حفظ وامنیت رابطه زناشویی | خیانت در رابطه زناشویی | آموزش صحیح رابطه زناشویی سالم

با یاد گرفتن این روش ها دیگه همسرت بهت خیانت نمیکنه!

جلوگیری از خیانت با ۱۰ روش طلایی برای حفظ رابطه زناشویی را در این مطلب از سایت ویکی گردی بخوانید

خیانت
ویکی گردی:

با این روش‌ها رابطه زناشویی سالمی داشته باش! متأسفانه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که خیانت در رابطه زناشویی بسیار شایع است. می‌توان گفت بیشتر زوج‌ها حتی در ازدواج رسمی خود هم خیانت می‌کنند. چرا؟ ما پاسخ آن را از چند جنبه توضیح می‌دهیم و بعد هم ۱۰ راه معجزه‌آسا برای حفظ رابطه‌ و جلوگیری از خیانت در رابطه زناشویی را آموزش می‌دهیم. با ویکی گردی همراه باشید تا دیدگاهی تازه در زمینه‌ی خیانت را با شما به اشتراک بگذارد.

شاید فاش‌کردن برخی از آمار مرتبط با طلاق برایتان جالب باشد. طبق آمار رسمی سازمان ثبت احوال کشور، تعداد ازدواج‌ها در سال ۱۳۹۴، ۶۸۵۳۷۲ و تعداد طلاق‌ها ۱۶۳۷۶۵ بوده است. یعنی نسبت تعداد طلاق‌ها به تعداد ازدواج‌ها در سال ۱۳۹۴ معادل حدود ۲۴ درصد است (منبع: سازمان ثبت احوال ایران). در امریکا این رقم نزدیک ۵۰٪ است.

در نهایت اگر شیطنت‌های زوجین سبب پشیمانی یکی از آن‌ها بشود، ممکن است درصدد نجات ازدواج خود برآیند و همین موضوع باعث استحکام رابطه شود. مثلا اگر زوجی دچار مشکل جنسی یا بی‌تفاوتی نسبت به هم شده‌اند یا باهم درباره‌ی عواطف و نیازهایشان حرف نمی‌زنند، خیانت می‌تواند آنها را به خود بیاورد که به دادِ رابطه‌شان برسند و از آن محفاظت کنند، اما لزوما چنین واکنشی رخ نمی‌دهد. عموما خیانت برای یک طرف یا هر دو طرف، تجربه‌ی دردناکی تلقی می‌شود. خیانت تنها به زوجین آسیب نمی‌رساند. کودکان به الگوی خوبی نیازمندند و در صورت رشد در خانواده‌ای که خیانت و بی‌ثباتی در آن رخ‌داده، شکل‌گیری افکار و احساسات‌شان صدمه خواهد دید.

با تمام این اوصاف، دانستن راه‌های جلوگیری از خیانت ضرورت دارد. همچنین باید بدانیم که چطور زندگی مشترک خود را از بلای خانه‌مان‌سوز خیانت محافظت کنیم.

۱. توافق‌نامه بنویسید

دکتر استان تاتکین (Dr. Stan Tatkin)، نویسنده‌ی کتاب زوج‌درمانی، روی نوشتن توافق‌نامه‌ای شفاف برای جلوگیری از خیانت تأکید می‌کند. او معتقد است فرض اینکه قوانین مشخص‌اند، کافی نیست. توافق‌ها باید شفاف باشند و مشخص کنند چطور باید موقعیت‌های مختلف را مدیریت کرد، باید چه اطلاعاتی به‌اشتراک گذاشته شود (برای مثال: حس می‌کنم جذب فلان شخص شده‌ام) و چه زمانی باید به فرد مقابل بگوییم که تجربه‌ی شیطنت یا رابطه‌ی احساسی با نفر سومی پیدا کرده‌ایم؟ باید درباره‌ی اینکه «خیانت» از نظر دو طرف به چه اعمالی اطلاق می‌شود صحبت کرد. چون ممکن است تعریف خیانت از دیدگاه هریک از آنها متفاوت باشد. مثلا ممکن است یکی از زوجین کافه‌رفتن با دوستان جنس مخالف یا شوخی و شیطنت با همکاران را عادی فرض کند اما برای فرد مقابل انجام چنین رفتارهایی عبور از خط قرمزها تلقی شود. هر دو طرف باید از افکار همسر خود درباره‌ی خیانت، تعریف آن و حد اشتراک‌گذاری آنها آگاه باشند.

۲. یک ستاره باشید

بهترین وسیله‌ی دفاعی برای جلوگیری از خیانت این است که رابطه‌ای عالی بسازید. وقتی نیازهای احساسی و فیزیکی ما در زندگی مشترک رفع شود، دیگر به رفع آنها در جای دیگر، علاقه‌ی چندانی نشان نمی‌دهیم. بسنجید که تا چه میزان خواسته‌ها و نیازهای عشق‌تان را رفع می‌کنید و برعکس. در زمینه‌هایی که ضعف می‌بینید، صادقانه با شریک‌تان صحبت کنید و چیزهایی را که برای خوشحالی در آن زمینه‌ی خاص به آن نیازمندید با او درمیان بگذارید.

۳. فعالیتی مشترک انجام دهید

برای جلوگیری از خیانت، باهم کار مشترکی انجام بدهید که شما را به چالش بکشد و رشد دهد. اگر دست‌روی‌دست بگذارید و رابطه را به دست خدا بسپارید کافی نیست. باید با چالش مواجه شوید تا متوجه شوید چطور پای ارزش‌ها، ترجیحات، ایده‌ها و خواسته‌های شریک‌تان می‌ایستید، برای پذیرش آنها یا متقاعدکردن او برای تغییرشان تلاش می‌کنید و همچنین او چقدر این کارها را انجام می‌دهد؟ باهم کتاب بخوانید، در سمیناری شرکت کنید یا با انتخاب یک کلاس روان‌شناسی برای ارتقای رابطه، همیشه در حال پیشرفت و بهبود رابطه باشید

۴. شریک خود را درک کنید

این توصیه برای جلوگیری از خیانت به نظر ساده می‌آید اما به هیچ‌وجه این‌گونه نیست. همسر شما عواطف و تفکرات مخفی زیادی دارد که ممکن است آنها را به شما یا به هیچ‌کس دیگر بروز ندهد. شما باید آن‌قدر به حاشیه‌ی امن همسرتان نزدیک شوید و همسرتان آن‌قدر باید نسبت به شما احساس امنیت کند که اجازه بدهد به عمق عواطف و افکار او نزدیک شوید. چگونه؟ با غمخواری و قضاوت‌نکردن، او را تشویق کنید تا خودش باشد و در برخورد با شما صداقت به‌خرج دهد. چیزهایی درباره‌ی او کشف کنید که کس دیگری از آنها آگاهی ندارد. زمانی‌که می‌خواهید تجربیاتش در زندگی مشترک، در کار یا در مورد خودش را تحلیل کنید، از آن اطلاعات استفاده کنید و خود را دقیقا جای او بگذارید؛ با تمام احساسات و افکار او. چیزهایی را درباره‌ی او بفهمید که مادرش هم نمی‌داند و در هم‌دردی یا هم‌فکری‌هایتان از آن استفاده کنید. این‌گونه شما تک خواهید بود و کسی قدرت جانشینی شما را نخواهد داشت.

۵. حسود نباشید، بهترین باشید

اگر شک کرده‌اید که حواس عشق‌تان پرت کس دیگری شده، عصبانیت یا قضاوت کار را بدتر می‌کند و باعث می‌شود برای دوری از قضاوت‌ها و مشاجره‌های بیشتر از شما فاصله بگیرد. حسادت امری طبیعی است، اما برای جلوگیری از خیانت سعی کنید با استفاده از استعدادها و توانایی‌های خود شریک بهتری برایش شوید و توجه‌اش را دوباره به خود جلب کنید. به او دلایلی بدهید تا بیشتر دوست‌تان بدارد و برای‌تان ارزش قائل شود. خشم یا ناراحتی شما ممکن است به‌طور موقت او را بترساند و کاری کند که بیش‌تر حواسش را جمع کند، اما خیلی وقت‌ها نه‌تنها در بلندمدت، بلکه در کوتاه‌مدت هم اثرگذاری ندارد. شما هرگز نمی‌توانید با ایجاد ترس یا تهدید کاری کنید تا کسی در کنارتان خوشحال و متعهد بماند. تنها چیزی که زندگی شما را از ورود اشخاص دیگر محافظت می‌کند، ارائه‌ی دلایلی مثبت برای وفاداری در مقابل همسرتان است.

۶. گاهی به مشاوره بروید

ما در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و دوره‌ای که مراجعه به مشاور شرم‌آور بود، گذشته است. متخصصی کاربلد و مناسب انتخاب کنید و هر از گاهی برای داشتن رابطه‌ای مثبت و پرانرژی به او مراجعه کنید. توجه کنید: قبل از اینکه کار به جاهای باریک بکشد، نزد مشاور بروید. فراموش نکنید که «بعدا» اصولا خیلی دیر است. همه‌ی ما گره‌های شخصیتی داریم که فقط به دست مشاور باز می‌شوند. بعضی از آنها چیزهایی هستند که از خانواده به‌ارث برده‌ایم، مثل نحوه‌ی رفتار پدرومادر با یکدیگر به‌عنوان یک زوج. نقشه‌ی راه برای داشتن رابطه‌ای سالم عموما از طریق چیزهایی که به‌طور دست‌اول ببینیم یا بشنویم برای ما شکل می‌گیرد. مراجعه به مشاور برای جلوگیری از خیانت، حتی اگر به صورت جسته‌و‌گریخته باشد، کمک‌مان می‌کند تا نقشه‌ی راه کامل‌تری به‌دست آوریم تا بتوانیم رابطه‌ای زیباتر و لذت‌بخش‌تر بسازیم.

۷. حضور خود را ثابت کنید

شما باید برای همسرتان وقت بگذارید. او هر چیزی (احساسی، فکری و جسمی) را که شما برایش تأمین نکنید، در وجود دیگران جست‌وجو خواهد کرد و حق هم دارد! در واقع، همه‌ی ما در جست‌وجوی رفع نیازهایمان هستیم و اگر شریک‌مان در زمان لازم کنارمان نباشد، ناخودآگاه از دیگران برای رفع آن نیاز بهره می‌گیریم. این «دیگران» گاهی شروع خیانت هستند یا سبب کاهش صمیمیت از زندگی مشترک می‌شوند یا انرژی ما را آن‌قدر به خود معطوف می‌کنند که دیگر انرژی برای زندگی مشترک خود نخواهیم داشت. هر روز به نقش «شریک‌بودن» خود به چشم درخواست‌ برای شغلی خاص فکر کنید. چرا عشق‌تان باید شما را انتخاب کند یا به چه دلایلی نباید اخراج‌تان کند؟‌ چه تواناییِ ویژه‌ای در رابطه دارید که فردی دیگر قادر به انجام آن نیست؟ ‌شما باید آن‌قدر خوب باشید که دیگران قدرت رقابت با شما را نداشته باشند. این جان‌مایه‌ی جلوگیری از خیانت است و بهترین راهی است که می‌تواند هر رابطه‌ای را حفظ کند.

۸. به این سؤال پاسخ بدهید: چرا نباید خیانت کند؟

وفاداری در چیست؟ واقعیت این است که دلایل فوق‌العاده‌ای برای تعهد وجود دارد. بگذارید از مزایای وفاداری صحبت کنیم: شریکی که شما را بهتر از هرکس دیگری می‌شناسد، کسی که خاطرات زندگی‌تان را با او ساخته‌اید، کسی که می‌توانید به او تکیه کنید، کسی که حتی در زمانی‌که زیبایی، جوانی و سلامتی خود را از دست بدهید، هنوز دوست دارد شریک‌تان بماند و زندگی‌اش را با شما قسمت کند، کسی که می‌توانید با او پیر شوید، مستحق تعهد و وفاداری است. باید گاهی از موهبت‌های تعهد با همدیگر صحبت کنید تا بخش حیوانی مغزتان بر امیال‌تان چیره نشود که نتیجه‌ی آن جلوگیری از خیانت است.

۹. فرصت‌ها را محدود کنید

خیانت‌ها و شیطنت‌ها در وهله‌ی اول به دلیل سطح قدرت و رضایت از رابطه‌ی کنونی رخ می‌دهد. پس برای جلوگیری از خیانت اول از همه باید به جای سرزنش شرایط، درون خودمان را بازبینی کنیم. اما در جایگاه دوم، شریک‌ جرمی به نام «فرصت» وجود دارد. خیانت عموما تابعی از فرصت است. مسافرت با همکاری از جنس مخالف، شب‌نشینی با دیگران بدون حضور همسر، صرف مدت زمانی طولانی در تنهایی، و داشتن فعالیت‌های اجتماعی مستقل می‌تواند زمینه‌ساز فرصت‌ها باشد.

پس چه‌کار باید کرد؟‌ به این موقعیت‌ها توجه ویژه کنید. سعی کنید زمان‌هایی که سبب بروز چنین موقعیت‌هایی می‌شوند، با فعالیت‌های مشترک پُر کنید. در طول روز باهم در تماس باشید و اگر قرار است یکی شب را جایی بگذراند، ارتباط خود را با او قطع نکنید. اگر همسرتان سفر است، در طول سفر برای او متن‌های زیبا بفرستید یا بسته‌ای رمانتیک به آدرس هتلش ارسال کنید. اگر کسی بیش‌از‌حد معمول با همسرتان در تماس است، حق شماست که از او بخواهید بخشی از انرژی‌ای را که برای نفر سوم می‌گذارد، در رابطه سرمایه‌گذاری کند.

۱۰. به سیم آخر بزنید

به‌طور مکرر درباره‌ی رابطه‌ی جنسی، فانتزی‌ها و امیال‌تان باهم صحبت کنید. تفریحات جدید را امتحان کنید تا در کنار هم سرگرمی، هیجان و خوشحالی را تجربه کنید. باهم بخندید، همدیگر را غلغلک دهید، کشتی بگیرید! چیزی متفاوت انجام دهید. سریالی را در کنار هم تماشا کنید که تابه‌حال ندیده‌اید. از زوج‌های اطراف‌تان برای ایده‌گرفتن کمک بخواهید. روش‌های جدیدی هنگام معاقشه امتحان کنید. شهامت به خرج دهید و روشی را که تا حدی شرم‌آور است امتحان کنید، اما تا حدی پیش نروید که به شخصیت‌تان لطمه بزند یا معذب‌تان کند. کار‌های جدید و هیجان‌انگیز در زمینه‌ی احساسی و جنسی تنوع‌طلبی مغز را ارضا می‌کند و سبب جلوگیری از خیانت می‌شود.

بهترین روش برای جلوگیری از خیانت این است که مطمئن شوید رابطه‌تان خیلی باحال است! آن‌قدر جذاب است که کسی جسارت نزدیکی به همسرتان را ندارد. اینکه سعی کنید هر روز برای همسرتان جذاب باشید، خیلی از ایجاد ترس، احساس گناه و تهدید کارسازتر است. اگر همه‌ چیز را در رابطه و دوستی‌تان تازه نگه دارید، این کار مغز را تحریک می‌کند تا تمرکز خود را روی رابطه‌ی اولیه نگه دارد. اگر هم حس کردید سر همسرتان جایی گرم‌شده و شیطنتی در کار است به جای تهدید، ترک یا نقد او سعی کنید با اثبات خود، در این بازی ناسالم برنده شوید. گاهی بو بردن چنین شیطنت‌هایی به شما قوایی می‌دهد تا رابطه‌ی خود را به بهترین ازدواج ممکن تبدیل کنید. رشد رابطه به تلاش مداوم احتیاج دارد. تمرکزتان را روی تقویت خود قرار دهید، نه روی نگرانی بیش‌از‌حد درباره‌ی خطرات احتمالی.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر