کمربند ایمنی | باز کردن قفل کمربند ایمنی

راهکاری موثر باز کردن قفل کمربند ایمنی در تصادفات | چگونگی فرار اضطراری از کمربند ایمنی قفل شده

در تصادفات وسوانح رانندگی ممکن است کمربند ایمنی قفل شده و راننده یا سرنشینان خودرو در شرایطی گرفتار شوند که می بایست فورا در کوتاه ترین زمان ممکن، با استفاده از چند روش و ابزارساده خود را از کمربندهای ایمنی خلاص کرده و از خودرو خارج شوند.

کمربند ایمنی
ویکی گردی:

 باز کردن قفل کمربند ایمنی در تصادفات! حتی تصور یک سانحه شدید رانندگی می تواند هولناک باشد، خصوصا اگر شما خود را درون یک خودرو با کمربند ایمنی که در اثر تصادف قفل شده اند تصور کنید! اگرچه پلیس همیشه و در همه حال به شما توصیه می کند که به عنوان راننده وسیله نقلیه و مسئول جان سرنشینان، حتی در مسیرهای بسیار کوتاه، ابتدا از بسته بودن کمربند ایمنی تمامی سرنشینان خودرو اطمینان حاصل کرده و سپس شروع به حرکت کنید، اما در سوانح رانندگی ممکن است شما در شرایطی گرفتار شوید که ناچار باشید در کوتاه ترین زمان ممکن ، خود را از کمربندهای ایمنی خلاص کنید.

بهترین روش برای جلوگیری از یک اتفاق ناگوار، آماده بودن برای آن اتفاق است. دانستن این نکته که چگونه می توانید خودتان را از یک کمربند ایمنی که قفل شده رها کنید و اندیشیدن به آن و یا حتی یک بار امتحان کردن این سناریو، قبل از آن که واقعا در شرایط بحرانی و اضطراری قرار بگیرید می تواند تفاوت بین مرگ و زندگی شما و خانواده تان را رقم بزند.

این نشانه میگوید وقت تعویض روغن ماشین رسیده!

روش های مختلفی برای باز کردن کمربند ایمنی قفل شده یا گیر کرده در زمان وقوع سوانح رانندگی وجود دارد، برخی از روش ها از اصول بسیار ساده ای تشکیل شده اند، اما این که شما در زمان سانحه خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده و با هوشیاری آن ها را به یاد آورده و بدون تلف کردن ثانیه های طلایی خود و سایر سرنشینان را از مهلکه نجات دهید، خود مساله ای است که می بایست به طور مفصل تر به آن پرداخته شود. اگر تمایل دارید با تعدادی از روش های موثر باز کردن کمربند ایمنی در مواقع اضطراری آشنا شوید، با ما تا انتهای این گزارش همراه شوید.

روش های بازکردن کمربند ایمنی قفل شده بدون نیاز به وسیله ی کمکی:

ساده ترین راه، همانطور که احتمالا حدس زده اید، فشردن دکمه قفل نگهدارنده کمربند ایمنی و باز کردن عادی آن است. اگرچه غیر ممکن به نظر می رسد، اما در زمان وقوع سوانح رانندگی، بسیاری از افراد دچار دستپاچگی شده و حتی فراموش می کنند که توسط کمربندهای ایمنی به صندلی متصل هستند و بدون باز کردن آن نمی توانند از خودرو پیاده شوند! این اتفاق خصوصا در سرنشینان دارای اختلال حواس یا دارای فراموشی یا افراد دارای معلولیت ذهنی بیشتر رخ می دهد. بنابراین اگر توانستید کمربند خود را باز کنید، به سرعت به کمک سایر سرنشینان شتافته و آنها را از مهلکه نجات دهید. اگر دکمه آزادسازی گیره کمربند ایمنی به هر دلیلی قفل یا خراب شده و باز نمی شود، وقت را تلف نکرده و سریعا روش های بعد را امتحان کنید.

روش دوم، بیرون آمدن از زیر کمربند یا به اصطلاح بیرون خزیدن از زیر کمربند ایمنی است. اکثر کمربندهای ایمنی که امروزه در خودروها به کار می روند، می توانند به اندازه کافی از محفظه نگهدارنده آن بیرون کشیده شده و فضای کافی جهت بیرون آمدن از زیر کمربند را ایجاد کنند.

زمانی که وقت فرار کردن از خودروی سانحه دیده فرا رسید، ابتدا به سادگی بخش بالایی کمربند که از روی قفسه سینه عبور کرده است را به طرف شیشه جلو اتومبیل بکشید (کمربند را از بدن خود دور کنید) و سپس سر و بخش بالایی بدن خود را از زیر کمربند عبور داده و کمربند را به پشت سر خود ببرید، سپس قسمت پاینی کمربند که از روی شکم عبور می کند را به طرف فرمان خودرو بکشید و سعی کنید بدن و پاهای خود را بالا کشیده و از زیر کمربند بیرون بیاورید و خود را آزاد کنید. اکنون می توانید از خودرو پیاده شده و به دیگران در باز کردن کمربندهایشان کمک

چگونه نوبت اینترنتی برای تعویض پلاک بگیریم؟

نکته مهم در اجرای این روش اینجاست که برخی اوقات ممکن است بنا به دلایلی مانند قدیمی بودن مکانیزم کمربند و ثابت بودن طول آن، قفل شدن کل مکانیزم کمربند و عدم امکان کشیدن و بازتر کردن کمربند، کثیفی اجزای مکانیکی درون محفظه جمع کننده کمربند ایمنی، گره خوردگی یا وجود پیچ و تاب در طول مسیر کمربند خصوصا در قسمت های غیر قابل رویت، آسیب دیدگی مکانیزم غلطک جمع کننده کمربند در تصادف و یا حتی به دلیل چاقی نتوانید به مقدار لازم کمربند ایمنی را به جلو بکشید.

در این مواقع، ابتدا تا جایی که می توانید کمربند را از بدن خود دور کرده و سپس با اهرم تنظیم موقعیت صندلی، ابتدا کل صندلی خودرو را به عقب هل داده و سپس پشتی صندلی خود را به حالت خوابیده در آورید. این کار به شما فضا و شانس بیشتری جهت مانور دادن و رها کردن خودتان و نهایتا فرار از خودرو می دهد. این تکنیک مهم را به خاطر بسپارید چون ممکن است روزی مجبور به استفاده از آن بشوید.

روش های بازکردن کمربند ایمنی قفل شده با استفاده از وسایل کمکی:

امروزه وسایل امدادی فراوانی جهت نصب در خودرو وجود دارند که در زمان بروز حوادث رانندگی و تصادفات می توانند به شما کمک کنند و یا حتی شما را قادر سازند زمانی که تصادفی در جاده ها می بینید بدون فوت وقت به کمک افراد گرفتار در خودروها بشتابید. اگر واقعا به فکر پیش بینی و جلوگیری از بروز سوانح مربوط به گرفتار شدن در خودرو مانند غرق شدن به همراه خودرو، آتش گرفتن خودرو و یا نجات خود از خودرویی که واژگون شده است هستید، بهترین راه تهیه ابزارهای همه کاره امدادی خودرو است.

نکته ای که مهم و قابل توجه است این که در موقع خرید باید حتما دقت کنید ابزاری که تهیه می کنید استانداردهای لازم را داشته باشد و شما را قادر سازد در کوتاه ترین زمان ممکن بدون آسیب رساندن به خودتان یا فردی که در حال نجات او هستید، کمربند ایمنی را ببرید. مورد دوم وسیله ای که می تواند شما را از خودرویی که درب های آن قفل شده و یا در اثر تصادف گیر کرده و باز نمی شود نجات دهد، چکش مخصوص شکستن شیشه اتومبیل است. این ابزار به شکل های مختلفی در بازار وجود دارد که دو نوع معروف آن به شکل چکش و یا قلم فشاری هستند. در نوع چکشی شما با استفاده از چکش کوچک این وسیله می توانید به سرعت به شیشه اتوموبیل ضربه وارد کرده و شیشه را بشکنید و از خودرو خارج شوید.

اگه 206 داری حتما این فیلمو ببین!! | جلوگیری از سرقت ماشین 206

نوع دیگری از این چکش وجود دارد که به شکل قلم های فشاری کوچک هستند. برای شکستن شیشه فقط کافیست این وسیله را روی شیشه قرار داده و آن را محکم به شیشه فشار دهید. یک مکانیسم فنری درون این قلم ها وجود دارد که با فشار دادن نوک قلم به شیشه خودرو ناگهان ضربه ای به شیشه وارد نموده و باعث فروریختن کل شیشه می شوند. این نوع قلم های فشاری به علت سهولت بسیار زیاد استفاده، آن را به ابزاری کاملا مناسب جهت استفاده بانوان و یا حتی کودکان خردسال تبدیل می کند. این ابزارهای کوچک در مکان های مختلفی مانند کنار صندلی، کنار آفتابگیر خودرو و یا روی داشبورد خودرو قرار می گیرند.

نکته ای مهم که در زمان نصب این ابزار درون خودرو باید حتما به آن توجه داشته باشد این است که این وسایل باید حتما در دسترس شما قرار داشته باشند. در زمان نصب توجه کنید که ممکن است خودرو شما روی سقف واژگون شود و یا کمربند ایمنی خودرو شما را محکم به صندلی متصل نگه دارد و نتوانید قدرت عمل و تحرک زیادی داشته باشید، بنا براین با قرار دادن این ابزار درون محفظه درب، کنسول وسط و یا داشبورد خودرو، با وجود این که شما این ابزار را تهیه کرده و در خودرو نیز قرار دهید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    ممنون نکات خیلی خوبی بود