غذاهای کرستان | غذای محلی کردستان | سفر به کردستان | معرفی غذاهای کردستان

رفتی کردستان این غذا ها رو حتما بخور! | لذیذترین غذاهای محلی کردستان + عکس

یا ویکی گردی همراه باشید تا خوشمزه ترین غذاهای محلی کردستان را به شما معرفی کنیم، تا هنگام سفر به این استان زیبا نگران انتخاب غذا در رستوران های محلی نباشید.

غذاهای محلی کردستان
ویکی گردی:

غذاهای محلی کردستان خیلی خوشمزه و پرطرفدارن. کردستان غذاهای خوشمزه و خاصی داره که از محصولات طبیعی و سالم این منطقه ساخته می شن و بوی دلپذیری دارن. غذاهای محلی کردستان  بدون استفاده از مواد ناسالم و با استفاده از سبزیجات تازه پخته می شن و خوردنشون برای سلامت بدن خوب است. در اینجا به شما چند نمونه از غذاهای محلی کردستان رو معرفی می کنیم که می توانید در سفر به این استان با مراجعه به رستوران های محلی، از آن ها لذت ببرید و سفر خود را به یاد ماندنی تر کنید.

شلکینه از غذاهای محلی کردستان             

شلکینه یک نان محلی و خوشمزه است که بسیار مورد علاقه گردشگران است و آن ها آن را به عنوان یک سوغات خوب از کردستان می برند. این نان را با استفاده از وسیله ای به نام ساج که شبیه یک تابه برعکس است و روی شعله گاز قرار می گیرد، می پزند. مواد لازم برای درست کردن این نان شامل آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره انگور یا خرما و زعفران دم کرده هستند. این نان بعد از پخته شدن به رنگ زرد زیبایی می رسد و در مناسبت های خاص و مهمانی های کردستانی سرو می شود. نان شلکینه جز غذاهای محلی کردستان به حساب می آید.

شلکینه

نان برساق از غذاهای سنتی کردستان

برساق یک نان محلی و سنتی است که در کردستان و برخی استان های همجوار مثل کرمانشاه، لرستان و ایلام پخته می شود. این نان را با مخلوط کردن آرد، شیر و بیکینگ پودر درست می کنند و خمیر آن را چند ساعت در جای گرم و خشک نگه می دارند تا خمیر برآید. بعد خمیر را به قطعات کوچک تقسیم می کنند، آن ها را به شکل دایره های نازک در می آورند و در روغن داغ سرخ می کنند. نان برساق یک نان خوشمزه و پرطرفدار است که معمولا در ماه رمضان و به عنوان افطار سرو می شود و جز غذاهای سنتی کردستان به شمار می رود.

نان برساق

کلانه

کلانه یک نان محلی و خوشمزه است که شباهت زیادی به پیتزا دارد و برای علاقه مندان به فست فود مناسب است. این نان را با درست کردن خمیر نرم و پهن کردن آن به شکل نازک تهیه می کنند. بعد از آن، نصف خمیر را با پیازچه خرد شده می پر کنند و نصف دیگر خمیر را روی آن می چسبانند. سپس این خمیر را بر روی ساج که یک وسیله شبیه تابه برعکس است، قرار می دهند تا پخته شود. کلانه از خوشمزه ترین غذاهای کردستان است.

کلانه

خورش ریواس از غذاهای سنتی کردستان

کردستان یک استان کوهستانی است که دارای سبزی ها و گیاهان خوراکی فراوان و تازه است. این سبزی ها را مردم از دل کوه ها می چینند و در غذاهای خود به کار می برند. یکی از این غذاهای خوشمزه و محبوب خورشت ریواس است که از گیاه ترش و خوشمزه ای به همین نام درست می شود. برای تهیه این خورشت، پوست ریواس را جدا کرده و با گوشت و پیاز مخلوط می کنند و می پزند. برای افزایش طعم و مزه آن، نمک، فلفل، نعناع و جعفری هم به آن اضافه می کنند. این خورشت برای علاقه مندان به غذاهای ترش مناسب است. در صورتی که به کردستان سفر می کنید پیشنهاد می کنیم خورش ریواس را به عنوان یکی از غذاهای سنتی کردستان حتما امتحان نمایید.

خورش ریواس

قایرمه

قایرمه یکی از غذاهای محلی کردستان است که از کنگر سوخاری ساخته می شود. این غذا شبیه پیش غذاهای خارجی است ولی با کته و نان تبدیل به یک غذای اصلی می شود. کنگر یک گیاه نایاب است که فقط در فروردین ماه پیدا می شود. برای همین در بقیه ماه ها از کرفس به جای کنگر استفاده می کنند. برای تهیه قایرمه، کنگر (و یا کرفس) را پوست می کنند و خرد می کنند و در یک سس غلیظ و خوشمزه که از تخم مرغ، آب، زعفران دم کرده، کره و آرد درست می شود، فرو می برند و سپس سرخ می کنند.

قایرمه

آش عدس بلغور، دوغه وا و گزنه

آش جز غذاهای محلی کردستان و از محبوب ترین هاست. آش عدس بلغور یک غذای خوشمزه و محبوب است که در کردستان زیاد پخته می شود. این آش را با مخلوط کردن سیب‌زمینی، عدس، بلغور گندم و ادویه درست می کنند و در نهایت نعناع داغ و لیموی تازه را روی آن می پاشند. آش «دوغه وا» یک آش خوشمزه و مقوی است که شبیه آش دوغ است ولی با کوفته ریزه هم درست می شود. این آش را با مخلوط کردن برنج، بلغور، سبزی خشک شده و نخود تهیه می کنند. آش گندم و جو یک آش خوشمزه و سالم است که با پختن گندم و جو در دوغ درست می شود. این آش را با افزودن گیاهان معطر مثل گرنه، پونه و کاکوتی خوشبو و خوشمزه می کنند.

آش عدس بلغور، دوغه وا و گزنه

کباب کردی از غذاهای کردستان

کباب یک غذای خوشمزه و محبوب است که در کردستان در جشن ها و مهمانی ها پخته می شود. این کباب را با گوشت بره چند ماهه که به قطعات بزرگ بریده شده است، درست می کنند. گوشت را روی سیخ ها می چینند و بر روی آتش سرخ می کنند. کباب از محبوب ترین غذاهای کردستان به حساب می آید.

کباب کردی

منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر