یارانه نقدی یا کالابرگ | یارانه شهریور | یارانه شهریور نقدی پرداخت می شود؟

این ماه یارانه نقدی پرداخت می شود؟ | خبر مهم دولت درباره یارانه نقدی

مردم به گرفتن یارانه نقدی علاقه دارند، اما دولت به ارائه کالابرگ متعهد است. این ماه منتظر یارانه نقدی باشیم یا کالابرگ؟

یارانه نقدی
ویکی گردی:

دولت ۲۰ شهریور یارانه نقدی را پرداخت می‌کند. کالابرگ نیز زمانی اجرایی می‌شود که سامانه آن آماده شده و در حوزه‌های کوچک‌تر امتحان خود را پس داده باشد. بیش از 20 میلیون نفر اردیبهشت ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برخی خبرها مبنی بر اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه، تصریح کرد: کالابرگ قانون است و تعهد دولت است و سامانه آن آماده نبوده است. معمولا وقتی سامانه مهیا می‌شود باید در حوزه کوچک‌تری اجرا شود و احیاناً اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، احصا و برطرف شود که در اجرای عمومی مشکلی برای مردم پیش نیاید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد که مردم بیشتر به یارانه نقدی علاقه‌مند هستند.

میرکاظمی گفت: نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد که مردم بیشتر به یارانه نقدی علاقه‌مند هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ یارانه نقدی که در ماه‌های گذشته به مردم پرداخت می‌شد ۲۰ شهریور هم برای آنان واریز می‌شود یا نه؟ خاطرنشان کرد: بله، آن مبلغ سر جای خود است و هر وقت که کالابرگ بیاید، جایگزین پرداخت نقدی می‌شود. مردم این ماه هم طبق معمول دریافت نقدی خواهند داشت.

دولت برای حمایت از اقشار ضعیف، جلوگیری از رانت و هم‌چنین عادلانه‌سازی یارانه‌ها اعلام کرد که شیوه پرداخت یارانه و اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی را تغییر می‌دهد. دولت مقرر کرد یارانه به‌جای واردکننده، به انتهای زنجیره یعنی مردم داده شود.

در این راستا از نیمه اردیبهشت‌ماه امسال مبالغ ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی را به‌عنوان یارانه نقدی متناسب با دهک‌بندی‌ها به‌صورت ماهانه به مردم پرداخت کرد. مسئولان دولتی اعلام کردند که قرار است اعتباری را در قالب کالابرگ الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهند. به‌گفته دولت، تا زمانی که زیرساخت این اقدام فراهم شود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

مهدی طغیانی کالا برگ الکترونیک را مصوب بودجه سالانه مجلس دانست و یادآوری کرد که دولت در اجرا، به دلیلِ اتفاقات اردیبهشت ماه و نیز اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تفاوت هایی صورت داد چون اوضاع آن گونه که تصور می‌شد، پیش نرفت.

وی با اشاره به این که زیر ساخت کالا برگ الکترونیک در حال آماده‌سازی است، ادامه داد: بر اساس وعده داده شده، زیر ساخت کالا برگ الکترونیک در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود و کالای اساسی و ضروری با توجه به قول دولت، به صورت کالا برگ ارائه می‌شود.

طغیانی با اشاره به این که مشمولان یارانه در قانون مشخص شده است، ادامه داد: همین دامنه‌ای که مشمول یارانه هدفمندی شدند، کالا برگ نیز دریافت می‌کنند.

 بر اساس دستور رئیس جمهور قرار بود یارانه جاماندگان ۲۱ تیر ماه و همزمان با دیگران واریز شود. اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد یارانه این گروه ۲۴ تیرماه واریز می‌شود. وعده‌ای که محقق نشد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی بیانگر این است که این مبلغ باید امروز یا نهایتا فردا (7مرداد) واریز شود. یعنی همزمان با عید غدیر. اما باید منتظر ماند و دید آیا این یارانه امشب برای جاماندگان واریز می‌شود و یا دوباره به زمان دیگری موکول می‌شود.

یارانه‌ها واریز شد اما قابل برداشت نیست؟

بر اساس آمار سازمان هدفمندی، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جاماندگان مشمول کمک معیشتی جدید دولت هستند. اگرچه یارانه این عده هنوز واریز نشده اما برخی از این افراد می‌گویند همزمان با واریز کمک معیشتی دهک‌های یک تا ۹، یارانه آنها هم واریز شده اما هنوز قابل برداشت نیست.

عده دیگری هم اعلام کرده‌اند که یارانه خرداد برای آنها واریز شده و قابل برداشت است اما یارانه اردیبهشت هنوز واریز نشده است. با این همه انتظار می‌رود که امروز ۲۷ تیر ماه و همزمان با عید غدیر یارانه جاماندگان واریز و قابل برداشت شود. چراکه بیش از یک ماه است که یارانه خرداد برای این گروه واریز شده اما همچنان مسدود است.

تاخیر چند روزه در واریز این مبلغ در حالی است که ابراهیم رئیسی دستور داده بود یارانه این گروه باید قبل از واریز یارانه تیرماه تعیین تکلیف شود. دستوری که اجرایی نشده است.

ثبت‌نام جدید برای جاماندگان یارانه

گروه دیگری از افراد همچنان هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند و دهک دهم هستند. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها از امکان ثبت‌نام مجدد این گروه خبر داد و گفت: مرداد ماه از سامانه‌ای رونمایی می‌شود که افرادی که امکان ثبت نام برای دریافت یارانه نداشتند، بتوانند در سامانه جدید ثبت نام کنند.

از طرف دیگر، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده که فهرست یارانه‌بگیران شناور شده است. به عبارتی قرار است وزارت رفاه هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روز رسانی کند. این سبب می‌شود که فهرست یارانه‌بگیران شناور شود و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی، دهک درآمدی خانوارها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آنها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

با این حساب می‌توان گفت بر خلاف یارانه‌های قبل که لیست ثابتی داشت، این بار لیست ثابتی وجود ندارد و امکان تغییر دهک‌ها وجود دارد و یا به عبارتی، دهک‌های درآمدی خانوار شناور است.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیرو اطلاعیه‌های قبلی مبنی بر امکان ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی یا متقاضیان جدید دریافت یارانه، اطلاعات سرپرستان خانواری که تا تاریخ ۱۵ خردادماه در سامانه https://my.gov.ir ثبت‌نام کرده‌اند، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و پس از انجام آزمون وسع و تعیین دهک‌بندی توسط آن وزارتخانه، فهرست سرپرستان خانوار جدید مشمول دریافت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

در صورتیکه بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم شناخته شده باشند، ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم معرفی گردیده باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان ماهانه به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

یارانه‌های نقدی ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز تحت عنوان معوقات همزمان با یارانه تیرماه به حساب این سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

معترضان به دهک‌بندی اعلام شده یا افرادی که یارانه آنان از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری اعتراض و درخواست بازبینی دهک‌بندی خود به سامانه اعلامی وزارت مذکور به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نموده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل نمایند.

خاطر نشان می‌گردد، سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه‌های نقدی ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز تحت عنوان معوقات تا پایان هفته به حساب آنان واریز خواهد شد.

 طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تجارت‌نیوز گفت: در روزهای آینده اخبار جدیدی در خصوص تغییرات لیست یارانه‌بگیران منتشر می‌شود، تغییرات پیشرو مربوط به جاماندگان جدید خواهد بود.

تکلیف جاماندگان و معترضان یارانه چه می‌شود؟

اصطلاح جاماندگان یارانه به شهروندانی اطلاق می‌شود که از زمان پرداخت نخستین مبلغ نقدی در سال ۸۹ تاکنون از دولت یارانه دریافت نکردند. این افراد، در هفته‌های گذشته از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها، درخواست خود را برای دریافت یارانه جدید ثبت کردند. وظیفه رسیدگی و بررسی این درخواست‌ها برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • خسرو اسماعیلی

    سلام ما۴نفریم دوتا محصل واجاره خونه اب برق گاز خواهش میکنم قشنگ تحقیق بکنید اجاره نشینم این ماه به زور ۲تا مرغ خریدم دیگه گوجه بادمجون سیب زمینی پیازم نمیشه خرید بقران مجید به ایه هاش قسم کمردرد دارم خواهش میکنم ازنزدیک بادقت دهک بندی بکنید