افزایش حقوق کارمندان و کارگران | افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲

مبلغ نهایی حقوق کارمندان اعلام شد | میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲

معاون سازمان برنامه درباره رقم افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان توضیح داد.

حقوق کارمندان
ویکی گردی:

 میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲ اعلام شد براساس بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت و کارگران مشمول قانون کار ۲۰ درصد اعلام شد. در ادامه جهت اطلاع از آخرین جزئیات افزایش حقوق کارمندان در این مطلب از سایت ویکی گردی با ما همراه باشید.

علیرضا سلیمی اعلام کرد که لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری هفته آینده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد.

فال تاروت امروز 29 مهر 1401

بابک افقهی درباره میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان اظهار داشت: آنچه که در پیشنهاد دولت مطرح شده تحت عنوان لایحه به مجلس همان است که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند برای کارکنان دولت مبلغ یک میلیون تومان و برای بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان که به این رقم حق عائله مندی و حق اولاد افزایش ۵۰ درصدی و ۱۰۰ درصدی پیدا کرده به این معنا که بابت همسر ۲۰۰ هزار تومان و برای هر فرزند ۱۰۰ هزار تومان اضافه می شود.

وی افزود: البته توافقی که ما با کمیسیون برنامه بودجه کرده ایم یک افزایش مجددی برای بازنشستگان پیش‌بینی شده است و در صورت تصمیم نهایی این موضوع در مجلس ۵ درصد دیگر به حقوق بازنشستگان افزوده خواهد شد.

به گفته معاون سازمان برنامه، سایر پیشنهادهایی که دولت داده است ناظر بر افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها است تحت عنوان فوق العاده جهش علمی پیشنهاد شده به دستور رئیس جمهور که اجازه دهید صحن علنی مجلس را رصد کنیم و اگر مورد تأیید نماینده ها قرار گرفت بعد ازجلسه مجلس قطعی تر می شود صحبت کرد.

وی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه تا روز یکشنبه هفته آینده (۲۴ مهر) برای ارائه گزارش خود درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری فرصت دارد و بعد از ارائه گزارش، این لایحه در دستور صحن علنی قرار می گیرد

در بخش اعتبارات هزینه‌ای پیوست دوم بخشنامه بودجه 1402 آمده است؛

1- هر گونه استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص صرفاً با اخذ تأییدیه سازمان منوط به طی فرایند بند (ج) ماده (7) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تأمین بار مالی قبل از صدور مجوز استخدامی مجاز است.

2- دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص:

الف- افزایش ضریب ریالی حقوق را علی‌الحساب به طور متوسط بیست (20) درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال 1401 لحاظ نمایند. رقم قطعی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی‌الحساب به طر متوسط بیست (20) درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین می‌گردد. رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

ب- سقف اعتبار مربوط به سرانه اضافه کار کارکنان را در بودجه سال 1402 حداکثر معادل اعتبار سرانه اضافه کار در سال 1401 (مبتنی بر موافقتنامه سال 1401) پیش‌بینی نمایند.

ج- مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده (75) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی نمایند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

د- اعتبار مأموریت (داخلی و خارجی) کارکنان را حداکثر معادل پیش‌بینی عملکرد سرانه اعتبار سال 1401 (مبتنی بر موافقتنامه سال 1401) پیش‌بینی نمایند.

هـ- اعتبار سرانه کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان، حداکثر معادل اعتبار سرانه سال 1401 (مبتنی بر موافقتنامه سال 1401) و پاداش یک ماهه معادل یک ماه حقوق و مزایای کارکنان را در سقف اعتبارات پیش‌بینی نمایند.

و- تمامی مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت‌های دولتی مستلزم ذکر یا تصریح نام مانند شرکت‌های تابعه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه سایر وزارت‌خانه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، صدا و سیما و سایر شرکت‌هایی که به نحوی دارای قوانین و مقررات خاص پرداخت حقوق و مزایا هستند موظفند اعتبار حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان خود را در بودجه پیشنهادی سال 1402 مطابق افزایش مندرج در جزء (الف) بند (2)، و با رعایت بخشنامه‌های شورای حقوق و دستمزد و مقررات تعیین شده در بودجه سال پیش‌بینی نمایند.

ز- مبنای محاسبه هزینه‌های کارکنان برای بودجه پیشنهادی سال 1402 صرفاً بر اساس آمار مندرج در «سامانه پاکنا (پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری)» و «سامانه ثبت حقوق و مزایا موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم» از مجموعه سامانه‌های کارمند ایران (سامانه کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور) می‌باشد.

ح- هر گونه پیش‌بینی اعتبار برای بندهای ب و هـ منوط به استقرار سامانه حسابداری قیمت تمام شده در شش ماهه اول سال 1401 می‌باشد.

3- پیش‌بینی اعتبار برای اجرای تصویبنامه، بخشنامه، دستورالعمل‌ها، تغییر تشکیلات، تغییر ضرایب، جداول حقوقی و طبقه‌بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی، هر گونه استخدام و بکارگیری نیروی انسانی و مصوبات هیأت امنا صرفاً با رعایت مفاد بندهای (ث) و (ج) ماده (7) قانون برنامه ششم توسعه کشور و در صورت تأیید مکتوب سازمان مجاز است.

4- در دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص، پیش‌بینی سرانه اعتبار برای قرارداد با اشخاص حقیقی برای انجام کار معین (مشخص) دارای شناسه از سازمان اداری و استخدامی، با رعایت قوانین و مقررات، حداکثر در سقف تعداد سال 1401 (مبتنی بر موافقتنامه سال 1401)، با لحاظ افزایش حقوق و مزایای کارکنان مندرج در جزء (الف) بند (2) فوق‌الذکر و با رعایت بند (ب) ماده (28) قانون برنامه ششم در سال 1402 مجز می‌باشد.

5- اعتبار مربوط به انعقاد قرارداد با شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی، حداکثر در حد پیش‌بینی عملکرد 1401 (بر اساس موافقتنامه متبادله سال 1401) و با لحاظ مفاد جزء (الف) بند (2) فوق‌الذکر در خصوص نیروهای شرکتی پیش‌بینی گردد.

6- دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن ارائه آمار بازنشستگان سال 1402، اعتبارات مانده مرخصی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان واحدهای ستادی و واحدهای تابعه را از محل صرفه‌جویی در اعتبارات و یا واگذاری و فروش اموال، پیش‌بینی و به سازمان پیشنهاد نمایند.

لازم به ذکر است، در سال 1401 میزان افزایش حقوق کارکنان دولت 10 درصد بوده است.

مبلغ عیدی اعلام شد

همچنین دولت در بخشنامه‌ بودجه ابلاغی به دستگاه های اجرایی رقم مشخصی را برای عیدی کارکنان اعلام نکرده و آن را منوط به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری دانسته که به نظر می‌رسد رقم آن به طور علی الحساب حدود یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان است که البته این مبلغ مانند سال‌های گذشته ممکن است در کش و قوس بین دستگاه‌های اجرایی، دولت و مجلس تغییر کند.

بخشنامه بودجه برای تدوین لایحه بودجه سال آینده امروز به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که در ضوابط مالی آن و در بخش اعتبارات هزینه ای، مبلغ پاداش پایان سال مانند سنوات اخیر مشخص نشده است، اما در بند (ج) این ضوابط آمده است که «دستگاه های اجرایی مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده(۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی نمایند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفین را معادل ۵۰۰۰ امتیاز تعیین کرده که با احتساب ضریب ریالی آن مبلغ عیدی به طور علی الحساب یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

البته در سنوات گذشته نیز مبلغ علی‌الحساب درنظر گرفته شده برای عیدی کارکنان بارها دستخوش تغییر شد و مسئولان دولت و نمایندگان مجلس نظرات مختلفی در این خصوص داشتند.

در ابتدا مقرر شد مبلغ یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان برای عیدی امسال در نظر گرفته شود، سپس برخی بر این عقیده بودند که دولت باید این عدد را تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش دهد و نهایتا مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان عیدی کارکنان دولت در نظر گرفته شد.

منبع: 55 آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳۷ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    حقوق ی کارمند یا بازنشسته یا کارگر ک ۶ تومان هست باید بیست برابر بشه که ۳ سال هیچی نخوره نپوشه دکتر نره بتونه خونه بخره ۱۲۰ میلیون بشه چون قیمت مسکن پراید طلا دلار و .....بیشتر از بیست برابر شده

  • امیر افشاری

    سلام و خسته نباشید لطفا پیام حقوق بگیران ادارات دولتی به گوش مسوولین مملکت برسونید که افزایش20% برای سال 1402 بسیار کم و ناچیز است با توجه به این گرانی و تورم تجدید نظر کنند مبلغ درصد بیشتر کنند ممنون

  • ناشناس

    بجای این عیدی هنگفت ۲ کیلو گوشت تازه ۵ کیلو برنج ایرانی خوب چنتا مرغ و۲کیلو آجیل بدین هیچی نمیخوایم والا این عیدی که توهین به همه مردمه حذف کنید یا ۵ سال زمان را به عقب برگردانید

  • ناشناس

    بازم بی عدالتی اونی که ۵تومن میگیره ۲۰درصد واونی که ۲۰تومن میگیره ۲۰درصد

    • ناشناس

      یه جوری میگین افزایش چشمگیر آخه۲۰درصدچیه توی این اوضاع گرونی

  • لیداشعبانی

    لطف کنیدبگیداین ماه باحقوق مهرواریزمیشه معوقه وافزایش حقوق بقران مستجرم همسرم فوت کرده هنوزهیچی نشده1ملیون اجاره خونه رواضافه کرده الان ماهی3ملیون60مترطبقه3وم بدون اسانسورتازه درشهرابیک قزوین بقران سال93 همسرم فوت کرده تاالان 1000تومن وام نتونستم بگیرم بابدبختی دخترم رفت خونه بخت الانم. کوچولوت راه داره من نمیتونم برم خارج سیسمونی بگیرم خداروخوش نمیادشرمنده دخترم دامادم بشم

  • ناشناس

    با سلام من مستمری بگیریم هرماه۵۶۰۰تومان میریزن برام دیالیزمکنم ۱۱سال بااین حقوق چه کارکنم مسنجرم بیچارم کمکم کنی دولتی هاتراخدااسماعیل زاده

  • علی

    چرا فرق میرارید بین باز نشسته و کارمند، کارمند پاداش و اضافه کارهم داره اما بازنشسته چی دلش خو شه ب حقوقش واقعا" خیلی کم اضافه کردید بر ا بازنشسته هارو این قشر زحمتکش بچه های بزرگ دارن دانشجو دارن بعضی ها نوه هم دارن واقعا" همیشه با بی عدالتی افزایش میدید حقوقهارو ، ی جوری اضافه کنید که با این گرونی دردی دوا کنه

    • معلم قراردادی

      کارمند و بازنشسته نداره همه با هم بدبختیم

  • ناشناس

    آخه 6 تومن حقوقه مناسبیه برای کارگران بازنشسته تامین اجتماعی ؟سهام عدالت هم نمیدید ؟یارانه هم زیاد نمیکنید ؟بیمه ضعیفی داریم

  • ناشناس

    بابا ول کنین تو رو خدا هنوز امسال 7 ماه گذشته ندادن رفتید تو 1402

  • 🇮🇷

    با این افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۲ خدا به خیر بکنه قیمتها ی اجناس سر به فلک نزنه.

  • ناشناس

    سلام آخه با این همه گرونی این ۲٠درصد چه دردی رو دوا میکنه. خواهشا یه کم واقع بین باشید.

  • ناشناس

    سلام خواهشا ۳۸ درصد حقوق کارمندان بزنید کارمند الان دیگه نمیتونه برسونه همه گرفتار شدن از لحاظ معیشت

  • ناشناس

    خسته نباشید 20درصدبا این همه گرونی کجا رو میگیره.همینه که ملت ومردم کارگر ومسئولین نمیبینن اینجا ست.حالا اگه تا 1402کسی زنده مون اون وقت بگید شما با این حقوق کم یک لحظه نمیتونید دوام بیارین چه برسه به یک ماااااه

  • شاهین

    چرا اینقدر گلایه میکنید من حساب کردم با حقوق ماهانه ۶۰۰۰۰۰۰ تومان با رفاه کامل میشود زندگی کرد به فهرست پایین نگاه کنید
    هر روز سه عدد نان میشود ۳۰۰۰ تومان
    یک بطی آب معدنی ۱۵۰۰۰ تومان
    هزینه رفت و برگشت به محل کار ۱۰۰۰۰
    اجاره خانه روزانه ۳۰۰۰۰ تومان
    هزینه پوشاک روزانه ۲۰۰۰۰تومان
    که جمعا ماهانه میشود
    (۳+۱۵+۱۰+۳۰+۲۰=۷۸هزار)×۳۰=۲۳۴۰۰۰۰ تومان یعنی در ماه با حقوق ۶۰۰۰۰۰۰ میشود ۳میلین و ۵۰۰هزار پس انداز کرد که می‌شود سالانه ۵۰ میلیون و این یعنی خرید یک خودروی پراید پیکان کارکرده درسال و این رفاه است . متشکریم نکنید

  • بهلول دارانی

    اگر تورم مهار شود نیازی بافزایزش حقوق نیست

  • کیان

    امیدوارم این همسان سازی در تامین اجتماعی هم اجرا بشود چرا که واقعا حق بازنشستگان تامین اجتماعی کارمندان واقعا پایمال می شود به طور مثال خودم بازنشسته سال ۷۳ کارشناس کشاورزی از حقوق راننده ام که امسال بازنشسته شده پایین تر است من کارشناس بعد از افزایش ۳۸ درصدی و سی سال سابقه کار ۸میلیون و راننده ام ۹ میلیون است امیدوارم قبل از فوت مان کسی به دادم برسد حا ل خود دانید و دین و پیامبرتان ناحقی چقدر امیداورم منش علی ابن ابی طالب را مدح نظر قرار بدهید همسان سازی در تمامی سطوح چه تامین چه درمان یاحق

  • ناشناس

    یعنی اونایی که کارمند نیستن کارگرم نیستن باید برن بمیرن

  • ناشناس

    محاسبه ای کردید برای فرد مجرد است نه متاهل که 5 تا فرزند دارد و مستاجر است

  • معلم قراردادی

    والا ۲۰ درصد که هیچی نمیشه برای ماها که کف حقوق و میگیریم ولی همونم یهو میشه ۱۰درصد😐

  • احمدارض‌

    سلام‌ بنظرمن‌ دولت‌ ازاول‌ سال‌ قیمتهاروکنترل‌ کندونگذارداجناس‌ گران‌ شود،ماهرماه‌ میبینیم‌ که‌ اجناس‌ همیجوری‌ گران‌ میشودوهیچ‌ نظارتی‌ ازطرف‌ دولت‌ نمیشه،چرا؟اصلادولت‌ بایدهر۵سال‌ یکباراجناس‌ روگران‌ کند،الان‌ کسی‌ که‌ زیر۳۰میلیون‌ تومن‌ حقوق‌ میگیردزیرخط‌ فقراست،چه‌ کاریه‌ ۲۰درصدحقوق‌ افزایش‌ میشه‌ اجناس۳۰۰درصد،

  • مبینا

    سلام و عرض ادب
    متعادل سازی حقوق که در مجلس بررسی شد و قرار بود حقوق کارمندان تمام ارگان ها تقریبا یکی شود ولی نتیجه افزایش ۲۰ درصدی بود که اصلا قابل قبول نیس و حقوق های پایین و بالا به یک نسبت افزایش می یابد و این مورد باعث بالا رفتن تورم و گرانی میشود و مشکلات اقشار پایین بیشتر میشود .
    لطفا دوباره بررسی و نتیجه گیری شود و اقشار پایین افزایش بیشتری حقوق بگیرند . تا این همه گرانی را مهار کنند .

    متشکرم

  • ناشناس

    فکر کنم اصلا اضافه نشه خیلی بهتر
    این فقط باعث تورم میشه

  • حسن

    سلام چرا پاداش پایان خدمت ما را که یکسال از ان میگذرد را نمیدن اصلا حرفی ازش نمیزنند چرا

  • ناشناس

    کاش دولت حقوق ۱۰میلیونی را به ۲۰میلیون می رساند،حقوق ۵میلیونی هم به ۲۰میلیون می رساند زیر ۱۸میلیون که خودتون می گویید خط فقر هست

  • مریم

    جالبه روغن و می شه یک باره ۱۰ برابر گرون کنن...ولی وقتی حقوق کارمند و باز نشسته اضافه می شه با ۲۰ در صد سر و ته قضیه رو هم میارن....

  • 1

    حقوق کارگران وباز نشستگان توسط شورای عالی کار مشخص میشود و بر اساس نرخ تورم و خط فقر و معیشت
    و امسال با توجه به تورم بالای 50 درصد این افزایش بالای 50 درصد برای سایر سطوح خواهد بود