سبزی پلو | روش پخت سبزی پلو گیلانی

نکات مهم در پخت سبزی پلو گیلانی با ماهی | این ادویه رو بریز تو سبزی پلو

در این مطلب با شما درباره سبزی پلو صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

untitled
ویکی گردی:

ویکی گردی: سبزی پلو یکی از خوشمزه ترین پلوهای ترکیبی ست که به همراه گوشت های مختلفی سرو می شود. برای درست کردن سبزی پلو به برنج، سبزی پلویی، پیاز و سیر، نمک و ادویه نیاز دارید. در ادامه فوت و فن سبزی پلو با ما همراه باشید.

مواد لازم برای سبزی پلو

سبزی پلو یکی از خوشمزه ترین پلوهای ترکیبی ست که به همراه گوشت های مختلفی سرو می شود. برای درست کردن سبزی پلو به برنج، سبزی پلویی، پیاز و سیر، نمک و ادویه نیاز دارید.

فواید خوردن یک حبه سیر در روز + فیلم واقعی

سبزی های سبزی پلو

درست کردن سبزی پلو با سبزی تازه، طعم دیگری به این غذا می بخشد. امروزه سبزی مخصوص هر غذا در فروشگاه ها به فروش می رسد اما این سبزی ها فریز شده و طعم و خاصیت شان کاهش پیدا کرده است پس خودتان دست به کار شوید و سبزی را تازه تهیه کنید. برای حدود ۴۰۰ گرم سبزی پلویی به ۱۰۰ گرم تره، ۱۰۰ گرم شوید، ۱۰۰ گرم جعفری، ۱۰۰ گرم گشنیز، ۱ بوته سیر تازه و ۱ شاخه شنبلیله نیاز دارید. سبزی ها را پاک کنید سپس بشویید. بعد از شستن می توانید سبزی ها را به شکل ریز خرد کرده و با هم مخلوط کنید. اگر به ترکیب سبزی این غذا چوچاق، تره کوهی و پیاز کوهی هم اضافه کنید طعم بسیار خوبی پیدا می کند.

بهترین ماهی برای سبزی پلو

نوع ماهی به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. ماهی قزل آلا، ماهی سفید، ماهی سالمون و ماهی تیلاپیلا گزینه های مناسبی برای سبزی پلو هستند.

فوت کوزه گری

برای جلوگیری از شفته شدن سبزی پلو، برنج آن را به شکل زنده تر آبکش کنید زیرا سبزی پلویی پس از اضافه شدن به برنج کمی آب پس داده و می تواند ظاهر سبزی پلوی شما را خراب کند. توصیه می شود برای خوش رنگ شدن سبزی پلو، کمی زردچوبه به برنج در حال جوش اضافه کنید. در هنگام پاک کردن سبزی، بخش ساقه ها را کمتر و بخش برگ ها را بیشتر به کار بگیرید و استفاده کنید. می توانید کمی زعفران را دم کرده و در میان لایه های برنج بریزید تا زیباتر و خوش عطر تر شود. سبزی مورد استفاده در سبزی پلو باید درشت تر از سبزی خورش قورمه سبزی خرد شود و نباید آن را بیش از اندازه ریز کنید.

کالری سبزی پلو

هر قاشق غذاخوری سبزی پلو حدود ۳۵ تا ۴۰ کالری دارد یعنی هر ۱۰ قاشق غذاخوری سبزی پلو معادل با ۴۰۰ کالری ست.

 

معجزه معجون شیر زعفران + طرز تهیه

پنیر برشته با سبزی پلو

گیلانی ها سبزی پلو را به همراه پنیر برشته سرو می کنند. اگر شما هم دوست دارید این غذا را با پنیر برشته امتحان کنید، با الانت همراه باشید. ۵۰۰ گرم پنیر محلی یا معمولی را با استفاده از چنگال له نمایید یا رنده کنید. ۲ حبه سیر را به همراه کمی شوید خشک، ۱ قاشق غذاخوری زردچوبه و ۳ عدد تخم مرغ به پنیر اضافه و خوب همه مواد را با هم مخلوط کنید. تابه ای بر روی شعله گاز قرار دهید سپس ۵۰ گرم کره را درون تابه بریزید. زمانی که کره آب شد مخلوط پنیر را به تابه اضافه و خیلی سریع هم بزنید تا پنیر آب نیندازد. زمانی که مخلوط پنیری سفت شد، آماده مصرف است.

چوب دارچین در سبزی پلو

یکی از رازهای خوش عطر و خوشمزه تر شدن سبزی پلو، استفاده از چوب دارچین است. برای این منظور هنگامی که برنج در حال غل زدن و جوشیدن بود یک چوب دارچین را درون قابلمه بیاندازید و اجازه دهید با برنج دم بکشد. در هنگام سرو، چوب دارچین را از برنج خارج کنید.

با سبزی پلو چی بخوریم

سبزی پلو یکی از پلوهایی ست که با گوشت های متنوعی سرو می شود. شما می توانید سبزی پلو را به همراه ماهی، مرغ، تن ماهی، کوکو سبزی، میگو، ماهیچه و … میل کنید.

ایا سبزی پلو باید سرخ شود

بسیاری از افراد سبزی این غذا را به شکل تازه و خام به برنج اضافه می کنند تا عطرش بهتر حفظ شود اما شما می توانید سبزی را کمی تفت بدهید سپس به برنج اضافه کنید. این کار اختیاری ست و به شما بستگی دارد که از کدام روش استفاده کنید.

 ترفندهای نگهداری نان برای طولانی مدت

سس برای سبزی پلو با ماهی

یکی از سس هایی که می توانید برای سبزی پلو تهیه و در کنار این غذا سرو کنید، سس پیاز است. برای درست کردن این سس ۲ پیاز را پوست گرفته و به شکل خلالی خرد نمایید. تابه ای بر روی شعله گاز قرار داده و پیاز را به همراه روغن درونش بریزید. پیازهای برش خورده را تفت بدهید تا کمی نرم شده سپس ۴ قاشق غذاخوری رب انار به آن بیافزایید. کمی جعفری، شوید، تره، نعنا و شوید را خرد کرده و به همراه ادویه به سس اضافه کنید. پس از حدود ۵ دقیقه سس پیاز شما آماده است و می توانید آن را به همراه ماهی و سبزی پلو سرو کنید.

ادویه ی سبزی پلو چیست

برای پخت سبزی پلو خوش عطر و طعم به زردچوبه، پودر زیره سبز، پودر زنجبیل، پودر دارچین، پودر گل محمدی، جوز هندی، پودر تخم گشنیز، زعفران و دانه هل نیاز دارید. همچنین می توانید ماهی سبزی پلو را با ترکیب پودر سیر، پودر پیاز، آویشن، پودر پاپریکا، پودر فلفل سیاه و قرمز و تخم گشنیز طعم دار کنید.

فرق سبزی کوکو با سبزی پلو

ترکیب سبزی کوکویی با سبزی پلویی یکسان است، تنها تفاوت این ۲ سبزی در نحوه خرد کردن آن هاست. سبزی کوکویی را باید ریزتر خرد نمایید.

مخلفات سبزی پلو

سبزی پلو را می توانید به همراه خیارشور، ترشی گل کلم، ماست، زیتون، ماست و خیار، زیتون پرورده، میگو سوخاری، سبزی خوردن، سیر ترشی، لیمو ترش اسلایس شده، فلفل سبز، نارنج، ترشی بادمجان، ترشی مخلوط، ترشی لیته، ترشی آلبالو، سالاد فصل، سالاد شیرازی و … سرو کنید.

زمان پخت سبزی پلو

زمان پخت به حجم سبزی پلو و حرارت شعله گاز بستگی دارد. سبزی پلو به حدود ۱ تا ۱/۵ ساعت زمان نیاز دارد تا به خوبی پخته شده و دم بکشد.

 

کوکو سبزی با سبزی پلو

کوکو سبزی یکی از بهترین گزینه هایی ست که می توانید با سبزی پلو میل کنید. با این روش غذای شما مقرون به صرفه، خوشمزه و سالم خواهد بود. برای این منظور کوکو را به شکل جداگانه سرخ کنید و پس از پخت سبزی پلو در کنار آن قرار دهید.

میگو با سبزی پلو

برای این منظور میگوها را از قبل مزه دار کنید سپس درون تابه تفت داده و کنار بگذارید. سبزی پلویی را هم خرد کرده و برای مرحله بعد آماده کنید. در گام بعد برنج را نیم پز و آبکش کنید سپس میگو و سبزی را در لابلای برنج ریخته و دم کنید.

منبع: نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۲ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر

  • یزدانی

    واقعا گیلانی های عزیزنون همه چی شون بینظیر و تکه . بیخود نیست که در یونسکو شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراک انتخاب میشه . دمتون گرم گیلانی های دوست داشتنی

  • M kh

    عالیه غذاهاشون مگه خوشمزه تر از غذای گیلان داریم!!