خورشت مرغ | خورشت مرغ با سس انار | روش پخت خورشت مرغ

این بار خورشت مرغ شب یلدا رو با سس انار بپز + طرز تهیه

خورشت مرغ با سس انار یکی از روش‌های متنوع طبخ مرغ است که در آن مرغ همراه با پیاز، رب انار و انار دانه شده طبخ می‌شود و غذایی بسیار لذیذ و خوشمزه است.

خورشت مرغ با سس انار
ویکی گردی:

خورشت مرغ پاییزی که با نام مرغ با سس ترشک انار هم شناخته می شود یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است. این خورشت مرغ خوشمزه که ظاهری بسیار شیک و لاکچری دارد را می توانید برای شب یلدا سرو کنید. طعم این غذا کمی ترش است و کسانی که غذاهای با طعم ترش را می پسندند، حتما این خورشت مرغ خوشمزه را امتحان کنند. طعم این غذای خوشمزه شباهت هایی هم به غذای معروف شمالی یعنی اکبر جوجه دارد. نکته مهم در مورد تهیه این غذا این است که بهتر است برای تهیه آن از مرغ کوچک باید استفاده کنیم تا طعم خوشمزه تری را تجربه کنیم.

در این روش مخصوص، مرغ همراه با سسی از انار دانه شده و رب انار طبخ می‌شود و به همین دلیل غذایی ترش و خوشمزه است.

این غذا همچنین به دلیل داشتن انار می‌تواند برای پذیرایی در شب یلدا نیز مناسب باشد. در ادامه این مطلب طرز تهیه مرغ با سس انار خوشمزه همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این مرغ تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

شب یلدا با پختن این غذاها همه رو جذب دست پختت کن

مواد لازم برای تهیه خورش مرغ با سس انار

  • ران مرغ: ۳ تکه
  • پیاز درشت: ۱ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • انار دانه شده: ۱ لیوان
  • رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • آب جوش: ۱ لیوان
  • کره: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

۱ ـ نکات مربوط به مرغ

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد.

دستور تهیه مرحله به مرحله خورشت مرغ ترش

۲ ـ نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۳ ـ نکات مربوط به رب انار

رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه‌های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره‌ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ همچنین نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای طبخ این نوع مرغ سعی کنید رب انار را از فروشگاه‌های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می‌کنند، تهیه کنید.

طرز تهیه مرغ با سس انار

۱ ـ برای شروع کار ابتدا کره را داخل یک ماهی تابه مناسب بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا کره کاملا آب شود؛ سپس ران مرغ را داخل کره داغ بگذراید و حرارت را کم کنید تا مرغ کم کم سرخ شود. حتما مرغ را پشت و رو کنید تا هر دو طرف آن سرخ شود.

۲ ـ بعد از اینکه مرغ سرخ شد، تکه‌های مرغ سرخ شده را از ماهی تابه بیرون بیاورید. حالا پیاز را پوست و سپس خرد کنید و پیاز خرد شده را داخل همان ماهی تابه که مرغ را در آن سرخ کرده‌اید، بریزید و اجازه بدهید پیاز کمی سبک و نرم شود.

روش اصولی پخت خورشت مرغ خوشرنگ و مجلسی

۳ ـ وقتی پیاز شروع به طلایی شدن کرد، سیر رنده شده را اضافه کنید و هم بزنید و سی ثانیه بعد تکه‌های مرغ سرخ شده را دوباره داخل ماهی تابه و روی پیاز‌ها بچینید؛ سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را روی مرغ و پیاز بریزید.

۴ ـ در مرحله بعد رب انار را اضافه کنید و سی ثانیه با پیاز تفت بدهید و بعد انار دانه شده را اضافه کنید. در آخر آب جوش را داخل ماهی تابه بریزید و اجازه بدهید مرغ شروع به جوشیدن کند؛ سپس حرارت اجاق گاز را کم کنید، درب ماهی تابه را بگذارید و حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان بدهید تا مرغ بپزد و سس غلیظ شود. این مرغ خوشمزه را همراه با کته زعفرانی یا زرشک پلو میل کنید، نوش جان.

منبع: فرارو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر