فیلم های ترسناک ایرانی | ترسناک ترین فیلم های ایرانی

6 تا از ترسناک ترین فیلم های سینمایی ایران + ویدیو

شاید سینمای ایران بیشتر با موضوع اجتماعی براتون شناخته شده باشه، ولی فیلم های سینمایی ترسناک ایران هم معروف هستند و هم داستان جالبی دارن که در ادامه می تونید ببینید!

WDHjFASbkrcG
ویکی گردی:

اکثر ماها فیلم های ایرانی رو بیشتر با موضوعات اجتماعی و خانوادگی به یاد میاریم. ولی باید بدونید که ژانر ترسناک در برخی از فیلم های سینمایی ایرانی بسیار موفق بوده. وقتی فیلم بتونه ژانر ترسناک رو تا آخر فیلم به مخاطب القا کنه بیشتر توی ذهن میمونه و شاید یکی از موفق ترین فیلم های سینمایی ایرانی در این موضوع، خوابگاه دختران بود. در ادامه 6 تا از ترسناک ترین فیلم های سینمایی ایرانی رو با موضوع ترسناک براتون قرار دادیم.

ویدئویی از بهترین فیلم های ترسناک ایرانی

معرفی 6 تا از ترسناک ترین فیلم های ایرانی

پارک وی

  • کارگردان: فریدون جیرانی
  • بازیگران: نیما شاهرخ‌شاهی، رعنا آزادی‌ور، بیتا فرهی، محمدرضا شریفی‌نیا، نیوشا ضیغمی و مهدی احمدی
  • سال اکران:  ۱۳۸۵

فیلم پارک وی

پارک وی دیگر تلاش سینماگران ایرانی برای ساخت یک اثر اسلشر به حساب می‌‌آید که توانست خیلی بهتر از دیگر اثر سینمایی همتای خود یعنی قتل آنلاین، ظاهر شود. یک دختر و پسر روی پل پارک وی یکدیگر را می‌بینند و پس از یک آشنایی کوتاه مدت، با یکدیگر ازدواج می‌کنند.

رها نام دختر است و کوهیار نیز نام شخصیت مرد داستان است. رها پس از مدتی که با کوهیار زندگی می‌کند، به رفتارهای جنون آمیز او و مادرش مشکوک می‌شود و کمی که می‌گذرد، می‌فهمد که شک او بی‌دلیل نبوده و جانش در خطر است!

فیلم ادای دین های متعددی به آثار مهم سینمای وحشت در دنیا دارد (به‌عنوان مثال چند سکانس وجود دارد که مشابه فیلم درخشش ساخته شده) و توانسته با موسیقی متن تاثیرگذار خود و فیلمنامه خوبش، تبدیل به اثری سرگرم‌کننده شود.

خوابگاه دختران

  • کارگردان: محمدحسین لطیفی
  • بازیگران: باران کوثری، مجید صالحی، صادق صفایی، نگار جواهریان و اسماعیل پوررضا
  • سال اکران: ۱۳۸۳

فیلم خوابگاه دختران

 

خوابگاه دختران از نظر بسیاری از سینما دوستان بهترین فیلم ترسناک ایرانی است. این فیلم متعلق به دهه هشتاد است که می‌توان از ان به عنوان دهه طلایی فیلم های ترسناک ایرانی یاد کرد. خوابگاه دختران در سال ۱۳۸۳ اکران شد و داستان خوابگاه دختران دست روی ترس از جنس ایرانی می‌گذارد و سراغ مفهوم جن و جن‌زدگی می‌رود. داستان فیلم درباره دو دوست (بالاخره خبری از یک زوج تازه ازدواج کرده نیست!) با نام رویا و شیرین (با بازی باران کوثری و نگار جواهریان) است که در یک شهر نزدیک تهران باید به دانشگاه بروند. خوابگاه آنها هنوز آماده نشده و آنها به‌ناچار یک خانه اجاره می‌کنند که رو به روی آن یک خرابه است؛ یک خرابه نفرین شده که قرار است زندگی این دو دوست را متحول کند.

فیلم می‌تواند صحنه‌های ترسناک زیادی را خلق کند و به ترس از جنس BOO نیز دست به دامن می‌شود (یعنی ترسی که در یک لحظه پیش می‌آید و تماشاگر را از جا می‌پراند). بازی بازیگران عالی است و آنها می‌توانند فضای وحشت فیلم را دوچندان ترسناک کنند. نکته جالب اینست که فیلمنامه این اثر توسط ایرج طهماسب نوشته شده و مردی که تا امروز او را با کلاه قرمزی و عروسک‌های دوست داشتنی‌اش می‌شناسیم، فیلمنامه یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک سینما را به نگارش در آورده است.

پوست

  • کارگردان: برادران ارک
  • بازیگران: فاطمه مسعودی فر، جواد قامتی، محمود نظرعلیان، ناصر هاشمی و…
  • سال اکران: ۱۳۹۷

فیلم پوست

 

فیلم پوست یکی از بهترین آثار ترسناک در بین فیلم های ایرانی است و با داستان خلاقانه و موسیقی شگفت انگیز خود کاری می‌کند که تماشاگر تا مدت‌ها تک تک سکانس‌های فیلم را به یاد خواهد داشت.

داستان فیلم در یک روستای دورافتاده روایت می‌شود و داستان مردی به نام آراز است که در جوانی عاشق دختری مسیحی به نام مارال شده و این دو نفر در نهایت به هم نرسیده‌اند. مادر آراز از افراد مشهور روستا است که با جادو و جمبل سر و کار دارد و به‌اصطلاح با جنیان در ارتباط است. آراز پی می‌برد که مادرش با یک سری دعا و طلسم نگذاشته که او و مارال به هم برسند و تصمیم می‌گیرد شانس مجدد خود را برای رسیدن به عشق زندگی‌اش محک بزند غافل از اینکه او هرچه به عشقش نزدیک می‌شود، حال مادرش بدتر می‌شود.

برادران ارک در اولین فیلم بلندشان نه یک گام، بلکه یک جهش بسیار بلند به سوی موفقیت برداشته‌اند و اثری کاملا اصیل را ساختند که کمترین خرده‌ای می‌توان به آن گرفت. کارگردان‌های فیلم پوست به جای ترساندن‌های ناگهانی و گذرا در دلِ مخاطب، به سمت فضاسازی و خلق اتمسفری گیرا روی آوردند که خوش‌بختانه در این امر کاملا موفق شده‌اند. پوست یک داستان فولکلوریک را از خطه آذربایجان روایت می‌کند و با اینکه یک داستان ترسناک است اما رد عاشقانه آن در نیز بسیار پررنگ است و آن را تبدیل به اثری عاشقانه-ترسناک می‌کند.

پستچی سه بار در نمی‌زند

  • کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران: علی نصیریان، محمدرضا فروتن، باران کوثری، امیر جعفری، پانته‌آ بهرام و رویا تیموریان
  • سال اکران: ۱۳۸۷

فیلم پستچی سه بار در نمی زند

فیلم «پستچی‌سه بار در نمیزند» با بازی محمدرضا فروتن، باران کوثری، امیر جعفری، پانته‌آ بهرام، علی نصیریان، رویا تیموریان و لیلا زارع است که یک داستان اپیزودیک را در چند قسمت روایت می‌کند. فیلم درباره مردی به نام ابراهیم است و ما زندگی او را در سه دوره قاجار، پهلوی و معاصر می‌بینیم.

این فیلم یک اثر ترسناک-تاریخی به حساب می‌آید. فیلم بافت ایرانی خاصی دارد که در کمتر اثری در این ژانر دیده شده است. بیشتر آثار وحشت ساخته شده ایرانی نسخه‌های بومی سازی شده فیلم‌های هالیوودی هستند اما به جرات می‌توان گفت که پستچی سه بار در نمی‌زند، یک فیلم اصیل ترسناک ایرانی است که هرچند در حد و اندازه یک شاهکار ظاهر نمی‌شود اما می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

فیلم با تکیه بر باورهای سنتی و دیرینه ایرانیان که به حضور ارواح در عمارت‌های قدیمی اشاره دارند، قصه خود را پیش می‌برد. فیلم از یک گروگان گیری در زمان حال شروع می‌شود اما در تاریخ غوطه‌ور می‌شود و یک داستان سورئال را به تصویر می‌کشد. ناگفته نماند فیلم پستچی سه بار در نمی‌زند در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در رشته‌های مختلفی مانند بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین بازیگر نقش دوم زن، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامزد شده بود.

 

زالاوا

  • کارگردان: ارسلان امیری
  • بازیگران: نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، و هدی زین‌العابدین و…
  • سال اکران: ۱۳۹۹

فیلم زالاوا

زالاوا فیلمی است که برای مبارزه با خرافات ساخته شده اما با استفاده از همین خرافات و قصه‌های محلی، یک اثر ترسناک را نیز خلق کرده است. زالاوا از متفاوت‌ترین فیلم‌های ترسناک ایرانی این فهرست است و می‌توان آن را اولین فیلم کمدی-ترسناک ایرانی دانست که با گروه بازیگری قدرتمند خود و فیلمنامه پرمغز خود، تبدیل به یکی از بهترین‌ها در این سبک بشود.

داستان در یک روستا در دهه ۵۰ شمسی می‌گذرد و مردم این روستا که به شدت خرافاتی هستند، درگیر اتفاقاتی شدند که آنها را به شدت ترسانده است. در این بین یک استوار قصد دارد تا برابر خرافات مردم ایستادگی کند.

فیلم زالاوا نخستین فیلم سینمایی ارسلان امیری است و او با شجاعتی تحسین برانگیز موفق شده روایتی کمدی، ترسناک، عاشقانه و واقع‌گرایانه از داستانی تاثیرگذار ارائه دهد. زالاوا همزمان که به جن و جن‌گیری و ترس می‌پردازد، رگه‌های قدرتمندی از نقد اجتماعی و تاریخی و بالاتر از آن انسانی را در خود نهفته دارد. بازیگرانی چون نوید پورفرج و پوریا رحیمی سام در آن بازی می‌کنند. فیلم با نشانه‌هایی از ژانر ترس آغاز می‌شود اما به مرور این نشانه‌ها را از دست می‌دهد و بیشتر روی سوژه دیگر خود یعنی مبارزه با خرافات تمرکز می‌کند. فیلم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از فضایی ترسناک و ناگوار وارد دنیایی از دیالوگ‌ها و واکنش‌های کمدی می‌شود و کاش روی المان وحشت خود بیشتر تمرکز پیدا می‌کرد.

آل

  • کارگردان: بهرام بهرامیان
  • بازیگران: مصطفی زمانی، آنا نعمتی، همایون ارشادی و هنگامه حمیدزاده
  • سال اکران: ۱۳۸۸

فیلم آل

فیلم آل یکی از متفاوت‌ترین فیلم های وحشتناک ایرانی است و مصطفی زمانی را وارد سینمای ایران کرد. او که پیش از بازی در فیلم آل به عنوان بازیگر نقش حضرت یوسف (ع) شناخته می‌شد، اجازه بازی در فیلمی را تا پیش از به پایان رسیدن سریال نداشت. مصطفی زمانی پس از سریال یوسف با فیلم سینمایی آل به تهیه‌کنندگی مرحوم علی معلم (سردبیر ماهنامه سینمایی دنیای تصویر) و به کارگردانی بهرام بهرامیان مهمان سینماها شد.

از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به آنا نعمتی، همایون ارشادی، هنگامه حمیدزاده، کیتوش آرزویان، سونیا کاتوزیان، لیزا عزیزیان و نارینه خاچاطوریان اشاره کرد. فیلم داستان یک مهندس ایرانی است که طی یک سفر کاری به ارمنستان سفر می‌کند و همسر باردارش نیز در این سفر با او همراه می‌شود. آنها در این سفر با چیزهای عجیب و غریبی روبرو می‌شوند که زندگی آنها و بچه در راهشان را به خطر می‌اندازد.

شاید بتوان «آل» را یکی از بهترین نمونه بومی‌شده از ژانر وحشت بـه شمار آورد که با انتخاب صحیح لوکیشنی غیر از ایران (کشور ارمنستان) توانسته تا حد زیادی از محدودیت‌های سینمای ایران خودش را رها کند و بتواند صحنه‌های ترسناک بهتری خلق کند. فضای خاص کشور ارمنستان و معماری آن (ساختمان‌های خاص این کشور، مجسمه‌ها و…) نیز به فضای فیلم کمک زیادی کرده است. این فیلم وحشتناک ساخت ایران در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین موسیقی را دریافت کرد و برای جایزه بهترین عکس پشت صحنه نیز نامزد شده بود.

منبع: ترینی ها
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر