تمیز کردن دیوار‌ | پاک کردن لکه دیوار | تمیز کردن دیوار گچی

با لکه های سیاه روی دیوار رو چیکار کنم؟ | روش های ساده و کاربردی برای تمیز کردن دیوار‌ های سفید

از اونجایی که خانه تکانی بیخ گوش همه خانم ها اسن تصمیم گرفتیم تا در این مطلب یک سری ترفند برای تمیز کردن دیوار‌ های سفید را به شما آموزش دهیم.

1683534_580
ویکی گردی:

از این به بعد دیگه غصه تمیز کردن دیوار‌ های سفید خونه نباش!! معمولا زمانی که به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم یا از آن مهم‌تر، زمانی که به یک خانه جدید نقل‌مکان می‌ کنیم تمایل داریم قبل از اسکان کامل، یکبار به هر روشی که مقدور است تمیز کردن دیوار‌ را انجام دهیم. فارغ از این شرایط به‌خصوص ممکن است به دلایل مختلف روی دیوار لک و علامتی ناخوشایند ایجاد شده باشد که بهتر باشد هرچه زودتر و قبل از چرک‌مردگی به تمیز کردن دیوار‌ بپردازیم.

بنابراین اگر شما نیز در یکی از این شرایط قرار داشته و به دنبال تمیزی بیشتر دیوار‌های خانه خود هستید، این مطلب دقیقا همان چیزی است که باید پیش از هر اقدامی آن را مطالعه کنید؛ بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چطور خانه تکانی آسان و بهتری داشته باشیم؟

تمیزکردن دیوار‌های سفید

همان‌طور که می‌دانید دیوار‌های سفیدرنگ، فضای خانه و اتاق‌ها را بزرگ‌تر جلوه داده و روشن‌تر می‌کنند. علاوه‌برآن وقتی دیوار‌های خانه به رنگ سفید باشند شما می‌توانید هر سبک مبلمان و دکوراسیون را با آن ست کرده و ظاهری مدرن به خانه خود بدهید. اما بهره‌مندی از همه مزایای استفاده از رنگ سفید روی دیوار‌ها، به توجه ویژه برای نگهداری نیاز دارد. همان‌طور که مشهود است تمیز نگه‌داشتن این نوع دیوار‌ها که می‌توانند گچی یا سفید روغنی یا پلاستیکی باشند، نسبت به دیگر رنگ‌ها و طرح‌ها قدری دشوار بوده و به ظرافت نیازمند است.

بدین ترتیب مانند هر چیز رنگ روشن، با گذشت زمان، دیوار‌های سفید به‌راحتی دچار کثیفی و نشانه‌هایی از ساییدگی خواهند شد. اما با استراتژی‌های مناسب، می‌توانید دیوار‌های سفیدرنگ را با استفاده از مواد و ابزار‌های ساده مانند مایع و محلول شوینده، دستمال گردگیر، تی یا دیوارشوی و در نهایت یک اسفنج همیشه در دسترس، تمیز نگه دارید.

هر چند وقت یکبار باید دیوار‌های سفید را تمیز کنید؟

ازآنجایی‌که کثیف شدن و کدر شدن رنگ سفید دیوار‌های خانه شما در طی زمان رخ داده است، بنابراین انتظار این را داشته باشید که برای تمیزکردن آن‌ها نیز قدری زمان صرف شود. خوشبختانه همان‌طور که در بخش پیشین دیدید، برای تمیزکردن دیوار‌ها به ابزار به‌خصوص یا عجیب‌وغریبی که در دسترس نیستند نیاز ندارید. ازاین‌رو کلی‌ترین روش تمیزکردن دیوار‌های سفید در بخش زیر به‌صورت مرحله‌ای و ساده آورده شده است که هم‌اکنون توجه شما را به آن جلب می‌کنیم:

مرحله‌ی ۱: دیوار را از وسایل اضافی خالی کنید

قبل از اینکه واقعا تمیزکردن را شروع کنید، مطمئن شوید که روی دیوار‌ها چیزی قرار نداشته باشد. به عبارتی هر چیزی که ممکن است روی دیوار آویزان باشد؛ مانند تابلو و انواع دکوری را برداشته و آن‌ها را در جایی ایمن کنار بگذارید. بدین ترتیب به طور مؤثرتر و سریع‌تر می‌توانید دیوار‌ها را تمیز کرده و بشویید و در صورت لزوم حتی رنگ کنید. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم کناره‌های دیوار را با پارچه، ملحفه یا روزنامه‌هایی که دیگر استفاده‌ای ندارند کاور کرده تا در مراحل بعدی، تمیزکردن کف اتاق نیز به پروسه تمیزکاری دیوار‌ها اضافه نشود.

۹ ترفند جالب برای کمک گرفتن از شوهر در خانه تکانی

مرحله‌ی ۲: از بالا تا پایین دیوار را گردگیری کنید

پس از آنکه دیوار‌ها را از وسایل اضافی خالی کردید، بدانید که کثیفی تنها عامل بدرنگ نشان‌دادن دیوار‌ها نیست. به همین منظور قبل از مرحله شستشو، دیوار‌های اتاق را از سقف به سمت پایین کاملا گردگیری کنید. در این مورد شما می‌توانید از هر نوع گردگیر یا حتی یک پارچه میکروفایبر کوچک که معمولا در خانه‌ها موجود است استفاده کنید. البته یکی دیگر از راه‌های کمکی برای گردگیری دیوار‌ها استفاده از برس گردوغبار جاروبرقی است.

در نهایت اگر هیچ‌کدام این ابزار‌ها دم دستتان نیست، یک تی خشک و تمیز را انتخاب کرده و سر آن را با یک پارچه نرم و تمیز بپیچید و به‌آرامی آن را روی دیوار بکشید. بدین ترتیب با ابزار انتخابی، گردوغبار را از بالابه‌پایین دیوار زدوده و عمل گردگیری را انجام دهید. فقط مراقب باشید که دیوار را با قسمت‌های سفت تی که ممکن است از زیر دستمال بیرون بیاید یا با ضمیمه جاروبرقی خراش ندهید.

مرحله‌ی ۳: برای شستشو، محلول تمیزکننده خود را تهیه کنید

در این مرحله که شاید قدری سرگرم‌کننده نیز باشد باید یک سطل تقریبا بزرگ را مهیا کرده و آن را با یک گالن آب گرم (دقت کنید نه آب داغ) پر کنید. سپس کمی صابون مایع، مایع ظرف‌شویی ملایم یا محلول تمیزکننده موردنظر را به درون سطل ریخته با آب ترکیب کنید. البته دقت داشته باشید که ابدا نیاز به استفاده از مقدار زیادی مایع تمیزکننده یا هر محلول شوینده ملایم دیگری نیست.

لازم به ذکر است که شوینده کمتر در واقع می‌تواند بهتر هم باشد؛ چراکه برای تمیزکردن دیوار‌ها برخلاف وسایل و ظروف، همین مقدار کم شوینده کافی بوده و در ادامه به شما کمک می‌کند تا آن را راحت‌تر و سریع‌تر از روی دیوار‌ها بشویید. جالب است بدانید که بقایای شوینده و صابون مایع اضافی روی دیوار‌های سفیدرنگ باعث می‌شود تا بعد‌ها جذب کثیفی توسط دیوار‌ها افزایش یابد.

مرحله‌ی ۴: قسمتی از دیوار را با محلول آب و شوینده تست کنید

به‌منظور آنکه به طور تصادفی به دیوار‌های سفیدرنگ که ممکن است گچی یا رنگ شده با رنگ پلاستیک یا رنگ روغنی باشند آسیب نرسانید، ناحیه‌ای کوچک، پنهان و نامحسوس از دیوار را انتخاب کرده و با محلول شوینده خود آزمایش کنید. برای این مورد پیشنهاد می‌کنیم قسمتی از دیوار را که پشت مبل قرار می‌گیرد یا همیشه با تابلو پوشانده می‌شود را انتخاب کنید. دلیل این حساسیت این است که شما با این کار ساده مطمئن می‌شوید که محلول آب و شوینده به رنگ‌دانه یا میزان شاینینگ و درخشندگی رنگ دیوار‌ها آسیب نمی‌رساند.

قبل از سال نو حتما این وسایل رو از خونه بریزین بیرون!!

البته ماجرا به همین‌جا ختم نشده و توصیه می‌کنیم که چند ساعت پس از تست کردن محلول روی دیوار صبر کنید تا دیوار تا حد مناسبی خشک شود. در نتیجه شما با قاطعیت متوجه خواهید شد که رنگ سفید دیوار آسیب‌دیده است یا خیر. به‌عنوان یک نکته فرعی به یاد داشته باشید که معمولا رنگ صاف، نازک، ظریف و به عبارتی پوسته تخم‌مرغی دیوار‌ها بیشتر مستعد لکه شدن و تغییر رنگ محسوس هستند.

مرحله‌ی ۵: دیوار‌ها را تمیز کرده و بشویید

اکنون بایستی یک پارچه بدون پرز یا اسفنج نرم را در محلول تمیزکننده متشکل از آب و مایع شوینده خیس کنید. برای این منظور اسفنج را به‌خوبی در ظرف محلول شستشو بچرخانید تا مرطوب شود. یادتان باشد این میزان رطوبت نباید به خیس شدن کامل اسفنج بینجامد. به‌این‌ترتیب در صورت لزوم اسفنج را بفشارید تا آب اضافی آن از دست برود. با این کار از ایجاد واترمارک، لک اضافی و حباب رنگ روی دیوار‌های سفید جلوگیری می‌شود.

در ادامه دیوار‌های اتاق را به‌آرامی و با ملایمت و با استفاده از حرکات دایره‌ای منظم و مدور بشویید. در اینجا ذکر این نکته الزامی است که ممکن است هنگام شستشو با مایع، آب از اسفنج یا پارچه موردنظر بچکد، به همین خاطر بهتر است از بالای دیوار شروع کرده و به سمت پایین حرکت کنید. همچنین دقت کنید پس از اینکه هر قسمت را به‌خوبی شستید، از یک پارچه بدون پرز مناسب و تمیز برای خشک‌کردن دیوار‌ها استفاده کنید.

مرحله‌ی ۶: کار را با رسیدگی به جزئیات تمام کنید

بعد از اینکه دیوار‌های سفیدرنگ خانه را به طور کامل تمیز کردید، می‌توانید از اسفنج یا پارچه‌ای مناسب برای تمیزکردن قرنیز‌ها و تزئینات روی دیوار‌ها نیز استفاده کنید؛ بنابراین اگر هنوز هم می‌توانید علامت یا کثیفی را در هر قسمت از دیوار مشاهده کنید، اینجاست که فوم ملامینه (یا هر نوع وسیله پاک‌کننده جادویی که در بازار برای شستشوی دیوار موجود است) به کار خواهد آمد.

به‌این‌ترتیب به‌سادگی فوم را با محلول شستشو خیس کرده و آب اضافی آن را با فشار دادن دور بریزید. در ادامه فوم را به‌آرامی روی مناطق موردنظر بمالید. البته یادتان باشد که در این مورد نباید زیاده‌روی کرده و شدت به خرج دهید؛ چراکه فرم ساینده فوم می‌تواند به پوشش، پرداخت و براق بودن رنگ سفید دیوار آسیب برساند.

نکات مربوط به تمیزکردن دیوار سفید از نوع گچی

دیوار‌های گچی به سبب وجود بافت گچ، روش شستشو یا تمیزکردن متفاوتی می‌توانند داشته باشند. برای این منظور می‌توانید علاوه بر نکات کلی که قبلا بیان کردیم، این مورد را نیز مدنظر قرار دهید که معمولا اگر از ضمیمه مناسب و براش مانند برای وصل کردن به لوله جاروبرقی استفاده کنید، می‌توان به میزان قابل‌توجهی دیوار گچی را از کثیفی پاک کرد و حتی نیاز به شستشو را عملا از بین برد. در ادامه:

  •     اگر روی دیوار گچی اثری از رنگ خصوصا رنگ‌های روغنی وجود دارد، یکی از راه‌های مؤثر این است که با استفاده از کاردک کوچک آن قسمت را با ملایمت و بدون ایجاد گودی بیش از حد بتراشید. در ادامه، برای هموارشدن و ازبین‌بردن قسمت‌های باقی‌مانده، می‌توانید از سمباده ۲۸۰ یا ۳۲۰ و در نهایت از سمباده ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰۰ استفاده کنید تا بافت گچ به همان نرمی اولیه برگردد. (البته اگر به‌تازگی رنگ روی دیوار پخش شده باشد، می‌توانید از محلول‌های صنعتی که پاک‌کننده آن رنگ هستند مثلا تینر یا هگزان و نیز بنزین بهره ببرید.)
  •     اگر لکه قهوه‌ای‌رنگ و عمیقی مانند اثر چای روی دیوار مانده است، آن را به‌وسیله ساخت یک محلول خانگی متشکل از جوش شیرین، آمونیاک و سرکه از بین ببرید. (همان‌طور که می‌دانید جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم و آمونیاک خاصیت قلیایی داشته و سرکه از مواد اسیدی است و آب که سازنده این محلول بوده یک آمفوتر است.)
  •     اگر روی دیوار گچی اثری از خط‌کشی با انواع مداد و خودکار یا ماژیک وجود دارد، می‌توانید به‌جای استفاده از آب ولرم، اسفنج را در آب نسبتا داغ فرو برده و با استفاده از حرارت آب یا محلول شوینده، سعی در محو کردن آن داشته باشید. البته استفاده از خمیردندان، پاک‌کن، دستمال مرطوب و برخی دیگر از مواد مشابه نیز روشی ابتکاری هستند که می‌توانند در برخی مواقع کمک‌کننده باشند.
  •     اگر روی دیوار سفیدرنگ لکه روغنی، گریسی یا چربی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر سایر را‌ه‌حل‌هایی که می‌دانید، از ترکیب بی‌کربنات سدیم و آب نیز بهره ببرید.
منبع: اسنپ
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر