سمنو | نکات پخت سمنو

چرا سمنو ترش و تلخ میشه؟ | دلیل شیرین نشدن سمنو چیه؟

سمنو دسر سنتی ایرانی است که روش تهیه خاصی دارد و اگر نکاتی هنگام پخت آن رعایت نشود موجب تلخ یا ترش شدن سمنو می شود.

سمنو
ویکی گردی:

سمنو یکی از دسرهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که معمولا برای اعیاد و مراسم های مذهبی و سفره هفت سین در عید نوروز تهیه می شود. سمنو در واقع یه حلوای شیرین کشدار تهیه شده با آرد جوانه گندم محسوب می‌شود. اگر در تهیه سمنو نکات زیر را رعایت نکنید، سمنوی شما تلخ و ترش شده و مزه شیرین و خوشمزه ای نخواهد داشت.

در این بخش از آموزش آشپزی ویکی گردی علت ترشی، تلخی و شیرینی سمنو را آورده ایم.

دیگه بابت خرید حلوا هزینه نکن!

چرا سمنو شیرین است؟

همانطور که گفتیم سمنو حلوای کشداری است که مزه شیرین دارد، شیرینی سمنو به دلیل افزودن شکر به آن نیست بلکه سمنو شیرینی طبیعی دارد و به آن هیچ نوع ماده شیرین کننده اضافه نمی کنند.

علت شیرین بودن سمنو به تهیه آن از جوانه گندم مربوط است. گندم تا زمانی که جوانه نزده است، مواد قند‌ی‌اش به صورت نشاسته ذخیره می‌شود و طعم شیرین ندارد، اما در فرآیند جوانه زنی، نشاسته تجزیه و تبدیل به واحدهای کوچک‌تری به نام مالتوز می‌شود و اینجاست که شیرینی سمنو پدیدار می‌شود.

گرچه قند سمنو مصنوعی نیست اما نباید افراد دارای اضافه وزن و افراد دچار دیابت در مصرف آن زیاده روی کنند.

چرا سمنو تلخ میشود و شیرین نمیشود؟

گاهی برخی از افراد در تهیه سمنو دچار اشتباهاتی می شوند که رعایت نکردن این نکات مزه سمنو را تغییر داده و تلخ می کند، باید بدانید اگر ساقه ی نقره ای گندم بیش از حد بلند و سبز شود، باعث تلخ شدن سمنو خواهد شدپس در طبخ سمنو همین‌که گندم‌ها شکفته شوند و جوانه بزنند کافی است.

چرا سمنو ترش میشود؟

برای پخت سمنو شما باید گندم ها را خیس کرده و اجازه دهید تا جوانه بزنند اما در این کار باید نکته ای را رعایت نمایید زیرا آب دادن زیادی به گندم برای جوانه زدن باعث ترش شدن آن می شود و دقیقاً ترشی آن به سمنو منتقل شده و به هیچ وجه از بین نمی رود.

کیک قابلمه ای پف دار رو چجوری بپزم؟ 

شما باید گندم را به خوبی تمیز کنید و با آب سرد بشویید. سپس تا یک بند انگشت بالاتر از سطح آن ها آب بریزید. دو سه روز طول می کشد تا گندم ها جوانه بزنند، آب ظرف را چند بار تعویض نمایید. زمانی که گندم های شما جوانه زدند، آن ها را در صافی بریزید و روی آن ها آب تمیز و خنک بریزید.

در مرحله آخر نیز صبر کنید تا آب آن کاملا خارج شود. سپس گندم ها را روی پارچه نم دار بریزید و پارچه را درون یک ظرف قرار دهید، یکی دو بار روی این پارچه آب بریزید. میزان آب درون ظرف را چک کنید و از جمع شدن آب در آن قسمت جلوگیری کنید. جمع شدن آب می تواند باعث ترش شدن گندم و سمنوی شما شود و طعم اصلی آن از بین برود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر