تزریق دز چهارم واکسن کرونا | عوارض واکسن کرونا

عوارض دز چهارم واکسن کرونا | آیا واکسن کرونا را تزریق کنیم؟

کرونا مجددا در جهان همه گیر شده است اما بخاطر تزریق واکسن ها، این بار خطر مرگ در بیماری کمتر شده است. این روز ها بسیار می شنویم که دز چهارم واکسن را تزریق کنید اما آیا این دز عوارضی دارد؟ بهتر است دز چهارم واکسن را دریافت کنیم یا خیر؟

کرونا
ویکی گردی:

با توجه به همه گیر شدن سویه جدید کرونا، سوال های زیادی در خصوص تزریق دز چهارم واکسن کرونا مطرح می شود. از جمله سوال هایی که ذهن مردم را درگیر کرده است این است که آیا واکسن های کرونا ی موجود تاریخ گذشته اند؟ سوال دیگر و مهم تر این است که اصلا دز چهارم واکسن را دریافت کنیم یا خیر؟

 

متاسفانه تزریق دز چهارم واکسن کرونا هم مانند سایر دز ها عوارض مختلفی دارد که این خود عاملی برای کاهش رقبت مردم به تزریق واکسن یادآور شده است. واکنش‌های سیستم ایمنی بدن پس از دریافت واکسن کرونا، نشان‌دهنده این است که سیستم ایمنی بدن‌مان در حال مبارزه با عفونت است، چه این عفونت در اثر بیماری واقعی باشد، چه ناشی از واکسن.

به همین ترتیب دوز چهارم واکسن کرونا هم عوارض جانبی متعددی دارد که از علایم خفیف آن می‌توان به خستگی، تورم غدد لنفاوری، سردرد، درد مفاصل و ماهیچه‌ها، اسهال، تهوع، استفراغ، تب و لرز یا درد در محل تزریق اشاره کرد. این عوارض، کوتاه‌مدت (۱ یا ۲ روزه) هستند و البته تمامی عوارض در یک فرد بروز نمی‌کنند. البته با توجه به تاریخ کرونا، می توان دریافت که تزریق واکسن با وجود عوارضش، بهتر از تزریق نکردن و گرفتار شدن در بیماری شدید است.

به طور کلی اگر بخواهیم واکسن هارا بررسی کنیم درمی یابیم که واکسن خطر بسیار بزرگی برای بدن نیست و عوارض آن خیلی زود برطرف می شود. مواد تشکیل‌دهنده واکسن کرونا بر پایه اسیدهای ریبونوکلئیک (RNA) هستند و وقتی وارد بدن می‌شوند به هیچ وجه به هسته نفوذ نمی‌کنند، بنابراین شانس تماس با مواد ارثی موجود در آن را ندارند.  بنابراین نتیجه می گیریم که واکسیناسیون به خصوص از نظر تغییر ساختار زنجیره DNA هیچ آسیبی به بدن وارد نخواهد کرد.

واکسن ها به سرعت حذف می شوند:

برخلاف بسیاری از داروها که روزانه مصرف می‌شوند، واکسن‌ها معمولاً یک بار مصرف می‌شوند. دانشمندان می‌گویند: «داروهایی که هر روز مصرف می‌کنید می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند» که در طول زمان خود را نشان می‌دهند، از جمله مشکلات طولانی‌مدت مرتبط با سطح داروها  که طی ماه‌ها و سال‌ها در بدن تجمع می‌کند. اما واکسن ها فقط برای رساندن محموله طراحی شده اند و سپس به سرعت توسط بدن دفع می شوند. این امر به ویژه در مورد واکسن‌های mRNA صادق است. mRNA به سرعتی باورنکردنی تجزیه می‌شود. شما انتظار ندارید هیچ یک از این واکسن‌ها عوارض جانبی طولانی‌مدتی داشته باشند. و در واقع، این اتفاق هرگز در هیچ واکسنی رخ نداده است.

عوارض جانبی واکسن در عرض چند هفته ظاهر می شود:

این بدان معنا نیست که هرگز مشکلات ایمنی پس از تزریق واکسن ها وجود نداشته است. اما در هر مورد، این عوارض بلافاصله پس از شروع استفاده گسترده از واکسن ظاهر شدند. دانشمندان می گویند: «عوارض جانبی که ما می بینیم در اوایل اتفاق می افتد و بس. تقریباً در همه موارد، عوارض جانبی واکسن در دو ماه اول پس از عرضه مشاهده می شود.

تنها برنامه واکسنی که ممکن است با مقیاس و سرعت گسترش کووید مقایسه شود، واکسن اصلی فلج اطفال خوراکی در دهه ۱۹۵۰ است. هنگامی که این واکسن برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ معرفی شد، از یک نوع ضعیف شده از ویروس فلج اطفال استفاده کرد که در موارد بسیار نادر – حدود ۱ در ۲.۴ میلیون گیرنده – فعال شد و باعث فلج شد. موارد فلج ناشی از واکسن بین یک تا چهار هفته پس از واکسیناسیون رخ داده است.

در سال ۱۹۷۶، واکسنی علیه آنفولانزای خوکی که به طور گسترده توزیع شد، در موارد نادر (تقریباً یک در ۱۰۰۰۰۰) به عنوان عامل سندرم گیلن باره شناسایی شد که در آن سیستم ایمنی به اعصاب حمله می کند. تقریباً تمام این موارد هشت هفته پس از دریافت واکسن توسط فرد رخ داده است. اما خود آنفولانزا نیز می تواند باعث سندرم گیلن باره شود. در واقع، این سندرم پس از عفونت آنفولانزای طبیعی ۱۷ برابر بیشتر از پس از واکسیناسیون رخ می دهد.

شواهد و تجربیات ما از واکسن کووید در این مدت گذشته:

عوارض جانبی مشاهده شده در مطالعات مختلف”مسائل تحمل پذیری” بود. دانشمندان می گویند: “عمدتا چیزهایی مانند درد بازو و خستگی و سردرد. این علایم بسیار گذرا هستند و یک یا دو روز پس از واکسن ایجاد می شوند” و سپس به سرعت برطرف می شوند.

از هر 100000 نفری که واکسن AstraZeneca کووید را دریافت می‌کنند، یک نفر دچار اختلال انعقادی به نام ترومبوسیتوپنی ترومبوتیک شده است، از جمله 79 مورد در بین بیش از 20 میلیون نفری که این واکسن را در بریتانیا دریافت کرده‌اند و 19 نفر جان خود را از دست داده‌اند. دانشمندان می گویند تعداد کمتری از موارد با واکسن جانسون و جانسون نیز رخ داده است. علل هنوز در حال بررسی است، اما زمانی که این اتفاق می افتد از شش روز تا دو هفته پس از واکسیناسیون رخ می دهد.

اخیراً، یک عارضه جانبی حتی نادرتر – میوکاردیت یا التهاب عضله قلب – در افرادی که واکسن‌های فایزر و مدرنا کووید-۱۹ دریافت می‌کنند گزارش شده است. پزشکان می گویند: «این میزان تقریباً یک در میلیون یا احتمالاً در برخی جمعیت‌ها بالاتر است، اما دوباره همه این موارد بیش از یک ماه پس از واکسیناسیون رخ نمی‌دهند.»

در 12 جولای 2021، FDA اعلام کرد که در موارد نادر (100 گزارش از 12.8 میلیون واکسن انجام شده در ایالات متحده)، واکسن J&J با سندرم Guillan-Barre مرتبط است. موارد بیشتر دو هفته پس از تزریق و بیشتر در مردان 50 ساله و بالاتر گزارش شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر