اقامت در عمان و ترکیه با خرید ملک

خرید ملک در عمان و ترکیه | مقایسه شرایط خرید ملک در عمان و ترکیه

عمان، کشوری با شرایط فوق العاده به لحاظ امنیتی و اقتصادی، کشور ایده‌آلی برای خرید ملک است.

مهاجرت
ویکی گردی:

برای کسانی که تمکن مالی مناسبی دارند، همواره مهاجرت و دریافت اقامت از طریق خرید خانه و ملک یکی از روش‌های سریع و محبوب بوده است. اما به علت ناآشنا بودن با شرایط و قوانین خرید ملک در کشورها، عمده افراد دچار تردید و سردرگمی می‌شوند. ترکیه یکی از مقاصد مهم ایرانیان برای مهاجرت از طریق خرید ملک است. اما در این مقاله قصد داریم شرایط خرید ملک در عمان را با شرایط خرید ملک در ترکیه مقایسه کنیم تا اگر تصمیم به خرید ملک در ترکیه دارید، کمی درنگ کنید و به عمان هم فکر کنید! در سالهای اخیر، قوانین جدید خرید ملک در عمان و اخذ اقامت این کشور تغییرات مهمی داشته است. ضمنا شرایط اقتصادی این کشور موجب شده تا افرادی که با عمان آشنا هستند، تمایل بسیار بیشتری به خرید ملک و دریافت اقامت عمان داشته باشند. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله بررسی می‌گردد:

Capture

عمان کجاست؟

کشور سلطان‌نشین عُمان، کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیره عربستان است. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود، از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی مرز زمینی و با ایران مرز دریایی دارد.

oman-nature-1024x768

 

آب و هوای عمان

عمان در همه فصل‌ها آفتابی و گرم است؛ دمای هوا در زمستان‌ها اغلب بین ۱۷ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و در تابستان نیز چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. هوا در ارتفاعات سرد می‌شود و ارتفاعات عمان به‌خصوص در هنگام شب، هوای بسیار سردی دارند. مسقط پایتخت عمان است و آب و هوایی گرم و مرطوب دارد، اما شب هنگام از میزان رطوبت آن کاسته می‌شود. علت اصلی رطوبت این شهر وجود سواحل آن است. به لحاظ آب و هوایی، عمان شرایط کاملا بهتری از شهرهای جنوبی ایران دارد. اگر به آب و هوای ساحلی علاقه دارید، عمان گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

 

تعادل کار و زندگی در عمان

کشور عمان طبق اعلام سایت اینترناتیونس جزو ۱۰ کشور برتر جهان از نظر تعادل کار و زندگی است. سایر کشورها دانمارک، سوئد، امارات و کانادا هستند.

Salalah-Oman_1-1024x683

ترکیه کجاست؟

جمهوری ترکیه، یک کشور فراقاره‌ای است که بخش عمده آن در آناتولی در غرب آسیا قرار دارد و بخش کوچکی از آن در بالکان و در اروپای جنوب شرقی واقع شده ‌است. ترکیه از شمال با دریای سیاه، از شمال شرقی با گرجستان، از شرق با ارمنستان، جمهوری آذربایجان، و ایران، از جنوب شرقی با عراق، از جنوب با سوریه و دریای مدیترانه، از غرب با دریای اژه، و از شمال غربی با یونان و بلغارستان مرز مشترک دارد، در حالی که قبرس در سواحل جنوبی این کشور واقع شده ‌است.

 

آب و هوای ترکیه

ترکیه نیز مثل ایران دچار گوناگونی وضعیت آب‌ و هوا است. ترکیه شاید مانند ایران یک کشور چهارفصل نباشد اما بسته به تغییر موقعیت جغرافیایی، تغییر آب و هوای ترکیه کاملا محسوس است.
مناطق ساحلی عموما یک تم معتدل دارند؛ هرچند دما در سواحل دریای سیاه (شمال) نسبت به سواحل دریای مدیترانه (جنوب و جنوب غرب)، به‌ مراتب سردتر است.
اما در بخش داخلی آب و هوای ترکیه به سمت یک آب‌ و هوای قاره‌ای تمایل پیدا کرده و تلفیقی از زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک را از خود نشان می‌دهد.

istanbul-1024x576

 

مقایسه سیاسی عمان و ترکیه پیش از خرید ملک

اگرچه بسیاری افراد زندگی در ترکیه را با تصور اینکه کشوری نیمه اروپایی به حساب می‌آید، به کشورهای حاشیه خلیج فارس ترجیح می‌دهند، اما باید توجه داشته باشید دولت ترکیه از حیث سیاسی دچار درگیری‌های داخلی و خارجی متعددی است. دولت ترکیه درگیر یک نزاع مداوم با اقلیت‌های کرد این کشور است. از حیث امنیت داخلی این کشور به علت همجوار بودن با کشورهای پرتنش خاورمیانه از جمله سوریه، گاه و بیگاه در معرض حملات تروریستی قرار دارد. همچنین درگیری‌های حزبی و سیاسی در این کشور شرایط امنیتی و روانی را بسیار ناپایدار کرده است. همچنین از حیث سیاست خارجی نیز مناقشات این کشور با رژیم اسرائیل، حمایتش از اوکراین در جنگ روسیه و اوکراین و دخالت در مجادلات آذربایجان و ارمنستان، این کشور را بیشتر ناامن کرده است.
اما از سوی دیگر، عمان را می‌توان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان، به خصوص در منطقه پرتنش خاورمیانه دانست. کشوری یکدست، ثروتمند و پایدار که نه تنها درگیری داخلی خاصی در آن مشاهده نمی‌شود، بلکه به علت کم‌جمعیت بودن آرامش فکری زیادی برای شهروندانش ایجاد می‌کند. این کشور در حوزه سیاست خارجی نیز رویکری تعاملی و تنش‌پرهیز با همه کشورهای جهان دارد. به طوری که حتی نقش میانجی بین ایران و آمریکا را نیز بازی می‌کند. برای اینکه میزان آرامش سیاسی این کشور را حدس بزنید، یک سوال از خودتان بپرسید:

 آیا تا به حال خبری از بمب‌گذاری، عملیات تروریستی، جنگ یا اعتراضات داخلی در عمان شنیده‌اید؟!

istanbul-house-791x1024

 

مقایسه اقتصادی عمان و ترکیه پیش از خرید ملک

بدون شک آنچه از اقتصاد برای هر شهروندی اهمیت دارد، آن دسته از شاخص‌های اقتصادی است که مستقیما روی کیفیت زندگی او و خانواده‌اش اثر می‌گذارد. شاخص‌هایی چون نرخ تورم، ارزش پولی و…

بیایید با این شاخص‌ها، کیفیت زندگی در عمان و ترکیه را مقایسه کنیم:

ارزش پولی

همانطور که در کشور خودمان تجربه کرده‌اید، ارزش پول ملی هر کشور با شاخص دلار اندازه‌گیری می‌شود. بدون شک قدرت خرید و کیفیت زندگی افراد با ارزش پول ملی رابطه مستقیم دارد. هر چه نرخ دلار با پول ملی کشور برابری بیشتری داشته باشد، کیفیت زندگی نیز بالاتر خواهد بود. به زبان ساده‌تر، هر چه دلار ارزان‌تر، زندگی بهتر!

حال بیایید ارزش پول عمان و ترکیه را نسبت به دلار مطالعه کنیم:

در آذر ماه سال ۱۴۰۰؛

ترکیه: هر دلار آمریکا برابر است با ۱۸٫۶۴ لیر ترکیه. یعنی برای خرید یک دلار آمریکا، باید ۱۸٫۶۴ لیتر پول بدهید.

عمان: هر دلار آمریکا برابر است با ۰٫۳۸ ریال عمان!! یعنی برای خرید یک دلار آمریکا، باید ۰٫۳۸ ریال عمان بپردازید!

بله! تعجب نکنید! ارزش ریال عمان از ارزش دلار آمریکا بسیار بیشتر است! توصیه می‌کنیم که ارزش پول عمان را با پول ایران مقایسه نکنید؛ چون جز افسردگی چیزی عایدتان نمی‌شود!

 

نرخ تورم

نرخ تورم یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای شناخت کیفیت زندگی در هر کشوری است. هر چه تورم پایین‌تر باشد، آرامش فکری افراد بیشتر و سبد خانوار حجیم‌تر خواهد بود. چون تورم را با گوشت و پوست و خونمان حس کرده‌ایم، نیاز به توضیح بیشتر نیست!!

ترکیه: نرخ تورم ترکیه در سال جاری ۸۵٫۵۱% است! نرخ تورم محصولات غذایی در این کشور نیز در سال جاری ۹۹٫۰۵% بوده است! برای اینکه بتوانید در ذهنتان مقایسه‌ای صورت بدهید، باید بگوییم که تورم در ایران در حال حاضر ۵۴% و تورم محصولات غذایی ۸۷% بوده است! یعنی کمتر از ترکیه!

عمان: نرخ تورم عمان در سال جاری ۲٫۳۹% بوده است! یعنی کمتر از ۳ درصد! نرخ تورم محصولات غذایی نیز ۴٫۶% یعنی کمتر از ۵ درصد! جالب است بدانید که نرخ تورم در عمان، از سال ۲۰۱۰ تاکنون همواره تک رقمی بوده است!

Muscat-villa

 

نرخ بیکاری

اگر قصد مهاجرت، خرید ملک و اخذ اقامت کشوری را داشته باشیم، بدون شک پیدا کردنِ شغل یکی از دغدغه‌های مهم ما خواهد بود. پس بیایید نرخ بیکاری در عمان و ترکیه را مقایسه کنیم.
ترکیه: نرخ بیکاری ترکیه در سال جاری ۱۰٫۱% بوده است.
عمان: نرخ بیکاری عمان در سال جاری ۲٫۹% بوده است.
جالب است بدانید که نرخ بیکاری کشورمان ایران در سال جاری ۹٫۴% بوده است.

 

حداقل دستمزد

برای اینکه میزان درآمد خود در ترکیه و عمان را مقایسه کنید، می‌توان به مقایسه حداقل دستمزد در دو کشور پرداخت.

حداقل دستمزد در ترکیه: ۶۴۷۱ لیر در ماه است. چیزی معادل ۱۳ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان

حداقل دستمزد در عمان: ۳۲۵ ریال عمان در ماه است. چیزی معادل ۳۳ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان!!

کافیست حداقل دستمزد در عمان و ترکیه را با نرخ تورم این کشورها مطابقت بدهید. به راحتی متوجه می‌شوید که کدام کشور را برای خرید ملک و اخذ اقامت انتخاب کنید! اما با این حال، در ادامه این مقاله، شرایط خرید ملک در این دو کشور را نیز با هم مقایسه خواهیم کرد.

 

شرایط خرید ملک در ترکیه

شما می‌توانید با خرید ملک در ترکیه اقامت این کشور را دریافت کنید. بنا بر قوانین جدید این کشور، حداقل قیمت خرید ملک در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنتالیا و ازمیر باید ۷۵ هزار دلار باشد تا به فرد خریدار اقامت ترکیه تعلق بگیرد. همچنین با خرید ملک، یا املاکی به قیمت ۴۰۰ هزار دلار، شهروندی این کشور را به دست آورید. اخذ شهروندی ترکیه یکی از مزیت‌های خرید ملک در این کشور است. با خرید ملک در ترکیه به قیمت ۴۰۰ هزار دلار، نه تنها خریدار، بلکه همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال او نیز موفق به اخذ شهروندی ترکیه خواهند شد. اما باید به نکات زیر توجه کنید:
اولا ملک باید به صورت نقد خریداری شود.
دوما حتما باید از فرد ترک خریداری شود و روی ملک قبلا درخواست شهروندی داده نشده باشد.
سوما پاسپورت ترکیه را ظرف مدت ۳ ماه دریافت خواهید کرد.
چهارما لازم است بدانید که تا ۳ سال حق فروش ملک خریداری شده را ندارید.
در برخی از پروژه‌های مسکونی در ترکیه، امکان خرید ملک به صورت اقساطی یا با دریافت وام نیز ممکن است. اما نکته مهم این است که اقساط وام خود را باید طی پنج سال بپردازید و تا زمان تسویه حساب، سند ملک در رهن بانک خواهد ماند.

turkish-citizenship-salepropertyturkey-1024x576

 

شرایط خرید ملک در عمان

کشور عمان در منطقه مهاجرپذیر قرار دارد و توانسته با شرایط اجرایی شدن قانون خرید ملک سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کند. در واقع شما می‌توانید با خرید ملک در عمان برای خودتان و خانواده درجه یک خود اقامت عمان را اخذ کنید. اخذ اقامت عمان هیچ گونه محدودیت سنی ندارد. اقامت عمان بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد خرید ملک در عمان به شما اعطا خواهد شد.

 

مقایسه خرید ملک در عمان و ترکیه

الف: با خرید ملک در عمان و ترکیه، موفق به اخذ اقامت این کشورها خواهید شد.
ب: با خرید ملک به ارزش حداقل ۴۰۰ هزار دلار در ترکیه موفق به اخذ شهروندی این کشور خواهید شد. اما اخذ شهروندی عمان از طریق خرید ملک ممکن نیست.
ج: با توجه به شرایط اقتصادی گفته شده در طی مقاله، خرید ملک در ترکیه به مراتب ریسک بیشتری نسبت به عمان خواهد داشت.

real-estate-video-marketing-1920x1080-1-1024x576

امکان کسب درآمد ارزی از طریق خرید ملک در عمان و ترکیه

یکی از هیجان‌انگیز‌ترین اتفاقات در عمان و ترکیه این است که شما می‌توانید از طریق خرید ملک در عمان و ترکیه، و اجاره دادنِ آنها، علاوه بر اخذ اقامت عمان و ترکیه، به صورت ماهانه درآمد ارزی داشته باشید! با توجه به افزایش روزافزون نرخ ارز در کشور، این درآمد ارزی بسیار وسوسه برانگیز خواهد بود!
اما اجازه بدهید مقایسه‌ای نیز از حیث اجاره بها و قیمت ملک در این دو کشور داشته باشیم.
شما برای اینکه بتوانید اقامت ترکیه را دریافت کنید، نیاز به خرید یک خانه در استانبول ترکیه، به مبلغ ۱ میلیون و چهارصد هزار لیر دارید. با توجه به ارزش این ملک، اجاره بهای آن ماهانه ۳۵۰۰ لیر خواهد بود.
بگذارید این مسئله را در مورد عمان نیز بررسی کنیم:
حداقل قیمت خرید یک آپارتمان تکخوابه در مسقط پایتخت عمان ۴۵۰۰۰ ریال عمان است. اجاره چنین خانه‌ای برای شما ماهانه ۳۸۰ ریال عمان درآمد ایجاد می‌کند.
بیایید در جدول زیر با همسان سازی این قیمت ها به دلار و ریال، درآمد ارزی از طریق خرید ملک در این کشورها را با هم مقایسه کنیم:

InShot_20221225_125153704

 

تفاوت را مشاهده کردید؟! حالا فکر می‌کنید با توجه به جمیع این شرایط، خرید ملک در عمان بهتر است یا ترکیه؟

نتیجه‌گیری:

اگر قصد دریافت اقامت یک کشور خارجی از طریق خرید ملک را دارید و مثل بسیاری از ایرانیان به سمت خرید ملک در ترکیه متمایل هستید، اکیدا به شما توصیه می‌کنیم که با توجه به شرایط فوق العاده عمان برای خرید ملک و اخذ اقامت این کشور، تصمیم خود را عوض کنید. عمان، کشوری با شرایط فوق العاده به لحاظ امنیتی و اقتصادی، کشور ایده‌آلی برای خرید ملک است. به خصوص اگر قصد اجاره دادن ملک را داشته باشید و به دنبال کسب درآمد ارزی مناسب از طریق خرید ملک در عمان باشید!

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به شرایط عالی خرید ملک در عمان، مقاله «خرید ملک در عمان | درآمد دلاری با اجاره ملک» را در سایت موسسه مهاجرتی رسا دنبال کنید. همچنین اگر تمایل به خرید ملک در عمان دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت طی ساعات اداری با شماره زیر تماس بگیرید تا نه تنها از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی رسا بهره مند شوید، بلکه از تخفیفات ویژه‌ ای که به مدت محدود برای این طرح مهاجرتی در نظر گرفته ایم، بهره مند شوید. منتظر شما هستیم!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر