ارز دیجیتال
ویکی گردی:

ارز دیجیتال چیست ؟ ارز دیجیتال که معادل فارسی آن رمز ارز می باشد در واقع یک نوع پول یا ارز است که جایگزین ارز های رایج در دنیای دیجیتال شده است، ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز و در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کند و با استفاده از پروتکل های رمز گذاری شده بسیار قوی و پیچیده ای طراحی شده اند.

هدف از ایجاد اینگونه ارز ها در مرتبه اول افزایش امنیت و جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری ارزی می باشد و در مرتبه دوم آسان شدن هرچه بیشتر مبادلات و حذف واسطه ها از بین خریدارارن و فروشندگان می باشد. صد ها نوع ارز دیجیتالی وجود دارد اما مهم ترین آن ها به ترتیب بیت کوین، ریپل ، اتریوم و لایت کوین می باشد که در ایران بیت کوین از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر ارز های دیجیتال برخوردار می باشد. در ادامه به تعریف اصطلاحات اولیه و پایه ای این نوع ارز اشاره خواهیم نمود.

شیطان درون متولدین هرماه! | ویژگی شیطانی تو چیه؟

غیر متمرکز :

به معنی خرید و فروش به صورت مستقیم و بدون واسطه می باشد، در واقع برخلاف دیگر ارز ها که انتقال آن ها تحت نظر سازمان خاصی می باشد و نیاز به واسطه هایی مثل بانک، کارت اعتباری و .... است، برای مبادله این نوع ارز به هیچ واسطه ای نیاز نمی باشد و خریدار و فروشنده به صورت مستقیم ارز مورد نظر را برای یکدیگر منتقل می کنند و تنها با استفاده از رمز های خود پول را دریافت می کنند.

شبکه بلاک چین ( Blockchain ) :

شبکه بلاک چین یک بستر بسیار گسترده برای تبادل ارز های دیجیتال می باشد و متشکل از صد ها بلاک می باشد که به وسیله هَش به یکدیگر متصل شده اند، در واقع می توان بلاک چین را مانند یک دفتر کل تصور کرد که تمام مبادلات انجام شده مربوط به ارز های دیجیتالی در آن ثبت می شود.

بلاک :

بلاک چین در واقع از میلیون ها بلاک تشکیل شده است و هر بلاک شامل تعداد بسیار زیادی معامله ارز دیجیتال می باشد که این معاملات با هَش به یکدیگر متصل شده اند، همچنین هر کدام از این بلاک ها نیز خود با هَش به یکدیگر متصل شده اند و تغییر در اطلاعات هر کدام از آن ها باعث تغییر در کل ساختار شبکه بلاک چین شده به همین دلیل امکان تقلب و کلاهبرداری و یا انجام معاملات تکراری مربوط به این نوع ارز ها بسیار پایین می باشد.

۲۰ موردی که جزو بدترین احساسات دنیا شناخته شدن

هَش ( Hash Function ) :

وقتی یک تبادل ارز دیجیتال بین دو شخص صورت می گیرد پس از تایید شدن اطلاعات توسط ماینر و انجام معامله مربوطه، تاریخ انجام آن و همه اطلاعات مربوط به آن رمز نگاری شده و در نهایت به صورت یک کد در شبکه بلاک چین ثبت می شود. پس از ثبت شدن این کد دیگر اجازه دسترسی به اطلاعات آن و یا تغییر این اطلاعات وجود ندارد که این باعث بالا رفتن امنیت این نوع معاملات و نفوذ ناپذیری تقریبی آن ها می شود. در حقیقت هَش هر بلوک اطلاعاتی را به بلوک اطلاعاتی قبلی خود مرتبط می سازد که در این حالت هر بلاک شامل هَش اطلاعات موجود در خود و هَش اطلاعات بلاک قبل از خود می باشد.

ماینر ( miner ) :

همانطور که قبلاً اشاره شد در معاملات ارز های دیجیتال نیاز به هیچ گونه واسطه یا نفر سومی برای نظارت و تایید روند انجام آن وجود ندارد، اما در نهایت نیاز به منبعی برای تایید صحت اطلاعات وارد شده و راستی آزمایی دو طرف معامله دیجیتالی انکار ناپذیر است. در این حالت اشخاصی به صورت داوطلبانه وظیفه انجام این کار و بررسی کردن ( verify ) تمامی اطلاعات ثبت شده در معاملات را بر عهده می گیرند، به ماینر ها اصطلاحاً ( استخراج کننده ) نیز گفته می شود که با استفاده از انواع روش های استخراج ارز دیجیتال به تولید این رمز ارز ها می پردازند.

کیف پول ارز دیجیتال ( wallet ) :

والت یا کیف پول ارز دیجیتال در واقع درست مثل کیف پول شخصی ما در دنیای واقعی عمل کرده و یک نرم افزار است که مانند یک پایگاه داده عمل کرده و شامل تمامی کد رمز های شخصی و عمومی کاربران می باشد و بلاک چین های مختلف را به یکدیگر مرتبط می سازد و با آن ها در ارتباط است تا کاربران بتوانند معاملات خود را انجام دهند.

علت بالا رفتن آمپر آب ماشین + راه حل

نود ( Node ) :

در واقع دستگاه هایی هستند که به شبکه وصل شده و وظیفه ثبت تاریخ انجام معاملاتی ارز های دیجیتال که در آن اتفاق می افتد را به عهده دارند و این داده ها را در هارد های خود ذخیره و نگهداری می کنند.

نحوه عملکرد ارز دیجیتال

روش انجام معاملات ارز دیجیتالی ساده و در عین حال بسیار ایمن می باشد. در این روش خریدار و فروشنده ارز دیجیتالی اطلاعات خود را ارائه می دهند، اطلاعات ارائه شده توسط ماینر ها بررسی و تایید می شود و پس از تایید صحت اطلاعات شروع به فرایند استخراج ارز دیجیتال مربوط به آن معامله با استفاده از دستگاه ماینر می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر