دارچین | فواید دارچین | خواص دارچین

با خواص جادویی دارچین آشنا بشین

دارچین یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین ادویه‌های روی کره زمین است و فواید بسیاری دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

دارچین
ویکی گردی:

دارچین یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین ادویه‌های روی کره زمین است. از خواص دارچین می‌توان به این اشاره کرد که عوامل خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. دارچین دارای بسیاری از فواید قابل توجه دیگر است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

طبع دارچین

طبع دارچین گرم و خشک است؛ به همین دلیل نیز به صورت چاشنی در غذاها و خوراکی‌های مردم ایران استفاده می‌شود.

23 فایده فوق العاده زنجبیل + عوارض مصرف زنجبیل

خواص دارچین

دارچین مانند زنجبیل، میخک و جوز هندی دارای خاصیت گرم کننده است. یکی از خواص دارچین این است که جریان خون را افزایش می‌دهد و دمای بدن را بالا می‌برد.

ترکیبات موجود در دارچین مانع از ایجاد پروتئین تاو در مغز می‌شوند که یکی از علل بیماری آلزایمر است. دارچین به محافظت از نورون‌ها کمک می‌کند، سطح عصبی را بهبود می‌بخشد و عملکرد حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، به هضم غذا کمک می‌کند و برای درمان زخم معده و گاز روده مفید است.

دارچین عمدتا به عنوان چاشنی معطر و افزودنی طعم دهنده در طیف گسترده‌ای از غذاهای شیرین و خوش طعم، غلات صبحانه، غذاهای سبک، چای و غذاهای سنتی استفاده می‌شود.

چوب دارچین، نشاط آور و ضد مسمومیت

در مورد فواید دارچین می‌دانیم کلسیم و پتاسیم موجود در شیر به کاهش فشار خون کمک می‌کند. در حالی که دارچین ضمن افزایش سطح کلسترول خوب، سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

هر دو در کاهش خطر بیماری‌های قلبی مفید هستند. بنابراین یک لیوان شیر دارچین گرم به جریان خون شما کمک می‌کند و کلسترول را کاهش می‌دهد.

دارچین حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که بدن را در برابر انواع سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند.

خواص دمنوش دارچین

دمنوش دارچین، مرجع خوبی از آنتی اکسیدان نیز است که به رها شدن بدن از رادیکال‌های آزاد که موجب لطمه سلولی و مریضی می‌شوند نیز کمک می‌کند.

28 کاربرد عجیب ولی واقعی سرکه سیب

دمنوش دارچین علاوه بر پتاسیم، مرجع خوبی از منگنز نیز است. اگرچه بدن ما به مقدار اندکی از این ماده معدنی احتیاج دارد، اما نباید اهمیت آن را در بدن نادیده گرفت. دیگر مواد معدنی موجود در چای دارچین، منیزیم، روی، آهن و مس است.

خواص دارچین برای پوست

دارچین به حذف سلول‌های مرده‌ پوست کمک می‌کند و نرمی و درخشش را به پوست باز می‌گرداند و خواص دارچین برای پوست عالی است.

چوب دارچین خردشده، عسل و آب جوش را تهیه کنید. دارچین را بشویید و سپس به همراه آب جوش در قوری چینی بریزید و روی حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت دم کنید. سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید، عسل را به آن بیفزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود و به آرامی آن را میل کنید.خواص چوب دارچین در این نوشیدنی برای ناراحتی‌های گوارشی، دیابت، دردهای استخوانی و سردی بدن بسیار مفید است.

خواص عرق دارچین برای لاغری

مصرف عصاره‌ دارچین با کم کردن چربی و افزایش بافت عضلانی، موجب بهبود تناسب اندام می‌شود. اضافه کردن دارچین به رژیم‌های پر شکر و با چربی بالا، سبب کاهش مقاومت به انسولین و انباشت چربی می‌شود که در نهایت به تناسب اندام می‌انجامد.

بزرگترین خاصیت عرق دارچین را می‌توان در لاغر کننده بودن آن دانست. عرق دارچین سوخت و ساز بدن را افزایش داده و کمک می‌کند تا چربی‌های اضافی بدن با سرعت بیش‌تری آب شوند. انتخاب کیک سیب و دارچین البته به صورت کم شکر می‌تواند یک عصرانه خوشمزه و رژیمی مناسب برای همه افراد باشد.

عرق دارچین چه خواصی دارد؟

عرق دارچین می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها و حتی قارچ‌های مقاوم به دارو را از بین ببرد.

عصاره و عرق دارچین فعالیت مغز را افزایش می‌دهد. از این‌ رو برای تقویت حافظه در کنار زردچوبه از این ادویه و عرق گیاهی آن استفاده کنید؛ ضمن اینکه برای کاهش فشارهای عصبی هم گزینه بسیار مناسبی است.

علیرضا یارقلی، متخصص طب سنتی درباره خواص دارچین بیان داشت:دارچین اثرات دیابتی داشته و در کاهش قند خون موثر است.

وی با بیان اینکه دارچین هضم کننده غذا بوده و گرمی و خشکی ملایم دارد، ادامه داد:‌برای کاهش سردی و گرم شدن بدن و هضم موثر غذا مفید است؛ ضمن اینکه این ادویه خوشبو کننده دهان است.

خواص طلایی و معجزه چای زردچوبه | حتما امتحانش کن + روش تهیه

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه دارچین پرکاربردترین ادویه در سفرهای ایرانی است، افزود:‌البته زیاده روی در مصرف دارچین توصیه نمی‌شود؛ چراکه اثرات ضد انعقادی خون دارد.

یارقلی با اشاره به اینکه دارچین مختصری فشار خون را بالا می‌برد، گفت:‌برای مادران باردار که حالت تهوع دارند می‌تواند مفید باشد؛ ضمن اینکه اگر غذای سنگینی مانند کله پاچه یا حلیم مصرف می‌شود مصرف دارچین هضم آن غذا را آسان می‌کند.

وی با بیان اینکه بعد از مصرف کله پاچه چای دارچین مصرف شود،ابراز کرد:‌باید هرروز این ادویه را مصرف کرد؛ البته یا بصوررت ریختن در غذا یا مصرف یک وعده در چایی که این مصرف بهتر است در وعده چای صبح انجام شود.

منبع: نمناک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر