ته دیگ | ته دیگ سیب زمینی | ته دیگ زعفرانی

نکات انواع ته دیگ زعفرانی رستورانی | نکات کلیدی و مهم ته دیگ با سیب زمینی و برنج

در این مطلب با شما درباره روش درست کردن انواع ته دیگ صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

ته دیگ
ویکی گردی:

ته دیگ چیست؟ به بخشی از برنج که به ته قابلمه چسبیده و برشته می شود ته دیگ می گویند. ته دیگ بخش زیرین و برشته پلوست که به طور معمول با نان، برنج یا سیب زمینی درست می شود. محبوبیت و تاریخچه ته دیگ به سالیان دور و زمان قاجار برمیگردد. گفته می شود که خدمه کاخ، خود را با ته مانده ی غذا سیر کرده و بر سر ته دیگ دعوا و نزاع می کردند. روزی خبر این دعوا به گوش شاه رسید و دستور داد مقداری ته دیگ برایش بیاورند. شاه که عاشق طعم ته دیگ شده بود دستور داد تا از این پس ته دیگ را به عنوان پیش غذا سرو کنند. به این ترتیب ته دیگ وارد سفره ایرانی ها شد.

نکات مهم در تهیه ته دیگ نرم و خوشمزه

انواع ته دیگ

ته دیگ انواع محبوب و متنوعی دارد که از میان آن ها میتوان به ته دیگ نان لواش، ته دیگ برنج، ته دیگ سیب زمینی، ته دیگ کاهو که مناسب باقلاپلوست، ته دیگ ماکارونی، ته دیگ ته چین که از ترکیب ماست و زعفران درست می شود، ته دیگ برگ مو که برای آلبالوپلو مناسب است، ته دیگ کدو سبز، ته دیگ تره فرنگی و … اشاره کرد.

نکات جا افتادن 5 خورش پرطرفدار ایرانی

ته دیگ سیب زمینی

سیب زمینی را می توانید به شکل هایی مختلفی برای ته دیگ استفاده نمایید. متداول ترین روش، برش سیب زمینی ها به شکل گرد است اما شما می توانید آن ها رنده کرده یا به شکل نگینی برش دهید سپس در کف قابلمه بچینید. ریختن کمی روغن به همراه کنجد و زردچوبه در زیر سیب زمینی، ته دیگ شما را زیباتر و خوشمزه تر می کند.

ته دیگ نرم و خوشمزه

توصیه می شود برای ته دیگ از کره استفاده نمایید. اگر کره ندارید می توانید روغن جامد را جایگزین کنید تا ته دیگ نرم تری داشته باشید. روغن مایع جذب برنج نشده و باعث خشکی آن می شود.

طرز تهیه ته دیگ رستورانی

ته دیگ زعفرانی یا رستورانی یکی از ته دیگ های پرطرفدار و خوشمزه است. برای درست کردن این ته دیگ، از برنج و زعفران باکیفیت استفاده کنید. مقداری برنج را آبکش کرده سپس زعفران دم کرده را به آن بیافزایید و ترکیب کنید. کف قابلمه کمی زعفران بریزید سپس ترکیب برنج زعفرانی را در ته قابلمه ریخته و رویش را با برنج پوشش دهید.

برق انداختن ظروف فلزی با پوست موز + روش

انتخاب قابلمه

برای تهیه ی ته دیگ حرفه ای از قابلمه ای مناسب و نچسب استفاده کنید. قابلمه های تفلون، چدن و گرانیت گزینه های مناسبی برای درست کردن ته دیگ و یکدست در آمدن آن هستند. اگر ته دیگ را در قابلمه های روحی درست می کنید اجازه دهید کاملا برشته شود تا بهتر جدا شده و نچسبد.

استفاده از بادمجان

ته دیگ بادمجان خوشمزه و جدید است. برای درست کردن این ته دیگ، بادمجان را پوست بگیرید سپس به شکل حلقه حلقه برش داده و نمک بزنید. بعد از نیم ساعت بادمجان ها را کمی فشار دهید تا تلخی شان برطرف شود. یک سمت بادمجان را سرخ کنید و آن را برگردانید سپس رویش را با برنج آبکش شده بپوشانید.

ته دیگ برنج کته

درست کردن ته دیگ برای برنج کته، راهکار آسانی دارد. کافی ست تا اجازه دهید آب برنج تمام شود سپس آن را از قابلمه خارج کرده و درون ظرف دیگری بریزید. کف قابلمه را با نون یا سیب زمینی پوشش دهید سپس برنج را دوباره درون قابلمه ریخته و اجازه دهید دم بکشد.

ته دیگ ته چین

اگر می خواهید ته دیگ مجلسی و زیباتری درست کنید، از روش ته چینی استفاده نمایید. برای درست کردن این ته دیگ مقداری ماست را با زعفران و نمک ترکیب کرده سپس به مقداری برنج آبکش شده اضافه کنید. درون قابلمه روغن ریخته سپس مواد ته دیگ را به شکل فشرده در کف قابلمه قرار دهید. اگر دوست ندارید از ماست استفاده کنید، تخم مرغ را جایگزین کنید.

استفاده از جعفری

اگر می خواهید ته دیگ سیب زمینی درست کنید از چند پر جعفری کمک گرفته و ظاهر ته دیگ را زیباتر کنید. جعفری را بر روی سیب زمینی قرار داده سپس آن را به شکلی که به سمت کف قابلمه باشد بچینید.

فواید فوق العاده خوردن شیر زعفران + طرز تهیه

بال مرغ برای ته دیگ

شما می توانید بال مرغ را دور تا دور کف قابلمه بچینید و با آن یک ته دیگ مجلسی درست کنید. برای خوشمزه تر شدن این ته دیگ، مرغ ها را با ادویه، سیر و پیاز مزه دار کرده سپس در کف قابلمه با روغن داغ قرار دهید. زمانی که یک سمت مرغ سرخ شد آن را برگردانید سپس برنج را روی آن بریزید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۹ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر