گوشی سامسونگ اقتصادی | گوشی سامسونگ Galaxy A02s

بررسی گوشی سامسونگ Galaxy A02s یا همان M02s | راهنمای خرید گوشی اقتصادی

گوشی سامسونگ Galaxy A02s یکی از گوشی های اقتصادی برند سامسونگ است که در این گزارش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

گوشی سامسونگ Galaxy A02s
ویکی گردی:

برند گوشی سامسونگ یکی از با تجربه ترین و قدیمی ترین برند گوشی در جهان است. برند گوشی سامسونگ هر سال تعدادی گوشی میان رده و پرچمدار معرفی می کند و طرفداران بسیاری دارد. در این گزارش قصد داریم به بررسی گوشی سامسونگ Galaxy A02s که یکی از گوشی های اقتصادی سامسونگ است بپردازیم. در این گوشی سعی شده با وجود محدودیت‌های زیاد بودجه، گوشی ارزشمندی ساخته شود که شایسته نقد و بررسی باشد و درباره آن صحبت کنیم.

سامسونگ استاد نام‌گذاری‌های گیج‌کننده، تکراری و شبیه به هم است. این گوشی در اصل A02s است، اما در بعضی مناطق با مدل M02s به فروش می‌رسد. این دو مدل دقیقا یکی هستند و سخت‌افزار یکسانی دارند و فقط نام مدل آن‌ها فرق دارد. بنابراین می‌توانیم بگوییم این مقاله نقد و بررسی دو گوشی است و با توجه به کشور محل زندگی‌تان، دو مدل A02s و M02s در واقع یک مدل هستند.

این دو مدل بدون «s» هم در بازار موجود هستند و تفاوت‌های زیادی با این دو مدل دارند، پس هنگام خرید حواستان را جمع کنید. دو مدل که حرف s در نام آن‌ها نیست هم شبیه هستند، اما سخت‌افزار و مشخصات بسیار ضعیف‌تری دارند!‌ با چشم باز خرید کنید و به مدل گوشی با دقت توجه کنید.

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A02s یک نمایشگر LCD با ابعاد ۶.۵ اینچ دارد. نمایشگرهای آمولد برای این گروه از گوشی‌ها (پایین‌رده و ابتدایی) بسیار گران هستند. پردازنده این گوشی هم نمی‌تواند گزینه قابل توجهی باشد و یک اسنپدراگون ۴۵۰ که بیش از سه سال از عمرش می‌گذرد روی این گوشه قرار گرفته است و البته باید بگوییم با معماری ۱۴ نانومتری ساخته شده است. برای این پیش‌تر گفتیم حواستان به نام مدل گوشی باشد، چرا که تراشه استفاده شده در مدل‌های بدون «s» با معماری ۲۸ نانومتری مدیاتک ساخته شدند و می‌توانید متوجه شوید توان این دو تراشه چقدر با هم متفاوت است. 

دوربین سه‌گانه پشت گوشی کمی فریبنده است. اما این سه دوربین در واقع یک لنز اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و دو لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق هستند. همان‌طور که می‌بینید لنز فوق عریضی در این گوشی دیده نمی‌شود و اگر داشتن چنین سنسوری برایتان مهم است، بهتر است سامسونگ گلکسی A12 را انتخاب کنید. دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی هم یکی دیگر از گزینه‌هایی است که ناامیدکننده است. 

گوشی سامسونگ Galaxy A02s

طراحی و ساخت

در اولین قسمت نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A02s به طراحی و ساخت آن می‌پردازیم. این گوشی قاب پشتی متمایز و منحصر به فردی دارد که اشکال هندسی و طرح‌های مختلف روی سطوح را با هم ترکیب می‌کند. آرایه‌ای از لوزی‌ها را می‌سازند که هر کدام دارای خطوط نواری ظریف در جهات مختلف هستند. این طراحی باعث می‌شود هر بار که به پشت گوشی نگاه کنید، طرح و بازتاب نور متفاوتی داشته باشد. 

کاملا بدیهی است که این پنل از پلاستیک ساخته شده و از سبک یکپارچه استفاده کرده و هیچ فریم قابل مشاهده‌ای ندارد. در این سبک طراحی قاب پشتی به طرفین و بالا و پایین گوشی رفته و به لبه‌های نمایشگر نزدیک شده است. اگر کمی اهل دنبال کردن تولیدات سامسونگ باشید، متوجه می‌شوید که گلکسی A02s تا حد زیادی شبیه A12 است و به لطف بافت ظریف‌تری که دارد، کمی شیک و به‌روزتر به نظر می‌رسد.

به علاوه، از آنجایی که این گوشی «فقط» سه دوربین دارد، جزیره دوربین A02s به اندازه‌ای فضا دارد که فلش LED هم کنار سنسورها جا بگیرد. این گزینه در A12 صدق نمی‌کند، چون دوربین چهارگانه دارد.

چیزی که در طراحی خیلی ما را هیجان‌زده نکرد، عملکرد نسبتا عجیب دکمه‌های سمت راست بود. این دکمه‌ها به اندازه‌ای که ما دوست داشتیم حالت کلیکی نداشتند و در قاب فرو رفته‌اند. هم دکمه پاور و هم دکمه تنظیم صدا همین حالت را دارند، البته دکمه تنظیم صدا کمی بهتر عمل می‌کند. البته این دکمه‌ها اصلا بد نیستند، اما خیلی خوب هم نیستند.

چیزی که با بررسی بدنه و دکمه‌ها متوجه آن خواهید شد، این است که A02s هیچ نوع حسگر اثر انگشتی ندارد. گوشی A12 سنسور اثر انگشت را روی دکمه پاور قرار داده بود و عملکرد مثبت و دقیقی هم داشت، اما این گوشی همه‌چیز را فدای قیمت کرده است. 

درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی روی لبه سمت چپ گوشی است، این درگاه سه‌گانه است و می‌توانید به طور همزمان از هر سه اسلات استفاده کنید. با توجه به اینکه این گوشی فقط با ظرفیت ۶۴ گیگابایت عرضه می‌شود، این گزینه یک مزیت به حساب می‌آید. 

درگاه شارژ سامسونگ گلکسی A02s از نوع USB-C است و برای شارژ و انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. با وجود این درگاه، A02s ارزان‌ترین گوشی سامسونگ است که از این فناوری پشتیبانی می‌کند.

روی قاب جلویی یک نمایشگر از نوع Infinity-V قرار دارد که لایه شیشه‌ای ناشناسی روی آن را پوشانده است. نمایشگر LCD با فریمی مشکی احاطه شده که با توجه به قیمتش، از گوشی‌های گران‌قیمت ضخیم‌تر است و لبه پایینی هم پهن‌ترین قسمت این فریم است.

گوشی سامسونگ Galaxy A02s

صفحه‌نمایش

نمایشگر A02s در نگاه اول شباهت زیادی به A12 دارد. یک صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی با پنل PLS LCD که وضوح ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ دارد. در تست‌های انجام شده در نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A02s نتایج نه خیلی خوب بودند، نه خیلی بد! نسبت کنتراست این نمایشگر در مقایسه با A12 خیلی بالاتر است و با عدد ۱۸۰۰:۱ عرضه شده است. اما روشنایی نمایشگر آن‌طورها که باید و شاید خوب نیست. حداکثر روشنایی نمایشگر ۴۰۰ نیت است و این عدد نشان می‌دهد شاید خواندن متون و تماشای محتوای گوشی در نور شدید و زیر تابش آفتاب خیلی راحت نباشد.

گوشی سامسونگ Galaxy A02s

طول عمر باتری سامسونگ گلکسی A02s

در این گوشی از یک باتری عظیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده شده که البته در اکثر گوشی‌های جدید وجود دارد و خیلی جای تعجب و هیجان نیست! این باتری برای مرورگری وب شانزده و نیم ساعت و برای پخش ویدیو با روشن بودن حالت پرواز، شانزده ساعت شارژدهی را ثبت کرد. تماس صوتی ۳۴ ساعت کامل ادامه داشت و در مقایسه با A12 کمی بهتر است. در کل این گوشی ۱۱۴ ساعت کاربری داشت که رقم عالی و بی‌نظیری است و یکی از نقاط قوت این گوشی به حساب می‌آید.

سرعت شارژ

گوشی موبایل Galaxy A02s با یک شارژر ۱۵ واتی با پشتیبانی از شارژ سریع ارائه می‌شود که (خوشبختانه!) آداپتور آن در جعبه دستگاهی که می‌خرید وجود دارد. این شارژر در مدت نیم ساعت گوشی را به اندازه ۳۰ درصد و در مدت دو ساعت و نیم تمام باتری را شارژ می‌کند.

گوشی سامسونگ Galaxy A02s

نرم‌افزار و کارایی

شبیه A12، سامسونگ گلکسی A02s هم اندروید ۱۰ و رابط کاربری OneUI 2.5 دارد. به نظر می‌رسد گلکسی‌های ارزان‌قیمت سامسونگ اولویت به‌روزرسانی و ارتقای نرم‌افزار و فریم‌ور نیستند. با این حال امیدواریم اندروید ۱۱ به زودی برای این گوشی عرضه شود. 

سخت‌افزار و عملکرد

همان‌طور که در ابتدای نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A02s گفتیم، تراشه‌ای که پردازش اطلاعات این گوشی را بر عهده دارد، یک اسنپدراگون ۴۵۰ است که با معماری ۱۴ نانومتری ساخته شده است. این تراشه محصول سال ۲۰۱۷ و یک تراشه قدیمی است. با اینکه این تراشه از معماری نسبتا جدیدی استفاده می‌کند، اما برای محصولاتی در سال ۲۰۲۱ خیلی تاثیرگذار و تحسین‌برانگیز نیست.

پردازنده اسنپدراگون ۴۵۰ یک پردازنده هشت‌هسته‌ای است که هر هشت هسته آن Cortex-A53 هستند و حداکثر توان پردازشی آن‌ها ۱.۸ گیگاهرتز است. این گوشی با دو پیکربندی از نظر حافظه رم و حافظه داخلی در بازار موجود است؛ رم ۳ و ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایت!

توقع نداشته باشید اسنپدراگون ۴۵۰ در گلکسی A02s معجزه کند و نتایج تست‌های انجام شده هم همین را می‌گوید. رقبا با تراشه‌های بسیار قدرتمندتر از A02s با قیمتی کمی بالاتر به فروش می‌رسند. اما به دلایل بسیار عجیب که هنوز علت آن را متوجه نشدیم، A02s در مقایسه با A12 کمتر مستعد هنگ کردن، لگ زدن و کند شدن بود.

دوربین

در این قسمت از نقد و بررسی سامسونگ A02s به بررسی دوربین می‌پردازیم . این گوشی یک دوربین سه‌گانه دارد که روی قاب پشتی خودنمایی می‌کند. یک لنز اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، یک لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و یک لنز ۲ مگاپیکسلی برای تشخیص عمق این ماژول را تشکیل می‌دهند. در این مورد، کاملا مشخص است دوربین‌های A02s در مقایسه با A12 ضعیف‌تر هستند. در A12 یک لنز فوق عریض و یک لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی Quad Bayer وجود دارد. 

روی قاب جلویی، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 وجود دارد که در این قسمت هم A12 بهتر عمل کرده و یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی دارد. رابط کاربری دوربین مثل اکثر گوشی‌های سامسونگ است و این خبر خوبی است، چون سرراست است و کار کردن با آن ساده است. در این برنامه با چپ و راست کردن نمایشگر، می‌توانید حالت‌های مختلف را انتخاب کنید. 

درباره کیفیت عکس‌ها به طور کلی صحبت می‌کنیم و به جزئیات سناریوها و حالت‌های مختلف عکاسی نمی‌پردازیم. در نور طبیعی روز، عکس‌ها شفاف و پر از جزئیات هستند و برای گوشی با این قیمت واقعا خوب هستند. در بعضی سناریوها و محیط‌ها، رنگ‌ها کمی غیرطبیعی بودند و نویز داشتند. این مشکلات در بعضی گوشی‌های گران‌قیمت هم دیده می‌شود و با توجه به قیمت و کلاس این گوشی اصلا عجیب نیست!

در کمال تعجب و البته با هیجان بسیار باید بگوییم عملکرد دوربین در شب عالی و قدرتمند است و تصاویری که ثبت می‌شود شفاف، با کنتراست بالا و نویز نسبتا کم است. جالب است که دوربین در این شرایط بهتر عمل می‌کند. البته A12 به لطف سنسور بزرگ‌تری که دارد، در این شرایط نوری بهتر است. با این حال تصاویری که توسط دوربین A02s ثبت می‌شوند هم نورپردازی و کیفیت خوبی دارند.

گوشی سامسونگ Galaxy A02s

عکاسی پرتره در A02s مثل A12 خوب است و به نظر می‌رسد لنز ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق کارش را به خوبی انجام می‌دهد. البته با توجه به قدرت کم پردازنده و وضوح کم سنسور، تشخیص سوژه گاهی با مشکل مواجه می‌شود، ولی در کل مرزبندی سوژه و پس‌زمینه خوب و قابل قبول است. 

عکاسی کلوس‌آپ یا ماکرو چنگی به دل نمی‌زند و به خاطر وجود سنسور با وضوح پایین، کیفیت تصاویر خوب نیست و در حد و اندازه همان ۲ مگاپیکسل است. علاوه بر وضوح پایین سنسور، فوکوس ثابت هم یکی از مواردی است که عکاسی را سخت می‌کند و پیدا کردن فاصله کانونی مناسب گاهی بیش از حد طول می‌کشد و باعث می‌شود اگر سوژه‌تان یک حشره یا موجود زنده باشد، برود و شما فریم مورد نظرتان را از دست بدهید.

جمع‌بندی بررسی گوشی سامسونگ Galaxy A02s

گوشی موبایل گلکسی A02s یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های سامسونگ است که در حال حاضر در بازار موجود است و می‌توانید آن را خریداری کنید. همه گوشی‌های ارزان‌قیمت و پایین‌رده قربانی‌ها و نقاط قوتی دارند. در جمع‌بندی نقد و بررسی سامسونگ Galaxy A02s باید بگوییم گزینه‌هایی که قربانی قیمت شدند، پردازنده و دوربین‌ها هستند و نقاط قوت این گوشی باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و دوربین‌هایی هستند که با توجه به قیمت عملکرد خوبی دارند.

مزایای گوشی سامسونگ Galaxy A02s

نسبت تصویر عالی

طراحی زیبا

بدنه جذاب

باتری با طول عمر فوق‌العاده

معایب گوشی سامسونگ Galaxy A02s

نداشتن حسگر اثر انگشت

تراشه قدیمی

عدم وجود حالت شب دوربین

عدم وجود لرزشگیر اپتیکال ویدیو

شارژ نه چندان سریع

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    یکی از بهترین گوشیهای موجود در بازار با این قیمت هست دو سال دارمش کوچکترین مشکلی نداشته واقعا عالیست

  • Milad

    علی