فریزر | فریز کردن مواد غذایی | چیدمان خوراکی در فریزر | فریز کردن خوراکی ها

چیزایی که نباید بذارین طبقه اول فریزر | گذاشتن این خوراکی ها در فریزر ممنوع

یکی از راه های نگهداری از مواد غذایی مختلف در هر فصلی فریز کردن آن مواد است، با این روش بسیاری از خوراکی ها در هر زمانی در دسترس شما قرار دارد. اما کدام مواد غذایی را نباید فریز کرد؟

فریز کردن سبزی
ویکی گردی:

در طبقه بالا فریزر این ماده غذایی را قرار ندهید. طبق اطلاعات سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها، اگر بعضی از غذاها را در طبقه بالای فریزر قرار دهید، باعث آسیب به بدن می شوید و همین اشتباه ساده در نگهداری از ماده غذایی باعث پخش شدن باکتری خطرناک و ابتلا به بیماری های جدی می شود اما به نظر شما کدام غذا است که هرگز نباید آن را در طبقه بالای فریزر بگذاریم؟ برای اطلاع از پاسخ با ما در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک همراه باشید.

این ۱۱ ماده غذایی را در فریزر نگذارید

تخم مرغ با پوست در دمای پایین می‌شکند

تخم‌مرغ خام، حاوی مایعات است و حجم مایعات بعد از یخ زدن افزایش پیدا می‌کند. اگر تخم مرغ خام را در فریزر بگذارید، بعد از مدتی مایع درونش یخ می‌زند و پوست تخم‌مرغ ترک برمی‌دارد. بنابراین هم تخم‌مرغ غیر قابل استفاده می‌شود و هم فریزر بوی تخم‌مرغ می‌گیرد.

سیب زمینی در فریزر پژمرده می‌شود

سیب‌زمینی حاوی حجم بالایی آب است، به‌همین دلیل در فریزر یخ می‌زند و بافت اولیه‌اش را از دست می‌دهد. سیب‌زمینی خام، بعد از یخ زدن پلاسیده می‌شود و طعم اولیه را ندارد. اگر راهی جز فریز کردن ندارید، می‌توانید سیب‌زمینی را بپزید و بعد در فریزر بگذارید.

پنیر را در یخچال نگه دارید

پنیر در فضای یخچال هم ماندگاری بالایی دارد و نیازی به فریز کردن ندارد. پنیر در صورت یخ زدن، به شکل خمیر درمی‌آید، طعم اولیه‌اش را از دست می‌دهد و بی‌مزه می‌شود.

سبزیجات آب‌دار در سرما پلاسیده می‌شوند

یکی از سوال‌های متداول این است که چه سبزیجاتی را نباید فریز کرد اکثر سبزیجات، مخصوصاً سبزیجات آب‌دار،  قابلیت فریز ندارند. سبزیجات در صورت فریز شدن، پلاسیده و پژمرده می‌شوند و طعم اولیه را ندارند. اگر می‌خواهید سبزیجات تازه و خوش‌طعم مصرف کنید، هربار به‌اندازه‌ی نیاز خرید کنید و اگر فرصت ندارید، می‌توانید سبزی‌ها را خشک کنید و در فریزر نگه دارید، همچنین می‌توانید سبزی‌ها را بشویید و در حوله‌ای نخی بپیچید، بعد در یخچال بگذارید.

    شیر در فریزر غیرقابل خوردن می‌شود

شیر یکی از موادغذایی است که نباید در فریزر بگذارید. شیر بعد از یخ زدن، شفافیتش را از دست می‌دهد و بریده‌بریده می‌شود. بهتر است تنها برای پخت غذا از شیر یخ‌زده استفاده کنید نه برای مصرف روزانه.

برای آب شدن یخ شیر، باید شیر را حداقل یک روز در یخچال بگذارید تا آرام‌آرام به حالت اولیه برگردد.

    موادغذایی سرخ شده در دمای پایین خمیری می‌شوند

مواد سرخ شده، در یخچال حالت نرم و خمیری پیدا می‌کنند و تردی‌شان را از دست می‌دهند. در ضمن اگر مواد سرخ شده را بعد از یخ‌زدن دوباره در روغن بیندازید، غذایتان چرب‌تر می‌شود و برای سلامتی مضر است. توصیه می‌شود موادغذایی را به‌اندازه مصرف سرخ کنید تا نیازی به نگهداری نباشد.

ماست

ماست در دمای پایین، بریده‌بریده می‌شود و طعمش تغییر می‌کند. شاید بپرسید روش نگهداری ماست در فریز چیست؟ باید بگوییم فریز کردن این خوراکی در کل اشتباه است. ماست یخ‌زده تنها برای آشپزی قابل استفاده است و برای مصرف مستقیم توصیه نمی‌شود چون خاصیت پروبیوتیکی‌اش را از دست داده است.

    نوشیدنی‌های گازدار در دمای پایین منفجر می‌شوند

نوشیدنی‌های گازدار، اغلب از جنس آلومینیوم هستند و ممکن است در دمای فریزر منفجر شوند و همه‌جا پخش شوند. نوشیدنی‌ها را باید در یخچال نگه‌داری کنید.

    میوه‌های آب‌دار بعد از فریز شدن بی‌مزه می‌شوند

میوه‌های آب‌دار در دمای پایین یخ‌ می‌زنند و بعد از آب شدن یخ‌ها، تنها یک میوه‌ی نامغذی و بدون مزه باقی می‌ماند، بنابراین میوه‌های آب‌دار مانند آناناس، هندوانه، سیب و طالبی را فریز نکنید.

    خامه ترش و خامه قنادی را فریز نکنید

خامه‌های قنادی از سفیده تخم‌مرغ تشکیل می‌شوند، به همین دلیل ممکن است در دمای پایین فاسد شوند. خامه‌ی ترش هم در یخچال بریده‌بریده و بدمزه می‌شود.

    گوشت یخ‌زده مستعد جذب باکتری است

گوشت هرگز نباید بیشتر از یک بار یخ بزند، چون باکتری‌ها را جذب می‌کند. بنابراین هربار به اندازه مصرف از فریزر گوشت بردارید و بعد از آب شدن یخ‌ها، به‌سرعت مصرف کنید.

منبع: اسنوا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر