لوز زعفرانی | مواد لازم لوز زعفرانی | طرز تهیه لوز زعفرانی

لوز زعفرانی؛ شیرینی تبریزی خانگی مخصوص عید نوروز + طرز تهیه

لوز زعفرانی تبریزی یکی از از شیرینی های مخصوص عید نوروز هست و دستور پخت ساده ای داره و نیازی هم به فر نداره.

لوز زعفرانی
ویکی گردی:

لوز زعفرانی تبریز، یکی شیرینی‌های سنتی و معروف استان آذربایجان شرقی است که در عید نوروز سرو می‌شود. لوز زعفرانی شیرینی گران‌قیمت و مجلسی، ترکیبی جادویی از پودر بادام، زعفران، پسته و پودر قند است که با عطر و طعم خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. طرز تهیه لوز زعفرانی بسیار ساده است و برای تهیه آن نیازی به فر نیست.  

  • زمان پخت: ۳۰ دقیقه به‌علاوه ۱۲ ساعت در یخچال
  • نیاز به فر ندارد
  • درجه سختی: ساده

مواد لازم لوز زعفرانی

  • ۳۰۰ گرم پودر بادام
  • ۳۰ گرم پودر قند
  • یک و نیم پیمانه شکر
  • سه چهارم پیمانه آب
  • ۲ گرم پودر زعفران
  • پسته خرد شده به مقدار لازم

طرز تهیه لوز زعفرانی

برای آماده‌سازی پودر بادام، مغز بادام‌ها را برای چند دقیقه در آب جوش بیندازید. سپس آن‌ها را آبکش کنید و پوست نازک قهوه‌ای رویی بادام‌ها را بکنید. بادام‌های پوست کنده را روی دستمال پهن کنید و آن‌ها را برای ۲۴ ساعت کنار بگذارید تا خشک شوند. در این مدت، گاهی بادام‌ها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شوند. بادام‌های خشک شده را به‌همراه پودر قند در سه قسمت در آسیاب بریزید و آن‌ها را پودر کنید. در نهایت، پودر بادام شما باید به‌صورت پودری و دون باشد و به‌هیچ‌وجه چرب یا خمیری نباشد.

شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا شکر در آب حل شود و آب به جوش آید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا شربت به قوام برسد. چند قطره از شیره را بین دو انگشت امتحان کنید و اگر کاملا کش آمد و چسبنده بود، شعله گاز را خاموش کنید. شیره را در ظرفی دیگر بریزید تا خنک شود. در این حین، زعفران را با یک قاشق سوپ‌خوری آب جوش دم کنید. سپس دو تکه یخ کوچک روی زعفران‌ها قرار دهید تا زعفران، بهتر رنگ پس بدهد.

شیره خنک شده را با همزن برای ۱۰ دقیقه هم بزنید تا سفید شود، شکرک بزند و بافت غلیظی پیدا کند. سپس زعفران دم‌کرده را به آن بیفزایید و مواد را با همزن مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. پودر بادام را به این مخلوط اضافه کنید و مواد را با قاشق هم بزنید تا در نهایت، خمیری داشته باشید که به دست نچسبد. اگر احساس کردید که خمیر شما شل و چسبنده است، پودر بادام بیشتری به آن بیفزایید. در یک قالب مستطیل یا مربغ، سلفون بیندازید. سپس خمیر شیرینی را در قالب بریزید و با پشت قاشق یا دست، آن را فشرده و پهن کنید. توجه داشته باشید که ارتفاع مواد باید در تمام بخش‌ها برابر باشد.

پسته خرد شده یا کوبیده شده را روی شیرینی بریزید و با گوشتکوب یا پشت قاشق فشار دهید تا پسته‌ها به شیرینی بچسبند و سطح شیرینی کاملا صاف شود. شیرینی را برای یک شب یا حدود ۱۲ ساعت در یخجال قرار دهید تا خودش را بگیرد. سپس آن را به کمک سلفون از قالب دربیاورید و به‌شکل لوزی یا شکل دلخواه خود برش بزنید. برای برش‌های تمیز و یک اندازه از یک چاقوی تیز و خط‌کش استفاده کنید و پس از هر برش، چاقوی خود را با دستمال مرطوب تمیز کنید. لوز زعفرانی را در ظرف دربسته نگهداری کنید؛ زیرا این شیرینی در معرض هوا خیلی زود خشک می‌شود و بافت نرم خود را از دست می‌دهد.

نکات مهم برای تهیه لوز زعفرانی

  1. لوز زعفرانی ماندگاری بالایی دارد و شما می‌توانید آن را از دو هفته قبل از عید هم تهیه کنید.
  2. طرز تهیه لوز نارگیل و لوز پسته هم به همین ترتیب است و کافی است به جای بادام از نارگیل یا پودر پسته استفاده کنید.
  3. در طرز تهیه لوز بادام ساده، پسته حذف می‌شود.
  4. در برخی طرز تهیه‌ها، پودر قند و بادام را آسیاب می‌کنند و در حین آسیاب کردن به‌تدریج به آن گلاب می‌زنند تا خمیر شیرینی شکل بگیرد. سپس خمیر را در سینی پهن می‌کنند و برش می‌دهند.
  5. شما می‌توانید خمیر را در یک سینی لبه‌دار هم پهن کنید.
  6. اندازه نهایی شیرینی‌ها بستگی به‌اندازه قالب شما دارد. اگر دوست دارید ارتفاع شیرینی‌های شما بیشتر باشد، یک قالب کوچک انتخاب کنید.
منبع: کجارو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر