خمیر دندان | مضرات خمیر دندان

به این دلایل از خمیر دندان استفاده نکنید! | تاثیر منفی خمیر دندان روی دندان!

خمیر دندان برای تمیزی و جلوگیری از پوسیدگی دندان کاربرد دارد، اما بهتر است قبل از استفاده از خمیر دندان به تاریخ انقضای آن دقت کنیم تا دچار مشکل نشویم.

خمیر دندان
ویکی گردی:

فایده خمیر دندان چیزی جز سالم نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از پوسیدگیِ آن ها نیست؛ بنابراین شاید برایتان عجیب باشد که خمیر دندان منقضی و خراب می شود. احتمالا این سوال در ذهنتان است که آیا استفاده از خمیر دندان خراب به دندان آسیب می زند؟ در این قسمت از ویکی گردی در این باره توضیح خواهیم داد.

چرا از خمیر دندان استفاده نکنیم؟

۱. حساسیت دندان:

استفاده بیش از حد از خمیر دندان ممکن است باعث بروز حساسیت در دندان‌ها شود. برخی از خمیرهای دندان شامل ترکیباتی هستند که می‌توانند لایه‌ی حاوی مینای دندان را فروریزند و عصب دندان را تحریک کنند. این موضوع می‌تواند باعث افزایش حساسیت دندان به حرارت و سرما شود.

با زردچوبه مسواک بزن! | روش سفید کردن دندان با زردچوبه

۲. تغییر طعم دهان:

بعضی از خمیرهای دندان در ترکیبات خود عناصری مانند نعناع یا طعم‌دهنده‌های دیگر دارند که ممکن است باعث تغییر طعم دهان شوند. این موضوع می‌تواند برخی از افراد را از استفاده منظم از خمیر دندان منزجر کند.

۳. حساسیت پوستی:

در برخی افراد، ترکیبات موجود در خمیرهای دندان می‌توانند باعث بروز حساسیت پوستی شوند. به عنوان مثال، ممکن است باعث تحریک لثه‌ها و تریم و لکه‌های پوستی دور دهان شود.

۴. مسمومیت:

استفاده از خمیرهای دندان در مقادیر بیش از حد ممکن است باعث مسمومیت شود. برخی از ترکیبات موجود در خمیرهای دندان، مانند فلورید سدیم، در صورت استفاده بیش از حد، می‌تواند به افزایش سطح فلورید در بدن و عوارض جانبی مربوط به آن منجر شود.

۵. آسیب به مینای دندان:

استفاده از برخی خمیرهای دندان که دارای ذرات معدنی غیرقابل حل هستند می‌تواند باعث خراشیدگی مینای دندان شود. این خراشیدگی ممکن است باعث شود که دندان‌ها آسیب پذیرتر به تسویه شوند

۶. خطر بروز عفونت:

استفاده نادرست یا بی‌دقت از خمیر دندان می‌تواند منجر به بروز عفونت در دهان شود. به عنوان مثال، اگر خمیر دندان به طور کامل از بین لثه و دندان پاک نشود، باقیمانده‌های خمیر می‌توانند به محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل شوند.

دندان درد رو با آبغوره خیلی سریع درمان کن

۷. خشکی دهان:

بعضی از خمیرهای دندان شامل ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث خشکی دهان شوند. خشکی دهان می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند بد بوی دهان، رشد باکتری‌های ناخواسته و ایجاد زخم‌های دهانی شود.

نتیجه:

اگرچه استفاده مناسب و دقیق از خمیر دندان می‌تواند به بهبود بهداشت دهان کمک کند، اما استفاده نادرست و بیش از حد ممکن است مضراتی برای سلامت دهان و جامعه داشته باشد. برای جلوگیری از این مشکلات، لازم است خمیر دندان را به میزان مناسب استفاده کرده و توصیه‌های دندانپزشک را رعایت نمایید. همچنین، انتخاب خمیر دندان با ترکیبات طبیعی و بدون مواد شیمیایی مضر می‌تواند گزینهٔ بهتری برای حفظ بهداشت دهان باشد.

آیا خمیر دندان خراب میشود؟

بله. خمیر دندان می تواند خراب و منقضی شود، زیرا مواد فعالی مثل فلوراید داخل خود دارد که یک ماده معدنی است و در جلوگیری از پوسیدگی دندان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. این فلوراید ممکن است به مرور زمان تجزیه شده و تاثیرگذاری اش کاهش پیدا کند.

برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز فقط با خمیر دندان + فیلم

در واقع تاریخ انقضا به معنای تازگی فلوراید است. خمیر دندان ها معمولاً عمر دو ساله دارند و شما می توانید تاریخ آن را روی بسته بندی ببینید.

خطرات خمیر دندان تاریخ گذشته

در صورت استفاده از خمیر دندان تاریخ مصرف گذشته و با اصطلاح خراب، عوارضی در دهان و دندان ایجاد خواهد شد که شامل:

پوسیدگی دندان

فلوراید به عنوان ماده فعال در خمیر دندان ممکن است بعد از گذشتنِ تاریخ انقضا عملکرد خوبی نداشته باشد و همین باعث ایجاد مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان خواهد شد. فلوراید عاملی برای تقویت سطح دندان است و از آن در برابر اسید هایی که پوسیدگی را ایجاد می کنند محافظت خواهد کرد؛ اما خمیر دندان خراب؛ یعنی فلوراید دیگر تازه نیست و اثرگذاری اش کم می شود.

بهم خوردن تعادل باکتری های داخل دهان

بعد از اینکه خمیر دندان منقضی می شود، ممکن است قارچ و باکتری داخل آن رشد کند و این میکروب ها داخل دهان جا خوش کنند. وجود باکتری و قارچ عاملی برای پوسیدگی دندان است و به طور کل تعادل باکتری های داخل دهان را به هم می ریزد و خطر پوسیدگی را بالا می برد.

روش های سریع برای از بین بردن بوی بد دهان

تاثیر منفی در روند مسواک زدن

همه ما دوست داریم که دندان های تمیز داشته باشیم؛ اما خمیر دندان خراب قدیمی و منقضی، کیفیت مسواک زدن ما را پایین می آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر