آبگوشت کشک | آبگوشت دوگوله دودار | مواد لازم آبگوشت دوغ‌ دار

آبگوشت دوغ‌ دار؛ غذا‌ی اصیل اراک و لرستان + 2 مدل طرز تهیه

طرز تهیه آبگوشت دوغ دار به روش اراک و استان لرستان و همه فوت و فن‌های درست کردن این آبگوشت خوشمزه را در این مطلب از سایت ویکی گردی بیاموزید

آبگوشت دوغ دار
ویکی گردی:

آبگوشت دوغ دار یکی از خوشمزه‌ترین انواع آبگوشت در استان مرکزی و استان لرستان است که برای تهیه آن از کشک محلی استفاده می‌شود. اگر طعم این آبگوشت کشک خوشمزه را نچشیده‌اید، بهتر است دست به کار شوید و همین حالا این غذای مفید و خوش طعم را درست کنید. روش تهیه این دو آبگوشت شباهت زیادی به هم دارد، اما یکی از تفاوت‌های اصلی آبگوشت دوغ دار در اراک و استان لرستان این است که برای تهیه آبگوشت دوغ دار اراک برخلاف آبگوشت دوغ دار لرستان از چغندر سفید استفاده می‌شود.

مواد لازم جهت تهیه آبگوشت دوغ دار اراکی:

آبگوشت دوغ دار

مراحل تهیه آبگوشت دوغ دار اراکی

آبگوشت دوغ دار یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های اراک در فصول سرد سال است که برای تهیه آب معمولا از ترکیب، گوشت، بادمجان، حبوبات و کشک استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آبگوشت دوغ دار آشنا شوید.

آبگوشت خربزه رو به روش سمنانی ها بپز! + ویدیو

مرحله اول؛ نخود و لوبیا را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه دوگوله دودار یا آبگوشت دوغ دار مرکزی باید نخود و لوبیا را در یک ظرف آب بریزید و برای یک شب بخیسانید. در این مدت باید چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

مرحله دوم؛ مواد آبگوشت را بپزید

بعد از این که حبوبات را خیساندید، در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت اراکی باید نخود و لوبیا را همراه با گوشت، پیاز خرد شده، زردچوبه و ادویه آبگوشتی در قابلمه بریزید. قابلمه را روی گاز قرار دهید و بعد از ۱ ساعت که گوشت و حبوبات تقریبا پختند، چغندر را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس چغندر خرد شده را به سایر مواد آبگوشت اضافه کنید.

مرحله سوم؛ بادمجان‌ها را سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت دوگوله دودار باید به سراغ سرخ کردن بادمجان‌ها بروید. ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. حالا بادمجان‌ها را خرد کنید. مقداری نمک روی آن‌ها بریزید و چند دقیقه صبر کنید. در نهایت بادمجان‌ها را بشویید و اجازه دهید آبشان گرفته شود. در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بادمجان‌ها را خوب در روغن داغ سرخ کنید.

مرحله چهارم؛ آبگوشت دوغ دار را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت دودار اراک باید بعد از این که آبگوشت شما تقریبا آماده شد، بادمجان سرخ شده را به آن اضافه کنید. چند دقیقه بعد که آبگوشت جا افتاد، کشک غلیظ و یکدست شده را همراه با نمک و فلفل به آبگوشت اضافه کنید.

آبگوشت آجیل تهرانی رو نخوری ضرر کردی  + نکات

مواد آبگوشت را خوب هم بزنید و بعد از ۲ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. آبگوشت را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین کنید و از طعم این آبگوشت اراکی خوشمزه لذت ببرید.

مواد لازم جهت تهیه آبگوشت دوغ دار لرستان:

آبگوشت دوغ دار

مراحل تهیه آبگوشت دوغ دار لرستان

یکی دیگر از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع آبگوشت دوغ دار متعلق به استان لرستان است. برای تهیه این آبگوشت برخلاف آبگوشت دوغ دار اراکی از چغندر سفید استفاده نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آبگوشت دوغ لرستان آشنا شوید.

مرحله اول؛ همه مواد آبگوشت را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه آبگوشت کشک لرستان باید حبوبات را برای چند ساعت یا یک شب در آب بخیسانید. سپس آن‌ها را همراه با گوشت، پیاز سرخ شده، سیر و آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از ۱ ساعت می‌توانید زردچوبه و نمک را به مواد آبگوشت اضافه کنید.

آبگوشت زیره رو به سبک کرمانشاهی ها بپز + طرز تهیه و نکات

مرحله دوم؛ آبگوشت دوغ دار را آماده کنید

در این مرحله از روش تهیه آبگوشت دوغ دار باید صبر کنید تا مواد آبگوشت بپزد. در نیم ساعت نهایی پخت آبگوشت می‌توانید بادمجان‌های سرخ شده را اضافه کنید. اجازه دهید آبگوشت جا بیفتد و سپس کشک را اضافه کنید. بعد از چند قل می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و این آش را با مقداری نعنا داغ تزیین کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه آبگوشت دوغ دار

  • برای خوشمزه‌تر شدن آبگوشت دوغ دار بهتر است از گوشت چرب گوسفندی و مقداری دنبه استفاده کنید.
  • در اراک به آبگوشت دوغ دار آبگوشت دوگوله دودار گفته می‌شود.
  • برای تهیه آبگوشت دوغ دار بهتر است از کشک محلی و ترش مزه استفاده کنید تا آبگوشت شما خوشمزه‌تر شود.
  • آبگوشت دوغ دار باید با حرارت ملایم و برای مدت طولانی بپزد و حسابی جا بیفتد، بنابراین در طرز تهیه آبگوشت دوغ دار شعله گاز را زیاد نکنید.
  • قبل از تهیه آبگوشت دوغ دار ابتدا حبوبات را برای یک شب تا صبح در آب بخیسانید و در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید. این کار به از بین رفتن نفخ حبوبات و همچنین پخت سریع‌تر آن کمک زیادی می‌کند.
  • برای این که آبگوشت دوغ دار شما خوشمزه‌تر شود، باید از مواد اولیه باکیفیت برای تهیه آن استفاده کنید.
  • برای تهیه آبگوشت دوغ دار معمولا از ظروف سنگی استفاده می‌شد. اگر به ظروف سنگی دسترسی ندارید می‌توانید این آبگوشت خوشمزه را در قابلمه چدن، استیل یا مس تهیه کنید.
  • برای این که آبگوشت دوغ دار شما خوش عطر و طعم شود، می‌توانید مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.
  • در طرز تهیه آبگوشت کشک ساده پیشنهاد می‌شود از گوشت گردن استفاده کنید.
  • در کنار آبگوشت دوغ دار حتما از ترشیجات استفاده کنید و این آبگوشت را در کنار نان تازه سرو کنید.
  • بعد از اضافه کردن کشک به آبگوشت دوغ داغ آبگوشت شما در معرض سر رفتن قرار دارد؛ بنابراین حواستان به غذا باشد.
  • مدت زمان پخت آبگوشت دوغ دار حدود ۲ ساعت است، بنابراین اجازه دهید این غذا با شعله ملایم روی گاز بپزد.
  • سیر یکی از بهترین طعم‌دهنده‌های آبگوشت دوغ دار است که موجب خوشمزه شدن این غذا می‌شود.
  • برای تهیه آبگوشت دوغ دار بهتر است نمک را بعد از پخت گوشت و حبوبات به غذا اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام نمک به آبگوشت موجب دیرپز شدن گوشت و حبوبات می‌شود.
  • برای تهیه آبگوشت دوغ دار معمولا از ترکیب نخود و لوبیا سفید استفاده می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید از دیگر انواع حبوبات نیز در این آبگوشت استفاده کنید.
منبع: برترین ها
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر