صبحانه | صبحانه چی نخوریم

غذاهایی که برای صبحانه مناسب نیستند! | اشتباهات رایج در سرو صبحانه

صبحانه را بیشتر متخصصان تغذیه مهمترین وعده غذایی روز می دانند ، بنابراین باید هنگام انتخاب غذای خود مراقب باشید

صبحانه
ویکی گردی:

شروع روز با یک صبحانه‌  سالم و مقوی نه تنها باعث حفظ انرژی در طول روز می‌شود، بلکه برای سلامتی بدن هم فواید زیادی دارد‌. نشان داده شده که خوردن صبحانه در کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، بهبود تمرکز، افزایش دامنه‌ی توجه و کاهش خطر ابتلا به دیابت اثرگذار است. جالب است بدانید که خوردن صبحانه می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند. بر اساس نتایج تحقیقات، ۷۸ درصد از افرادی که قادر به کاهش وزن هستند، هر روز صبحانه می‌خورند.

 

البته منظور این نیست که هر چیزی که دوست دارید را بخورید. اگر گزینه‌های ناسالم را برای صبحانه انتخاب کنید، دیگر از فواید صبحانه خوردن برخوردار نمی‌شوید. در پایان هم شما را با ۹ صبحانه‌ی سالم آشنا می‌کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید‌‌.

نخوردن صبحانه این بلاها را سرتان می آورد!

۱. غلات صبحانه‌

اگر روز خود را با یک کاسه غلات شروع کنید، خیلی زود دوباره گرسنه می‌شوید، چون بیشتر غلات از آرد تصفیه شده تهیه می‌شوند که این یعنی فیبر کمی دارند. فیبر یک ماده‌ی غذایی است که باعث می‌شود برای مدت طولانی سیر بمانید. علاوه بر این غلات قند زیاد و پروتئین کمی دارند. به یاد داشته باشید که حتی سریل‌هایی که ادعا می‌شود با غلات سبوس‌دار تهیه می‌شوند، معمولا فقط مقدار کمی غلات سبوس‌دار دارند.

۲. سوسیس

بسیاری از افراد عادت دارند در وعده‌ی‌ صبحانه سوسیس بخورند. اگر شما هم چنین عادتی دارید، باید بدانید که سوسیس مغذی‌ترین گزینه برای صبحانه نیست. سوسیس با گوشت چرخ‌کرده، چربی، ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلف تهیه می‌شود. این ماده‌ی غذایی مضر حاوی مقدار زیادی سدیم است. مواد غذایی که سدیم زیادی دارند، ممکن است فشار خون را افزایش دهند و به همین دلیل برای سلامت قلب مضر هستند.

علاوه بر این سوسیس کالری و چربی اشباع شده‌ی زیادی دارد. مواد غذایی که چربی اشباع شده‌ی بالایی دارند، سطح کلسترول بد (LDL) خون را افزایش می‌دهند.

گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس با افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان در ارتباط هستند. به جای خوردن سوسیس در وعده‌ی صبحانه، منابع غذایی غنی از پروتئین را بخورید. از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین بالا می‌توانیم به تخم‌مرغ، ماست یونانی یا کره‌ی مغزها مثل کره‌ی بادام یا کره‌ی بادام‌زمینی اشاره کنیم.

۳. نوشیدنی‌های قهوه

قهوه نوشیدنی محبوبی است که مصرف آن برای خیلی از افراد تبدیل به روتین شده است. با این حال باید توجه ‌کنید که بیشتر نوشیدنی‌های طعم‌دار که با قهوه درست می‌شوند، حاوی قند و کالری زیادی هستند و تقریبا هیچ ماده‌ی مغذی ندارند. توصیه می‌شود به جای یک فنجان قهوه، برای خودتان اسموتی قهوه درست کنید. برای تهیه‌ی این اسموتی لذیذ و دلچسب قهوه‌ی دَم‌ سرد (کلد برو)، موز، کره‌ی بادام و مقداری عسل را در مخلوط‌کن با هم مخلوط کنید‌. اسموتی را در لیوان مدنظر بریزید و نوش جان کنید.

۴. آب‌میوه

آب میوه‌ی گزینه‌ی خوبی برای دریافت مواد مغذی نیست. زمانی که آبِ میوه را می‌گیرید، تمام فیبر آن از بین می‌رود اما میزان کالری و قند آن هیچ تغییری نمی‌کند. نوشیدن یک لیوان آب‌پرتقال با خوردن پنج تا شش عدد پرتقال و دریافت ۳۰۰ کالری برابر است. اگر به جای آب‌‌پرتقال خود پرتقال را بخورید، فیبر دریافت می‌کنید و سیر می‌شوید.

برای تهیه‌ی فقط یک لیوان آب‌میوه به میوه‌ی زیادی نیاز است. قند زیاد موجود در میوه‌ها می‌تواند منجر به افزایش وزن، هوس خوردن شیرینی‌جات و حتی بی‌حالی شود. بنابراین از آب‌میوه دوری کنید و به جای آن به فکر درست کردن اسموتی باشید.

با تهیه‌ی اسموتی، فیبر میوه حفظ خواهد شد که این موضوع به ایجاد احساس سیری و کاهش سرعت هضم کمک می‌کند. اگر دوست دارید هر روز یک اسموتی متفاوت و لذیذ را درست کنید، از خواندن این مقاله طرز تهیه ۱۳ اسموتی خوشمزه و مقوی که حتما باید امتحان کنید غفلت نکنید.

18 خواص عالی و خارق العاده تخم مرغ 

۵. مافین

درست است که خوردن مافین به همراه یک فنجان قهوه یا چای در وعده‌ی صبحانه بسیار لذت‌بخش است، اما باید به عواقب این کار برای سلامتیتان هم فکر کنید. بیشتر مافین‌ها همان کاپ‌کیک‌های بدون خامه هستند. در حقیقت بسیاری از مافین‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که از کافی‌شاپ‌ها خریداری می‌کنید، بیشتر از کاپ‌کیک‌ها کالری، چربی اشباع شده و قند دارند.

علاوه بر این پروتئین کمی دارند. این یعنی احتمال اینکه مافین شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد کم است. بنابراین دور خوردن مافین در وعده‌ی صبحانه را خط بکشید.

۶. لاته‌ی کافی‌شاپی با شیر گیاهی

بیشتر کافی‌شاپ‌ها از شیر گیاهی که پروتئین کمی دارد و از قبل شیرین شده استفاده می‌کنند‌. افرادی که به کافی‌شاپ‌ها می‌روند، نمی‌دانند که شیر گیاهی شیرین شده است. اگرچه ممکن است کافئین باعث افزایش انرژی شود، لاته‌ی شیرین به بدن انرژی بلندمدت نمی‌دهد. وقتی به کافی‌شاپ می‌روید، از باریستا بپرسید که شیر گیاهی شیرین نشده دارند یا نه. بهتر است خودتان در خانه با شیر شیرین نشده یک لاته‌ی خوشمزه درست کنید.

۷. ماست طعم‌دار بدون چربی

باید از مصرف ماست‌‌های بدون چربی اجتناب کنید، چون تولیدکنندگان نبود چربی در این ماست‌ها را با اضافه کردن مقدار زیادی قند جبران می‌کنند‌. در نتیجه بسیاری از ماست‌های طعم‌دار بدون چربی به اندازه‌ی بستنی قند دارند.

۸. پنکیک و وافل

پنکیک و وافل گزینه‌های شناخته شده‌ و محبوبی برای صبحانه هستند. پنکیک و وافل هر دو حاوی آرد، تخم‌مرغ، شکر و شیر هستند. اگر چه این دو خوراکی در مقایسه با سایر مواد غذایی که در وعده‌ی صبحانه خورده می‌شوند، پروتئین بیشتری دارند، اما حاوی مقدار زیادی آرد تصفیه شده هستند. بسیاری از محققان باور دارند که غلات تصفیه شده مثل آرد گندم منجر به مقاومت به انسولین و چاقی مفرط می‌شوند.

علاوه بر این معمولا روی پنکیک و وافل سیروپ (شربت یا شهد) ریخته می‌شود که حاوی شربت ذرت است و فروکتوز زیادی دارد. شربت ذرت به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فروکتوز منجر به التهاب و در نتیجه مقاومت به انسولین می‌شود. این موضوع ابتلا به پیش‌دیابت و دیابت نوع ۲ را به دنبال دارد.

شربت افرای خالص بهتر از سیروپ پنکیک است، اما همچنان مقدر زیادی قند دارد. بر اساس انجمن قلب آمریکا، بیشتر افراد دو تا سه برابر بیشتر از میزان مجاز در روز قند مصرف می‌کنند.

۹. نان تست به همراه مارگارین

نان تست که روی آن مارگارین مالیده شده ممکن است گزینه‌ی خوبی برای صبحانه به نظر بیاید، چون چربی اشباع شده یا قند ندارد. اما این صبحانه به دو دلیل ناسالم است؛ اولا چون آرد موجود در بیشتر نان‌ها تصفیه شده است، مواد مغذی و فیبر کمی به بدن می‌دهند.

این نان‌ها چون کربوهیدرات تصفیه شده‌ی زیاد و فیبر کمی دارند، خیلی سریع باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند. سطح بالای قند خون منجر به گرسنگی و خوردن غذای بیشتر در وعده‌ی غذایی بعد می‌شود که این موضوع اضافه وزن را به همراه دارد.

دوما بیشتر مارگارین‌ها حاوی چربی ترانس هستند که یکی از ناسالم‌ترین چربی‌هایی است که می‌توانید بخورید. تولیدکنندگان مواد غذایی چربی ترانس را از طریق اضافه کردن هیدروژن به روغن‌ سبزیجات تولید می‌کنند تا بیشتر شبیه به چربی‌های اشباع شده به نظر بیایند که در دمای اتاق جامد هستند.

 املت قهوه خانه‌ ای رو حرفه‌ای و خوشمزه درست کن!

مطالعات نشان نداده‌اند که چربی اشباع شده برای بدن بد است، اما چربی ترانس قطعا برای سلامتی مضراتی دارد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند چربی‌های ترانس به‌شدت التهاب‌زا هستند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهند. همچنین به یاد داشته باشید که با وجود اینکه ممکن است روی بسته‌بندی مارگارین عبارت «بدون چربی ترانس» نوشته شده باشد، اما همچنان چربی ترانس دارد‌.

۱۰. مواد غذایی بدون گلوتن و فرآوری شده‌ی مخصوص صبحانه

رژیم غذایی بدون گلوتن در سال‌های اخیر خیلی معروف شده است، چون نگرانی‌هایی درباره‌ی اثرات منفی گلوتن روی سلامتی بدن وجود دارد. دوری از گلوتن مشکلی ندارد؛ با این حال خوردن مقدار زیادی مواد غذایی بدون گلوتن فرآوری شده‌ ممکن است سلامتی بدن را با مشکلاتی مواجه ‌کند. به‌طور مثال در تهیه‌ی نان بدون گلوتن، ترکیبی از آرد‌های درست شده از برنج و سیب‌زمینی جایگزین آرد گندم می‌شوند.

این آردها شاخص گلیسمی بالایی دارند، بنابراین قند خون را به‌سرعت افزایش می‌دهند. افزایش قند خون باعث بالا رفتن سطح انسولین می‌شود و گرسنگی و اضافه وزن را به همراه دارد. همچنین پنکیک‌ها، مافین‌ها و سایر محصولات پخته شده‌ی بدون گلوتن بهتر از محصولات تهیه شده با آرد گندم نیستند، چون پروتئین و فیبر کمی دارند.

۹ صبحانه‌ی سالم و مقوی

حالا که با بدترین مواد غذایی برای صبحانه آشنا شدید، خوب است طرز تهیه‌ی چند صبحانه‌ی سالم و خوشمزه را یاد بگیرید. تهیه‌ی این صبحانه‌های مقوی وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. صبحانه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مواد مغذی زیادی دارند و به همین دلیل به حفظ انرژی در طول روز کمک می‌کنند.

۱. اسموتی موز و کره‌ی بادام‌زمینی

اسموتی‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه هستند. موز یخ‌زده را با کره‌ی بادام‌زمینی، شیر، ماست یونانی، عسل و چند تکه یخ مخلوط کنید. اسموتی شما به همین سادگی آماده است‌. می‌توانید به این اسموتی یک اسکوپ پروتئین وانیلی یا شکلاتی اضافه کنید.

۲. نان تست با پنیر ریکوتا، گوجه‌فرنگی و ریحان

این صبحانه‌ی گیاهی یک گزینه‌ی عالی برای تابستان است. روی نان تست را با پنیر ریکوتا بپوشانید و گوجه‌فرنگی حلقه‌ شده را روی آن قرار دهید. به نان تست چند برگ ریحان تازه اضافه کرده و آن را با نمک و کمی فلفل طعم‌دار کنید.

۳‌. نان تست با آووکادو و تخم‌مرغ

آووکادو میوه‌ای بسیار مفید است که در ایران چندان شناخته شده نیست‌. اگر امکانش را دارید، برای یک بار هم که شده این میوه‌ی سبز رنگ و مقوی را امتحان کنید. مطمئن باشید از خوردن آن پشیمان نمی‌شوید. دو عدد نان تست را برشته کنید. با قاشق غذاخوری گوشت آووکادو را خارج کرده و آن را روی هر دو نان تست بمالید. کمی نمک و فلفل به آن بزنید. دو عدد تخم‌مرغ نیم‌رو شده را روی نان‌ها قرار دهید و آن را نوش جان کنید.

۴‌. نان تست با کره‌ی بادام‌زمینی، موز و دانه‌ی چیا

این صبحانه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوع است‌. روی نان تست کره‌ی بادام‌زمینی یا کره‌ی مغز دلخواه خود را بمالید. مقداری دانه‌ی چیای خام روی آن بریزید و موزهای حلقه‌ای شده را روی آن قرار دهید. از خوردن این صبحانه‌ی هیجان‌انگیز لذت ببرید.

۵. اسموتی ماست و توت

این اسموتی ساده و خوشمزه برای صبح‌هایی که برای رفتن به سرکار عجله دارید، سریع‌ترین گزینه است. تهیه‌ی این اسموتی تقریبا فقط پنج دقیقه وقت می‌گیرد. توت و موز یخ‌زده را با ماست یونانی و شیر (یا آب‌میوه، آب نارگیل یا هر نوشیدنی که دوست دارید) مخلوط کنید. اسموتی شما حاضر است‌.

۶‌. سالاد میوه و کینوا

سالاد میوه با توت‌های مختلف و انبه بافتی عالی به خود می‌گیرد و پروتئین زیادی به بدن می‌دهد. میوه‌های دلخواه خود مثل توت‌فرنگی، بلوبری، پرتقال، انبه، موز و… را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. به‌عنوان سس عسل و آب لیموترش را با هم مخلوط کنید و روی سالاد بریزید. چند برگ ریحان را خرد کرده و به سالاد اضافه کنید. برای بار آخر سالاد را خوب هم بزنید و آن را نوش جان کنید.

۷. پوره‌ی کینوا

در یک قابلمه مقداری شیر بریزید و کینوا را به آن اضافه کنید‌. قابلمه را روی اجاق بگذارید تا کینوا بپزد. آن را با ادویه‌هایی مثل دارچین، هل یا زردچوبه طعم‌دار کنید. زیر حرارت را زیاد کنید تا شیر به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و مواد را هم بزنید. کینوا را به کاسه منتقل کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید. نوش جان.

۸. سیب‌زمینی شیرین با کره‌ی بادام‌زمینی، سیب یا کشمش

خوردن سیب‌زمینی شیرین در وعده‌ی صبحانه یک روش عالی برای دریافت کربوهیدرات سالم محسوب می‌شود. این ماده‌ی غذایی برای افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، بسیار کمک‌کننده است. سیب‌زمینی شیرین سرشار از پتاسیم، ویتامین آ، فیبر و بسیاری از دیگر مواد مغذی مهم است‌.

این ساعت از روز هرگز قهوه ننوشید !

زمانی که سیب‌زمینی شیرین با منابع چربی‌های سالم، پروتئین کره‌ی بادام‌زمینی و فیبر سیب همراه شود، یک صبحانه‌ی متعادل و مقوی را تشکیل می‌دهد. سیب‌زمینی شیرین را بپزید و آن را به همراه کره‌ی بادام‌زمینی، برش‌های سیب یا کشمش نوش جان کنید.

۹. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یک ماده‌ی غذایی است که هرچقدر از خواص آن بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم. این ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به ویتامین دی، فولات، ریبوفلاوین، سلنیوم، فسفر، آهن، ویتامین ای، ویتامین آ، ویتامین ب ۱۲ و ب ۵ اشاره کنیم.

خواص تخم‌مرغ برای سلامتی شامل بهبود سطح کلسترول خوب (HDL)، کمک به مدیریت وزن، افزایش سطح انرژی، تقویت سلامت چشم‌ها و… می‌شود. حتی متخصصان تغذیه هم خوردن تخم‌مرغ در وعده‌ی صبحانه را توصیه می‌کنند. تخم‌مرغ را می‌توانید به‌صورت نیمرو، آبپز یا همزده نوش جان کنید‌.

کلام آخر

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در طول روز است. به همین دلیل باید به آنچه در وعده‌ی صبحانه می‌خورید، توجه زیادی داشته باشید. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ بدترین مواد غذایی برای صبحانه را معرفی کردیم‌.

از جمله بدترین خوراکی‌ها برای صبحانه می‌توانیم آب‌میوه، مافین، غلات صبحانه، سوسیس، ماست طعم‌دار بدون چربی و نان تست به همراه مارگارین را نام ببریم. در پایان مقاله هم شما را با چند ایده‌ی متنوع و سالم برای صبحانه آشنا کردیم. شما برای صبحانه چه گزینه‌‌های مقوی و سالمی را سراغ دارید؟ می‌توانید پیشنهادات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر