یارانه جدید | زمان واریز یارانه | یارانه معیشتی | کارت اعتباری معیشتی

یارانه معیشتی مهر 1401 واریز شد؟! | واریزی مهرماه نقدی است یا کالابرگ؟؟

جدیدترین جزئیات از زمان پرداخت و چگونگی پرداخت یارانه مهر ماه 1401 را در این مطلب از سایت ویکی گردی بخوانید

یارانه نقدی
ویکی گردی:

یارانه معیشتی شهریور ماه مستمری بگیران بهزیستی واریز شد! یارانه معیشتی مستمری بگیران سازمان بهزیستی امروز ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ به حساب شان واریز و قابل برداشت شد. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: یارانه معیشتی به بیش از یک میلیون و سیصد هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی ۲۹ شهریور ماه واریز شد.

قرار شده تا یارانه نقدی در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها کالایی شود، اما تاکنون نه زیر ساختی فراهم شده و نه اثری از فراهم شدن زیرساخت‌ها دیده می‌شود.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

بیش از ۳ماه است که قرار شده تا یارانه ماه بعد در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها کالایی شود؛ در واقع قرار بود یارانه تیرماه کالایی باشد؛ اما حالا مهر آمده و نه زیر ساختی فراهم شده و نه اثری از فراهم شدن زیرساخت‌ها دیده می‌شود؛ موضوعی که شکست یارانه کالایی را خبر می‌دهد.  پنج ماه است که تخصیص یارانه‌ها پس از ۱۰سال تحولی داشته و از ۴۵هزار و ۵۰۰تومان به ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومان براساس دهک‌بندی رسیده است؛ داستان از این قرار بود که ارز ترجیحی باید حذف می‌شد؛ حذف ارز ترجیحی نیز نیازمند جایگزین بود؛ چراکه خواه ناخواه، قیمت کالا‌ها افزایش می‌یافت؛ این جایگزین یا باید نقدی می‌بود و یا کالایی.

براین اساس تصمیم بر آن شد که دوماه یارانه نقدی داده شود و پس از آن، یارانه کالایی جایگزین شود؛ حالا تقریبا پنج ماه است که از موضوع می‌گذرد و یارانه نقدی هنوز سر جایش است؛ در ابتدا که قرار بر انتخاب بین یارانه نقدی و کالایی بود، بعضی یارانه کالایی را ترجیح می‌دادند؛ اما حالا این افراد هم دیگر امیدی به یارانه کالایی ندارند و معتقدند پس از چند ماه قطع یارانه نقدی و جایگزینی یارانه کالایی مشکل‌ساز خواهد بود؛ اما چرا؟

از همان ابتدا هم زیرساخت‌های یارانه کالایی وجود نداشت؛ کارشناسان اقتصادی معتقد بودند یارانه کالایی ممکن است به همه افراد نرسد؛ ممکن است در روستا‌های کوچک و دورافتاده اصلا امکان اجرایی شدن وجود نداشته باشد و. آن زمان مجلس پایش را در یک کفش کرد که فقط و فقط یارانه کالایی؛ حالا که ۵ ماه گذشته، احتمالا به همه ثابت شده که یارانه کالایی دیگر قابلیت اجرا ندارد و زیر ساخت‌هایش فراهم نیست؛ اما حتی اگر زیر ساخت‌ها هم فراهم شود، اعصای یارانه کالایی دیگر منطقی نیست.

در این پنج ماه، یک خانواده ۴نفره که در دهک ۴ تا ۹ قرار دارد، هر ماهه یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان یارانه گرفته و قطعا پس از پنج ماه افراد روی این پول حساب باز کرده و آن را به مخارج زندگی خود تخصیص داده‌اند؛ برخی براساس این مبلغ، اجاره خانه خود را تعیین کرده‌اند؛ برخی بر این اساس، مایحتاج زندگی خود را خریداری می‌کنند و خلاصه هر کس به نحوی از این مبلغ بهره می‌گیرد که این عدد در دهک‌های پایین بیشتر و وابستگی به آن هم بالاتر است؛ بنابراین اینکه به ناگاه به خانواده‌ها بگوییم دیگر یارانه نقدی تمام شد و حالا با کالابرگ سر کنید، شدنی نیست و قطعا تغییر شیوه تخصیص یارانه مشکلات و هزینه زیادی را برای دولت خواهد داشت.

از سویی دیگر ایرادات پرداخت یارانه کالایی هنوز بر سر جای خود باقی است؛ آمدیم و یک خانواده نمی‌خواست مرغ و گوشت بخرد و خواست با این مبلغ اجاره خانه دهد، تکلیف چیست؟ چه اصراری است که به جای مردم تصمیم بگیریم؟ مگر مردم خودشان نمی‌توانند برای آنکه چه بخرند، تصمیم بگیرند؟

بهتر نیست به جای آنکه تلاش کنیم تا با زور یارانه کالایی که مشکلات زیادی هم دارد و زیرساخت خاصی هم برایش فراهم نیست را پرداخت کنیم، در یارانه‌های نقدی، تحولی ایجاد کنیم؟ اطلاعات را به روز کنیم و زیر ساخت‌های پرداخت یارانه نقدی را توسعه دهیم؟

حتی اگر بعد از گذشت پنج ماه زیرساختی هم فراهم بشود، ایرادات زیادی دارد که رفع آن‌ها به این سادگی نیست؛ دولت در پرداخت یارانه نقدی که بیش از ۱۰سال است آن را پرداخت می‌کند، مشکل دارد، اطلاعاتش به روز نیست و جامعه هدف به درستی تعیین نشده است؛ آیا بهتر نیست یارانه کالایی و این دغدغه که یارانه ماه بعد نقدی است یا کالایی را از میان برداریم و پرداخت یارانه‌های نقدی را هدفمند کنیم؟/ یکتا پرس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • شهین

    قبلاًکمک هزینه معیشت سه ماهه پرداخت میکردین اما شش ماهه که چیزی واریز نکردین تو را خدا خودتون قضاوت کنید تو این اوضاع اقتصادی با ماهه ۴۲۰هزار تومان که بچه محصل داری و ی شوهر بیکار و بیعار میشه کاری کرد یا نه به داد ما معلولان بدبهت ،بیچاره رسیدگی کنید لطفاً

  • ناشناس

    اونی ک خونه داره چندتا ماشین داره بهش ۴۰۰ میدید اون وقت ما ته خطیم ۳۰۰

  • ناشناس

    چرا حق سرپرستی معلولین شدیدرابعدازیکسال هنوز واریز نکردند هر وقت مراجعه میکنیم میگوینددولت بودجه ندارد

  • آزیتا مقصودی

    سلام من یه زن ۴۵ ساله خودسرپرست بیکار و بی درآمد هستم با یه دختر۴ساله و یه پدر پیر مستمری بگیر که حقوقش کفاف خودشم نمیده و مستاجریم کمیته امداد و بهزیستی ما رو تحت پوشش قرارندادن ما در فقر صددرصد هستیم حتی من نمیتونم یه بستنی برای بچه ام بخرم من چیکار باید بکنم که کمیته امداد ما رو تحت پوشش قرار بده

  • ناشناس

    ی نظر سنجی بزارین ک یارانه نقدی باشه یا کالا برگ ک اگه نقدی نتیجه داد لا اقل دولت نقدی بده بیشتر ب دردمون میخوره بخدا

  • ناشناس

    سلام یارانه لطفا نقدی واریز کنی ما هیچ درامدی نداریم خواهشن یارانه نقدی واریز کنی

  • ناشناس

    سلام ما هیچ در آمدی نداریم یارانه را کالابرگ نکنید بذارید نقدی باشه

  • قشرضعیف

    خواهشا یارانه نقدی قطع نکنید مامردم اجاره خانه میدیم بعدش برامردم تصمیم نگیرید تادشمن خوشحال نش

  • قشر

    ازدولت محترم خواهش میکنیم یارانه رانقدی پرداخت کنید

  • ناشناس

    قشرضعیف درامدی ندارن حداقل این یارانه نقدی بدید تبدیل به کالانکنید خواهشا خواهشا

  • ناشناس

    تاالان مامردم پشت دولت ونظام بودیم پس شماهم بفکرمامردم باشید یارانه را هم ازین زیادترکنید وهم نقدی باشه تامعشیت مردم ازین بدترنشه بلکه بهترو شادی را به مردم بدین حداقل نفری یک تومن بدید تا گره ازکاره مردم بازکنه

  • سهیل

    سلام لطفاً یارانه ها رو نقدی بدید ن این یارانه ها برای ما آدم بیچاره سطح پایین که نه کار نه درآمدی داره درمونیه که حداقل قسط یا کرایه خونه مون رو بدیم کالا برگ می‌خوایم چه کار مگه خودمون نمی‌تونیم وسیله برای خوردن انتخاب کنیم که دولت میخواد کالا برگ بده ما به همون یارانه نقدی راضی تر هستیم تا این برنامه کالا برگ که دولت توی دست گرفته فکر ما آدم بیچاره ها رو هم بکنید همه چیز که نشد خوردن که می‌خواد کالا برگ بدین