بررسی گوشی شیائومی | خرید گوشی های شیائومی

بررسی گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو | گوشی مورد قبول یا پسرفتی عجیب؟

در این گزارش، به بررسی گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو می پردازیم.

گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو
ویکی گردی:

گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو، یکی از گوشی های میان رده برند گوشی شیائومی است که مورد انتقاد زیادی قرار گرفته. بعضی معتقدند این گوشی شیائومی دار بین سری X پوکو یک پسرفت محسوب می شود در صورتی که عده ای دیگر، نظری مخالف دارند. با ما همراه باشید تا به بررسی این گوشی بپردازیم.

طراحی گوشی شیائومی Poco X4 Pro

طراحی پوکو ایکس 4 پرو واقعا خاص و متفاوته و این طراحی باعث شده که این گوشی خوش دست باشه. ردمی نوت 11 و ردمی نوت 11 پرو هم تقریبا همین کانسپت طراحی رو داره و شیائومی تو سال 2022 رفته سراغ این طراحی که گوشیاش یه مقداری تخت تر باشه.

پشت گوشی تو نگاه اولیه معلوم نیست از شیشه ساخته شده یا پلاستیک اما حسی که داره حس شیشه اس. پنل دوربین ها یه استایلی مثل mi 11 Ultra داره و کل عرض قاب پشتی رو گرفته. یه طرف لنز اصلی و دو سنسور زیر هم رو در کنار فلش و نوشته AI داریم و در طرف دیگه یه نوشته POCO و 108MP. پنل دوربین ها بیرون زدگی معقولی داره.

گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو

پشت گوشی بدنه براقی داره و تو رنگ لیزر بلکی که اینجا برای بررسی اومده، اثر انگشت می مونه روش. دور تا دور بدنه گوشی پلاستیکه اما واقعا حس خیلی خوبی رو منتقل میکنه از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت.

زیر گوشی پورت تایپ سی برای شارژ، خشاب سیم کارت (که از دو تا سیم کارت یا یه سیم کارت و یه رم میکرو پشتیبانی می کنه) و اسپیکر و یه دونه بلندگو قرار گرفته. سمت راست گوشی دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدای گوشیه که حسگر اثر انگشت هم روی همین دکمه پاور قرار داره. بالای گوشی هم نسبتا شلوغه. یه اسپیکر یه میکروفون، یه جک 3.5 میلیمتری هندزفری و یه دونه IR Blaster (برای استفاده از گوشی به عنوان ریموت) وجود داره. لبه سمت چپ گوشی هم کویره و چیزی خاصی روش وجود نداره و خالیه.

اگر یه مقدار تلاش کنید به خاطر طراحی تخت بدنه شاید بتونید چند ثانیه گوشی رو روی سطح صاف عمود نگهش دارید. مثل آیفون نیست که راحت بایسته اما میشه یه چند ثانیه ای نگهش داشت. گواهی IP53 و طراحی تختی که داره گوشی Poco X4 Pro رو گوشی خوش دستی کرده.

حدود 86 درصد پنل جلویی رو صفحه نمایش به خودش اختصاص داده. دوربین سلفی تو یه پانچ هول واقعا ریز اون بالا قرار گرفته. اسپیکر مکالمه هم نسبتا درشت بالای بالا قرار گرفته. حاشیه ها به نسبت کمه و فقط حاشیه از پایین یه مقداری زیاده. اما در کل پنل جلویی هم واقعا خوبه. در مجموع طراحی این گوشی یه چیزه متفاوته و یه حس متفاوتی رو بهتون میده. هم طراحی و کیفیت ساخت معرکه ای داره و هم مواد و متریال به کار رفته برای ساخت بدنه با کیفیته و ساختش یه جوریه که حس خوبی از دست گرفتن گوشی می گیرید. البته شاید برای کسایی که به گوشی های که حاشیه های خمیده و رند عادت دارند در نگاه اول خیلی جذاب نباشه و نتونن باهش کنار بیان اما حداقل برای ما که طراحی جذابی داشت.

صفحه نمایش گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو

در این گوشی نسبتا صفحه نمایش خفنی می بینیم. امولد 120 هرتزی که البته از HDR10 و HDR10+ پشتیبانی نمی کنه. از اون طرف با توجه به نرخ تاچ سمپلینگ 320 ای که داره باعث میشه واقعا حس خیلی خوبی داشته باشید تو تاچ کردن و کار با گوشی و سریع عکس العمل نشون میده. صفحه نمایش پوکو ایکس 4 پرو روشنایی خوبی هم داره و رزولوشن 1080 رو هم پشتیبانی می کنه. واقعا پکیج صفحه نمایش خیلی خوبه. در پوکو ایکس 3 پرو صفحه نمایش IPS با نرخ تازه سازی 144 هرتزی و در پوکو ایکس 3 جی تی IPS با نرخ 120 هرتز رو داشتیم که واقعا در مقایسه با این دو گوشی، نمایشگر امولد Poco X4 Pro تو قسمت صفحه نمایش، میتونه انتخاب بهتری از دو تا گوشی دیگه باشه.

گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو

بین 60 و 120 هرتز هم فقط میتونید نرخ تازه سازی رو تغییر بدید و خبری از صفحه نمایش Adaptive نیست که تو این رنج قیمتی، طبیعیه و تو خیلی از گوشی ها نمیتونیم این قابلیت رو ببینیم.

بررسی باتری و شارژدهی گوشی شیائومی Poco X4 Pro

باتری پوکو ایکس 4 پرو، 5000 میلی آمپر ساعت ظرفیت داره. عملکرد شارژدهی خوبه. مثلا با یکساعت بازی کردن Call Of Duty حدود 15 درصد از شارژ گوشی کم میشه. تو استفاده های معمولی رو به زیاد، مثلا بازی کردن و کلاس آنلاین و اینستاگرام گردی، حتی یه روز و نصفی (با اغماض) هم میشه با گوشی کار کرد.

تو پک گوشی یه آداپتور 67 واتی داریم که فول شدن گوشی از صفر تا صد بین 40 تا 50 دقیقه بسته به شرایط محیطی و دمای اطراف طول می کشه. اگه با گوشی کار نکنید و تو بهترین حالتش مثلا گوشی خاموش باشه فول شدن باتری حدود 40 45 دقیقه طول می کشه. اگه دمای محیط زیاد باشه که روی عملکرد شارژدهی تاثیر بذاره، حدودا 50 دقیقه تا یکساعت تو بدترین حالت شارژ میشه. در مجموع عملکرد شارژ شدن Poco X4 Pro خیلی خوبه.

گوشی شیائومی

امنیت گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو

حسگر اثر انگشت همونطوری که گفتیم روی دکمه پاور در قسمت کناری گوشی قرار داره و عملکرد خوبی هم داره. سیستم تشخیص چهره دو بعدی هم عملکرد خوبی داره و ایراد خاصی تو این بخش از این گوشی نمیشه گرفت.

گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو

بررسی مشخصات دوربین گوشی شیائومی Poco X4 Pro

نقطه قوت گوشی پوکو ایکس 4 پرو، بخش دوربینه. در ادامه کامل سنسورهای مختلف و فیلمبرداری و دوربین سلفی رو بررسی میکنیم.

 

سنسور اصلی

تو این بخش یه سنسور 108 مگاپیکسل داریم. عکس ها تو حالت اصلی میتونیم بگیم که تو این بازه قیمتی جز بهترین ها هستن. کیفیت عکس هایی که با دوربین اصلی Poco X4 Pro گرفته میشه، از نظر شارپنس، جزئیات، روشنایی، وایت بالانس و داینامیک رنج واقعا خوبه. بعضی موقع ها تو داینامیک رنج بعضی مواقع لگ داره اما در مجموع تو این رنج قیمتی، عملکرد دوربین اصلی واقعا خوبه.

سنسور اولترا واید

عملکرد سنسور اولترا واید هم مناسبه یعنی یه مقداری افت کیفیت رو شاهد هستیم، اعوجاج تصویر رو نداریم و در مجموع میشه گفت عکس های اولترا واید هم خوبه.

سنسور ماکرو

پوکو ایکس 4 پرو یه سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو هم داره که مثل Poco X3 Pro و Poco X3 GT اصلا تعریفی نیست. چرا تعریفی نیست؟ چون خیلی نمیتونی به سوژه نزدیک بشی ولی تو اون فاصله ای که درست میتونه فوکوس بشه، اگه قرار بگیری میتونه عکس های ماکرو واقعا خوبی داشته باشی. پس چون نمیتونی خیلی به سوژه نزدیک بشی توقع ماکرو خیلی خفنی نداشته باشید ولی در حالت نرمال عکس های ماکرو، رنگ و شارپنس خوبی دارند.

در عکس ها پرتره هم خروجی واقعا خوبه. البته خیلی وابستگی به شرایط داره اما از هر 10 تا عکسی که گرفته میشه 8 تاش حداقل عملکرد خوبی داره و سوژه اصلی از بک گراند به خوبی تشخیص داده میشه. از طرف دیگه سوژه رو هم خیلی خوب نوردهی میکنه و بک گراند پشت هم که طبیعی بلر (محو) میشه و در مجموع یه پرتره خوب تحویل میده.

در عکاسی در حالت شب هم اگه Night Mode هم فعال نباشه، خروجی خوبه. اگه نایت مود فعال بشه نویزها کم میشه و واقعا تو حالت شب هم میشه عکس های خوبی با Poco X4 Pro ثبت کرد.

گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو

فیلمبرداری

شاید با دیدن مشخصات فیلمبرداری گوشی پوکو X4 پرو متعجب بشید. فقط پشتیبانی از فیلمبرداری 30 فریم بر ثانیه 1080؟! ولی همین فیلمبرداری 1080 با 30 فریم بر ثانیه واقعا اعجاب انگیز ویدئو میگیره در حد قیمتی خودش. کیفیت خوب، استبلایزر و لرزش گیر مناسب داره و همین مشخصات فیلمبرداری کارشو تو بهترین حالت انجام میده ولی خبری از 4K و 60 فریم بر ثانیه نیست که نمیدونیم چرا و برامون سواله!

اگه بخوایم دوربین این گوشی رو با رقباش مقایسه کنیم میشه حدس زد که شیائومی این گوشی رو داده تا اگه اولویتتون با دوربینه به جای پوکو ایکس 3 جی تی و X3 Pro بیاین سراغ پوکو ایکس 4 پرو.

دوربین سلفی

برای دوربین سلفی یه سنسور 16 مگاپیکسلی داریم که عکس های سلفی فوق العاده خوبه. واقعا تو دوربین، هم پشت هم جلو، پوکو ایکس 4 پرو عملکرد خیلی خوبی داره. در عکس های سلفی شارپنس خوب، جزئیات خوب و روشنایی و داینامیک رنج مناسب هستند.

بررسی سخت افزار پوکو X4 Pro

رسیدیم به پاشنه آشیل گوشی پوکو x4 پرو یعنی بخش سخت افزار. جایی که اگه گیمر باشید شاید از خرید این گوشی نا امید بشید. تو این گوشی برای پردازنده یه اسنپ دراگون 695 5G داریم که خوب 5 جی تو ایران نیومده و بهش کاری نداریم و کاربردی نداره. عملکرد اسنپ دراگون 695 اینجوریه که اگه تو محیط خود گوشی و اپلیکیشن ها بخواید بچرخید، مناسبه. اینجوری نیست که لگ و باگ نداشته باشه، داره ولی اذیتتون نمی کنه. اما به محض اینکه کال آف دیوتی رو باز کنید، با این که تو بخش تنظیمات بازی زده که جزییات بازی رو تا Very High و Max میتونید ببرید بالا، 5 دقیقه 10 دقیقه که بازی کنید، شروع میکنه به لگ و باگ و FPS با سر میخوره پایین و واقعا عملکرد سخت افزاری تو بازی های سنگین ضعیفه. اگه اولویتتون سخت افزاره اصلا سمت خرید گوشی Poco X4 Pro نرید. یکساعت که بازی کنید انقدر لگ و باگ داره که براتون داستان درست می کنه تو بازی کردن و عملکرد پایداری اصلا نداره. در قسمت سخت افزاری قطعا Poco X3 GT و پوکو ایکس 3 پرو گوشی بهتری از این گوشی هستند.

گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو

ما تو ویدئو در سال 1401 این 10 گوشی رو نخرید گفته بودیم که به جای Poco X3 GT به عنوان جایگزین Poco X4 Pro رو بخرید که بعد بررسی سخت افزاری میتونیم بگیم ایکس 4 پرو اصلا نمیتونه جایگزین خوبی برای ایکس 3 جی تی باشه که تمرکزش روی سخت افزار بوده. تو گوشی ایکس 4 پرو اصلا تمرکز روی سخت افزار نبوده و تمرکز اصلی روی دوربینه.

گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو

مشخصات نرم افزاری و رابط کاربری Poco X4 Pro

رابط کاربری پوکو ایکس 4 پرو، MIUI 13 روی اندروید 11 هست که همون کارهایی که روی MIUI 12.5 یعنی قابلیت های شخصی سازی فوق العاده و امکانات خفن و Always On Display و سایر امکاناتش، روی این گوشی هم وجود داره که ویژگی و امکانات MIUI 12.5 رو قبلا براش ویدئو ساختیم که میتونید برید و ببینید. آپدیت های ریز و درشت شیائومی یه مقدار اذیت کننده اس. شیائومی هی پچ امنیتی میده و اگه لگ و باگ و آپدیت برای فیکسشون رو که بذاریم کنار، قابلیت های شخصی سازیش خوبه و اگه طرفدار شیائومی باشید با رابط کاربری MIUI هم احتمالا حال می کنید.

اسپیکر پوکو X4 Pro شیائومی

پوکو ایکس 4 پرو اسپیکر استریو داره که واقعا خوبه و صدا از دو تا اسپیکر بالا و پایین میاد. از نظر بلندی صدا متوسط رو به خوبه و خیلی بلند نیست، از نظر کیفیت خوبه، از نظر تفکیک صدا هم خوبه. اما این اسپیکر بی نقص نیست و بر خلاف خیلی از گوشی ها توی بازی خیلی تفکیک صدای چپ و راست مشخص نیست و صدای پا از چپ و راست رو نداری یعنی نمیتونی تشخیص بدی که الان صدای پا، از چپ میاد یا راست. پس اگه گیمر هستی به خاطر صدا هم که شده سمت خرید این گوشی نرید!

جمع بندی بررسی گوشی شیائومی Poco X4 Pro

طراحی گوشی Poco X4 Pro واقعا متفاوته، از نظر کیفیت ساخت و طراحی واقعا خوبه. صفحه نمایش واقعا خوبه و نقطه قوت گوشی محسوب میشه. باتری عملکرد معمولی رو به خوب داره یعنی اینجوری نیست که بگیم خیلی خفنه چون گوشی تو این بازه قیمتی داریم که بهتر باشه ولی ضعیف هم نیست. دوربین فوق العاده اس و قطعا جز بهترین ها تو این رنج قیمتی به حساب میاد (گوشی تازه وارد بازار شده و الان حدود 7.5 میلیون قیمت داره ولی احتمالا تا 6.5 هم پایین بیاد تو ماه های آینده). اما سخت افزار پوکو ایکس 4 پرو واقعا بده. این گوشی بواسطه صفحه نمایش و دوربین خوبش برای کسایی که ویدئو می بینن و عکس میگیرن میتونه گزینه مناسبی باشه اما به خاطر عملکرد ضعیف پردازنده، خریدش به گیمرها اصلا توصیه نمیشه. تو قسمت نظرات به ما بگید از بین Poco X3 Pro و X3 GT و پوکو ایکس 4 پرو کدوم گوشی از نظر شما ارزش خرید بالاتری داره.

گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر