واکسن کرونا تاریخ مصرف گذشته | بیماری کرونا

آیا واکسن های تاریخ مصرف گذشته تزریق می شوند؟ | تاریخ مصرف آسترازانکا

در روزهای گذشته، شایعات بسیار زیادی مبنی بر تزریق واکسن های تاریخ مصرف گذشته کرونا در فضای مجازی پخش شد که وزارت بهداشت با بیانیه هایی، همه این شایعات را رد کرد.

کرونا
ویکی گردی:

ابتلا به بیماری کرونا در هفته های گذشته افزایش چشم گیری داشت و مسئولین برای کنترل کرونا، مردم را به تزریق دز چهارم واکسن کرونا تشویق کردند اما از چند روز گذشته، شایعه توزیع واکسن‌ های تاریخ‌گذشته آسترازانکا در شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌هایی ایجاد کرده بود. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند، تحت هیچ شرایطی امکان تزریق واکسن تاریخ‌گذشته وجود ندارد و به محض رسیدن تاریخ انقضای هر واکسن از مراکز واکسیناسیون جمع‌آوری می‌شود.

 

بررسی شایعات منتشر شده در فضای مجازی و بین مردم درباره تزریق واکسن‌های تاریخ گذشته و عوارض و خطرات این واکسن‌ها و پرس و جو از منابع رسمی و کارشناسان غیر رسمی نشان می‌دهد که هنوز واکسن تاریخ مصرف گذشته آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون کشور توزیع نشده است اما تاریخ مصرف این واکسن طی روزهای آتی منقضی می‌شود با این حال مطالعات کارشناسی نشان می‌دهد درست بلافاصله بعد از پایان تاریخ مصرف این واکسن‌ها اثربخشی و ایمنی آنها پایین نمی‌آید و نه تنها هنوز عوارض جدی و نگران کننده‌ای از واکسن‌ها وجود ندارد بلکه در صورتی که مدت نسبتاً طولانی از تاریخ مجوز و انقضای اثربخشی واکسن کم می‌شود.

تمدید تاریخ واکسن داخلی پاستوکووک صحت دارد و علت آن این است که مجوز این واکسن به صورت اضطراری و موقت صادر شده و به همین علت تاریخ انقضای آن کم و حدود ۶ ماه پیش بینی شده است اما با گذشت زمان و تأیید اثربخشی واکسن، مدت زمان مجوز و تاریخ مصرف واکسن مثلاً به مدت یکسال تمدید می‌شود و این رویه معمول در دنیاست.

درباره عوارض واکسن کرونا نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت به جز عوارض مقطعی در زمان تزریق مانند تب و لرز و درد موضعی عوارض جدی وجود ندارد اما با توجه به تازگی موضوع پاندمی کرونا و تولید واکسن این بیماری قضاوت درباره هر گونه عوارض این واکسن نیازمند گذشت زمان بیشتری است اما با توجه به تزریق ده‌ها میلیارد واکسن کرونا با روش تولید مختلف تاکنون گزارش خاصی از عوارض این واکسن‌ها در هیچ کشوری وجود ندارد و احتمال بروز عوارض جدی آن بسیار اندک است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر