گوشی شیائومی در بازه قیمتی 20 میلیون تومان | بهترین گوشی های شیائومی

بررسی گوشی شیائومی 12 | خوش کارترین گوشی در این بازه قیمتی

گوشی شیائومی 12، یکی از بهترین گوشی های شیائومی موجود در بازار است. د ر این گزارش، به بررسی گوشی شیائومی 12 خواهیم پرداخت.

گوشی شیائومی
ویکی گردی:

برند گوشی شیائومی، به یکی از بهترین برند های گوشی تبدیل شده است. در حال حاضر یکی از مورد توجه ترین گوشی های شیائومی، گوشی شیائومی 12 است. این گوشی در بازه قیمتی 20 میلیون تومان قرار دارد. اگر قصد خرید گوشی در این بازه قیمتی را دارید، با ما همراه باشید تا به بررسی گوشی شیائومی 12 بپردازیم.

طراحی گوشی شیائومی 12

بخش اول بخش طراحیه جایی که شیائومی 12 یک گوشی خوش ساخت، خوش دست، خوش کیفیت و خوش متریاله. پشت گوشی گوریلا گلس 5 رو می بینیم. جنس پشتش شیشه اس. فوق العاده حس و جنس جذابی داره. یک مدل مات سیقلی باحال و بانمک که جای اثر انگشت اصلا روش نمی مونه و اصلا کثیف نمیشه ( توی رنگی که بررسی کردیم). فوق العاده خوش ساخته. اصلا یه حس عجیب و غریبی بهتون میده. یک حسی داره قشنگ مثل پرچمدار! بیرون زدگی دوربین این جوریه که سه تا لنز به همراه یک فلش بالا سمت چپه که یه ذره بیرون اومده. تقریبا 0.2 میلی متر اندازه ی این بیرون زدگی که یک ذره عمق کار و بیشتر می کنه. بدون بیرون زدگی 8.6 میلی متر و با بیرون زدگی دوربین گوشی 9.2 میلی متر ضخامت گوشیه که البته ضخامت آزار دهنده ای هم نیست.

لنز اصلی باز خودش یک ذره اومده بیرون. یعنی تو دو تا مرحله بیرون زدگی داره که وقتی می ذاری روی میز یا سطح، بدون قاب یک ذره لق می زنه ولی با قاب یک ذره لق زدنش کمتر میشه. در کل با قاب قابل تحمله و اذیت نمی کنه. لوگو شیائومی و 5G ام اینجا می بینیم. یک سری نوشته ام شیائومی همیشه پشت گوشی میزنه که من اصلا مخالفم. آقا نوشته تو سطل آشغال نندازید چرا باید اینجا باشه؟

گوشی شیائومی

دور تا دور گوشی آلومینیومه. این گوشی فوق العاده خوش دست، خوش ساخت و خوش طراحیه. اسپیکر خروجی چقدر شکل باحالی داره! یه اسپیکر، یه جک 3.5 میلی متری، خشاب سیم کارت به همراه میکروفون در پایین Xiaomi 12 وجود داره که خشاب سیم کارت فقط دو تا سیم کارت رو پشتیبانی می کنه و خبری از جای رم microSD توش نیست. لبه ی سمت راست دکمه ی پاور و کم و زیاد کردن صداس که فوق العاده حس باحالی داره. فوق العاده خوش دسته. بالای گوشی آرم و نشان Harman Kardon. صدای این گوشی اسپیکرهاش با Harman kardon که می دونید دیگه یکی از کمپانی های خفن توی اسپیکر و محصولات صوتیه. در بالا دوباره یک اسپیکر دیگه اس. IR Blaster ام اینجا می بینیم. یک میکروفون دیگه ام داریم. لبه ی سمت چپ هم کویره خبری از چیز خاصی نیست.

دور تا دور چون آلومینیومه، یک سری خطوط پلاستیکی ام برای آنتن دهی وجود داره. حس باحالی میده. نمیدونم شاید شما خوشتون نیاد ولی با نمکه. پنل جلویی یک نمایشگر خمیده رو می بینیم. یک نمایشگر که تقریبا 87 درصد پنل رو به خودش اختصاص داده. دوربین سلفی توی پانچ هول نسبتا (نه بزرگ نه کوچیک) متوسط اون بالاعه. بالاشم یدونه اسپیکر مکالمه ی ریز دیده میشه. گواهی IP نداره! این گوشی توی بخش طراحی دوتا ایراد داره. البته یکیش ایراده یکیش می تونست بهتر باشه. ایراد اول اینه که گواهی IP نداره به نسبت مشخصات Galaxy S21 که گواهی IP68 داره. ایراد دومش که به نسبت S21 بهتره، اینه که پشت گوریلا گلس 5 به کار رفته که اگر بالاتر بود می تونست بهتر باشه.

خوب شما دقت کن که S21 معمولی، پشتش پلاستیکه اصلا! پس اون اصلا تو یک لیگه دیگه اس. ولی درمورد طراحی، گوشی 179 گرمی که ما وزن کردیم که البته 183 گرم بود، یک گوشی فوق العاده خوش دست، خوش ساخت، جمع و جور یا کامپکته که توی بخش طراحی اگر IP رو داشت 10 از 10 رو می گرفت. الان دیگه چون IP و نداره یک مقداری این امتیاز میاد پایین. اگه گواهی ضد آب و گرد و غبار براتون مهم نیست می تونم بگم این گوشی در بخش طراحی هیچ نقصی نداره.

گوشی شیائومی

صفحه نمایش گوشی شیائومی 12

بخش بعدی صفحه نمایشه. جایی که شیائومی یک جاهایی رو برده بالا خیلی خفنه ولی یه جاهایی یک نقص هایی هم داره. یک پنل امولد می بینیم که 68 میلیارد رنگ داره! 12 بیته این نمایشگر! قبلا نمایشگر 10 بیت می دیدیم ولی این 12 بیته یعنی به جای یک میلیارد رنگ، 68 میلیارد رنگ رو پشتیبانی می کنه. همین قضیه باعث میشه که شارپنس رنگ ها، غلظت رنگ ها، جنس رنگ ها، عمق رنگ ها انقدر خفن و خوب باشه که واقعا نگاه کردن به این نمایشگر حس خفنی داشته باشه.

Dolby vision رو پشتیبانی میکنه. +HDR10 رو پشتیبانی می کنه. مثلا توی یوتیوپ اگر ویدیویی بخواهید ببینید که دالبی ویژن باشه، فوق العاده روی کیفیتش تاثیر می ذاره. نکته اینجاست که 10 بیت و 12 بیت تفاوتش رو نمیشه با چشم عادی خیلی مشخص دید. واسه همین شاید یه کلک مثلا تبلیغاتی باشه که 68 میلیارد رنگ با 12 بیت رو داریم می بینیم. ولی بالاخره اینم رشدیه که نمیشه ازش گذشت.

این نمایشگر توی جنس رنگ ها، عمق رنگ ها، مدل رنگ ها و ارائه نمایش هایی که می تونه بهتون بده فوق العاده حس باحالی میده. دور تا دور این نمایشگر خمیده اس یعنی از بغل یه مقداری انحنا داره که برای حفاظت باید حواستون باشه بهش. به دو علت یک این که وقتی بیفته از دستتون، چون لبه هاش منحنیه یه مقداری آسیب پذیریش بیشتره. دومین مسئله اینه که چسبوندن گلس روی این نمایشگرها سخت تره. چون به خاطر طراحیش و برجستگی که داره قاب بندازی یکهو در میاد. پس حواستون باید یه امنیت نمایشگر باشه. یک ایراد دیگه ای هم که نمایشگرش داره اون کنجه تصویر رند شده. مثلا توی بازی هایی مثل کالاف دیوتی و یا هر بازی دیگه ای که برید، بعضا یک سری از دیتاهایی که توی صفحه نمایش هست میره توی اون خمیدگی اون بالا و این موضوع می تونه اذیتتون بکنه.

از نظر روشنایی یک روشناییه معمولی رو به خوب داره. البته S21 روشناییش از این بیشتره. توی رده ی پرچمدارها روشناییش حرفی برای گفتن نداره ولی تو بازه ی قیمتی که دارید براش هزینه می کنید، روشنایی مطلوبی ام داره. از اون طرف صفحه نمایش 120 هرتزه با ریت 480 تاچ سمپلینگ. یعنی چی؟ یعنی شما موقع بازی کردن فوق العاده روون و خوب می تونید بازی کنید. موقع اسکرول کردن فوق العاده روون و خوبه واکنش نمایشگر. ولی حالا جلوتر تو بخش سخت افزار می گم که یک سری ایرادات وجود داره واسه ی همون اسکرول کردن این گوشی.

گوشی شیائومی

یک ایراد دیگه ای که نمایشگر این گوشی داره توی رده ی پرچمدارها، اینه که LTPO نیست. یعنی یا 60 می تونه باشه یا 120 یا بین این دوتا سوییچ میشه. یعنی بینشون نمی تونه باشه. پایین تر از 60 ام نمی تونه باشه نرخ تازه سازیش و همین قضیه ام باعث میشه که روی باتریم اثر گذار باشه. در بخش باتری می گم.

حالا اگر بخوام جمع بندی کنم صفحه نمایش رو، فوق العاده نمایشگر با کیفیت و خفنی داره. روشناییش به نسبت S21 5G کمتره. ولی توی بقیه ی بخش ها هیچ چیزی برای کم آوردن نداره. اون LTPO ام که تو بخش باتری به اون می پردازیم، یگ ذره شاید تو بلند مدت اثر گذار باشه چون باتری رو بیشتر مصرف می کنه. نمایشگر فوق العاده خوب امتیاز 10 از 10 و اگر بهش ندیم، 9.5 رو می تونیم بهش بدیم.

باتری گوشی شیائومی 12

بخش بعدی یک باتری که یک باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت توی شیائومی 12 دیده میشه. اینجا جایی که شاید یکی از نقاط ضعف این گوشی باشه ولی وقتی می ذاری کنار رقبا، می بینی که گوشی های کامپکت مثل همین Xiaomi 12، S21 یا 13 مینی همشون همین رنجن. تقریبا یعنی شما یک روز رو می تونید باهاش کار کنید به شرط ها و شروط ها! شرطش اینه نمایشگر روی 60 هرتز باشه. شما اگر 60 هرتز نمایشگر را بذارید، چهار ده ساعت می تونه بهتون لایف تایم بده.

اگر بره روی 120 هرتز اون چهار ده ساعته می شه 7 ساعت. اینجاست که اثر اون معلوم میشه. اگر بخواید که توی باتریش عملکرد خوب داشته باشید، باید نرخ تازه سازی یا همون رفرش ریت نمایشگر رو بذارید رو 60 هرتز. حدود یک ساعت کالاف دیوتی بازی کردن با این گوشی، 13 تا 15 درصد شارژش رو کم می کنه. باز یه پارتی ام داره که توی بخش سخت افزار می گم که این داغ شدنه باعث میشه این باتریه بیشتر هم مصرف بشه که این اونجا بهش کامل می پردازیم. در مجموع شارژدهی این گوشی مثلا اگر ایده آلش رو حساب کنیم توی بنچمارک های مختلفی که هست، حدود 82 ساعته. آیفون 13 مینی که همه از شارژدهی و باتریش ایراد می گیرند، 75 ساعته. یعنی تقریبا 7 ساعت بیشتر از آیفون 13 مینی شارزدهی اوورال داره که لایف تایم باتریشه توی بنچمارک های مختلف.

گوشی شیائومی

از نظر شارژدهی، از S21 باز بهتر است. باتری این گوشی 4500 و اون 4000. ولی در کل اختلافشون خیلی کمه با این که 500 میلی ساعت شیائومی 12 بیشتره ولی باز یک مقدار بالاتر از S21 قرار می گیره. خیلی عملکردش بهتر نیست اما شیائومی از اون کمپانی هایی که هنوز رو پرچمدارهاشم آداپتور می ذاره. یک آداپتور 67 واتی توی این گوشی و باکسش هست که باعث میشه شما توی نیم ساعت حدودا 80 درصد گوشی رو بتونید شارژ کنید. حدود 45 دقیقه بهتره بگم 50 دقیقه فول شارژ شدنش طول می کشه. یعنی 0 تا 100 طول می کشه که فوق العاده عملکرد خوبیه. شما هر جا باتریت خالی بشه تو نیم ساعت می تونی 80 درصد شارژش کنی و بری به کارات برسی. با توجه به این که آداپتور ام توی باکسش هست، واقعا توی بخش شارژ شدن دست همه ی رقباش رو می بنده.

امنیت گوشی شیائومی 12

حسگر اثر انگشت فوق العاده سریعه. فقط یک ایراد داره اونم اینه که خیلی پایینه. توی نسخه ی 12 پرو یک کمی بالاتره و حس راحتی بهتری داره ولی این پایین بودنه چند سالیه که توی بعضی از گوشی ها دیده میشه که این حسگر اثر انگشت رو میارن پایین تر می ذارن. دیگه باید بهش عادت کنید. ولی واقعا سرعت فوق العاده خوبی داره برای باز کردن گوشی اگر انگشتتون رو درست بذارید روش. باید یه ذره دنبالش بگردید و وقتی جای درست رو انتخاب نکنید. ولی ایراد خیلی جدی نداره و فوق العاده سریعه. سیستم تشخیص چهره دو بعدی ام فوق العاده سریع و بدون ایراده.

دوربین گوشی شیائومی 12

دوربین جایی است که گوشی موبایل Xiaomi 12 یه سنسور 50 مگاپیکسلی به عنوان سنسور لنز اصلی داره. عکس هایی که باهاش ثبت می کنید، فوق العاده خوبه. به نسبت هزینه ای که براش می کنید می تونم بگم که نسبت به S21 ام عکس های اصلیش بهتره. شما می تونید تفاوت رو ببینید. رنگ ها همه درست، وایت بالانس خوب و از اون طرف داینامیک رنج وسیعی داره که یعنی خیلی خوب می تونه عکس ها رو ثبت کنه و سایه روشن ها رو در بیاره.

گوشی شیائومی

یک ایراد داره اونم توی اکسپوژره. یعنی بعضا می بینید که مثلا وقتی منابع نوری مختلف روی سوژه افتاده باشه، یک جایی اگر نور زیاد باشه می بینید که میسوزه. توی نوردهی و اکسپوژر یک مقداری ایراد جزئی داره وگرنه شارپنسش خوبه، دیتیلش خوبه، خیلی کم پیدا میشه عکس هایی که باهاش بگیرید و نویز داشته باشه مگر این که شرایط نوری مناسب نباشه. واقعا می تونم بگم عکس هایی که با سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی ثبت میشه، فوق العاده خوش کیفیته و توی رده ای که برای آن هزینه می کنید حرف برای گفتن داره.

دو سنسور دیگه یکی 13 مگاپیکسلی اولتراواید و یکی 5 مگاپیکسلی ماکرو هم داره. خبری از تشخیص عمق نیست ولی عکس های پرتره ای ام که باهاش ثبت می کنید فوق العاده خوبه. از هر ده تا عکس توی 8 یا 9 تای اونا بدون ایراد، سوژه ی اصلی از بکگراند جدا میشه و یک شارپنس، دیتیل و روشنایی خیلی خوبی به سوژه داده میشه. می تونید واقعا روی عکس های پرتره اش حساب بکنید. خیلی خوبه.

حالت شب

توی حالت شب اتفاقی که می افته، داینامیک رنج فوق العاده ای که داره، میاد جاهای تاریک رو به خوبی نوردهی می کنه جوری که مثلا اگر یک آسمون داشته باشید، آسمونه رنگش خیلی روشن نمی شه. اتفاقی که مثلا توی آیفون ها میفته. ولی این میاد اونجایی که تاریکه رو روشن می کنه. جایی که زمینه اش تاریکه، می ذاره تاریک بمونه. شما دیتیل خوبی از جاهای تاریک تصویر خواهید داشت اگر که تو حالت شب باهاش عکاسی کنید. اگر نور یک ذره داشته باشه نویز خیلی کمه. اگر تاریکی مطلق داشته باشه طبیعتا نویز داره ولی می تونم بگم که عکاسی تو حالت شبش هم واقعا تو سنسور اصلی خوبه.

 اولتراواید

توی سنسور اولتراواید که وارد بشیم، یک مقداری دیتیل افت می کنه. وایت بالانس هم به هم میریزه. رنگ ها یه ذره بی روح میشن و بعضا نویزی هم میشن تصاویر ولی عکس هایی که با سنسور اولتراواید می گیرید واقعا با لول و اندازه ی خودش قابل قبول و خوبه و می تونید روش حساب کنید.

تله ماکرو

گوشی Xiaomi 12 یک سنسور 5 مگاپیکسلی تله ماکرو دارد که با توجه به اتو فوکوس بودن آن، فوق العاده می توانید عکس های ماکرو خوبی ثبت کنید. یعنی واقعا ماکروهایی که ثبت می کنه، عمق دیتیل و بهتون نشون میده و چون اتو فوکوس داره می تونید تعیین کنید که کجا فوکوس بکشه توی ماکرو. حس خیلی خوبی از عکاسی ماکروش هم می گیرید. ایرادی که میشه بهش گرفت اینه که سنسور تله فوتو از توش حذف شده و اگر بخواهید 2X، 3X یا 10 و یا هر چند X بگیرید، دیگه یک کراپی از سنسور لنز اصلیه که اون 2X بد نیست خوبه. یعنی شما دیگه به نسبتش تله فوتو ندارید.

اگر بخوام در بخش عکاسی این گوشی رو با رقباش مقایسه کنم، واقعا می تونم بگم که هیچی کم نداره و می تونید عکس های فوق العاده خوبی باهاش ثبت کنید. رقابتش با S21 فوق العاده پایاپایه. اینجا باید ببینید که چیکار می کنید. ماکرو هایی که این گوشی می گیره بهتره. اون طرف تله فوتو در S21 داریم که می تونه بهتر باشه. ببینید که دوست دارید ماکرو عکاسی کنید یا دوست دارید تله فوتو عکاسی کنید. این تفاوت بین این دوتا گوشیه شیائومی 12 و S21 سامسونگه وگرنه سنسور اصلیشون هر دو عملکرد فوق العاده خوبی دارند.

فیلم برداری

بریم سراغ فیلم برداری جایی که قابلیت 8K با فریم ریت 30 فریم بر ثانیه دارد. قابلیت فیلم برداری با 4K با فریم ریت 30 و 60 ام دارد. 8K با فریم ریت 30 فریم بر ثانیه یک ایرادی دارد و آن هم ارور داغ کردنه. یعنی 5 دقیقه که بخواهید فیلم برداری کنید، داغ میکنه بعد از اون ارور میده و از فیلم برداری میاد بیرون. تمام. حالا این بر میگرده به پردازنده و ترکیبش با دوربین که می تونم بگم که 8K به نسبت 4K خیلی ام دیتیل بهتون نمیده. اصلا 8K فقط یک چیز تبلیغاتیه و به کارتون نمیاد. واقعا وقتی تصویر یک 8K رو می ذارید کنار 4K، تفاوت چندانی نمی بینید ولی توی اون 4K فوق العاده دیتیل خوب داریم.

رنگ ها یک مقداری بی روح میشه ولی فوق العاده خوبه و اون استبلایزر دیجیتالی که داره باعث میشه که ویدیوهای خیلی خوبی ام باهاش بگیری. یک ایراد داره و اونم اینه که کراپ میشه. شما موقعی که مثلا 1080/30 fps که عرف ویدیو و تصویربرداریه رو انتخاب می کنید، کراپش رو بهتون میده که به خاطر استبلایزره. یعنی چون داره به صورت دیجیتالی استبلایز می کنه، اون کادری که داره بسته میشه توی عکاسی کادر وسیع تریه ولی وقتی میاد توی ویدیو خیلی دیگه یهو کراپ میشه و قابتون بسته میشه.

همین قضیه توی خیلی از گوشی های دیگه مثل آیفون 13 پرومکس هم هست ولی انقدر دیگه کراپ بهتون نمیده یعنی یه ذره اس توی اون. چون قابتون محدوده، اگر بخواهید از یک سوژه ای که نزدیکتونه تصویر بگیرید باید برید عقب یعنی یه ذره دستتون رو می بنده. این ایرادی که توی فیلم برداریش هست وگرنه توی بخش فیلم برداری هم قشنگ می تونه با S21 رقابت کنه حتی بعضا ازش پیشی بگیره.

دوربین سلفی

بریم سراغ سنسور 32 مگاپیکسلی سلفی که فوق العاده عملکرد خوبی داره. هرچی از عملکرد خوبش بهتون بگم کم گفتم. شما عکس سلفی که باهاش می گیرید، فوق العاده با دیتل و با جزئیاته. اگر که وقت و حوصله بذارید و بدون لرزیدن دست بگیرید توی شرایط نوری مناسب یه عکسیه که همه چیز رو تو صورت شما به نمایش می ذاره. عکسی که گرفته میشه، شما هرچقدر زوم می کنی این میاد شروع می کنه به دیتیل دار کردن. یک سری از ادیت های نرم افزاری می زنه مثلا شارپنس ویدیو و دیتیلش رو بیشتر می کنه.

یک ایراد داره و اونم ایرادی که تو سنسور لنز اصلی می دیدیم اونم اکسپوژری که نمی تونه بعضا درست تشخیص بده. حالا عکس های سلفی که می گیرید به نسبت S21 بهتره ولی بازم بدون نقص نیست. شما توی نوردهی می بینید که بعضی عکس ها ایراد داره ولی اگر با حوصله عکس سلفی بگیرید، فوق العاده خوب می تونه سلفی بگیره. یدونه نقص به نسبت S21 داره اونم اینه که شما فقط کیفیت 1080 توی فیلم برداری سلفی دارید. توی S21 ما فیلم برداری 4K هم داریم. پس اگر می خواید با گوشیتون بلاگری کنید یا ویدیو بگیرید، بدونید فقط 1080 داره و خبری از 4K که تو S21 هست توی این گوشی نیست.

بررسی سخت افزار گوشی Xiaomi 12

بریم سراغ جای بعدی یعنی عملکرد سخت افزاری و پردازنده. جایی که شیائومی 12 یک پردازنده ی اسنپدراگون 8 نسل 1 داره که در مجموع خیلی خوبه اما چند تا ایراد داره. اول این که داغ میکنه. به خاطر همین داغ کردنه یک سیستم خنک کننده ی غیر فعال که همیشه در حال کار نیست شیائومی توش گذاشته که این کار باعث میشه یک مقداری از اون داغ شدنه جلوگیری کنه ولی اگر کار سنگین بخواید باهاش انجام بدید، مثل همون فیلم برداری 8K با ارور مواجه میشید.

بعضا پیش میاد که توی اسکرول کردن توی گوگل پلی یا یک سری اپلیکیشن های دیگه ام لگ داره ولی میشه گفتش که در مجموع پرچمدار پردازنده های اندرویدی توی این گوشی هست. موقع بازی کردن گرافیک max و فریم ریت بالا رو می تونید بدون لگ و باگ باهاش تجربه کنید. میزان داغ شدنش هم توی بازی کردن اون جوری نیست که اذیتتون بکنه. تقریبا 20 دقیقه که باهاش بازی کنید دماش زیر 40 درجه می مونه.

یعنی دما 30 تا 40 و خیلی توی بازی کردن داغ نمیکنه ولی واسه ی انجام دادن کارهایی مثل فیلم برداری و طولانی مدت توی دوربین موندن یا مثلا یک ساعت و نیم، دو ساعت بازی کردن، پردازنده یک مقدار افت فریم پیدا میکنه، داغ میشه. خیلی توی استفاده های بلند مدت عملکردش پایدار نیست که البته با توجه به کامپکت بودن، کوچیک بودن و باتری متوسط رو به پایین، خیلی به درد بازی کردن هم نمیخوره چون پکیجش پکیجی نیست که واسه بازی کردن باشه. اگر هدفتون بازی کردنه، بهتره برید سراغ نسخه ی پرو این گوشی یعنی Xiaomi 12 Pro.

گوشی شیائومی

رابط کاربری گوشی شیائومی 12

اندروید 12 و MIUI 13 چیزی که خیلی اتفاق فاحشی نیفتاده به نسبت اندروید 11 و MIUI 12.5. یک سری قابلیت ها هست مثل همون قابلیت های امنیتی که در اندروید 12 دیدیم که مثلا میرید بالا تو دوربین یک نقطه ی سبز نشون میده که داره از دوربین و یا میکروفون استفاده می کنه. قابلیت های شخصی سازی فوق العاده زیاد و خوبه. پروفایل های رنگی که توی نمایشگر می تونید استفاده کنید.

تنظیم سرعت نمایشگر، اتفاقاتی که توی Always On Display میفته و فوق العاده قابلیت های شخصی سازی خوبی داره. آیکون های جذاب، تم های مختلفی که Xiaomi در اختیارتون قرار میده که بتونید یه حس خیلی خوب رو از کار کردن با گوشی در محیط کاربری بگیرید. پردازنده ی قوی و 12 گیگابایت رم هم باعث میشه مولتی تسکینگ خیلی خوب انجام بشه.

شما Floating Window های مختلف دارید. استایل کنترل سنتر مثل آیفون ها شده از یک طرف بکشید نوتیفیکشن بار میاد. از یک طرف بکشید کنترل سنتر میاد. همه چیز خیلی تمیز و روونه و با قابلیت شخصی سازی فوق العاده زیاده ولی اون تغییری که سامسونگ روی One UI 4 به نسبت 3 کرد، شیائومی توی MIUI 13 به نسبت 12 نکرد. شاید یکی از ایراداتی که بشه بهش گرفت همین باشه.

عملکرد اسپیکر گوشی Xiaomi 12، عالی!

بریم سراغ بخش آخر عملکرد اسپیکر. اسپیکر Harman Kardon فوق العاده خوش صدا و خوش تفکیکه! فوق العاده بلندی خوبی داره. چیزی که من خودم تجربه کردم توی این گوشی چون همزمان باهاش نسخه Pro هم بررسی کردیم، اینه که بلندی صدای 12 از 12 پرو بیشتره. یعنی صدای 12 رو شما بلندتر می شنوید به نسبت 12 پرو.

قابلیت هایی مثل Dolby atmos که شیائومی توی رابط کاربریشم داره باعث میشه که ترکیبش با سخت افزاری که Harman Kardon کار کرده یه حس خیلی خوبی از صدا بهتون بده. به خصوص توی بازی کردن تفکیکی که بهتون میده فوق العاده خوبه و می تونید قشنگ صدا رو با کیفیت و با تفکیک خوب بشنوید.

چرا باید گوشی شیائومی 12 را بخریم؟

تقریبا راجع به همه چیز صحبت کردیم و به جمع بندی می رسیم. شیائومی 12 یک گوشی کامپکتی که در بخش طراحی واقعا خفنه. اگه یه گواهی IP داشت دیگه خفن تر می شد و هیچ نقصی نمی تونستیم بهش بگیریم. تو بخش صفحه نمایش واقعا خفنه. اگر LTPO داشت واقعا می تونستم بگم 10 رو ازش می گرفتیم. در بخش باتری متوسطه که با توجه به کامپکت بودن، سبک بودن و جمع و جور بودنش، نمیشه بهش خرده گرفت.

از اونورم آداپتور 67 واتی که داخل باکسش هست که یه برگ برنده اس توی گوشی های این بازه قیمتی. واقعا توی بخش عکاسی و فیلم برداری خوبه و ایراداتش رو هم بهتون گفتم. بعضا توی اکسپوژر و طراحی ایراد داره توی عکاسی. از اون طرف بهتون یک کراپ میده توی فیلم برداری که می تونه اذیتتون بکنه مجبور میشید 4K بگیرید. 4K حافظه ی بیشتر می گیره. نسخه ی 128 و 256 داره که اگر همش بخواید ویدیو 4K بگیرید، 128 به کارتون نمیاد و مجبور میشید 256 رو بگیرید. این یک چرخه ای است که توی ویدیوهاش هست.

توی بخش سلفی باز اون نکته اکسپوژر هست. توی بخش سخت افزار بعضی موقع ها پیش میاد که لگ داشته باشه یا داغ بشه. ولی می تونم بگم که عملکرد خوبی داره و قشنگ در قامت پرچمداره. اسپیکرشم یکی از نقاط قوتشه. در مجموع اگر بخوام ارزش خریدش رو یک امتیازی بدم، واقعا می تونم بگم گوشی فوق العاده با ارزش خریدیه چون قیمتش 20 میلیون تومنه و شما اگر در این بازه ی قیمتی S21 و بخواید بگیرید، از این گوشی گرون تره. مثلا S21 fe حدود 17 میلیون تومنه که 3 میلیون با این اختلاف داره و این گوشی از نظر عملکرد از اون گوشی در خیلی از بخش ها بهتره.

نکته ای که وجود داره اینه که تو هر بخشی یک ایرادی رو گفتم که شاید فکر کنید ایراده وجود داره ولی باید توجه کنید این گوشی پرچمدار نیست و نسخه ی ضعیف شده ی پرچمداره. به خاطر قیمتی که داره اگر شما بخواید گوشی بدون ایراد بگیرید باید برید سراغ پرو که 7 تا 8 میلیون تومان گرون تره. اگر مثلا بخواهید این ایراد هارو توش نبینید، دیگه 20 میلیون تومان قیمتش نیست و میره بالاتر.

می تونم بگم که فوق العاده گوشی خوش دست، خوش ساخت، خوش کاریه که عملکردش فوق العاده خوب بود تو این مدتی که اون رو بررسی کردیم. یک نکته ی دیگه وجود داره. اونم اینه که شیائومی توی آپدیت ها و رابط کاربری و باگ هایی که توی نرم افزارش وجود داره، شاید باعث بشه که حس خوبی توی بلند مدت از کار با این گوشی نگیرید که این باگ شیائومیه. باگ شیائومی ام این جوریه که یک سری ها که شیائومی داشتند، میگن که هیچ موقع باگ تجربه نکردیم و همه چی خوب و روون بوده.

یک سری های دیگه میگن آقا شیائومی رو ما خریدیم انقدر بد بود دیگه نمی خریم و یا همون Xiaomi که دارند رو مجبورن باهاش سر کنند و از لگ و باگ هاش ناراضی هستن. هر دوی این ها هستند و من نمی تونم بگم که آقا الزاما باگ داره یا نداره. تجربه ی کاربرها می گه که یک سری از سریال نامبرها، سفارش ها بدون ایراده، یک سری ها ایراد داره. یک سری ها هم هستند که تعصبی هستن و ایراد رو می بینند ولی می خوان از شیائومی طرفداری کنند و ایراد رو نمیگن.

در آخر میشه گفت شاید یک کم توی بخش نرم افزاری باگی وجود داشته باشه وگرنه توی بخش سخت افزاری، ساخت و طراحی و مشخصات فوق العاده خوبه که همه ی جزئیات هم بهتون گفتم. از 1 تا 10 به این گوشی یک امتیاز بدید. اگر نظری، تجربه ای، انتقادی، پیشنهادی راجع به Xiaomi 12 دارید، حتما برای ما بنویسید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر