خواص شنبلیله برای دیابت | طرز تهیه دمنوش شنبلیله برای دیابت

کنترل دیابت ۲ و ۱ با مصرف دمنوش شنبلیله

دم کرده ی تخم شنبلیله برای دیابت و کاهش قند خون خواص زیادی دارد. نحوه تهیه دمنوش شنبلیله را در ادامه بخوانید.

شنبلیله
ویکی گردی:

شنبلیله از سبزیجاتی است که شاید کمتر کسی از خاصیت درمانی آن اطلاع داشته باشد. سبزی شنبلیله برای تقویت مو و  همچنین دمنوش آن می تواند برای کاهش وزن به کار بروند و مشکلات عصبی را حل کنند. از دیگر خواص این سبزی می توان به تاثیرات آن در کاهش قند خون اشاره کرد. اینفوگیاهی درباره رابطه شنبلیله و دیابت در این مطلب توضیح می دهد.

خواص شنبلیله برای دیابت

مصرف دانه‌ی شنبلیله می‌تواند به کاهش گلوکز و کلسترول خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 منجر ‌شود. چندین مکانیسم برای اثربخشی این گیاه در کنترل دیابت پیشنهاد شده‌ است. بخشی از خواص درمانی شنبلیله، به علت اثرات تحریکی مستقیم اسید آمینه‌ای به نام 4-هیدروکسی ایزولوسین بر ترشح انسولین از سلول‌های بتای پانکراس می‌باشد.

این ماده با مکانیسم تحریک آزاد سازی انسولین اثر خود را اعمال می‌کند. فیبرهای شنبلیله به ویژه گالاکتومانان باعث کاهش سرعت تخلیه معده و کاهش سرعت جذب کربوهیدرات‌ها در روده می‌گردند و در نتیجه با جذب تدریجی قند، از ایجاد پیک انسولین در خون جلوگیری می‌کنند.

شنبلیله

ساپونین‌های استروئیدی گیاه و به طور ویژه دیوسژنین از طریق ترمیم سلول‌های بتای پانکراس، افزایش فعالیت آنزیم گلوکوکیناز کبدی، افزایش میزان آنزیم‌های محافظ کبدی و آنتی اکسیدانی اثرات کنترل قند خون و ضد دیابتی خود را اعمال می‌کنند. ترکیبات آلکالوییدی این گیاه مانند تریگونلین نیز، دارای اثرات ضد دیابتی شناخته شده ‌می‌باشند. در مجموع این عوامل کنار هم باعث کنترل قند و اثرات ضد دیابتی شنبلیله می‌گردند.

نتایج مطالعات بالینی متعدد نشان می‌دهند که مصرف روزانه‌ی دانه‌ی شنبلیله، سبب کاهش قند خون ناشتا، افزایش سطح انسولین ناشتا و بهبود وضعیت هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) در افراد دیابتی می‌شود. در کنار این عملکرد مثبت، نسبت HDL به LDL نیز افزایش یافته‌ است و حاکی از اثرات سودمند مصرف این گیاه در کاهش چربی خون و جلوگیری از بیماری­ های قلبی عروقی است. در این پژوهش‌ها، دوز پودر گیاه بکار گرفته شده از 1 تا 100 گرم و طول دوره‌ی مصرف از 10 تا 84 روز متغیر بوده‌ است.

نحوه تهیه دمنوش شنبلیله

برای تهیه دمنوش شنبلیله، یک قاشق چای‌ خوری تخم شنبلیله را بکوبید، سپس آن را در یک قوری آب جوش بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه دَم کنید.

منبع: دکترکده
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر